Műhelytanulmányok

Tudás, hozzáférés, esélyek: Az egészség-információ értelmezésének társadalmi tényezői egy panelkutatás tanulságai alapján

Published:
2025-08-01
Authors
View
Keywords
License

Copyright (c) 2025 Acta Medicinae et Sociologica

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Libicki, E., R. Fedor, A., & Fábián, G. (2025). Tudás, hozzáférés, esélyek: Az egészség-információ értelmezésének társadalmi tényezői egy panelkutatás tanulságai alapján. Acta Medicinae Et Sociologica, 16(40), 65-82. https://doi.org/10.19055/ams.2025.08/01/3
Abstract

Introduction: Health literacy is the ability to access, understand, and apply health-related information for informed decision-making.
Methods: Our study, based on data from a Hungarian panel survey, examines health literacy levels with a focus on the impact of age, educational attainment, income, and digital access.
Results: Results show that individuals with lower education, poorer financial status, and limited digital access face greater difficulties in interpreting health information.
Summary: Social inequalities in health literacy underline the need for clear communication and targeted educational interventions to promote health equity and improve individuals' ability to make informed health-related decisions.