Search
Search Results
-
The Party System of the European Parliament between 2004–2019
112-130Views:43The paper examines the party system of the European Parliament (EP) between 2004–2019
through European Parliamentary Groups. It applies party system typologies in an international
case. The examined period starts from 2004, which marks the largest enlargement of the
dominating the decision-making In addition to the widely used typologies developed by Blondel
and Sartori, the present paper focuses on the relationship between the political groups in the
EP and their role in decision-making. It draws conclusions about the nature of the party system
and its changes over three cycles from the internal cohesion indices and coalition statistics of
the political groups. The party system of the EP is a polarised pluralist system dominated by
two political groups (bidominant). In the period under review, the party system of the EP can be
characterized as balanced, showing only small changes. -
A jól-lét fogalmának értelmezése az európai szakirodalomban (2009–2014)
16-47Views:217A jól-lét olyan, széles körben használt fogalom, melyben az életminőség különböző dimenziói testesülnek meg. A tanulmány a fogalom európai szakirodalomban történő meghatározásának és használatának felmérése érdekében végzett szisztematikus vizsgálat eredményeit mutatja be. Munkánk alapját az Európai Unió „Measuring Youth Well-Being (MyWeB)” kutatásában résztvevő tizenegy ország kutatóinak közös erőfeszítéseként előállt ismeretek képezték. Egy jövőbeli európai ifjúság-kutatási program elősegítése és előkészítése érdekében kutatásunk résztvevői összegyűjtötték a fiatalok jól-létével kapcsolatos angol nyelven, illetve saját országaik nyelvén 2009–2014 között megjelent tanulmányokat. Azok a munkák kerültek be az általunk megvizsgált anyagok közé, melyek megfeleltek a következő kritériumoknak: a tanulmány a kutatásunkban résztvevő partnerországban végzett kutatás alapján készült, célcsoportjának típusa és kora megfelelt a kívánalmaknak (nem esett a népesség valamilyen szempontból különlegesnek számító kategóriájába és a 10–25 éves korcsoportot ölelte fel), a tanulmány teljes szövege elérhető volt, s megfelelő módszertani alapossággal készült. Az egymást követő, három szakaszban végrehajtott szűrések után 95 db tanulmány maradt, melyet tovább elemeztünk. A jól-lét fogalom vizsgálatának eredményeként kiderült, hogy a koncepció felépítésében hat terület, s az ehhez kapcsolódó indikátorok vesznek részt. Azt találtuk, hogy a jól-lét elsődlegesen pszichológiai jellegű, erőteljesen kognitív, egészséggel kapcsolatos, magatartásbeli és szociális oldalakkal bíró koncepció. Tanulmányunk végkövetkeztetése, hogy a jól-léttel kapcsolatos kutatások során a jelenleginél több figyelmet kellene fordítani a koncepció szociális oldalának, kommunikációs aspektusainak, az intézményi környezetének és az információs társadalomba való illesztettségének vizsgálatára.
-
An example of good practice for integrating youth into the labor market in Hungary
49-66Views:189While there are positive trends in economic growth in the EU Member States, there are also challenges that are a long-term concern. These include, for example, unfavourable labour market dynamics, leading to an increase in social inequalities (Artner 2018). The European Economic and Social Committee stresses that young people can play an important role in addressing inequalities and socio-economic challenges, contributing to the future stability and prosperity of the EU (European Economic and Social Committee 2021). To this end, policies should support young people’s education, training and active participation in the labour market. The Lost Millennials project, coordinated by the HÉTFA Research Institute, and the project “Incorpora - for responsible employment”, implemented by the Maltese Care Nonprofit Ltd. and its partners, will be presented and their results analysed, while the study will also review national and international trends in the NEET group.
-
The EU states innovation and competitiveness clusters in 2013
22-36Views:43In the era of the innovation economy it is natural that innovation is one of the key definitions, because of its literature is excessively far-reaching: global, micro and macro level, in connection of
the business and non-business sector, it’s also defined in social context. The literary background
of this essay shows a historical overview of the development that occurred in the definition of
innovation and its different interpretations.
