Articles

The impact of participation in Scientific Students’ Association conferences among students in the detep program

Published:
2025-06-30
Authors
View
Keywords
How To Cite
Selected Style: APA
Olvasztó, Z., & Dajnoki, K. (2025). The impact of participation in Scientific Students’ Association conferences among students in the detep program. Economica, 16(1-2), 57-69. https://doi.org/10.47282/economica/2025/16/1-2/14586
Abstract

The importance of talent management has always been crucial in higher education. There are many benefits for institutions in identifying, supporting and developing talented students. Not only do students benefit from this process, but universities can also benefit from the proper functioning of talent management. In our study, we investigated the participation of students from the University of Debrecen’s Talent Management Program (DETEP) in the Scientific Students’ Associations Conferences. The target group of our questionnaire survey consisted of students of the program who had previously participated in TDK (n=128). The results show that the number and the rate of participation in TDK is higher in faculties with more DETEP students, which may be due to the longer duration of the training. More talented students have multiple TDK participation. Respondents are more likely to engage in TDK participation consciously and are more likely to think about a research career if their reasons for TDK participation include the intention to apply for a PhD and to publish. Based on the results, the following suggestions for improvement were made: increasing the number of information materials on the TDK movement and research careers, the use of TDK promotion programs (lectures by former (O)TDK participants and successful supervisors, Peer Support Program, workshops, competence development trainings, creatives and "I was a TDK participant too" short films) and the introduction of an honorarium system.

References
  1. [1] Anderle, Á (Szerk.). (2011). A magyar tudományos diákköri konferenciák története (1951−2011). Országos Tudományos Diákköri Tanács.
  2. [2] Balogh, L. (2009). A Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programja 2001-től napjainkig. Educatio, 2, 174-187. http://www.mateh.hu/tehetsegkonyvtar/Dr_Balogh_tanulmanyok/Tehetseggondozas_a_Debreceni_Egyetemen.pdf
  3. [3] Bán, E., Molnár, E., Jármai, E., & Vágány, J. (2023). Tehetséggondozás a magyar gazdasági felsőoktatásban: Fókuszban a Tudományos Diákköri Konferencia és a Közgazdaságtudományi Szekció. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 54(7-8), 105-120. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.08
  4. [4] Bodnár, G., Takács, I., & Balogh, Á. (2011). Tehetségmenedzsment a felsőoktatásban. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.
  5. [5] Boros, J. (2018). Motivációs tényezők vizsgálata a PhD képzésre való jelentkezés esetén. Gazdálkodástudományi Közlemények, 7(1), 19-24. https://ojs.lib.unideb.hu/gazdalkodaskozlemenyek/article/view/14074
  6. [6] Cziráki, S., Szabó, I., & Szendrő, P. (2019). XXXIII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia: A TDK továbbra is a tudósképzés legfőbb bázisa. Magyar Tudomány, 180(9), 1406-1415. https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.9.17
  7. [7] Dabasi-Halász, Z., Molnár, L., Kerekes, R., & Konyha, C. (2016). Mentorálni, hogy majd ők is mentoráljanak – tudományos diákköri motivációs kutatás egy hazai felsőoktatási intézmény hallgatói körében = Mentoring potential mentors – Motivation research on Scientific Students’ Association among students of a Hungarian higher educational institution. In Fehér A., Kiss V. Á., Soós M. & Szakály Z. (Szerk.), EMOK XXII. Országos konferencia 2016 Tanulmánykötet: Hitelesség és értékorientáció a marketingben (pp. 168-177). Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar.
  8. [8] Dajnoki, K., & Héder, M. (2017). „Új szelek fújnak” –a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira. Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság Folyóirata, 27(E-szám), 84-93.
  9. [9] Dajnoki, K., & Szőllősi, L. (2011). Tehetséggondozás a Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Karon. Debreceni Talentum, 1(1), 4-11. https://mad-hatter.it.unideb.hu/portal/displayDocument/id/3644766
  10. [10] Dajnoki, K., & Szőllősi, L. (2014). Beszámoló a XIV. és a XV. DE GVK Kari Tudományos Diákköri Konferencia eredményeiről. Gazdálkodástudományi Közlemények, 5(1), 5-10. https://econ-tdk.unideb.hu/sites/default/files/2022-05/Gazdalkodastudomanyi%20Kozlemenyek%20V-1-2014%20%283%29%20%281%29.pdf
  11. [11] Daruka, E., & Pádár, K. (2019). Talent Management of Academics: A Systematic Literature Review and Implications for Further Research in Hungary. DETUROPE - the Central European Journal of Regional Development and Tourism, 11(3), 110-137. https://doi.org/10.32725/det.2019.029
  12. [12] detep.unideb.hu. (2023, Tehetséggondozó Program (DETEP). Retrieved May 19, 2023, from https://detep.unideb.hu/
  13. [13] Garai, O., & Koltói, L. (2012). Egyetemi tehetséggondozás - tudósképzés? Szakértői kerekasztal-beszélgetés a felsőoktatási tehetséggondozásról. Felsőoktatási Műhely, 6(4), 37-52. https://epa.oszk.hu/04600/04613/00022/pdf/EPA04613_felsooktatasi_muhely_2012_04_037-052.pdf
  14. [14] Gergely, É, Sándorné Veres, K., Barizsné Hadházi, E., & Horváth, A. (2023). Tehetséges hallgatók karriermotivációi és attitűdjei a Debreceni Egyetemmel kapcsolatban. Jelenkori Társadalmi És Gazdasági Folyamatok, XVIII, 159.171. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/44473/43369
  15. [15] Hukné Kiss, S., Zarándné Vámosi, K., & Kovács, I. (2023). Egyetemi hallgatók motiválhatósága tudományos diákköri tevékenységre. Jelenkori Társadalmi És Gazdasági Folyamatok, 18, 231-245. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.231-245
  16. [16] Koloszár, L., Wimmer, Á, & Takácsné György, K. (2021). Tudományos diákköri tevékenység radikális változások időszakában. Litera Oeconomiae III.: Válogatás a 35. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció első helyezett pályamunkáiból (pp. 5-13). University of Sopron.
  17. [17] Koloszár, L., Wimmer, Á, Takácsné György, K., & Mitev, A. (2024). Tournament rituals and experiential competence development in higher education: A case of a unique conference series. The International Journal of Management Education, 22(1), 100929. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100929
  18. [18] KSH (2024). https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0021.html
  19. [19] Németh, S., & Szabó, F. (2013). A study of social and economic influences of universities in the Derecske-Létavértes subregion. Acta Agraria Debreceniensis, (51), 153–157. https://10.34101/actaagrar/51/2081
  20. [20] Olvasztó, Zs., & Dajnoki, K. (2024): TDK részvétel motivációi a Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programjában résztvevő hallgatók körében. Acta Medicinae et Sociologica (2024) Vol. 15. No. 38. (78-101) doi: https://doi.org/10.19055/ams.2024.05/28/5
  21. [21] Sajtos, L., & Mitev, A. (2007). SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó
  22. [22] Szalmás, A. X. (2021). The relationship between Talent Development and Scientific Students' Associations. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 11(2), 137–151. https://10.24368/jates.v11i2.225