Trendek és tendenciák a magyarországi állami egyetemek HR-rendszereinek továbbfejlesztése területén
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
Az elmúlt években elfogadottá vált, hogy a szervezetek sikerességében, illetve a hazai és nemzetközi versenyképesség megőrzésében és fejlesztésében a hagyományos sikertényezők mellett egyre fontosabb szerepet játszik az emberi erőforrások menedzselése (HRM/HR) (Gordon – Whitchurch 2007). A fejlett világ országaiban – főleg az angolszász „pionírok” esetében – a közszféra (beleértve az egyetemeket is) messze maga mögött hagyta a normatív jellegű, a formális szabályozáson alapuló „bürokratikus-rendészeti, taylori” rendszert (Karoliny et al. 2003). A 70-es évektől jelentek meg az üzleti megoldások mindenhatóságát és a hatékonyságot hirdető „új közszféramenedzsment” (New Public Management, NPM) modell képviselői, és az 1980-as évek elején elkezdték a széles körű reformprogramok megvalósítását. E törekvések olyan modellt és tapasztalatot nyújtottak, amelyek alkalmazhatók voltak Európa átalakuló országaiban, beleértve hazánkat is. A leírtakhoz kapcsolódva arra vállalkoztunk, hogy – a teljesség igénye nélkül, a szakirodalmi források és tizenegy hazai egyetem gyakorlata alapján – áttekintsük a HR helyzetének átalakulását és modernizációjának lehetőségeit ezen a területen.
Journal of Economic Literature (JEL) kód: I21; H19; M52;M53;M54
Hivatkozások
- Adams, J. (2005): Leading Horses to Water: The Management /Mandatory Stay Development in Higher Education Institutions in the UK. Leadership Foundation for Higher Education, London, u;u;u;.I/he.ac.uk/publications.
- Alber, S. R. – Nelson, J. S. (2002): Putting Research in the Collaborative Hands of Teachers and Researchers: An Alternative to Traditional Staff Development. Rural Special Education Quarterly, 2., 25–32.
- Ameen, A. T. (2003): The Offspring of New Public Management in English Universities. Public Management Review, 4., 573–583.
- Andrási Zoltán (2004): A felsőoktatási intézmények munkarendjének szerkezeti reformja („Fimszer projekt”).Magyar Felsőoktatás, 4., 43–49.
- Angelo, J. M. (2005): Is Outsourcing Right for You? University Business, 2., 31–44.
- ARIS (2008): ARIS-megoldások. Szoftver és módszertan a hatékony üzleti folyamatmenedzsment projektek támogatásához. http://www.ids-scheer.hu.
- Ball, K. (2001): The use of Human Resource Information Systems: a survey. Personnel Review, 6., 677–693.
- Barakonyi K. (2001): A hazai felsőoktatás menedzsmentjének korszerűsítése. Educatio, 1., 27–48.
- Barakonyi K. (2003): Felsőoktatási stratégiaalkotás. Harvard Businessmanager, szeptember–október, 48–58.
- Barakonyi K. (2004a): Egyetemi kormányzás. Közgazdasági Szemle, június, 584–599.
- Barakonyi K. (2004b): Rendszerváltás a felsőoktatásban. Bologna folyamat, modernizáció. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Bauman, Z. (2000): Liquid Modernity. Polity Press, Cambridge.
- Bencsik A. – Dernóczy A. (2007): Felsőoktatási „szerepjáték” nemzetközi mérlegen VI. Nemzetközi Konferencia, Miskolc, Tanulmány kötet I., 276–283.
- Berényi S. (1992): A közigazgatás személyzeti rendszere – közszolgálat: A reform és a jogi szabályozás időszerű kérdései összehasonlító közigazgatás-tudományi megközelítésben. ELTE Államigazgatási Jogi Tanszék, Budapest.
- Blackwell, R. – P. Blackmore (eds.) (2003): Towards Strategic Development in Higher Education. SRHE/Open University Press/McGraw Hill, Maidenhead.
- Chandler, J. – Berg, E. (2007): Women’s Movements and New Public Management: Higher Education in Sweden and England. Public Administration, 1.,103–122.
