Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Combustors with Low Emission Levels for Aero Gas Turbine Engines
    503-514
    Megtekintések száma:
    358

    The aircrafts are responsible for emitting several types of pollutants, especially the pollutants in the form of NOX, CO2, CO, UHC, SOX and Particulate Matter PM (smoke/soot). The impact of aviation emissions on the global is well known, where these emissions modify the chemical and microphysical properties of the atmosphere resulting in changes of earth’s climate system, which can ultimate in critical changes in our planet fragile ecosystem, also the pollutants produced by aircraft engines cause many health problems. This is why the International Civil Aviation Organisation (ICAO) is seriously seeking to control the emission levels by issuing new standards during the successive meetings of the Committee on Aviation Environmental Protection CAEP (CAEP/01 in 1986, CAEP/2, CAEP/4, CAEP/6, CAEP/8, etc). The new regulations include more stringent standards aimed to reduce emission levels, this led to increased interest in low emission technologies. In this paper, a comprehensive review of low emissions combustion technologies for modern aero gas turbines is represented. The current low emission technologies include the high Technologies Readiness Level (TRL) including RQL, TAPS, DAC and LDI. Also, there are advanced technologies at lower TRL including LPP, ASC and VGC.

  • Examination of the Relationship between Renewable Energy and Economic Performance
    234-243
    Megtekintések száma:
    189

    Many countries are making considerable efforts to achieve solutions to environmental problems that we face today and developing renewable energy resources is one of the potential long-term solutions that constitute an absolute priority from a sustainable development perspective. The usage of renewable energy is one of the critical future challenges to reduce greenhouse gas emission and decrease energy dependency at the same time. Thus, replacing traditional energy sources with renewable ones, like Hydropower and wind power to produce electricity instead of fossil fuel. The objective of this study is to find a relationship between renewable energy consumption, macroeconomic factors, and the environment. There is a reliable and significant (at 1% significant level) association between REC with GHG and GDP and a relatively strong association with EC.

  • A globális elektromos autóipar és a hozzá kapcsolódó közvetett emisszió
    Megtekintések száma:
    516

    Bolygónk alternatív megoldásokkal törekszik a közlekedés környezetbarátabbá alakítására, amelyhez kapcsolódóan megfigyelhető volt az elmúlt években, hogy a fogyasztók attitűdjei jelentősen megváltoztak az autóvásárlások kapcsán. Ezt vizsgálva megállapítható, hogy a globális autópiac egyik legmeghatározóbb szereplőjévé kezdtek válni az elektromos autók. Christopher Buchal egyik vizsgálatában azonban arra, hogy egyes területeken az elektromos autók akár 11-28 százalékkal jobban terhelhetik a környezetet, mint a hagyományos robbanómotoros autók. Ez úgy lehetséges, hogy különbséget teszünk a közvetlen és a közvetett kibocsátás között. Az elektromos járművek károsanyag-kibocsátásánál ugyanis elmondható, hogy a közvetlen emisszió nulla, viszont a közvetett szennyezés sok helyen kiugróan magas az áramtermeléshez kapcsolódóan. Célkitűzésem tehát, hogy valódi képet adjak arról, hogy megéri-e áttérni elektromos autókra, illetve javaslataim ismertetése a jövőt tekintve.

  • Strategies and Effects of LEDS (Low Emission Development Strategy) in Fortaleza, Brazil
    110-121
    Megtekintések száma:
    160

    When it comes to climate change, the built environment, together with transport, and waste and water management play a significant role as Greenhouse Gases (GHG) emitting sectors, reflecting the strong need to address such issues by local governments. A notable action that has been taken in this regard is the Urban Low Emission Development Strategies (Urban LEDS), which consists of a project implemented by the UN-Habitat and the International Council for Local Environmental Initiatives (ICLEI) that selected eight model cities and twenty-one satellite cities around the world and aims to support integrated and ambitious climate action, encouraging low-carbon efforts in emerging economies through the collaboration among them. In addition, eight European cities also participated in the project in its first phase, contributing with their expertise and experience with climate change mitigation. Since 2012, the city of Fortaleza in Brazil is a model city of the Urban LEDS project and it has sustainably integrated and developed many projects, making it a more resilient city, stimulating its economic growth and improving its quality of life. This paper aims to present the milestones that Fortaleza has already met within Urban LEDS and its main priorities in the next years, identifying best practices in three European cities (Copenhagen, Zagreb and Hannover) that could also be implemented in its geographical, social and cultural context, as well as indicate lessons that other cities can learn from Fortaleza.

