Search
Search Results
-
Cseh fotográfia a két világháború között a művészet, társadalom és politika hármasa felől közelítve
105-122Views:60A tanulmány a két világháború közötti cseh fotográfiára fókuszál a média és technika szemszögéből. A fotózás jelentős szerepet játszott a 1920-as és 1930-as években a modern kultúra kialakításában az újfajta tömegtájékoztatás, az iparosítás, a megváltozott szabadidő és kulturális
kapcsolatok révén. A tanulmány tehát a fotóművészetre mint gondolkodást befolyásoló tényezőre összpontosít. A tanulmányban fontos cél, hogy az eszmék fordított áramlását mutassa be, tehát azon dimenziók felől közelítsen a fotográfiához, amelyeket maga a fotóművészet ragad meg. -
Understanding Aspects to the Ethnospecific Researches on the Gypsy Jazz
23-39Views:69The early “research of Gypsies”, romology, then the visible and the hidden processes of
“tziganology” in anthropology included a shift in the state of understanding between the
hillside of critical interpretation studies and that of local group psychology. They also involved
the research of folk tales, dancing, poverty, examining segregation and participatory action
methodology as well as innovation and rebirth of the musicological research of Gypsy music.
The terminological aspect of “us” and “others”, expressing alterity and identity, points towards
the more complex study of (ethnic) “minorities”, moreover knowledge and field studies, and
results of examining narratives (such as tales, dances, visual worksof art, publicity, religion and
community), bring us closer (by way of political and scientific pragmatism) to signalling a new
era of empathic understanding. The aim of the paper is to highlight the ways leading to that
goal, putting the musical aspects of the shift in focus, consisting of stylistic inventions, a worldmusic-based openness towards instruments and performance cultures, which nevertheless still
carries the signs of a new era of projection and knowledge contents, first-person-narrative and
narrative identities. Finding answers to the question “where did it come from” might be aided
by contemplating “where does it go”. This would be both the aim and partially the structure of
my thematic essay.