Search

Published After
Published Before

Search Results

  • A jól-lét fogalmának értelmezése az európai szakirodalomban (2009–2014)
    16-47
    Views:
    142

    A jól-lét olyan, széles körben használt fogalom, melyben az életminőség különböző dimenziói testesülnek meg. A tanulmány a fogalom európai szakirodalomban történő meghatározásának és használatának felmérése érdekében végzett szisztematikus vizsgálat eredményeit mutatja be. Munkánk alapját az Európai Unió „Measuring Youth Well-Being (MyWeB)” kutatásában résztvevő tizenegy ország kutatóinak közös erőfeszítéseként előállt ismeretek képezték. Egy jövőbeli európai ifjúság-kutatási program elősegítése és előkészítése érdekében kutatásunk résztvevői összegyűjtötték a fiatalok jól-létével kapcsolatos angol nyelven, illetve saját országaik nyelvén 2009–2014 között megjelent tanulmányokat. Azok a munkák kerültek be az általunk megvizsgált anyagok közé, melyek megfeleltek a következő kritériumoknak: a tanulmány a kutatásunkban résztvevő partnerországban végzett kutatás alapján készült, célcsoportjának típusa és kora megfelelt a kívánalmaknak (nem esett a népesség valamilyen szempontból különlegesnek számító kategóriájába és a 10–25 éves korcsoportot ölelte fel), a tanulmány teljes szövege elérhető volt, s megfelelő módszertani alapossággal készült. Az egymást követő, három szakaszban végrehajtott szűrések után 95 db tanulmány maradt, melyet tovább elemeztünk. A jól-lét fogalom vizsgálatának eredményeként kiderült, hogy a koncepció felépítésében hat terület, s az ehhez kapcsolódó indikátorok vesznek részt. Azt találtuk, hogy a jól-lét elsődlegesen pszichológiai jellegű, erőteljesen kognitív, egészséggel kapcsolatos, magatartásbeli és szociális oldalakkal bíró koncepció. Tanulmányunk végkövetkeztetése, hogy a jól-léttel kapcsolatos kutatások során a jelenleginél több figyelmet kellene fordítani a koncepció szociális oldalának, kommunikációs aspektusainak, az intézményi környezetének és az információs társadalomba való illesztettségének vizsgálatára.

  • Environmentalism of university students in relation to their materialism, life satisfaction, views on politics and pandemic
    70-97
    Views:
    70

    Recently, an increasing focus has been made on studying environmental problems and the
    related social phenomena. Understanding the environmentalism and its influencing factors
    in the case of higher education students can greatly help the preparation and identification
    of sustainability policies and educational practices in higher education institutions. In this study, we investigated environmental attitudes and pro-environmental behavior of
    students at 17 Hungarian universities as a function of a number of hypothesized influencing
    factors. These included materialistic values, life satisfaction, political views, and views on the
    Covid-19 pandemic. According to our results, these were all related to environmentalism. More
    environmentally conscious students were less materialistic, less right-wing in their political
    views, more satisfied with their lives, and also differed in their views on pandemic issues. Beside
    a weaker impact of environmentalism and political views, life satisfaction was largely influenced
    by the relative financial situation perceived by respondents.