Folyóiratcikk

A Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programjában résztvevő hallgatók munkaérték preferenciái

Megjelent:
2024-12-11
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Mándy, Z., Filep, R., & Dajnoki, K. (2024). A Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programjában résztvevő hallgatók munkaérték preferenciái. Economica, 15(3-4), 33-43. https://doi.org/10.47282/economica/2024/15/3-4/13991
Absztrakt

A munkaértékek az egyéneket érdeklődővé teszik és tartósan irányítják a magatartásukat. Az emberek olyan munkahelyet választanak, ahol az értékeiknek megfelelően tudják végezni a munkájukat. Kutatásunk célja a Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programjában résztvevő hallgatók munkaértékének feltárása volt. Választ kerestünk arra, hogy a belső vagy külső értékeket részesítik-e előnyben a hallgatók. A saját vizsgálatot a Super-féle munkaérték kérdőívre alapoztuk. A nők és a férfiak rangsora közötti különbség vizsgálatához t-próbát alkalmaztunk. Az eredmények azt mutatják, hogy a válaszadók körében leginkább a társas kapcsolatok, az önérvényesítés, a változatosság és biztonság képvisel értéket. Az esztétikumot és az irányítást kevésbé tartják fontosnak. Olyan munkakörnyezet kialakítását javasoljuk a munkáltaók részére, amelyet szoros emberi kapcsolatok, és változatosság jellemez, ahol a dolgozók élhetnek a kreativitásuk adta lehetőségekkel.

 

