Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Role of the organizational factors in the success of Hungarian SMEs
    108-125
    Views:
    748

    This paper analyses the success of the Hungarian SME sector from the aspect of competitiveness, innovation, organizational background and the role of the leader/owner. The author summarizes the organizational innovation specialties of the SMEs based on four empirical researches and own case-study. The conclusion is the organizational innovation characteristically fades into the background of SME operation, development purposes and strategy. The role of the firm owner-leader is essential in these topics. Meanwhile the inflexibility of the organization, loyalty of the employees, labor market disadvantages, the knowledge level and competency of the human resources, its effect on the efficiency are often limit the expansion. These factors have significant influence on the success and competitiveness of the company. Therefore, the paper analyses the organizational innovation and background according to the company success, and the leader-based decision-making procedures, and processes, and evaluates the results of secondary research based on these. The novelty of the empirical research method is the search for GAPs between the leader and the organization and their correlation with success and attitude towards innovation.

    Journal of Economic Literature (JEL) codes: M14

  • Technológia és szervezeti innovációk kölcsönhatása: az e-munkavégzés elterjedésének példája Új munkavégzési formák, mint az új fejlődési pályák hordozói?
    47-68
    Views:
    141

    A kilencvenes évtized ún. transzformációs gazdaságaival foglalkozó társadalomtudományi vitájával összehasonlítva meglepő, hogy a XXI század elején viszonylag szerény az érdeklődés a poszt - szocialista
    gazdaságok új fejlődési útjainak vizsgálata iránt. Elemzésünk célja a közép-európai régióban fejlődő piacgazdaságok új fejlődési útjainak azonosítása. Pontosabban: szeretnénk felhívni a figyelmet a globalizálódás, az információs és kommunikációs technológiák gyors elterjedésének és a különböző típusú piacok deregulációjának kontextusában megjelenő tudásgazdaságba való bekapcsolódás lehetőségeire, illetve azok kihasználását elősegítő és korlátozó néhány tényező szerepére. A tanulmány három részből áll. Az első, bevezető fejezetben az ún. transzformációs gazdaságok fejlődésében jól kimutatható különböző fejlődési ciklusok jellemzésére vállalkozunk, jelezve az ún. bejárt úttól való függés és az ún. intézményi vákuum megközelítések szerepét az átalakulási folyamat megértésében. Ezt követően, az elemzés röviden jellemzi a közvetlen külföldi tőkebefektetések (FDI) vezérelte gazdasági modernizáció fontosabb eredményeit (pl. foglalkoztatás, termelékenység növekedés, export, keresetek és az innováció) és olyan problémáit, mint a gazdaságfejlődés aszimmetrikus jellege. Az új fejlődési pálya tartalmát, „tanuló gazdaságba” való bekapcsolódással valamint a kiegyensúlyozottabb gazdasági szerkezet létrehozásával azonosítják a szerzők Az utóbbival összefüggésben, a tanulmány a mikro-, kis- és középvállalati (KKV) szektor szerepének felértékelődését hangsúlyozza. A tanulmány második és harmadik része, a nemzetközi kutatási tapasztalatokra építve jelzi a közép-európai gazdaságok, ezen belül a magyar gazdaság részvételének lehetőségeit a gyorsan fejlődő tudásgazdaság globális értékláncában. Az elemzés felhívja a figyelmet arra, hogy a régió poszt - szocialista gazdaságai viszonylag vonzó célterületei az olyan nagyobb hozzáadott értékeket képviselő tevékenységek kihelyezése
    számára, mint az általános üzleti funkciók. Mindazonáltal, e kedvező pozíciók több szempontból is törékenyek. Egyfelől a globális értékláncra jellemző változások gyorsak, és a tanuló-innovatív szervezetek kritikus tömegének folyamatos létrehozására van szükség. Másfelől, a kritikus tömeg megteremtése szinte lehetetlen az KKV - szektorba tartozó vállalkozások egyéni és kollektív (hálózati) tanulási és innovatív képességének fejlesztése nélkül. Az elemzés – szintén nemzetközi kutatási tapasztalatok felhasználásával – jelzi az olyan új munkavégzési formák, mint például a távmunka elterjedését befolyásoló szervezeti és kulturális tényezőket. Ezzel összefüggésben a szerzők az információs és kommunikációs technológiák hatékony használatát befolyásoló szervezeti innovációk, valamint az ezekhez kötődő egyéni és főleg szervezeti (kollektív) tanulási folyamatok jelentőségét hangsúlyozzák. Végül, az elemzés összegzéseként, a szerzők röviden felvázolják azokat a kihívásokat, amelyekre mind a kutatóknak, mind a gyakorlati szakembereknek, mint társadalmi szereplőknek válaszolniuk kell a magyar gazdaság új fejlődési pályára állításának érdekében.

