Work value preferences among the members of talent management program
Authors
View
Keywords
How To Cite
Abstract
Work values make individuals interested and guide their behavior permanently, so our investigation is particularly important. Employees choose a workplace where they in accordance with their values. The purpose of our research was to explore the work value of students participating in the Talent Management Program of the University of Debrecen. Among our sub-goals was the investigation of whether intrinsic or extrinsic values are preferred. We conducted our own investigation using a questionnaire method, the Super work value questionnaire. A t-test was used to examine the difference between the rankings of women and men. Among the respondents, social relations, self-realization, variety and safety represent the most value. Aesthetics and control are considered less important. We recommend creating a working environment for employers that is characterized by close human relationships and diversity, where employees can take advantage of the opportunities provided by their creativity.
References
- ] Abessolo, M., Hirschi, A., & Rossier, J. (2021). Development and Validation of a Multidimensional Career Values Questionnaire: A Measure Integrating Work Values, Career Orientations, and Career Anchors. Journal of Career Development, 48(3), 243–259. https://doi.org/10.1177/0894845319846567
- ] Alexáné, D. G. (2020). Tanulási stílusok vizsgálata a Felder-Soloman teszt alapján. Acta Medicinae et Sociologica, 11(30), 95–112.
- ] Busque-Carrier, M., Le Corff, Y., & Ratelle, C. F. (2022). Development and Validation of the Integrative Work Values Scale. Revue Europeenne de Psychologie Appliquee, 72(5). https://doi.org/10.1016/j.erap.2022.100766
- ] Cemalcilar, Z., Secinti, E., & Sumer, N. (2018). Intergenerational Transmission of Work Values: A Meta-Analytic Review. Journal of Youth and Adolescence, 47(8), 1559–1579. https://doi.org/10.1007/s10964-018-0858-x
- ] Fónai, M., Zolnai, E., & Kiss, J. (2005). A hallgatók munkaérték preferenciái. In In: Pusztai Gabriella (szerk.): Régió és oktatás európai dimenzióban. Doktoranduszok Kiss Árpád Közhasznú Egyesülete (pp. 190–205).
- ] Gergely, É., Hágen, I. Zs., & Pierog, A. (2016). Munkaérték és karrierhorgony – egyetemisták körében végzett felmérés eredményei. Acta Carolus Robertus, 6(2), 161–177.
- ] Gesthuizen, M., Kovarek, D., & Rapp, C. (2019). Extrinsic and Intrinsic Work Values: Findings on Equivalence in Different Cultural Contexts. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 682(1), 60–83. https://doi.org/10.1177/0002716219829016
- ] Hlaďo, P., Juhaňák, L., Hloušková, L., & Lazarová, B. (2022). Exploring the Roles of Career Adaptability, Self-Esteem, and Work Values in Life Satisfaction Among Emerging Adults During their Career Transition. Emerging Adulthood, 10(1), 135–148. https://doi.org/10.1177/21676968211012586
- ] Kárpáti, L. (2019). Gondolatok a Z - generáció társas jellemzőiről és ezek lehetséges társadalmi hatásairól. Közelítések, 3(4), 77–91. https://doi.org/DOI: 10.25116/kozelitesek 2019.3-4.4
- ] Kiss, I. (2015). Felsőoktatási területek és munkaérték-, érdeklődési irány mintázatok. Életpálya Tanácsadás, VII, 38–50.
- ] Kiss, J. (1999). Szociális munkás szakos hallgatók munkaérték preferenciáinak nemzetközi összehasonlítás. In In.: Lukácskó Zsolt – Fónai Mihály – Fábián Gergely eds. „Peremvidék”. Szociális kutatások Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. Nyíregyháza, Salgótarján: DOTE Egészségügyi Fıiskolai Kar- Salgótarjáni Népjóléti Képzési Központ: (pp. 251 – 277).
- ] Kőkuti, T. (2021). Hallgatói munkaérték-preferenciák a digitális oktatási formák bevezetésének fázisában. In L. Balázs (Ed.), Digitális kommunikáció és tudatosság (pp. 65–77). Hungarovox Kiadó.
- ] Libicki, É., & Rusinné, F. A. (2020). A szubjektív egészségi állapot kutatási hátterének többszintű megközelítése a társadalmi egyenlőtlenségek tükrében. Acta Medicinae et Sociologica, 11(31), 13–25.
- ] Maloni, M., Hiatt, M. S., & Campbell, S. (2019). Understanding the work values of Gen Z business students. International Journal of Management Education, 17(3), 100320. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.100320
- ] Mérei, F., & Szakács, F. (1988). Pszichodiagnosztikai Vademecum. I. Explorációs és biográfiai módszerek, tünetbecslő skálák, kérdőívek. 2. rész. Tankönyvkiadó.
- ] Mező, K. & Móré M. (2021) Életpálya-tervezés sajátos nevelési igényű fiatalok esetében. Különleges Bánásmód, 7. (4). 21-30.DOI 10.18458/KB.2021.4.21
- ] Móré, M. & Bene, Á (2018) Generational Challenges in Organisations Tudásmenedzsment. - 19 : 1 (2018), p. 15-23.
- ] Pálosi, R & Rusinné F.A. (2017) A tanulási motivációk és a munkaerő-piaci elvárások összefüggései. Különleges Bánásmód, III. évf. 2017/4. szám, 51‒63. DOI 10.18458/KB.2017.4.51
- ] Ros, M., Schwartz, S. H., & Surkiss, S. (1999). Basic Individual Values, Work Values, and the Meaning of Work. Applied Psychology, 48(1), 49–71. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1999.tb00048.x
- ] Sung, Y. T., Chang, Y. T. Y., Cheng, T. Y., & Tien, H. L. S. (2019). Development and validation of a work values scale for assessing high school students: A mixed methods approach. European Journal of Psychological Assessment, 35(4), 526–543. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000408
- ] Super, D. E. (1962). The structure of work values in relation to status, achievement, interests, and adjustment. Journal of Applied Psychology, 46(4), 231–239. https://doi.org/10.1037/H0040109
- ] Super, D. E. (1980). A life-span, life-space approach to career development. Journal of Vocational Behavior, 16(3), 282–298. https://doi.org/10.1016/0001-8791(80)90056-1
- ] Szabó, H., Orosz, H., & Kiss, J. (2013). Munkaérték preferenciák és az azokat befolyásoló szociális tényezők összehasonlító vizsgálata a Debreceni Egyetem Egészségügyi Főiskola és a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetem hallgatói körében.
- ] Szilágyi, K. (1987). Super-féle munkaérték kérdőív. In Szociálpszichológiai módszerek. Munkalélektani Koordinációs Tanács – MPT Munkalélektani Szekció (pp. 83 – 127).
- ] Wong, S. W., & Yuen, M. (2015). Super’s work values inventory: Issues of subtest internal consistency using a sample of chinese university students in Hong Kong. Journal of Employment Counseling, 52(1), 29–35. https://doi.org/10.1002/j.2161-1920.2015.00054.x
- ] Yang, J., Yu, C. S., & Wu, J. (2018). Work values across generations in China. Chinese Management Studies, 12(3), 486–505. https://doi.org/10.1108/CMS-12-2017-0357
- ] DETEP (2024). https://detep.unideb.hu/tortenet, letöltés dátuma: 2024.03.11