ADDITIONS TO THE ISSUES OF EUROPEAN FOLKLORE PROCESSING IN CONNECTION WITH THE STYLE OF SÁNDOR TIMÁR AND THE TANEC ENSEMBLE IN SKOPJE
Authors
View
Ключевые слова
Лицензия
Copyright (c) 2021 Macedón Tudományos és Kulturális Közlemények
Licencfeltételek / License Terms
Copyright Transfer: The author(s) transfer the copyright of the article to the journal. This includes the right to publish, distribute, and promote the article in both electronic and print formats.
Usage Rights: The journal has full rights to use, distribute, and republish the article.
Consent to Publish: The authors consent to the article being published by the journal and agree to the journal's copyright policy.
Ethical Statement and Permissions: The authors confirm that their article adheres to ethical standards of scholarly research and that they have obtained necessary permissions, including institutional approvals and copyright permissions.
Open Access Statement (optional): If the journal is open access, the journal ensures that the article is freely accessible to readers and accepts the terms of open access publication.
License: This work is licensed under a .
Licencfeltételek
Szerzői jogok átruházása: A szerző(k) átruházzák a cikk szerzői jogait a folyóiratra. Ez magában foglalja a cikk elektronikus és nyomtatott formában történő közzétételének, terjesztésének és promóciójának jogát.
Felhasználási jogok: A folyóirat teljes körű rendelkezési joggal bír a cikk felett, beleértve annak újra publikálását, terjesztését és promócióját.
Hozzájárulás a közzétételhez: A szerzők hozzájárulnak ahhoz, hogy a cikket a folyóirat közzétegye, és elfogadják a folyóirat szerzői jogi politikáját.
Etikai nyilatkozat és engedélyek: A szerzők megerősítik, hogy a cikkük megfelel a tudományos kutatás etikai normáinak, és rendelkeznek a szükséges engedélyekkel, beleértve az intézményi jóváhagyásokat és szerzői jogi engedélyeket.
Nyilatkozat a nyílt hozzáférésről (opcionális): Ha a folyóirat nyílt hozzáférésű, a folyóirat biztosítja, hogy a cikk szabadon elérhető legyen az olvasók számára, és elfogadják a nyílt hozzáférésű közzététel feltételeit.
Licenc: Ez a mű a alatt licencelt.
How To Cite
Аннотация
Absztrakt
A cikk a néptánc színpadi feldolgozásának két európai példán való összehasonlító vizsgálatát adja. A Timár Sándor nevével fémjelzett, a szakirodalom által újfolklorista irányzatnak nevezett művészi koncepció legfontosabb vonásait hasonlítja össze a Tanec Macedón Nemzeti Tánc- és Énekegyüttes folklórfeldolgozási stílusának jellegzetességeivel. Mindkét művészeti stílusban felfedezi a klasszikus zenei formaalkotás jelenlétét és a tradicionális anyag különféle formájú művészi feldolgozásait. Timár Sándor és a Tanec Együttes legismertebb színpadi művei közül elemzésre kerülnek például Timártól a Szatmári táncok vagy a Magyarszováti táncok, a Tanectől a Gyurgyovden vagy a Lazarenki. A cikket két részben teszi közzé a folyóirat. A második rész a következő, 2021/2 számban olvasható.
Abstract
The article provides a comparative study of the folk dance stage processing in two European examples. The most important features of the artistic concept, which is marked by the name of Sándor Timár and is called the new folklorist trend in the literature, are compared with the characteristics of the folklore processing style of the Tanec National Ensemble of Dances and Songs of Macedonia. In both artistic styles, it discovers the presence form-shaping of the of classical music and artistic adaptations of traditional material in various forms. Among the most well-known works of Sándor Timár and the Tanec Ensemble, the article analyzes, for example, the Dances of Szatmár, the Dances of Magyarszovát from Timár, Ghyurghyovden as well as Lazarenki from Tanec. The article is published in two parts by the journal. The second part can be read in the next issue.