    Journal of Economic Literature (JEL) kód: O33; L23;F23.

  • New tendencies in urban development – The possibilities provided by walkable cities
    23-42
    Views:
    314

    Nowadays, the so-called disadvantages of urbanization – the noise, air pollution, overcrowding – receive more and more focus in cities. Vehicles require increasing space to themselves in cities which decrease the quality of living space people need, which is harmful from the point of view of the society and the economy, as well. Sustainable urban mobility can be a solution, which has two elements: the well-known environmentally friendly public transportation and the less known walkability. The latter comes to the front in the course of the preparation of sustainable city development strategies, nevertheless walkability measurements have been taken principally in USA’s and Western-Europe’s big cities. In our paper we search for the answer of the question, how the concept of walkability is interpretable in middle-sized European cities and what kind of city development potentials do all these have. In the course of our research
    primary surveys were conducted in Szeged and Valencia to investigate walkability and its improvement opportunities. Our survey verified that the concept of walkability could be a useful city development tool even in middle-sized cities.

    Journal of Economic Literature (JEL) code: R42

  • Features of Knowledge Intensive Business Services from Innovation Aspects
    147-156
    Views:
    158

    Based on the innovation approach to services this paper defines knowledge intensive business services and gives an overview of their features from innovation perspectives. It finds that different service activities are related to innovation systems to varying extents. Compared to other sectors, services lack stimulative institutional and other formal support systems that may act not only as knowledge centres for companies but could also contribute to both the protection and spread of innovation. In contrast with production, the absence of an efficient protection of intellectual property indicates a significant risk in the service sector, and hinders optimal knowledge transfer and results in waste and duplication in innovation efforts.

    Journal of Economic Literature (JEL) Classification: O31, O32, L84

  • Classical liberalism, democracy, and economic growth: a hypothesis about the Lipset hypothesis
    5-30
    Views:
    263

    Does economic growth create democracy, as suggested by the proposition known as the Lipset hypothesis? According to this paper, for the Lipset hypothesis to be valid, it is sufficient for an ideological and a technological condition to be fulfilled. The ideological condition is that the political agenda-setting ideology should be classical liberalism, which can be characterised as combining an aversion towards democracy with a positive assessment of economic and civil liberties. The technological condition is that the country in question should be advanced enough in the technological sense, because in such a country there is no economic growth without innovation maintained by a free market for ideas. Logit regressions run with panel data show that in the period up until the early 20th century a higher per capita income increases the probability of a democratic regime change, but afterwards it does not. The explanation is that before the early 20th century the two conditions were met, but they were not met in those countries that were about to become democratic after the first two decades of the 20th century.

    Journal of Economic Literature (JEL) codes: D70, O11, O43

  • Is the strategic thinking characteristic of SMEs in the North Hungarian Region? – experiences of a survey
    88-100
    Views:
    155

    Regional differences can be observed in the economic importance of small and medium sized enterprises. The research covers the small and medium enterprises within the North Hungarian Region, based on a questionnaire carried out in the autumn of 2011. We examine the existence of a conscious strategic vision of the future and their innovative capability. The low economic activity, the low proportion of industrial enterprises, which is below the national average, and low professional skills are typical of the region. Those managers who have a conscious strategy reported above average profitability. We revealed a correlation between the depth of strategy knowledge and the existence of a formalized strategy, paying attention to the role of education and skills. The knowledge and the acceptance of innovational cooperation opportunities (innovational nets) are at a low-level in the region. Besides strategic thinking, one key element for strengthening the sector is continuous renewal, innovation, observing best practice, and imitating it.

