Vol. 12 No. 33 (2021)

Published November 30, 2021

A lapszám szerkesztésében vendégszerkesztőként közreműködött Bódi Ferenc.

##issue.tableOfContents##

Articles

  • A helyi szociális ellátórendszer és a K-hullám elmélet
    05-25
    Views:
    126

    A háborúkat béke időszakok követik, a válságokat hosszabb konjunktúra időszakok. A gazdaságnak ciklusai vannak, mint az évszakok, amelyek váltják egymást a történelmi időben. Az átmenet korszakokban a kreatív rombolás formájában váltják le a korábbi termelési technológiákat állítja Kondratyev elmélete alapján Schumpeter. A gazdaság fejlődését meghatározó humán tőkének is van fejlődési ciklusa. A humánberuházások többnyire megelőzik a gazdaságban végbe menő kreatív rombolás időszakát, Egyrészt elősegítve a váltást, másrészt részei a változásnak. Ezekben a kreatív ciklusokban kulcsszerepe van a helyi szociális szolgáltatás szervezeteinek, ezen belül az oktatásnak. Történelmi példák mutatják a humán tőke ciklus változásai nem vak szerencse függvényei. Ellenkezőleg, minden nagy váltást jól átgondolt politikai döntés előzött meg, amelyet politikusok hoznak, akik korszakokat jelölnek ki.

  • A COVID hatás okozta társadalmi változások becslése / Bódi Ferenc gondolatainak továbbfűzése
    26-43
    Views:
    208

    The article by Ferenc Bódi appeared in the spring issue of this journal in the spring of 2021. He undertook to estimate the impact of the changes caused by the pandemic on health care and the expected economic and social changes. His study, due to the scale of the pandemic, is a macro-level analysis. When the study came out, we all hoped that the COVID-19 epidemic was already coming to an end and that we needed to focus on starting again. Society has partly faded, partly realized that this epidemic is different from the previous ones. This encouraged me to continue to think about some of the Hungarian phenomena and to express my thoughts on the expected changes. I cannot undertake to analyze all areas of the crisis caused by the epidemic, but I will make an attempt to present its phenomena in health care, their interpretation, and the social effects of the current Hungarian health crisis so far. In my writing, I rely on my own research and that of my colleagues, and on the reports of my students in the health care system.

  • Határmentiség – hátrányos helyzet – munkaerőpiaci bizonytalanság
    44-62
    Views:
    282

    In recent years, we have witnessed favourable labour market developments, with an increase in employment and a decrease unemployment since 2013. This is roughly the time when the domestic economy recovered from the financial crisis that unfolded in 2008. However, these favourable labour market developments do not affect the regions of Hungary or individual groups of workers uniformly. And although the relative position of Roma workers in the previously disadvantaged areas of the North-East and South-West has improved, their gap and lack of opportunities remains significant compared to non-Roma people.

  • Vallásfüggőség
    63-79
    Views:
    152

    Vallásfüggőségről beszélni a mai korban egyszerre időszerű és tabuizált téma. A vallás ősidőktől fogva az emberi élet része. A viselkedési addikciók kutatásában talán az egyik legizgalmasabb és legösszetettebb terület a maga negatív és pozitív oldalaival. Azonban, amikor vallásfüggőségről beszélünk ott az egyén diszfunkcionális működése mellett megjelenik az adott vallási csoport diszfunkcionális működése is. A témát igyekszem több oldalról körbejárni, hangsúlyt fektetve a vallás fogalmának és funkcióinak tisztázására, körbe járva annak pozitív és negatív hatásait, illetve bemutatni a fiatalokra gyakorolt terápiás jellegének módszereit is.

    PDF
    207
  • Audiometria és dopping ellenőrzés a siketek versenysportjában
    80-91
    Views:
    130

    Az elmúlt negyven évben 2,5 -szeresére nőtt a nyári Siketolimpiai játékok résztvevőinek és a résztvevő országoknak a száma. Ezzel párhuzamosan körülbelül ötven európai vagy világméretű sporteseményt szerveznek a hallássérültek számára. A cikk célja az, hogy bemutassa a siketek versenysportjában a dopping ellenőrzéssel kapcsolatos eljárásokat és követelményeket, a növekvő számú sportesemény és a résztvevő sportolók összefüggésében.
    A dinamikusan fejlődő siket sportok fair play szellemisége érdekében a Siketek Nemzetközi Sportszövetsége (International Committee of Sports for the Deaf, ICSD) szabályokat vezetett be, amelyek meghatározzák a nagyothalló sportolók sporteseményeken való részvételét. A legalább 55 dB -es halláskárosodással rendelkező személyek a megengedettek. Ennek megfelelően az audiometriai vizsgálat képezi az első doppingellenőrzési kritériumot. 2004 óta az ICSD együttműködik a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökséggel. A második feltétel tehát a tiltott anyagok vér- és vizeletminta-ellenőrzése. A 2017. évi 23. nyári Siketolimpián 2858 sportoló vett részt. Összességében 842 (29,5%) résztvevőt véletlenszerűen vetettek alá audiológiai tesztnek; 9 különböző országból érkező versenyzőt kizártak az ICSD szabványok be nem tartása miatt. Összesen 300 véletlenszerűen kiválasztott sportoló vett részt doppingellenőrzésen tiltott szerek miatt; egyet zártak ki. A szakirodalomból jelenleg hiányoznak a siket sportokkal, köztük a vonatkozó doppingellenőrzésekkel kapcsolatos tudományos elemzések.

