Search
Search Results
-
Participatory research of social issues: practical experience from a research project on homelessness
40-61Views:115This article is an account of our practical research and cooperation experience from a
participatory research project on homelessness and psychosocial disability carried out in a
Hungarian university context, by a student and two experts by experience in a researcher role.
We argue for the involvement of disadvantaged people using social services in research related
to disadvantaged people and social services, highlighting the advantages and challenges of this
kind of research based on our experience. Finally, we formulate practical recommendations that
migh be useful for beginners – like we used to be – in participatory research in this field. -
Preferred leadership style, leadership and entrepreneurial inclination among university students
3-26Views:66Although many researches have been conducted on leadership styles and university students
are participants in exploratory social science research quite frequently, fewer examples can be
found on the application of the Full Range Leadership model among the youth. In this article,
the authors examine preferred leadership styles among Hungarian students, and map their
connections with managerial and entrepreneurial inclination. The online questionnaire used inthe research was completed by university students studying economics, technology and social
studies in the capital and beyond. The questionnaire was completed by 335 university students.
The results are exploratory, and they seem to modify the existing typologies. Four distinct
leadership styles could be observed within the target group, embodying the transformative,
supportive, defensive, and laissez-faire leadership types. Based on multivariate analysis one may
suppose that among students leadership willingness is positively connected to transformative
leadership, while entrepreneurial inclination to the transformative and supportive styles. -
A korporált szülőség értelmezése a hazai gyakorlatban
153-156Views:34Rácz Andrea: Gyermekvédelem mint fragmentált társadalmi intézmény.
Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2016, p. 190. -
Az iskolai szociális munka rendszerintegrációs kérdései
108-114Views:60Társadalmunk problémái közül figyelemre méltó a fiatalokat érintő problémák magas száma. Többek között a trágár beszéd, a korai szexualitás, a tinédzserterhesség, erőszak, bántalmazás, gyermekszegénység, magatartásproblémák, iskolakerülés, stb. (Jankó 2008).
A szociális munka igen szerteágazó különféle területen nyújt segítséget, s különféle célcsoporttal dolgozik: többek között gyermekekkel, fiatalokkal, szenvedélybetegekkel, hajléktalanokkal, tartós munkanélküliekkel, börtönből kikerült egyénekkel, időskorúakkal, fogyatékos személyekkel, stb. Napjainkban, a szociális szakmában a célcsoportok különböző okok miatt eltérő hangsúlyt kapnak (Máté - Gergál 2008). A problémák magas száma miatt számos szakma próbálja segíteni az integrációt a szocializáció területén, ebből egy tevékenység értelmezésére vállalkozom: az iskolai szociális munkára.
Arra keresem a választ, hogy az iskolai szociális munka miként integrálódhat és fejthet ki hatékony tevékenységet a jelenlegi társadalmi-gazdaság keretek között a segítő szakmák körében. Melyek az elengedhetetlen kellékei egy jól strukturált, hosszútávon fenntartható szociális szolgáltatásnak?
A kutatás alapját az adja, hogy az országban több helyen indultak sikeres kezdeményezések oktatási intézményekben arra, hogy iskolai szociális munka szolgáltatást nyújtsanak, mint például Székesfehérváron, Pécsett. Ezek az előzmények vezettek ahhoz, hogy Debrecenben is elinduljon egy modellprogram szervezése. A kezdeményezés egy innovatív modellprogramot hívott életre, melynek kísérleti szakasza 2012. júniusban zárult. Az Iskolai Szociális Munka Programban 20 szociális munka szakos, illetve szociális munka alapdiplomával rendelkező, de még hallgatói státuszban lévő hallgató 10 debreceni oktatási intézményben (5 általános- és 5 középiskolában) speciális önkéntes tevékenységet folytatott. Ennek jellemzője, hogy szaktudásuknak, képzettségüknek, érdeklődési körüknek megfelelő helyen tudnak önkéntes tevékenységet végezni. A program célja, hogy a felkészített szociális munka szakos hallgatók, heti négy órában, egy tanéven keresztül az általuk választott iskolában hatékony szociális munkát végezzenek, segítve a problémákkal küzdő fiatalokat. A módszerek között megtalálható az egyéni konzultáció, csoportos és közösségi szociális munka. A hallgatók a saját iskolájuk igényeit, szükségleteit és jellegzetességeit figyelembe véve állítják össze tevékenységüket. Programjukat folyamatosan bővítik, szükség esetén módosítják. Az itt nyert tapasztalatok hozzájárulnak a hallgatók szakmai fejlődéséhez, másfelől segítik a program továbbfejlődését.
-
Career planning and competences assessment among university students
34-45Views:71Planning a career cannot be started soon enough. The determination of following a
career path preceded by significant decisions and aims. Several pieces of research are
dedicated to the affiliation of young adults self-awareness and career paths in terms of
seeking work. University students rarely have the appropriate amount of self-knowledge.
Nowadays in the labour market beside the qualification, competencies are growing in importance. It is crucial to have certain communication, integration and strategic
skills to successfully find a quality job. The University of Debrecen provides a wide
variety of available services regarding individual job search support or consultation
and the commitment of a career path. The surveyed university students valued the
importance of these services and competencies related to improving the finding of a
job after graduation. The conformity between the knowledge of the available services
and the required and existing skills could be helpful in the labour market after getting
the university degree. The questionnaire was filled out by students from the University
of Debrecen and valued by the IBM SPSS Statistics programme.