- Cranet (2006): International Executive Report 2005, Cranet Survey on Comparative Human Resource Management. Cranet-Cranfield University, Cranfield.
- Curran, C. M. – Hyman, M. R. (2000): Ensuring Best-Fitting Faculty Hires. Marketing Education Review, 2., 69–81.
- Dahl, J. (2004): Outsourcing is Inevitable. Distance Education Report, 18., 1–6.
- Dika, S. L. – Janosik, S. M. (2003): The Role of Selection, Orientation and Training in Improving the Quality of Public College and University Boards of Trustees in the United States. Quality in Higher Education,
- , 273–285.
- Dinya L. (2005): A felsőoktatás-marketing kihívásai. Megjelent: Józsa L. – Varsányi J. (szerk.): Marketingoktatás és -kutatás a változó Európai Unióban. Széchenyi István Egyetem, Győr.
- Eggins, H. – Macdonald, R. (eds.) (2003): The Scholarship of Academic Development. SRHE/Open University Press, Buckingham.
- Enyedi I. (2003): Elektronikus módszerek és virtuális valóság a személyzeti munkában. Humánpolitikai Szemle, május, 21–37.
- Euwals, R. – Ward, M. E. (2005): What matters most: teaching or research? Empirical evidence on the remuneration of British academics. Applied Economics, 14., 1655–1672.
- Evans, A. (1977): Benchmarking. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.
- Farkas F. – Karoliny M. – László Gy. – Poór J. (szerk.) (2003): Emberi erőforrás menedzsment. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó – Kerszöv, Budapest.
- Farkas F. (2005): Változásmenedzsment. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó – Kerszöv, Budapest.
- Farkas F. – Karoliny M-né.-Musztyné B.B. – Poór J. – Potó Zs. (2008): Similarities and Differences of Human Resource Management in Private and Public Sector Organisations in Light of New Public Management
- in Eastern European. NPM and All Other Country Samples. New Trends and Tendencies in Human Resource Management – International HR Conference, június 13–14, Pécsi Tudományegyetem.
- Fábri Gy. (2003): Intézményrendszer és finanszírozás a társadalomtudományokban. Világosság, 7–8., 169–175.
- Ftv. (2005): A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény.
- Gibbons, M. et al. (1994): The Neu; Production /Knowledge: The Dynamics /Science and Research in Contemporary Societies. Sage, London.
- Goho, J. – Blackman, A. (2006): The Effectiveness of Academic Admission Interviews: An Exploratory Meta-Analysis. Medical Teacher, 4., 335–340.
- Gordon, G. – Whitchurch, C. (2007): Managing Human Resources in Higher Education: The Implications of a Diversifying Workforce. Higher Education Management and Policy, 2., 135–155.
- Gordon, G. (2003): University Roles and Career Paths: Trends Scenarios and Motivational Challenges. Higher Education Management and Policy, 3., 89–103.
- Grant, J. – Fogarty, T. (1998): Faculty evaluation as a social dilemma: a game theoretic approach. Accounting Education, 3., 225–248.
- Gyimesi J. – Marosi I. (2004): Oktatói teljesítménymérés a Veszprémi Egyetemen. Humánpolitikai Szemle, 10., 64–71.
- Halász G. (szerk.) (é. n.): „Felsőoktatási menedzsment” képzés helyzetelemzés és javaslatok. Vitaanyag, Budapest.
- Halla, M. – Holt, R. – Purchase, D. (2003): Project sponsors under New Public Management: lessons from the frontline. International Journal of Project Management, 21., 495–502.
- Hanley, P. F. – Forkenbrock, D. J. (2006): Making fair and predictable salary adjustments for faculty of public research universities. Research in Higher Education, 1., 111–127.
- Horváth T. (szerk.) (é. n.): Felsőoktatási menedzsment képzése – nemzetközi kitekintés..UnivPress Felsőoktatási Műhely, Budapest (http://www.univpress.hu/data/hatter5a.doc).
- Hosios, A. J. – Siow, A. (2004): Unions without rents: the curious economics of faculty unions. Canadian Journal of Economics, 1., 28–52.