  • A megújuló energiafogyasztás és a nettó energiaimport, az üvegházhatású gázok kibocsátása, valamint a humán tőke közötti kapcsolat vizsgálata
    58-71
    Megtekintések száma:
    160

    A fenntartható fejlődés érdekében ösztönözni szükséges az energiahatékonyság javítására és a megújuló energiák termelésének és felhasználásának növelésére irányuló intézkedéseket. Számos tényező befolyásolhatja a megújuló energia felhasználását, mint többek között a gazdasági fejlettség szintje, a gazdasági szereplők környezettudatossága, az energiaimport-függőség mértéke, a városi lakosság aránya és a kormányzati támogatás jellege. Jelen tanulmányban fő célunk, hogy megvizsgáljuk milyen kapcsolat tárható fel a megújuló energiafelhasználás teljes energiafogyasztáshoz viszonyított aránya és az energiafelhasználás százalékában kifejezett nettó energiaimport között, valamint a megújuló energia említett mutatója és az egy főre jutó üvegházhatású gázok, valamint a humán tőke nagysága között az OECD országok adatait tekintve, 1990-től és 2014-ig. Az eredmények azt mutatják, hogy negatív kapcsolat áll fenn a nettó energiaimport és a megújuló energiafogyasztás között, valamint az egy főre jutó üvegházhatású gázkibocsátás és a megújuló energiafogyasztás között. Ugyanakkor pozitív kapcsolatot találtunk a humán tőke meghatározott szintjét elérő energiaimportőr országok tekintetében a humán tőke mértéke és a megújuló energiafogyasztás között.

  • Az emberi ürülék kapcsolata az éghajlat változással
    139-154
    Megtekintések száma:
    191

    Tanulmányunk arra a nem kellően vizsgált kérdésre szeretné felhívni a figyelmet, hogy az emberi ürülék és annak különböző kezelési módjai milyen kapcsolatban állhatnak az éghajlatváltozással. Ürülékünk ugyanis a bioszféra körforgásának része, és szerves széntartalma annak kezelési módjától függően különböző mértékben és időintervallum alatt szén-dioxidként a légkörbe jut. A széklet szárazanyag-tartalmának 40-55% a, a vizelet szárazanyag-tartalmának 11-17%-a szén (szerves vegyületek formájában). Ez körülbelül 21-57 g/fő/nap szerves vegyületekben kötött szén termelését jelenti, amely szám a Föld teljes népességére vonatkozóan hozzávetőlegesen 58-153 millió tonna szén ürülékkel történő kibocsátását jelenti évente. A fejlett világban általános, vízöblítéses toaletten alapuló vízi infrastruktúra környezeti terhei számottevőek, és ezek között sem a szennyvíz összegyűjtése és tisztítása okozta szén-dioxid kibocsátás mértéke, sem az ürülék szerves- és tápanyagtartalmának elpazarlása nem kellően tanulmányozott. A tanulmány rávilágít a szennyvízelvezetés és -tisztítás energiaigénye által generált szén-dioxid, a szennyvíztisztítás során az ürülékben lévő szerves szénvegyületek oxidálása során keletkező széndioxid, valamint a szennyvíziszap anaerob kezelése során keletkező metán elégetése okozta szén-dioxid kibocsátásra, valamint bemutatja az ürülék közvetlen komposztálással történő – jelenleg a világban még nem kellően elterjedt – hasznosításának lehetőségét.

  • Optimizing the combustion processes of a small scale solid fuel-fired boiler
    358-369
    Megtekintések száma:
    133

    Over the last decade, the public has been paying increasing attention to reducing greenhouse gas and acid rain emissions and reducing particulate matter, which is extremely harmful to health and the environment. To improve air quality, the European Commission has achieved a range of measures to reduce air pollutant emissions in the transport, heat and electricity, industrial and agricultural sectors. In Hungary, the amount of gas and solid air pollutants from solid fuel combustion used by the public during the heating season represents a significant percentage of the total amount present in the atmosphere. In 2016, taking into the total emission, the 29% of CO2 emissions; 85% of CO emissions; 75% of the particulate matter emissions and 21% of the NOx emissions were derived from households. It follows that the improvement of air quality can also be achieved by controlling the emissions of solid fuel combustion plants. During our research we aimed to optimize the operation of a newly purchased TOTYA S18 boiler and a pilot pellet boiler. Operating the boilers in the correct mode minimizes air pollutant emissions, and the greater part of the heat generated is actually turns to heating the home, as with poor settings, a lot of heat leaves through the chimney. The data obtained during the tests can also be used to determine whether the boilers comply with the emission values set out in Commission Regulation (EU) 2015/1185.