    PDF
    181
  • Magyarországi egyetemek hallgatóinak sportolási szokásai. Áttekintő irodalmi elemzés
    92-102
    Views:
    318

    Previous research has highlighted that the frequency of regular exercise decreases linearly with age. There is, therefore, a need for young people to develop healthy lifestyle habits for themselves. In the course of our research, a literature review of Matarka (Hungarian Periodicals Table of Contents Database), MTMT (Hungarian Scientific Bibliograhy), and publications in the archives of DEENK (University and National Library of the University of Debrecen) was conducted to find those studies that examine the sports habits of Hungarian university students. A total of 22 studies were identified. The articles concerned 10 universities. The analysis found that although a significant proportion of university students engage in sports, the conscious integration of health education into students’ lives is recommended.

  • Lemorzsolódás - Magyar tapasztalatok a szakiskolai képzés területén
    103-124
    Views:
    143

    Az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők aránya továbbra is jelentős Magyarországon, ami nemcsak megnehezíti számukra a jelenlegi munkaerőpiacra való belépést, hanem hosszú távon tartósan kiszorulnak onnan. A növekedést kiváltó egyik leggyakoribb ok a lemorzsolódás. A megelőzés, mint meghatározó intézkedés választ adhat erre a problémára. A tanulmány a középiskolai lemorzsolódás kérdéskörére fókuszál kérdőíves felmérés és félig strukturált interjú módszereket alkalmazva. A tanulmány célja, hogy feltárja a szakképzésből való lemorzsolódás körülményeit, valamint a kompenzációs intézkedésekhez kapcsolódó eredményeket. A kutatás eredményei rámutatnak az iskola és a család jelentős hatására, beleértve a korábbi iskolai tapasztalatokat, a lakóhelyet és a munkaerő-piaci helyzetet. Az eredményekből levont következtetések gyakorlati módon foglalkoznak a témával, és lehetőséget adnak egy esetleges cselekvési terv kidolgozására a lemorzsolódás megelőzése érdekében.

    PDF
    147
  • A szülői gondoskodás formái – az anyaság gyakorlatának elemzése a helyi társadalom kontextusában
    125-143
    Views:
    149

    A szülői tapasztalat és szülői identitás témáját növekvő figyelem övezi az elmúlt 20-25 évben a családszociológiai kutatások terén. A szülői gondoskodás gyakorlata mellett mind fontosabbá vált annak megismerése, hogy hogyan látják a szülők magukat szülőként, hogyan konstruálódik meg a szülőség tapasztalata. Számos egészségügyi, szociális, etikai, pszichológiai probléma, folyamat jelenhet meg ebben a keretben, s a különböző tudományterületekhez kapcsolódó kutatások mint egy nagyítóüveget használhatják a szülői tapasztalatot e jelenségek tanulmányozása során. A szülői szerepkör diverzitást mutat annak tükrében, hogy milyen értéket társítanak az eltérő szülői státuszokhoz. Az anyává válás például centrális pozíciót eredményezhet a családon belül, ám a társadalmi kontextusban inkább jár együtt izoláció megélésével és perifériára kerüléssel. Ez a szakadék hatással van a szülőség megélésének minőségére. Tanulmányunk célja az, hogy bemutassuk hogyan formálódik az anyaság tapasztalata és a szülői gondoskodás megélése különböző lokális terekben.

    PDF
    172
  • Szülői segítségnyújtás az iskolai tanulmányi feladatok teljesítésében – Szülőtípusok a házi feladatok teljesítésébe való bevonódás alapján - I. rész
    144-159
    Views:
    226

    In recent years academic researchers have increasingly recognized how important the assistance of parents is concerning children’s home learning activities. Parental involvement has a positive effect on students’ achievements and character. Moreover, in this way parents have the possibility to take a closer look at the life of the school and to form partnerships with the teachers. This paper examines how many kinds of parental models are present in a rural Szekler village concerning parents’ involvement in their children’s homework. I will emphasize that parents have a crucial role in their children’s school achievements. The most common Types of parent are: ,,protective”, ,,hard-working”, ,,partner”, ,,authoritative” and ,,networking”

  • The trial of digital education among cumulatively disadvantageous students
    160-189
    Views:
    314

    This study has done research into the success of joining to the digital extracurricular education among cumulatively disadvantageous elementary and secondary school students in the North-Great Plain of Hungary. The characteristics of Hungarian education is inequality and selectivity, which phenomena have also been observable during digital education. The questionnaire that has been carried out concerning 216 students explored the students’ perspective of the characteristics of digital education, the methods of learning, the ways of contact, assistance and evaluation and the advantages and disadvantages of the above mentioned to the knowledge of students, the effect of these to their digital competencies, the fulfillment of infrastructural conditions, the applied digital platforms. The results of the research show how these cumulatively disadvantageous students could take part in this new form of education less effectively.