- Hrubos I. – Szentannai Á. – Veroszta Zs. (2003): A gazdálkodási filozófia és gyakorlat érvényesülése az egyetemeken. Oktatáskutató Intézet, Budapest.
- Hrubos I. (2006): A felsőoktatás intézményrendszerének átalakulása. Aula Kiadó, Budapest.
- Is Outsourcing an Option? (2005): EduExec, 9., 5–6.
- ISCED (1997): International Standard Classification of Education. Unesco, Párizs.
- ITKU (2005): Intézményfejlesztési Terv Kidolgozási Útmutató. Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest.
- Johnner, M. (2008): Aiding through Outsourcing. University Business, 1., 47–49.
- Kahn, P. – Baume, D. (szerk.) (2003): A Guide to Staff and Educational Development. SEDA/Kogan Page, London.
- Karoliny M-né. (2002): Ezredfordulós pillanatkép a hazai személyzeti/emberi erőforrás részlegekről. Humánpolitikai Szemle, 12. , 3–20.
- Karoliny M-né. – Lévai Z. – Poór J. (szerk.) (2005): Emberi erőforrás menedzsment a közszolgálatban. Szókratész Kiadó, Budapest.
- Kelly, S. – Murnane, S. (2006): Academic Performance Evaluation and the Organisation of Knowledge in the Research-Intensive University. Irish Journal of Management, 1., 95–109.
- Kirkpatrick, D. (2001): Staff development for flexible learning. International Journal for Academic Development, 2., 168–176.
- KJT (2005): Segédlet a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényhez. KJT, Szegedi Rendezvényszervező Kft., Szeged.
- Koleszár Á. (2008): A „vállalkozó” egyetem belső irányításának elméleti és gyakorlati kérdései, különös tekintettel az emberi erőforrás gazdálkodás területére. (PhD értekezés előzetes anyaga.) Miskolci Egyetem
- Gazdaságtudományi Kar, Miskolc.
- Korponai Á. (2002): Álláskeresési trendek a világon, Európában és Magyarországon. Munkaügyi Szemle, július–augusztus, 10–12.
- Kovach, K. – Hughes, A. – Fagan, P. – Maggitti, P. (2002): Administrative and strategic advantages of HRIS. Employment Relations Today, 10.,1002–1039.
- KR (2006): 1992. évi XXXIII. törvény felsőoktatásban való végrehajtásáról és a felsőoktatási intézményekben való foglalkoztatás egyes kérdéseiről szóló 53/2006. (III. 14.) Korm. rendelet, Budapest.
- Krisztián B. – Nemeskéri Zs. (2005): Önértékelési modell és a felsőoktatási intézmények humán erőforrásainak fejlesztéséért projekt. Humánpolitikai Szemle, 11., 23–25.
- Krisztián B. (2001): Teljesítménymérés a közigazgatásban. Az oktatás hatékonysága. Humánpolitikai Szemle, 12., 30–37.
- Lewis, B. R. – Stiles, D. R. (2004): How Invisible are the Emperors New Cloths? Public Management Review, 4., 453–472.
- Liebner A. (2001): Innovációközpontú személyzetfejlesztés és számítógépes tudásmenedzsment. Humánpolitikai Szemle, 1., 88–94.
- Locke, W. (2007): Higher Education Mergers: Integrating Organisational Cultures and Developing Appropriate Management Styles. Higher Education Quarterly, 1., 83–102.
- Lynch, L. M. (2007): Report of the Committe ont he Status of Women int he Economics Profession. American Economic Review, 2., 566–572.
- Majó Z. (2007): Az Elektronikus Humánerőforrás Menedzsment és a HR-outsourcing értelmezési és kapcsolati rendszere. Vezetéstudomány, 9., 30–39.
- Martin,J.R. (1998): Evaluating Faculty Based on Student Opinions – Problems, Implications and
- Recommendations from Deming’s Theory of Management Perspective. Issues in Accounting Education, 4., 1079–1094.
- McGee, M. (2002): Hooked on Higher Education and Other Tales from Adjunct Faculty Organizing. Social Text, 1., 61–80.
- Menedzsment-kultúra a felsőoktatásban (2004): Műhelytanácskozás a felsőoktatási intézmények irányításáról. Március 11., ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (http://www.univpress.hu/index.php).