    Journal of Economic Literature (JEL) classifications: D220

  • Empirical analysis of the relationship between the attitudes of domestic researchers and their economic results
    20-38
    Views:
    137

    The study analyses the attitudes towards intellectual property management and innovation attitudes of researchers in Hungarian public research organizations and the different types of economic results they achieve in an empirical way by pointing out the close relationships among them. During the analysis, a form of researcher typology will be developed based on clusters which were formed by the attitudes of researchers. The principal components
    were created from the attitude variables and served as dimensions. The research is primarily aimed at testing two hypotheses. On the one hand, these researcher clusters have significantly different economic characteristics and on the other hand, the cluster which has the most favourable attitudes in terms of the economic exploitation of research results has the greatest economic performance. In the course of the research the results basically confirmed both hypotheses.

    Journal of Economic Literature (JEL) classifications: O32, O34, D01

  • Competitive adavntages: Theory and corporate practice
    51-70
    Views:
    166

    The competitive advantage achieved by a company basically influences its profitability and market position. The article shows that in addition to this the evaluation has many other criteria, and the management must consider these when defining competitive adavantage. The study explains that as a result of the acceleration of technological and economic development, the globalization of economic processes, and the evaluation of networks of interdepedence, the management have to face new types of competitive advantage. To choose between these the management has to consider competitive vulnerability. Following this the article attempts to summarize the basic law of the theory of competitive advantage, before introducing the most important management techniques for the selection of competitive advantage. Finally, the study emphasizes that the key factor in  achieving a competitive edge and the success of different management techniques is the CEO, and through the model of the "CEO's personality pyramid" it explains the requirements that the manager has to meet.

    Journal of Economic Literature (JEL) classification: O30, O32

  • Parallel Organizational and Technology Innovation: Designing Organizations following SOA Principles
    5-19
    Views:
    204

    Technology development in general and trends and developments in infocommunication technologies in particular have a direct effect on corporate organizational processes. In information system design, Service Oriented Architecture (SOA) provides a set of principles and methodologies for designing software in the form of interoperable services with defined business functionalities. These loosely coupled components can be reused for different purposes, and can be combined with services bought from outside partners and other service providers. The goal of this study is to describe how SOA principles and
    methods can be used for designing business organizations, i.e. socio-technical systems with human and machine components. Part one is a general overview of SOA as it is used in IT, part two explains how IT systems converge with corporate organizations, and part three presents a model for an organization designed and managed following SOA principles. The research project behind this article was initiated by the Hungarian Post.

    Journal of Economic Literature (JEL) classifications: L14, L22, L86, M15

  • A tacit tudás jelentősége a globalizált vállalati kultúrában
    103-118
    Views:
    258

    A tanulmány a globalizáció egyik elemét, a globális kultúra kérdéseit vizsgálja vállalati szempontból. Rámutat a magyarországi leányvállalatok és anyacégeik kulturális különbségeiből adódó eltérő tacit tudás átadásának fontosságára és lehetőségeire, összekapcsolva a vállalati versenyképesség, a vállalati kultúra és a hallgatólagos tudás fogalmát és kérdéseit. Bemutatja, hogy a szervezetek miként hoznak létre új tudást és hogyan tudják azt átadni. Következtetésként megfogalmazza, hogy amennyiben a tudásmenedzsmentre kellő hangsúlyt fektetnek, a munkavállaló távozásával a tudás a szervezeten belül marad, így a vállalat nem veszít versenyképességéből.

    Journal of Economic Literature (JEL) kódok: D23, D61, D83, L21, M21, O31, O33