Keresés
Keresési eredmények
-
Talajfizikai jellemzőkből számított megbízhatósági index meghatározása geometriai valószínűségi modell alapján
43-52Megtekintések száma:140A geotechnikában a globális biztonsági tényezőt négy parciális biztonsági tényező szorzataként definiálhatjuk, melynek egyik tagja a talajfizikai jellemzőkből számított biztonsági tényező. Jelen cikkben bevezetjük a talajfizikai jellemzőkből számított megbízhatósági index fogalmát, bemutatjuk a geometriai valószínűségi modellen alapuló értelmezését és elméleti meghatározásának módját síkalapok esetére, majd értékét tényleges geotechnikai környezetben meg is határozzuk.
-
Structural Investigation of Granular Composites by Modern Methods
179-185Megtekintések száma:177Structural investigations of polymer-based particulate composites were carried out using modern test methods. We had composite sheets with different compositions and different injection molding speeds. In the polypropylene matrix, three types of glass beads were mixed in three weight percentages. In our investigations, the granular composites were studied with a widely used examination equipment, scanning electron microscope (SEM) and industrial computer tomography (CT) as a modern diagnostic tools. The purpose of the study was to investigate the distribution and interfacial adhesion of glass beads.
-
Nanoanyagok alkalmazásának munkabiztonsági vonatkozásai
304-312Megtekintések száma:111Napjainkban, köszönhetően speciális tulajdonságaiknak a nanoanyagok egyre jelentősebb érdeklődést keltenek, ipari alkalmazásuk egyre inkább terjed. Különleges tulajdonságaikat főként annak köszönhetik, hogy a nanoanyagok főbb jellemzői nem minden esetben ugyanolyanok, mint ugyanannak az anyagnak a normál mérettartományú változata, sőt adott esetben akár jelentősen eltérhetnek, mindez főként a megnövekedett felületnek, illetve a kis méretű anyagok speciális fizikai-kémiai tulajdonságainak köszönhető. Miközben ezen anyagok az iparban jelentős új funkciót töltenek be, a környezettel és a biológiai szervezetekkel kialakuló kölcsönhatásaik egyre kiszámíthatatlanabbak, így alkalmazásuk kapcsán például humánbiztonsági szempontból a bizonytalanság egyre nagyobb. A rendkívül gyors technológiai fejlődés következtében ezen anyagok jóval hamarabb alkalmazásra kerültek, mint ahogyan az alkalmazásukhoz kapcsolódó jogi szabályozás kialakulhatott volna, így jelenleg a nanoanyagok alkalmazására vonatkozó kötelező érvényű rendelet jelenleg nem érhető el. Jelen pillanatban a nanoanyagot gyártó maga felel a termékek biztonságáért. Természetesen, mindemellett a kémiai biztonsághoz kapcsolódó jogi szabályozás és szabványok kezelésükhöz kiváló alapot jelentenek, azonban az anyagok specifikus tulajdonságai, újszerűsége és a hatásmechanizmusra vonatkozó hiányos ismeretek következtében egy kockázatértékelés elkészítése mégis kihívást jelenthet a szakember számára.
-
Konstrukciós megoldások az utoléréses balesetek következményeinek csökkentésére
Megtekintések száma:156A baleseti statisztikákat vizsgálva azt tapasztalhatjuk, hogy a közlekedés biztonság fokozása egy indokolt mérnöki tevékenység. A közúti forgalomban részt vevő járművek darabszámának évről-évre történő szignifikáns növekedését a városi infrastruktúra és úthálózat gyakran nem tudja már lekövetni. Ezért a növekvő jármű darabszám természetesen magával vonja a közúti balesetek számának növekvő tendenciáját is. A jármű-konstrukciós ütközésbiztonság fokozás célja, hogy a növekvő balesetszám ellenére a személyi sérüléssel járó esetek számát csökkentse. A statisztikák szerint a balesetek jelentős része városban és az elővárosi szakaszokon történik. Ezen balesetek jelentős hányadát az utol-éréses balesetek adják. Jelen tanulmány az utol-éréses balesetek következményeinek csökkentése érdekében alkalmazott konstrukciós lehetőségeket vizsgálja, első sorban a vétlen jármű és utasai védelme érdekében létrehozott technológiákra fókuszálva. A jelenleg alkalmazott technológiák mellett jövőbemutató lehetséges megoldások és konstrukciós lehetőségek is bemutatásra kerülnek. A fejlesztés és kutatás nem koncentrálódhat csak az ütközésbiztonság fokozására, figyelembe kell venni a jármű tömegének optimalizációját is. Ezen látszólag ellentétes követelmények teljesítése csak új anyagok alkalmazásával, meglévő anyagok integrációjával lehetséges. Ezért a tanulmány a járművek gyűrődő zónáiban alkalmazott fémhabok optimálisabb kihasználásával is foglalkozik. Továbbá megfogalamzásra kerül egy, a Mercedes által kifejlesztett Pre Safe Plus® rendszeren alapuló optimalizált fékasszisztensi megoldás az ütközési energia nagyobb mértékű abszorbciója érdekében.