  • Production of Liquid Hydrocarbons from Plastic Wastes
    345-350
    Megtekintések száma:
    119

    Thermal pyrolysis of HDPE, LDPE, PP and PS plastic wastes were performed in a batch reactor and the yields of pyrolysis oils and liquid transportation fuels prepared by atmospheric distillation were determined. The gasoline fractions were tested in a traditional spark-ignition engine without any modifications or fuel blending. Fuel consumption and exhaust gas emission (NOx, CO) were measured and compared to a commercial fuel (RON = 95). PS generated 70.5% gasoline range hydrocarbons from the solid waste, followed by PP with 42.1%, LDPE with 40.8% and HDPE with 37.3%. The fuel consumption was reduced by 9.1-9.4% in the case of PS compared to reference measurement. Reduction in fuel consumption was noticeable at HDPE, LDPE and PP as well. PS gasoline decreased by 91-96%, while HDPE, LDPE and PP more likely increased the CO emission of the engine compared to commercial gasoline. The results show that pyrolysis of plastic wastes is a promising method to generate value added liquid transportation fuels and reduce the footprint of waste accumulation in landfills.

  • Was UEFA’S Goal of an Environmentally Friendly Euro 2020/21 a Success?
    152-164
    Megtekintések száma:
    550

    The football Euro 2020/21 has been said to be more environmentally friendly, as it was spread all over Europe, thus no new stadiums needed to be built. On the other hand, more traveling became necessary. How does these effects behave with each other? Was the attempt to reduce emissions successful?      
    This paper seeks to compare the goals for UEFA 2020/21 for environmental friendliness and its success. A mixed research strategy was adopted in this paper where qualitative analysis was done on existing literature review and also quantitative approach where assumptions were drawn from literature review to estimate the environmental impact. This paper found that UEFA's initial estimate of 425,000 tons of carbon dioxide emissions in traveling for the Euro Cup 2020 was a bit higher than the actual amount of carbon emissions from our calculation of 143,531 tons. What stands out is that its findings agree with UEFA's estimate that Euro Cup 2020 emissions were lower than that of 2016 which emitted 517,000 tons of carbon dioxide for traveling. This gives a greater reason to conclude that UEFA met its goal of reducing carbon emissions. The overall carbon dioxide emissions in traveling and constructing stages were 1,275,988 tons in Euro Cup 2020 and 2,803,000 tons in Euro Cup 2016. This further affirms the overall carbon dioxide emission reduction by half in Euro Cup 2020 as compared to Euro 2016. From our findings, we can conclude that the Euro Cup 2020 indeed succeeded in reducing overall carbon dioxide emissions by half. Despite the success, this paper views that the carbon emissions are still high for a single event and hence there is room for reduction of carbon emissions to lower levels as possible. we can conclude that the Euro Cup 2020 indeed succeeded in reducing overall carbon dioxide emissions by half. Despite the success, this paper views that the carbon emissions are still high for a single event and hence there is room for reduction of carbon emissions to lower levels as possible. we can conclude that the Euro Cup 2020 indeed succeeded in reducing overall carbon dioxide emissions by half. Despite the success, this paper views that the carbon emissions are still high for a single event and hence there is room for reduction of carbon emissions to lower levels as possible.

  • A szalma alternatív felhasználása
    331-343
    Megtekintések száma:
    114

    Kutatásomban a szalma alternatív felhasználásának lehetőségét ismertetem. Előtérbe helyezve a költséghatékony szemléletet a beruházások és az energia felhasználás területén. Egy szalmabálából épült épület energetikai eredményeit hasonlítottam össze egy régi, és egy új téglaépülettel, valamint egy passzívház energetikai értékeivel. A vizsgálat során elemeztem a beépített energia, primer energia, CO2 kibocsátás felhasználásának adatait. Energia jellegű költségek számítását végeztem el 50-éves élettartamra. Kutatásom során megállapítottam, hogy a szalma kiváló hőszigetelő anyag, így a vizsgált objektum energia igénye 25,38%-a a hagyományos épületekéhez képest.

  • Vasúti közlekedés során keletkező zajok okainak és hatásainak elemzése
    116-130
    Megtekintések száma:
    86

    A vasúti közlekedés zajemissziója kiemelkedő fontosságú téma, mivel hatással van mind a környezetre, mind az emberek egészségére és életminőségére. A zajszennyezés számos forrása között a vasúti járművek és az infrastruktúra jelentős szerepet játszanak. A vasúti zajemisszióval kapcsolatban megállapítható, hogy a zajhatásokat számos tényező befolyásolja. Ilyen tényezők lehetnek a vonatok sebessége, a pálya állapota, a vontatási technológia és az alkalmazott zajcsökkentő intézkedések. A zajterhelés negatív hatásai közé tartozik az alvászavar, a stressz, és a mentális egészségromlás. Ezenkívül befolyásolja a lakott területeken élők életminőségét és az ingatlanok értékét is. A vasúti közlekedés zajemissziójának csökkentése kulcsfontosságú az egészségesebb és fenntarthatóbb városi környezet kialakításában. Ennek érdekében fontos a modern zajcsökkentő technológiák alkalmazása, az infrastruktúra fejlesztése és a zajvédelmi intézkedések hatékony implementációja. A közlekedési hatóságoknak és vasúti vállalatoknak együtt kell működniük a zajmentesebb vasúti közlekedés megvalósítása érdekében, az emberek életminőségének javítása és a környezetvédelem érdekében.