Hivatkozások
  1. ] Abessolo, M., Hirschi, A., & Rossier, J. (2021). Development and Validation of a Multidimensional Career Values Questionnaire: A Measure Integrating Work Values, Career Orientations, and Career Anchors. Journal of Career Development, 48(3), 243–259. https://doi.org/10.1177/0894845319846567
  2. ] Alexáné, D. G. (2020). Tanulási stílusok vizsgálata a Felder-Soloman teszt alapján. Acta Medicinae et Sociologica, 11(30), 95–112.
  3. ] Busque-Carrier, M., Le Corff, Y., & Ratelle, C. F. (2022). Development and Validation of the Integrative Work Values Scale. Revue Europeenne de Psychologie Appliquee, 72(5). https://doi.org/10.1016/j.erap.2022.100766
  4. ] Cemalcilar, Z., Secinti, E., & Sumer, N. (2018). Intergenerational Transmission of Work Values: A Meta-Analytic Review. Journal of Youth and Adolescence, 47(8), 1559–1579. https://doi.org/10.1007/s10964-018-0858-x
  5. ] Fónai, M., Zolnai, E., & Kiss, J. (2005). A hallgatók munkaérték preferenciái. In In: Pusztai Gabriella (szerk.): Régió és oktatás európai dimenzióban. Doktoranduszok Kiss Árpád Közhasznú Egyesülete (pp. 190–205).
  6. ] Gergely, É., Hágen, I. Zs., & Pierog, A. (2016). Munkaérték és karrierhorgony – egyetemisták körében végzett felmérés eredményei. Acta Carolus Robertus, 6(2), 161–177.
  7. ] Gesthuizen, M., Kovarek, D., & Rapp, C. (2019). Extrinsic and Intrinsic Work Values: Findings on Equivalence in Different Cultural Contexts. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 682(1), 60–83. https://doi.org/10.1177/0002716219829016
  8. ] Hlaďo, P., Juhaňák, L., Hloušková, L., & Lazarová, B. (2022). Exploring the Roles of Career Adaptability, Self-Esteem, and Work Values in Life Satisfaction Among Emerging Adults During their Career Transition. Emerging Adulthood, 10(1), 135–148. https://doi.org/10.1177/21676968211012586
  9. ] Kárpáti, L. (2019). Gondolatok a Z - generáció társas jellemzőiről és ezek lehetséges társadalmi hatásairól. Közelítések, 3(4), 77–91. https://doi.org/DOI: 10.25116/kozelitesek 2019.3-4.4
  10. ] Kiss, I. (2015). Felsőoktatási területek és munkaérték-, érdeklődési irány mintázatok. Életpálya Tanácsadás, VII, 38–50.
  11. ] Kiss, J. (1999). Szociális munkás szakos hallgatók munkaérték preferenciáinak nemzetközi összehasonlítás. In In.: Lukácskó Zsolt – Fónai Mihály – Fábián Gergely eds. „Peremvidék”. Szociális kutatások Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. Nyíregyháza, Salgótarján: DOTE Egészségügyi Fıiskolai Kar- Salgótarjáni Népjóléti Képzési Központ: (pp. 251 – 277).
  12. ] Kőkuti, T. (2021). Hallgatói munkaérték-preferenciák a digitális oktatási formák bevezetésének fázisában. In L. Balázs (Ed.), Digitális kommunikáció és tudatosság (pp. 65–77). Hungarovox Kiadó.
  13. ] Libicki, É., & Rusinné, F. A. (2020). A szubjektív egészségi állapot kutatási hátterének többszintű megközelítése a társadalmi egyenlőtlenségek tükrében. Acta Medicinae et Sociologica, 11(31), 13–25.
  14. ] Maloni, M., Hiatt, M. S., & Campbell, S. (2019). Understanding the work values of Gen Z business students. International Journal of Management Education, 17(3), 100320. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.100320
  15. ] Mérei, F., & Szakács, F. (1988). Pszichodiagnosztikai Vademecum. I. Explorációs és biográfiai módszerek, tünetbecslő skálák, kérdőívek. 2. rész. Tankönyvkiadó.
  16. ] Mező, K. & Móré M. (2021) Életpálya-tervezés sajátos nevelési igényű fiatalok esetében. Különleges Bánásmód, 7. (4). 21-30.DOI 10.18458/KB.2021.4.21
  17. ] Móré, M. & Bene, Á (2018) Generational Challenges in Organisations Tudásmenedzsment. - 19 : 1 (2018), p. 15-23.
  18. ] Pálosi, R & Rusinné F.A. (2017) A tanulási motivációk és a munkaerő-piaci elvárások összefüggései. Különleges Bánásmód, III. évf. 2017/4. szám, 51‒63. DOI 10.18458/KB.2017.4.51
  19. ] Ros, M., Schwartz, S. H., & Surkiss, S. (1999). Basic Individual Values, Work Values, and the Meaning of Work. Applied Psychology, 48(1), 49–71. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1999.tb00048.x
  20. ] Sung, Y. T., Chang, Y. T. Y., Cheng, T. Y., & Tien, H. L. S. (2019). Development and validation of a work values scale for assessing high school students: A mixed methods approach. European Journal of Psychological Assessment, 35(4), 526–543. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000408
  21. ] Super, D. E. (1962). The structure of work values in relation to status, achievement, interests, and adjustment. Journal of Applied Psychology, 46(4), 231–239. https://doi.org/10.1037/H0040109
  22. ] Super, D. E. (1980). A life-span, life-space approach to career development. Journal of Vocational Behavior, 16(3), 282–298. https://doi.org/10.1016/0001-8791(80)90056-1
  23. ] Szabó, H., Orosz, H., & Kiss, J. (2013). Munkaérték preferenciák és az azokat befolyásoló szociális tényezők összehasonlító vizsgálata a Debreceni Egyetem Egészségügyi Főiskola és a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetem hallgatói körében.
  24. ] Szilágyi, K. (1987). Super-féle munkaérték kérdőív. In Szociálpszichológiai módszerek. Munkalélektani Koordinációs Tanács – MPT Munkalélektani Szekció (pp. 83 – 127).
  25. ] Wong, S. W., & Yuen, M. (2015). Super’s work values inventory: Issues of subtest internal consistency using a sample of chinese university students in Hong Kong. Journal of Employment Counseling, 52(1), 29–35. https://doi.org/10.1002/j.2161-1920.2015.00054.x
  26. ] Yang, J., Yu, C. S., & Wu, J. (2018). Work values across generations in China. Chinese Management Studies, 12(3), 486–505. https://doi.org/10.1108/CMS-12-2017-0357
  27. ] DETEP (2024). https://detep.unideb.hu/tortenet, letöltés dátuma: 2024.03.11