-
Investigation of the Luxury Yachts Condition and Their Maintenance
95-105Megtekintések száma:201Surveying the condition of yachts and their maintenance is of great importance for their functionality and efficiency. Finding the right approaches, expertise at different levels, design benchmarking are essential for all yacht maintenance and security, resulting in crew and passenger safety. This report presents an evaluation and expertise in a real environment and documentation of decision-makers for the strength and functionality of a luxury motor yacht. For a good understanding of the problem, detailed photographic material has been documented showing in detail the required technical corrections. The research would be of interest to a wide range of yacht design and industry professionals, academic and research representatives, yacht users and all interested stakeholders.
-
Direct Optimization of an Automotive Sheet Metal Part Using ANSYS
134-142Megtekintések száma:443Optimization of automotive parts nowadays is mainly used to design lightweight and cost-effective vehicle parts in order to improve the cost and efficiency. In this research, a sheet metal part was taken into consideration and optimized using direct optimization module in ANSYS to evaluate the process. An initial Finite Element Analysis (FEA) was done on the sheet metal part by adding forces and constraints in order to initiate direct optimization. The purpose of the optimization is to minimize the mass of the sheet metal part and maintaining a certain Factor of Safety (FOS) by automatically modifying the sheet thickness and the dimension of the side holes. As a result, the best candidate point with 23% mass reduction was found which complied with FOS value was selected for optimal geometry.
-
Az egészségtudatos vállalati magatartás fejlesztésének diagnosztikai modellje
1-18Megtekintések száma:357A 21. században a világ egyre több országában vallják, hogy az emberek egészsége nem csak az egészségügy, hanem életük jelentős színtereinek ügye. A munkavállalók esetében ilyen színtér a munkahely. A munkavállalók egészségének és testi épségének védelme Európában rég óta a munkáltató át nem hárítható (objektív) feladata és felelőssége. Az egészség és a munkahely mai kapcsolat- és szempont- és eszközrendszere azonban már lényegesen túlmutat a munkahelyi egészség és biztonság hagyományos területein. Az egészségtudatos vállalati magatartás fejlesztése a hazai szervezetek sokasága számára jelent olyan kihívást, melyben a tanulmányban bemutatott modell mind helyzetük diagnosztizálásához, mind pedig a fejlesztés irányának, módjának és eszközrendszerének testreszabott megválasztásához segítséget adhat.
-
Egészséget nem veszélyeztető, biztonságos egészségügyi munkavégzés a pandémia árnyékában
85-97Megtekintések száma:245Az egészséget nem veszélyeztető biztonságos munkavégzés egy komplex kategória, amelynek biztosítása mind az állam, mind a munkáltató, mind pedig a munkavállaló oldalán kötelezettséget keletkeztet. Az állam feladata az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés alapvető követelményeinek, valamint az ehhez kapcsolódó jogoknak és kötelezettségeknek meghatározása, a munkavédelem nemzeti politikájának kialakítása. A 2020 elején megjelenő koronavírus járvány következményeként a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések az eddigiektől eltérő, egészen új formájával szembesültünk. Tanulmányomban a pandémia alatt végbemenő, az egészségügyben, munkavégzés alatt történő fertőzés kivizsgálásának menetét és a betegállomány idejére járó díjazás lehetőségeit kívánom vizsgálni.