- Milam, J. (2005): Organizational Learning Through Knowledge Workers and Infomediaries. New Directions for Higher Education, Fall, 61–73.
- Miller, J. (2003): High Tech and high performance: Managing Appraisal int he Information Age. Journal of Labour Research. 3., 409–424.
- Molnár L.– Zsidi V. (2002): University archives in Hungary. http://www.msz.hu/fooldal/index.php?page=kiadvanyok/ei_leveltarak_ang.php. Letöltve: 2008. szeptember 27.
- Moore, W. J. – Newman, R. J. – Terrell, D. (2007): Academic Pay in the United Kingdom and the United States: The Differential Returns to Productivity and the Lifetime Earnings Gap. Southern Economic Journal, 3., 717–732.
- Murray, D. – Dollery, B. (2005): Institutional Breakdown? An Exploratory Taxonomy of Australian University Failure. Prometheus, december, 385–398.
- Oktatási Minisztérium (2003): A magyar felsőoktatás modernizációját, az európai felsőoktatási térséghez történő csatlakozását célzó felsőoktatás-fejlesztés koncepciója. Vitaanyag. Készült a Csatlakozás az
- Európai Felsőoktatási Térséghez Program keretében. Budapest, december.
- Oktatási Minisztérium (2004): A Magyar Universitas Program és az új felsőoktatási törvény koncepciója.Budapest, február.
- Orr, D. (2004): Research Assessment as an Instrument for Steering Higher Education – A Comparative Study. Joumal of Higher Education Policy and Management, No. 3., 435–362.
- Ösztönzési rendszerek a közszolgálati alkalmazottak körében (1996): Humánpolitikai Szemle, 5, 66–71.
- Polanyi, M. (1967): The tacit dimension. Anchor Publishing, Garden City.
- Poole, M. – Bornholt, L. (1998): Carrier Development of Academics: Cross-cultural and Lifespan Factors. International Journal of Behavioral Development, 1., 103–126.
- Poór József (2005): Menedzsment tanácsadás alapjai és fejlődési tendenciái. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Poór József (2006): HR mozgásban – nemzetköziesedés az emberi erőforrás menedzsmentben. MMPC, Budapest.
- Pratt, M. – Margaritis, D. – Coy, D. (1999): Developing a Research Culture in a University Faculty. Journal of Higher Education Policy and Management, 1., 43–55.
- Prugberger T. – Tománé Sz. R. – Kenderes Gy. (1994): A közalkalmazás és a közszolgálat joga. Egyetemi Kiadó, Miskolc.
- Révész É. (szerk.) (2006): Az iskolavezetés fejlesztése Magyarországon. OECD országtanulmány. Budapesti Corvinus Egyetem, Teljesítménymenedzsment Kutatóközpont. Kézirat (http://mgmt.unicorvinus.hu/btmkk/les/OECD%20CBR%20tervezet.pdf).
- Rittenberg, L. E.(1998): Hiring Faculty: The „Best Fit” or „Best Athlete”. Issues in Accounting Education, 3.,717–719.
- Rosser, V. J. (2004): A national study on midlevel leaders in higher education: The unsung professionals in the academy. Higher Education, 48., 317–337.
- Ruta, C. (2005): The aplication of change management theory to HR portal inplementation. Human Resource Management, 1., 35–53.
- Schibik, T. J. – Harrington, C. F. (2004): The Outsourcing of Classroom Instruction in Higher Education. Journal of Higher Education Policy and Management, 3., 393–400.
- Sell et al. (2006): Faculty satisfaction with union: The impact of personal instrumentality and active commitment. Journal of Collective Negotiations, 1., 33–44.
- Shelley, S. (1998): Changing Values? Early Retirement and the New Universities. Journal of Further and Higher Education, 3., 343–351.
- Silver, H. (2003): Does a University Has a Culture? Studies in Higher Education, 2., 157–169.
- Smith, C. S. – Ferris, G. R. (1990): Human Resource Strategy and Planning in Higher Education. Human Resource Planning, 4., 13–25.
