Search
Search Results
-
Experiencing religiosity in prison: First results of qualitative research among long-term prisoners
1-23Views:41Religion has several positive effects on the life of the prisoner, helping him to cope with prison conditions and can significantly reduce the problems associated with imprisonment. In our qualitative research, we asked long-term prisoners in 3 prisons in Hungary, using a semi-structured interview method, about their perceptions of religiosity, the impact of religion on their life management, and the role they predict religion to play after the end of their sentence. Following a review of the literature, three hypotheses were put forward. We hypothesized that imprisonment is a crisis in the individual’s life that makes him or her open to religious values; religiosity influences the individual’s values and, through them, his or her attitude towards world phenomena; religious prisoners are a lower security risk. The hypotheses are confirmed. Beyond the reintegration of prisoners into society, the analysis of the interviews reveals that some of the narratives not only reflect a desire for reintegration but also a desire to serve as a goal.
-
A munkaerőpiacra való belépés módjai felsőfokú tanulmányok folytatása mellett
93-101Views:105Manapság egyre inkább munkáról és nem munkahelyről beszélünk, hiszen a munka térbelisége megszűnőben van. Nem határozható meg konkrétan a munka helye, és időkerete sem, mert a hangsúly a feladatokon és a feladatok elvégzésén van. Hála a fejlett technológia vívmányainak, sokaknak már ki sem kell mozdulniuk otthonaikból, hisz számítógép, internet és telefon segítségével végzik munkájukat (Kiss – Répáczky 2012).
Munka szempontjából megkülönböztetünk fizetett és nem fizetett munkát. Ha a munka fizetett, akkor a javak és szolgáltatások előállítása nem csupán alturista, belső késztetésből történik, hanem a tudatos pénzszerzésért. Legtöbb ember ezt a fajta „munkát” választja, hisz a pénz létszükségletté vált a mindennapi élethez.
Ugyanakkor előfordul, hogy a szolgáltatások előállítása ellenszolgáltatás nélkül történik, az egyén a közjót szolgálja, a tevékenységet szabad akaratából végzi, ami belső és/vagy külső indíttatású. Ekkor önkéntes munkáról beszélünk. Az önkéntességnek két típusát különböztethetjük meg. A régi típusú önkéntességre jellemző a szegényeken való segítés, a vallás, a hit fontossága, az erkölcsi kötelesség és a közösséghez tartozás, míg az új típusú önkéntességre a tapasztalatszerzés, a kihívás, a szakmai fejlődés, emellett fontos a szabadidő hasznos eltöltése, illetve új barátok szerzése is (Fényes - Kiss 2011b).
Egy felsőoktatásból a munkaerő-piacra lépő személy válaszút elé kerül, hogy melyik munkatípust is válassza, hosszú távon melyik lesz a kifizetődőbb, és ha már döntött is, rengeteg a munkaadó által előírt kritériumnak kell megfelelnie, hogy versenyképes tudjon maradni a már elismert, tapasztalattal rendelkező társai mellett. A munkáltatók szerint szükség van fiatal, frissdiplomás alkalmazottakra, hiszen ők azok, akik a legkorszerűbb tudással rendelkeznek. Ugyanakkor már a jelentkezés folyamán több hibát vétenek, mint egy régen diplomázott személy, és kevesen rendelkeznek olyan képességekkel, melyekkel fel tudnák magukra vonni a munkáltató figyelmét. Hiszen nem rendelkeznek elegendő gyakorlati tudással, elkötelezettséggel, a munka iránt tisztelettel és munkakultúrával. A legtöbb helyen, fontos legalább egy nyelv jó ismerete, a jó kommunikációs készség, az informatikai ismeretek, a nagyfokú munkaterhelhetőség, az önállóság, az elhivatottság, a motiváció és a készség a csapatmunkára. Mindezeknek azonban nagy kihívás megfelelni egy olyan frissdiplomás fiatalnak, aki még nem rendelkezik semmiféle munkatapasztalattal. Így sokan úgy próbálják orvosolni ezt a problémát, hogy már felsőoktatási tanulmányaik során munkába állnak, ezzel is megalapozva későbbi elhelyezkedési esélyeiket (Forgó et al. 2009).
-
The moral restoration of business relations: Management from a Christian point of view
71-90Views:36Globalisation is a complex and worldwide process overarching historical times and continents.
It started with the great geographical discoveries, continued with the emergence of world trade
and the development of a truly global market reaching its present status. Globalisation has both
negative and positive effects. Out of the positive effects it has to be emphasised that more and
more zones of our planet benefit from the advances in sciences and techniques, more and more people have better access to work, education and the necessary commodities to meet their basic
needs. Globalisation has brought efficiency and new opportunities to companies, providing practically free access to raw materials, labour and knowledge. Out of the negative effects degradation of the biosphere, the greater social and economic inequality especially in the developing
countries has to be pointed out. Some companies are operating worldwide and have acquired
great economic power and influence. Governments have only limited possibilities to regulate
their operation. The expenses of profit maximisation are high, which are often ‘paid’ by the social-natural environment (as externalities). The aim of our study is to overview how current
business relations could be formed to be more human and environment friendly from the point
of view of Christian philosophy. It has to be pointed out that our study is focusing on the Christian
point of view, although in our globalised world when studying business relations we should not
forget about the role of other world major religious groups.