-
Rejtett éhség kérdése
155-164Megtekintések száma:263Az élelmiszer- és élelmezésbiztonság területén számos kihívás vár az emberiségre. A népesség növekedése mellett az urbanizáció, az éghajlatváltozás, a globális környezeti változások és a gazdasági egyenlőtlenség, valamint az instabilitás is nagymértékben befolyásolja a kiegyensúlyozott élelmiszerellátást. A WHO (2018) tanulmánya alapján elmondható, hogy nem csak az éhezés felszámolása jelent problémát, hanem a jólétünk fokozódása is. Miközben 0,8 milliárd ember attól szenved, hogy nincs számára elérhető elegendő élelmiszer, addig a globális népesség 33%-a túlsúlyos, amiből 30% elhízott. Hosszú távon tehát fokozódó jólétünk is egyre nagyobb problémát okozhat. Háromféle, egymással párhuzamosan létező, mégis összefüggő táplálkozási problémát kell kiemelni: ezek az éhezés és az alultápláltság, a mikroelem-hiány, továbbá a túlzott mértékű táplálkozás és elhízás. Ez a három egészségügyi probléma a közegészségügyre nézve jelent komoly terheket, amelyet a táplálkozás biztonságával és az élelmiszerbiztonsággal összefüggésben kell vizsgálni.
-
A biztonságos karbantartás humánbiztonsági szempontú megközelítése
190-196Megtekintések száma:137Az üzemek berendezései műszaki állapotának romlása napjainkban általános jelenség. Mindez a hazai és nemzetközi hatósági tapasztalatok szerint egyre növekvő mértékben járul hozzá az üzemzavarok és balesetek bekövetkezéséhez. Azon üzemek, amelyek nem megfelelő állapot megőrzési stratégiával működtetnek napjainkban tervezési élettartamuk végéhez közelednek, így fokozott baleseti kockázatot jelentenek. Az öregedési folyamatokat gyakran gyorsítja a berendezéseket érő igénybevételek hatásainak és az állapotromlási mechanizmusok mértékének üzemeltető általi alulbecslése, illetve ennek következtében az állapot nyomonkövetési és karbantartási eljárások nem megfelelő kialakítása és működtetése. Munkánk célja a hazai és külföldi trendek vizsgálata a karbantartás modern optimalizálási módszerei tükrében és ehhez kapcsolódóan javaslattétel a karbantartási ütemezés optimalizálására vonatkozóan a hazai munkáltatók számára.
-
Improvement of High Strength Automotive Steels Wettability Properties Using CO2 Laser Surface Treatment
422-427Megtekintések száma:168As a result of stricter environmental and safety standards, vehicle manufacturers have to reduce the weight of the vehicles, because 10% weight loss cause 8-10% reduction of fuel consumption. To reduce car’s weight and increase safety, vehicle manufacturers use high-strength steels. Further weight reduction can be achieved by using corresponding bonding technology (soldering, sticking) and optimizing these technologies can increase the strength of the joints. According to literature research, the improvement of interface properties has a large effect on bonding technologies. In order to improve interface properties, we can use multiple surface treatments. In our research we investigate the effects of CO2 laser surface treatment on high strength steels, because CO2 lasers are often used in the vehicle industry. In order to detect the effect of surface treatment, we investigate the wettability of the treated and untreated steels. In our research we measure the surface tension of treated and untreated steels. Our main goal is to improve wettability properties thus the bonding technology. In our research we used DP 600 high strength steel sheet with the thickness of 1 mm. We cut the steel sheet to 25mm wide and 55mm long workpieces. Before the surface treatment, the workpieces had to be cleaned and degreased using methanol. We searched for parameters that do not cause any visible changes on the surfaces. Among the parameters of the treatment we were able to change the output power of the laser. We used contact angle measurement to examine the wettability.
-
Optimization of the Sheet Metal Base of a Toggle Clamp Using Finite Element Method
266-273Megtekintések száma:221Optimization relates to the ultimate yield strength and the maximum stress incident on the current model under critical working conditions and finds through iterative processing a way to compensate for the strength requirement without going beyond the desired mass limits. In this paper, the horizontal sheet metal base of a horizontal toggle clamp is optimised for mass reduction using the finite element analysis in the computer aided design software. The sheet metal base material is the ANSI32 Steel. In the design software, it is designed with the thickness of 7 mm and it is intended to support a workload of up to 750 N. The constraints were a fixed point added at all the holes and at the bottom surface of the sheet metal base. A number of iterations were made for the 750N loading force across the base plate to run the simulation. For optimization, the aim was to minimize the mass of the base plate. The design parameters were Von Mises, factor of safety and displacement. The variables were the slots’ width and material thickness along the mid-surface of the sheet metal. The mass was reduced by more than thirty per cent overall.