- Steyn, G. M. (2004): Harnessing the power of knowledge in higher education. Education, 4., 615–631.
- Strike, T. (2005): Evolution of Academic Career Structures in English Universities. Paper presented at the OEGD conference on „Trends in the Management of Human Resources in Higher Education”,
- augusztus 25–26., Párizs.
- Sturgeon, J. (2006): The Outs (and Ins) of Facility Management. University Business, 7., 84–88.
- Swartz, J. E. – Swartz, T. A. – Liang, P. (2007): Market Meltdown: Recruiting Qualified Business Faculty. Journal of Education for Business, július–augusztus, 337–342.
- Szabó P. O. (2003): Kihívások az ezredelőn. A magyar felsőoktatás társadalmi környezete. Irodalom – Művészet –Valóság, Árgus, 6–7. sz.
- Szabóné Sz. G. – Kiss S. – Lövétei I – Calvin, A. – Rainer, G. (2004): Közszolgálat; Közigazgatási menedzsment- és reformzsargon. SZEF, Budapest.
- Szilágyi E. (2006): Hatékonyság és eredményesség a közszférában. Kutatási Fórum I. beszámoló. Debreceni Egyetem Közgazdaságtudományi Kar, Debrecen.
- SZMSZ (2008): Törvénytervezet a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. Törvény módosítására. Előterjesztés a Közalkalmazottak Országos Munkaügyi Tanácsa részére. Szociális és Munkaügyi
- Minisztérium, Budapest.
- SZMSZ (2008): Törvénytervezet egyes törvényeknek a tizenharmadik havi illetmény-kifizetési rendjével összefüggő módosítására. Előterjesztés az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács részére. Szociális és Munkaügyi Minisztérium, Budapest.
- Talib, A. A. (2003): New Public Management in English Universities. Public Management Review, 4., 573–583.
- Tang, T. L. – Tang, D. S. – Tang, C. S. (2000): Factors related to university presidents’ pay: An examination of private colleges and universities. Higher Education, 4., 393–415.
- Tarnai D. (2002): Esély vagy veszély? A tudásmenedzsment mint versenytényező, „Csak a változás állandó”. 12. Országos Humánpolitikai Konferencia és Kiállítás Tanulmánykötet, 14–17.
- Taylor, J. A. (2003): Managing Staff Development for Online Education: a situated learning model. Journal of Higher Education Policy and Management, 1., 75–87.
- Teachers in Private Institutions of Higher Education in Hubei (2005), Chinese Education & Society, 5., 68–72.
- Terpstra, D. E. – Honoree, A. L. (2003): Job Satisfaction and Pay Satisfaction Levels of University Faculty by Discipline Type and by Geographic Region. Education, 3., 528–539.
- Tóthné S. G. – Majó Z. (2003): Infokommunikációs technikák térhódítása az online munkaerőpiacon és a humán erőforrás menedzsment területén. Munkaügyi Szemle, december, 31–36.
- Vadász J. (2006): Közszolgálati reform. A közszolgálat emberi erőforrásainak megújítása. Kossuth Kiadó, Budapest.
- Vezetés- és szervezéstudományi műhelyek konferenciája (2008): Balatonfüred, augusztus 28–29.
- Webb, G. (1996): Understanding Staff Development. SRHE/Open University Press, Buckingham.
- Weistroffer et al. (2001): A merit pay allocation model for college faculty based on performance quality and quantity. Economics of Education Review, 1., 41–49.
- Whitchurch, G. (2006a): Who Do ey ink ey Are?e Changing Identities of Professional Administrators and Managers in UK Higher Education. Journal of Higher Education Policy and
- Management, 2., 159–171.
- Whitchurch, G. (2006b): Pro/essional Managers in UK Higher Education: Preparing/or Gomplex Futures. Leadership Foundation for Higher Education, London, u;uju;.l/he.ac.uk/publications.
- Yunker, P. J. – Yunker, J. A. (2003): Are Student Evaluations of Teaching Valid? Evidence from an Analytical Business Core Course. Journal of Education for Business, 6., 313–317.
- Zhao, F. (2003): Transforming Quality in Research Supervision: a knowledge-management approach. Quality in Higher Education, 2., 187–197.