Библиографические ссылки
- Bartók Béla: „A népi zene hatása a mai műzenére” = Bartók Béla írásai, Ed. Tallián Tibor, Budapest, Zeneműkiadó, selected and published: Pál Richter http://real.mtak.hu/8695/1/Richter_Nepiharmonizalas.pdf (Retrieved at: 2019.05.22.)
- Bólya Anna Mária. “Patuvanjeto na Dionis.” Ars akademika 1, no 1 (2014): 90–101.
- Bólya Anna Mária. “A macedón rituális tánchagyomány jellegzetességei.” Macedón Tudományos és Kulturális Közlemények 3. no 1 (2020): 28-34.
- Bólya Anna Mária. “Adalékok az állami népi együttesek történetéhez: a folklóranyag színpadi feldolgozásának kérdései a szkopjei állami népi együttes kapcsán.” In A magyar néptánc évtizedei – konferencia a Magyar Állami Népi Együttes 70. évfordulóján, Budapest: Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet, 2021.
- Caroso, Fabritio. Nobiltà di dame. A tánc nemes tudománya. Nagykovácsi: prae.hu, 2009.
- Dahlhaus, Carl, Hans Heinrich Eggebrecht, and Nádori Lídia. Mi a zene?. Budapest: Osiris, 2004.
- Humphrey, Doris. The Art of Making Dances. New York: Grove, 1959.
- Janevski, Vladimir. Etnokoreološka klasifikacija na orata vo makedonija. Skopje: Združenie na etnokoreolozi na Makedonija, 2019, 10-24. 2020.
- Kiss Krisztina. Timár, a Mesti. Budapest: Püski, 2020.
- Kitevski, Marko; Veličkovska, Rodna. Tanec: Dušata na Makedonija. Skopje: Ansambl za narodni igri i pesni na Makedonija “Tanec“, 2015.
- Kostov, Stojance. "The Influence of the School of Igor Alexandrovich Mojseyev In the Macedonian Folk Dance Ensemble." Palimpsest/Палимпсест 1, no. 1 (2016): 199-205.
- Lopukhov, Fedor. Writings on ballet and music. Vol. 20. Univ of Wisconsin Press, 2002.
- Maácz László. Jubileumi párbeszéd Timár Sándorral, In Táncművészet no.4, Budapest, 1979
- Mazierska, Ewa, ed. Popular music in Eastern Europe: breaking the cold war paradigm. Springer, 2016.
- Nahachewsky, Andriy. “Once Again: On the Concept of »Second Existence Folk Dance«”. Yearbook for Traditional Music 33. no. 1, 17-28.
- Petkovski, Filip. Approaches in Staging and Choreographing Folk Dance in The National Ensemble of Folk Dances and Songs of Macedonia-Tanec. Master's thesis, Trondheim: Norwegian University of Science and Technology, 2015, 77-80.
- Sheets-Johnstone, Maxine: The Primacy of Movement. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing, 2011, 421.
- Timár Mihály. Interview with Novák Ferenc. Budapest 2021.02.09.
- Timár Mihály. Interview with Kővágó Zsuzsa, Budapest, 2020.02.14.
- Timár Sándor. Koreográfiaelmélet. Bratislava: Osvetovỳ ústav - Népművelési Intézet, 1970.
- Timár Sándor. Köszönöm az útravalót. In Zórándi Mária. A bartóki út. Budapest: Magyar Táncművészeti Főiskola, 2014.
- Van Praagh, Peter Brinson. The choreographic art; an outline of its principles and craft. London: Adam and Charles Black, 1963.
- Whitworth, Geoffrey Arundel. The art of Nijinsky. Dumbarton Oaks: McBride, Nast, 1914.
- Zórándi Mária. A bartóki út – Pályaképek a színpadi néptáncművészet 20. századi történetéből. Budapest: Magyar Táncművészeti Főiskola, 2014.