-
Projektkockázatok és kockázatos projektek
164-189Megtekintések száma:354A projektek a szervezeti változás kulcsfontosságú mozgatórugói; a kudarcuk vagy a sikereik egyaránt jelentős hatással lehetnek a szervezeti teljesítményre. Kockázatok a projekt teljes életciklusa során jelentkezhetnek. Ezeknek és a projekt-tervezés kezdeti bizonytalanságainak kezelése a projektmenedzsment fontos feladatai. A tanulmány korszerű projekt- és kockázatkezelési szabványok és ajánlások alapján ismerteti a hagyományos projektmenedzsment eszközök és módszerek kockázatelemzésben, -értékelésben és -kezelésben történő alkalmazását. A szerzők vizsgálják a klasszikus projektmenedzsment célkitűzések (átfutási idő – erőforrás - célok) és a kockázatalapú döntéshozatal közötti kapcsolatot is. A különböző méretű és hatókörű projektek kockázatai valamint az azokra adott kockázatkezelési eljárások eltérőek lehetnek. A tanulmány rávilágít az ISO 31000-es kockázatkezelési szabványcsomag lehetséges szerepére a projektek kockázatmenedzsmentjében. A szerzők szakirodalmi feldolgozás alapján elemzik a különböző projektek kockázatmenedzsmentjét beleértve a projekt érintettek kockázatokhoz való viszonyát is. A K+F és agilis projekteknek valamint a projektportfolióknak sajátos és összetett kockázati kitettségük van, de projektmenedzsmentjük több rejtett kockázatelemző és -kezelő funkciót is tud biztosítani.
-
The Effects of Quenching and Tempering Treatment on the Hardness and Microstructures of a Cold Work Steel
286-294Megtekintések száma:276The X153CrMoV12 ledeburitic chromium steel characteristically has high abrasive wear resistance, due to their high carbon and high chromium contents with a large volume of carbides in the microstructure. This steel quality has high compression strength, excellent deep hardenability and toughness properties, dimensional stability during heat treatment, high resistance to softening at elevated temperatures. The higher hardness of cryogenic treated samples in comparison with conventional quenched samples mean lower quantity of retained austenite as at samples quenched to room temperature and tempered in similar condition. In the microstructure of samples were observed that the primary carbide did not dissolve at 1070°C and their net structure have not been changed during to heat treatment. During to tempering at high temperature the primary carbides have become more and more rounded. After low tempering temperature in martensite were observed some small rounded carbides also, increasing the tempering temperature the quantity of finely dispersed carbides increased, which result higher hardness. The important issues in heat treatment of this steels are the reduction or elimination of retained austenite due to cryogenic treatment.
-
Nanoanyagok humánbiztonsági kockázatot jelentő tulajdonságainak bemutatása és csoportosítása
34-45Megtekintések száma:186A nanoanyagok egyedi tulajdonságaik révén egyre szélesebb körű felhasználásnak örvendenek, amelyeknek köszönhetően számos iparág tevékenységében fellelhetők, térhódításuk továbbra is növekvő tendenciát mutat. Az ipari felhasználásuk az utóbbi néhány évtizedben lett számottevő. Ezen robbanásszerű fejlődés következtében hiányos ismeretekkel rendelkezünk az anyagok élő szervezetekre, valamint az emberi egészségre gyakorolt pontos hatásmechanizmusát illetően mind rövid-, mind pedig hosszútávon. A nanoanyagok számos különböző megjelenési formájukból, változatos fizikai és kémiai tulajdonságaikból adódóan különböző módokon juthatnak be az élő szervezetekbe, majd tovább a véráramba, a nyirokrendszerbe elérve az egyes szerveket és ott különböző egészségkárosító hatásokat előidézve súlyos megbetegedéseket okozhatnak. Hazánkban és az Európai Unióban jogi szabályozások tekintetében az érintett tématerület lefedettsége kezdetlegesnek mondható. Az anyagoknak való kitettség kockázatának vizsgálatához szintén nem áll rendelkezésünkre, olyan összefoglaló anyag, amely részletesen kitérne az egyes kockázati tényezőkre, vizsgálandó paraméterekre. Munkánk során célunk volt egy olyan szempontrendszer kialakítása, amely figyelembe veszi a nanoanyagok használata, illetve a velük való érintkezés során felmerülő kockázatokat az anyagok egyes tulajdonságai alapján - legyen az fizikai, kémiai vagy biológiai- , amely szempontrendszer a későbbiekben megfelelő kiindulási alapot biztosíthat a munkavédelmi kockázatértékelések elkészítése alkalmával, ezáltal biztonságosabbá téve az ezen anyagokkal való munkavégzést, a munkát végzők és a munkavégzés hatókörében jelenlévők számára egyaránt.