After exploring the literary background a quantitative, descriptive and explanatory statistic
analysis will be written in a monothetic and deductive approach. In this phase of my research
I will make macro level international comparative analyzes with the help of the EU and the
WEF (World Economic Forum) data base (Innovation Union Scoreboard, illetve Global Competitiveness Index), and the SPSS software. This essay’s goal is to determine whether there is a
connection between innovation processes and the forming of competitiveness on a macro level
and if there is how it can be interpreted. Later with a similar goal and methodology I would like
to make international micro level comparative analyzes and then by combining the macro and
micro level results, I will determine how the macro level innovation policy influences the micro
level innovativeness and competitiveness. Using all of these results I would like to determine the
special features of the national innovation policy and the chances for optimalization. -
Gyermekvédelmi háttérrel a felsőoktatásba: a YIPPEE nemzetközi kutatás egyesült királyságbeli és magyar tapasztalatai
24-38Views:97A Gyermekvédelmi gondoskodásban élő és onnan kikerülő fiatal felnőttek: Utak az oktatásba Európában (Young People from a Public Care Background: Pathways to Education in Europe) című nemzetközi kutatás célja az volt – mely az Európai Unió 7. Kutatási keretprogram „Fiatalok és Társadalmi Kirekesztődés” témakör keretében valósult meg –, hogy átfogó képet kapjunk arról, hogy az egyes országokban a gyermekvédelmi gondoskodási háttérrel rendelkező, jelenleg 19-21 éves fiatalokat mi segíti és mi gátolja a továbbtanulásban; a gondoskodási háttérrel milyen oktatási utak léteznek Európában. A kutatás Dániában, Magyarországon, Spanyolországban, Svédországban és az Egyesült Királyságban zajlott 2007-2010 között. A vizsgálat több szakaszból állt.
Elsőként egy szakirodalmi áttekintésre és a publikált statisztikai adatok elemzésére került sor. Ezt követően interjúk készültek döntéshozókkal, ellátást nyújtókkal, valamint egy kérdőíves felmérés olyan 19-21 év közötti fiatalok körében, akik életük során legalább 1 évet gyermekvédelmi gondoskodásban töltöttek és 16 éves korukban is a rendszerben voltak.A felmérés eredményei általános képet adtak arra vonatkozóan, hogy hogyan alakult a fiatal felnőttek tankötelezettségi kor utáni iskolai karrierje. Ezen eredményekre építve minden országban 35 fiatallal és egy általuk megnevezett kulcsszeméllyel (aki tanulásra ösztönözte őket) újabb interjú készült. Ennek fókusza, hogy mélyebben megismerjük, hogyan alakult a fiatal oktatási karrierje, melyek voltak a nehezítő tényezők, egyáltalán milyen tényezők határozták meg, hogy a fiatal a tankötelezettségi kor után is folytatta a tanulmányait. A továbbtanulásban, felsőoktatási tanulmányok folytatásában kik azok, akik segítséget nyújtottak számára. Egy évvel később a kiválasztott fiatal felnőttekkel ismét interjú készült mely azt vizsgálta, mennyire sikerült megvalósítani elképzeléseiket, hogyan módosultak rövidtávú terveik.
-
The transformation of nationalism in Hungary and Russia between 1995 and 2013: Results of a comparative study
43-63Views:77In this paper we are focusing on the metamorphosis of nationalism in Russia, in Hungary and in the other countries in the European Union between 1995 and 2013. For the research we had used the ISSP research. We had researched the dimensions like spontaneous national identity, ethnocentrism, national categorization, national pride, nationalism and xenophobia. First we introduce the several aspects, then we reveal the features of the nationalism. This paper focus ont he role of the nationalism in the running of the capitalism.
-
Exploring the possible expressions of social dominance in an online context: Discourse analysis below the video contents of the representatives of Finn’s Party
1-24Views:20In the course of the study, discourse analysis was used to examine the comments posted under the videos of three representatives of the Finns Party with the largest YouTube following. The aim of the research was to identify discoursive manifestations of social dominance in the comment field. In addition, we also aimed to validate a word list of socially dominant terms. To this end, we have identified four linguistic categories that could form the basis of socially dominant communication, based on the literature of social dominance. The words with the highest number of elements in each category were presented in a word cloud. After collecting the most frequent terms, three external groups were identified against which social dominance orientation may be relevant. These suggest that the European Union, immigrants and the domestic left may constitute the out-group category in the eyes of populist supporters. Finally, the hierarchical terms were not validated as they occured in a negligible number of items in the sample. The successfully validated categories were plotted on a cross-tabulation, from which we created four different types of Finns Party supporters based on the out-group they named and the dominant common words and phrases in the comment categories. The presence of authoritarian, political out-group category points to the spread of political polarization in Finland. Since social identity underlies both social dominance orientation and political polarization, it may be relevant to examine both together in future research. Nonetheless, social dominance was not expressed in the way that was initially assumed and commentators perceived “real Finns” as the sufferers of a socially dominant situation. The background to this phenomenon is presumably the populist political rhetoric of the Finns’ Party, which tries to portray Finns as people left behind in disadvantaged social positions.