  • Aktuális kihívások a közúti járművek CO2-kibocsátására vonatkozó szabályozások területén
    738-742
    Megtekintések száma:
    181

    Napjainkban a klímaváltozással szemben folytatott küzdelem részeként az üvegházhatású gázok kibocsátásával kapcsolatos szabályozások egyre nagyobb teret nyernek. Munkánk során a közúti járművek szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó európai uniós szabályozásra fókuszálunk, különös tekintettel a célértékek változására. Áttekintjük továbbá a CO2 emisszió mérésére vonatkozó mérési metódusok terén bekövetkező változásokat, mint a szabályozások egyik lényeges alappontjait.

  • Additív gyártástechnológia alkalmazása szélcsatornás szimulációkhoz
    62-71
    Megtekintések száma:
    137

    Napjaink gazdasági szemlélete megköveteli többek között a reoülőgép üzemeltetőktől is, hogy egyre inkább a karbosemlegesség felé szervezzék át működésüket különböző innovatív technológiák bevezetésével.

    Jelen tanulmány célja, hogy mely innovatív formájának köszönhetően hozzájárul a repülőgépek üzemanyagfogyasztásának, ezáltal a légszennyezés lecsökkentéséhez.

  • HAZ Characterization of Automotive DP Steels by Physical Simulation
    478-487
    Megtekintések száma:
    167

    DP steels were extensively used in the vehicles industry due to its extraordinary combined properties of strength, ductility, formability and weldability which contributed great significance in reducing strength to weight ratio and CO2 emission. High strength steel i.e. DP steels (3 different grades) were experimentally investigated and thermophysically simulated using Gleeble 3500 simulator to determine softening and hardening in heat affected zone. Samples were heated to different peak temperatures (1350 °C, 950 °C, 775 °C and 650 °C), two cooling time (t8.5/5 = 5 s and 30 s) and Rykalin 2D model were selected. The hardness and microstructure of the specimens were tested and analysed. For longer cooling time (t8.5/5= 30 s), we observed that softening occurs in all grade of investigated DP steels to all sub-regions. But for shorter cooling time i.e. t8.5/5= 5 s the softening is higher in intercritical HAZ compared to other sub-regions for all the types of DP steel with short cooling time (t8.5/5 = 5 s). However, the hardening zone in the CGHAZ occurs when Tmax is 1350 ºC for DP600, DP800 & DP1000 steels but it is more prominent in DP800 as compared to others two steel grade.

  • Szürkevíz összetételének és házi szürkevíz tisztító rendszer hatékonyságának vizsgálata
    142-150
    Megtekintések száma:
    173

    Jelen tanulmányunk célja, hogy összehasonlítható adatokkal szolgáljon a korábbi és a jövőben tervezett szürkevizekkel foglalkozó vizsgálatokhoz, valamint bemutassa egy kizárólag szürkevízzel táplált házi szennyvíztisztító berendezés tisztítási hatékonyságát. A tanulmány alapjául szolgáló szürkevíz mintavételezéseket egy olyan háztartásban végeztük, amely száraz toalett használatával kerüli ki a feketevíz keletkezését. A mintavételezésre 2017. január-május időszakban, összesen hét alkalommal került sor. A mintákat három helyről vettük: (i) ivóvíz a konyhai csapról, (ii) szürkevíz minta a szennyvíztisztító rendszer első aknájából és (iii) szürkevíz minta a szennyvíztisztító rendszer negyedik (utolsó) aknájából. A laboratóriumi mérések során összesen 16 fizikai, kémiai ill. mikrobiológiai paramétert vizsgáltunk, a méréseket a megfelelő szabványok szerint kivitelezve. Az eredmények azt mutatják, hogy a szürke- és feketevíz eredetüknél történő elkülönítése (pl. száraz toalettek alkalmazásával) lényegesen kisebb környezeti terhelést okoz a szürkevíz alacsonyabb szervesanyag-, nitrogén- és foszfortartalmának köszönhetően.

Adatbázis logók