-
Improving Safety & Ride Comfort through Dual Suspension System in Road Vehicles
30-36Megtekintések száma:201The essential objective of the proposed suspension framework is to limit the undesired disturbance of a vehicle because of uneven surfaces on streets. This framework in vehicles is comprise of some fundamental components like dampers and springs which ingests the stuns that are instigated by unusual streets. In any case, these frameworks can just work up to a predefined constrain. Vehicle suspension frameworks are planned by taking the solace capacity of a traveler in record and to enhance the street grasp on each surface.
This examination proposes an idea for structuring a superior suspension arrangement of vehicles to upgrade the nature of the drive without corrupting the dependability of the vehicle plan. In this exploration, a mix of two suspension framework is presented in which one goes about as an essential suspension while different fills in as an optional framework that can adequately lessen the vibrations. This mix upgrades the customary framework that is right now introduced in vehicles without bargaining on solace and street hold.
-
Amit a létesítésről munkavédelmi szempontból tudni érdemes
24-31Megtekintések száma:126A létesítés, fogalmát tekintve az a folyamat, melynek eredményeként új egység (pl.: gyár, üzem, iroda stb.), munkahely jön létre, vagy meglévő; felújítására, bővítésére, átalakítására kerül sor, illetve gép, berendezés, készülék elhelyezése, telepítése történik, függetlenül attól, hogy létrejötte után termelő, vagy nem termelő célra használják. Általánosan igaz, hogy munkahely, létesítmény, technológia tervezése, kivitelezése, használatba vétele, majd későbbi üzemeltetése, továbbá munkaeszköz, anyag, energia, egyéni védőeszköz előállítása, gyártása, forgalmazása, importálása, szállítása, mozgatása, felhasználása, használata csak a munkavédelemre vonatkozó szabályokban meghatározott, ezek hiányában a tudományos-technikai színvonal mellett elvárható követelmények megtartásával történhet. Egy munkáltatónak, üzemeltetőnek, szolgáltatónak alkalmazkodnia kell a piaci viszonyokhoz. Ennek megfelelően figyelemmel kell kísérnie a megrendelők, üzleti partnerek elvárásait, -a piaci változásokat (trendeket), törekednie kell az elvárásokhoz való alkalmazkodásra, ezért folyamatosan fejlesztenie kell termékeit, szolgáltatásait, megbízható minőséget kell produkálnia, gondoskodnia kell arról, hogy a piaci elvárásoknak megfelelő minőséget biztosító személyi és tárgyi feltételeket biztosítsa, munkavállalói képesek legyenek hatékonyan és biztonságosan teljesíteni a piaci elvárásokat, a munkáltató elismert üzleti megítélését. A fentiek teljesítése érdekében az elérendő célokat meg kell fogalmazni, a biztonság elsődlegességét szem előtt kell tartani az esetleges kockázatokat (különös tekintettel a munkavédelmi kockázatokra) fel kell mérni meg kell hozni az eredményességet biztosító intézkedéseket, rövid-, közép- és hosszútávú tervezés, fejlesztések, beruházások formájában.
-
Battery Measurement Methods and Artificial Intelligence Applied in Energy Management Systems
428-436Megtekintések száma:154Diagnostics of batteries using advanced methods have gained remarkable roles in the past few years. This study focuses on the type of measurements, tests and methods to reveal and classify them. During manufacturing and operation several faults could emerge in batteries including non-optimal operation conditions, operators without experience, and finally, random changes in batteries under physical and nonphysical conditions. Improper handling of batteries and battery cells man cause operation failures or, in the worst case, accidents. To reveal these problems several methods are applied in industry and in scientific laboratories. For a comprehensive analysis of battery management, artificial intelligence and Industry 4.0 methods can be used very effectively. Big Data analysis in its standard form is not a new achievement, but other mathematical tools could be applied to control monitoring such as Fuzzy Logic or Support Vector Machine (SVM). They are efficient tools to analyse the deviation of batteries condition because it can detect sudden changes, parameter deviations and anomalies, and the user’s behaviour and habits. This article gives a description about the most important battery testing methods and the connection between Big Data and Operation Management with Artificial Intelligent (AI) methods.
