Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Hármas határokról antropológiai megközelítésben
    191-195
    Views:
    14

    A kötet tematikus szerkezete lehetőséget nyújt az olvasó számára, hogy a kezdeti
    elméleti felvezetés után a terepmunka módszerének köszönhetően egy-egy fejezeten keresztül részese legyen az adott térség lokális közegének. A néprajzi megközelítés eredményeként nem csak a fizikai határ jellemzőit ismerhetjük meg közelebbről, hanem betekintést nyerhetünk a helyi közösségek identitásformálásának
    legfontosabb mechanizmusaiba. A széleskörűen és változatosan vizsgált hármas
    határ blokkok igyekeznek megragadni és hűen ábrázolni a kisebbség-többség kapcsolatból adódó másság és önmeghatározás kérdéseit. Mindemellett olyan alapvető
    témákat is középpontba állítanak a szerzők, amelyek a tapasztalt lokális jelenségek
    mellett kiterjedtebb és komplexebb kérdéseket is felvetnek, úgymint a regionális
    identitás, az informális kereskedelem és a határon túli kisebbségek jövője.

  • Social representation of rural youth identity
    101-113.
    Views:
    14

    In this paper, we investigate the local and self-identity characteristics of socio-cultural groups based on social representation theory and one of its methods (association method). Carried out on a sample of rural youth, the analysis focused on the relationship between the four groups, distinguished by their social representations of identity, with different intensities of meaning and the sociological background variables. In addition to the expected results, the hypothetical explanation for the contradiction in the emotional attachment and mobility variables can be further empirically confirmed.

  • Understanding Aspects to the Ethnospecific Researches on the Gypsy Jazz
    23-39
    Views:
    19

    The early “research of Gypsies”, romology, then the visible and the hidden processes of
    “tziganology” in anthropology included a shift in the state of understanding between the
    hillside of critical interpretation studies and that of local group psychology. They also involved
    the research of folk tales, dancing, poverty, examining segregation and participatory action
    methodology as well as innovation and rebirth of the musicological research of Gypsy music.
    The terminological aspect of “us” and “others”, expressing alterity and identity, points towards
    the more complex study of (ethnic) “minorities”, moreover knowledge and field studies, and
    results of examining narratives (such as tales, dances, visual worksof art, publicity, religion and
    community), bring us closer (by way of political and scientific pragmatism) to signalling a new
    era of empathic understanding. The aim of the paper is to highlight the ways leading to that
    goal, putting the musical aspects of the shift in focus, consisting of stylistic inventions, a worldmusic-based openness towards instruments and performance cultures, which nevertheless still
    carries the signs of a new era of projection and knowledge contents, first-person-narrative and
    narrative identities. Finding answers to the question “where did it come from” might be aided
    by contemplating “where does it go”. This would be both the aim and partially the structure of
    my thematic essay.