-
Conceptual Design of the Low-Cost Environmental Temperature Test Chamber System
81-94Megtekintések száma:120Unmanned robots being remotely controlled or autonomous are spread worldwide and used in different purposes. Inhabited robots are brought very close to users and accessibility to these tools is very high, moreover, at very low costs. Regardless to emphasize the increasing popularity of these robots. However, any robot system being electrically driven and controlled has bottleneck in the amount of the electrical energy stored aboard in the battery packs. In other words, due to limited amount of the electrical energy available special issues related to use energy best way with maximum effectiveness are needed and considered. Additionally, the battery management system is needed to control the processes of the discharge and the charge ensuring technical data and parameters set by the manufacturer. This paper addresses robot applications in regions out of the calculated when special environmental testing is needed to confirm battery pack technical data. Among those of the environmental tests required the temperature test is in the focus of attention. The main idea and purpose of this paper is to set up new concept of the low-cost environmental temperature test chamber, to define its technical parameters and other properties needed for its preliminary design and prototype manufacturing.
-
Polylactic Acid as a Potential Alternatives of Traditional Plastic Packagings in Food Industry
123-129Megtekintések száma:372Huge quantity of synthetic polymers is used as packaging materials in different fields of food industries. A significant part of these polymers applied as a primary, direct food contact construction. The scoped application area is the sweet industry. In this field Polystyrol (PS), Polypropylene (PP) and Polyethylene terephthalate (PET) have used but during the last fifteen years the usage of PET has been grown. In one hand the price of this material is efficient, form other hand the PET is the one of the most safe (for food industrial applications) petrol chemical plastic that can be used as primary or secondary food contact packaging material. To maximize the customer safety and minimize the environmental impact of traditional PET, a new bio-sourced and bio-degradable alternative polymer aimed to be used in this special food industrial segment. One of the potential alternatives is the Polylactic acid (PLA) that would be a possible substitute as it is compostable and produced from renewable sources and has good physical and mechanical properties [1].
-
Designing Aspects and Classification of Bearing Industry Box Handling Apparatus
325-334Megtekintések száma:119It has been an accepted tendency in the industrial practice since the last third of the 20th Century to decrease the living labour demand of the manufacturing processes. One of the main tools of it is the automation of production. In the design, the construction and the programming of the developed automata, the results of electronics, informatics and mechatronics can be used. All of the scientific fields mentioned above undergo intensive development. By the application of the results achieved in the design of the applications, the monotonous, dangerous and tiresome work not requiring expertise can be assigned to machines. In the longer run, the application of the automata is beneficial also in financial aspect, since the costs of living labour are continuously growing, while that of the mechatronic and technological devices show a rather decreasing tendency. Reliability is also an important aspect. It is well known for everyone that a well-designed and programmed automatic device performs its task without mistakes. If there is any objection or breakdown, on the basis of the currently valid safety technology rules, the machine stops, does not trigger any damage and after its repair, work can be continued.
-
A minőség- és változásmenedzsment kihívásai a közelgő társadalmi-ipari változások (5.0) kontextusában – egy felmérés tükrében
138-150Megtekintések száma:212A közelgő ipari-társadalmi forradalom, amelyet a szakirodalom 5.0 elnevezéssel illethet, hangsúlyozza a technológia (gép) és ember értékteremtő munkájának összehangolását. Ezen szemlélet a fenntarthatóság irányába kíván haladni, amely most egyre inkább szignifikánsan kiemelkedő szerepet érdemel a világot érintő negatív hatások átélésével. Kutatásom során arra kerestem a választ, hogy az ipar 4.0 kiterjesztett értelemben véve, hogyan jelenik meg és milyen hangsúlyt kap a Magyarországon az autóipari beszállítói láncban, ill. a megkérdezett vezetők milyen változások szükségességét látják indokoltnak a menedzsment folyamatok kapcsán, a hatékonyság elősegítése érdekében, hangsúlyt fektetve a humán tőkére. A kvalitatív kutatás részeként szakértői mélyinterjúkra került sor, amely tartalomelemzéssel egészült ki a „grounded theory” módszertanra alapozva. Az eredmények igazolják az eddigi folyamatok felülvizsgálatának és változtatásának szükségességét, annak érdekében, hogy a humán tőkében rejlő potenciál ne vesszen el és a technológiai fejlődés – még inkább – az emberi erőforrás szolgálatába állhasson a hatékonyság és eredményesség elérése érdekében. Ennek lehetséges eszközei között találjuk az auditok utókövetési folyamatának átstrukturálásában végbemenő változásokat a minőséget szolgáló menedzsment rendszerekben, valamint a feldolgozott adatok kiértékelésében a többtényezős statisztikai folyamatszabályozás gyakorlati megvalósítása, amely egyik esszenciája lehet az ipari (IoT) adatoknak.
-
Introduction to Design and Analysis of Torsional Vibration Dampers in Vehicle Industry
310-324Megtekintések száma:343The crankshaft of today’s internal combustion engines with high performance output are exposed to harmful torsional oscillations originated from the unbalanced gas and inertial forces. To avoid the fatigue damage of engine components, caused by the undesired vibrations, torsional vibration dampers can be applied. Viscodampers are one type of the torsional vibration dampers, which operational fluid is silicone oil. For cost-effective R&D activities and production, finite element and finite volume numerical discretization methods based calculation techniques must be involved into the engineering work supported by the modern computer technology. The aim of this paper is to provide an insight into the multidisciplinary design and development process of visco-dampers in vehicle industry applications. Four different examples as structural, fatigue, CFD analyses and structural optimization have been introduced in the present work. It turned out from the static structural and fatigue analyses, that the investigated damper has safety factor over the limit for both static structural and fatigue analyses, so it is suitable for the given load conditions. In the structural optimization process 34.36% mass reduction has been achieved. According to the coupled fluid dynamic and heat transfer simulations a rather stagnating air zone evolved between the engine and the damper during the operation, which can cause efficiency reduction of cooling fins mounted onto the housing. In light of the numerical results, the suitable damper position has been determined for the highest heat transfer.
-
Intelligens ingatlanok integrált védelme, kockázatainak elemzése
74-84Megtekintések száma:100Egyre nagyobb teret hódítanak az okos technológiákkal párhuzamosan elterjedő intelligens háztartások is. Ez minden előnyeivel együtt magával hordozza az információs technológia veszélyeit is. Ezekkel a veszélyekkel számolni kell. Meg kell határozni a hatásukat és megfelelő védelmi intézkedéseket kell alkalmazni azokkal szemben. A hatékony védelem eléréséhez nyújt iránymutatást ez a publikáció.
-
A jövőbeli erőművi portfólió elemzés költség- és kibocsátás minimum optimalizálás szempontjából
61-77Megtekintések száma:51A cikk a 2030-ra várható magyarországi erőművi portfólió összetételét vizsgálja. A vizsgált mutatók az erőműtípusok teljes élettartam alatti fajlagos költsége (LCOE) és teljes élettartam alatti fajlagos szén‑dioxid kibocsátása (LCA(CO2)) szerint vizsgálják. Ezen két mutató – mint célfüggvény – minimumát lineáris programozási módszerrel határozzák meg az erőművi portfólióra. Az eredmények szerint a 2030-ra várható erőművi portfóliók LCOE-minimum értéke abszolút értékben rosszabb, fajlagos értékben viszont jobb, mint 2021-ben. Az LCA(CO2)‑minimum érték pedig mind abszolút, mind fajlagos értékben kedvezőbben alakul 2021-ben. Ezek az eredmények mind a harminc, mind pedig a huszonöt százalékos villamosenergia-import mellett teljesülnek. A húsz százalékos import mellet az abszolút értékek rosszabbul, a fajlagos értékek jobban alakulnak mindkét mutató esetén. Ellenben a 2030-ra végzett számítások eredményei elmaradnak a zöld átmenetet szolgáló Egyensúly Intézet 2030 menetrendtől. Ennek oka a késésben lévő új nukleáris erőmű üzembe helyezésében és az ipar egyre növekvő villamosenergia-igényű átalakulásában keresendő. A vizsgált portfóliók esetében teljesül, hogy a hazai termelés minimum harminc százaléka megújuló forrásokból származik. Ez jelentősen hozzájárul az Európai Unió azon törekvéséhez, hogy az ágazat 2050-re nettó üvegházhatású gázkibocsátás mentes legyen.