Folyóiratcikk

A Z generációs turisták élménymotivációi

Megjelent:
2025-11-13
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2025 Kóródi Márta, Sánta Ádám Kálmán, Hevessy Gábor Balázs, Vargáné Csobán Katalin

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Kóródi, M., Sánta, Á. K., Hevessy, G. B., & Vargáné Csobán, K. (2025). A Z generációs turisták élménymotivációi. Economica, 16(3-4). https://doi.org/10.47282/economica/2025/16/3-4/15761
Absztrakt

A szükséglet-hierarchián alapuló élménymotivációk az életciklus különböző szakaszaiban különböző hangsúlyt kapnak. Az élmények keletkezésének alapja a változatosság, az aktivitás és a kapcsolatteremtés, mint utazási motiváció a kikapcsolódási, pihenési igény mellett. A turisztikai termékfejlesztés szempontjából egyre nehezebb homogén keresleti csoportokat kialakítani, számukra szegmensspecifikus élményeket kínálni, sürgető problémát jelent a közelmúltban piacra lépett Z generáció turisztikai élménymagatartásának vizsgálata, amely kutatási kérdésként fogalmazódik meg. A célzott generáció közepes elemszámú mintájából az élménymotivációhoz kapcsolódó válaszok elemzése lehetőséget ad a korosztály élménymagatartásából az motivációk és képzetek beazonosítására és csoportosítására, a szegmensspecifikusság megállapítására. Az egyes élményattitűdök értéke és intenzitása alapján négy fő szegmens különíthető el a megkérdezett Z generációs mintában, a főként nyugodt, biztonságos kikapcsolódásra törekvők, főként megismerők, főként kapcsolatkeresők és a főként kihívásokat keresők csoportja. A kutatás eredményei hozzájárulnak a Z generációs turisták élménymagatartásának pontosabb körülhatárolásához.

Hivatkozások
  1. [1] Booking.com (2024). How to make your hotel more attractive to Gen Z guests. https://partner.booking.com/en-us/click-magazine/trends-insights/attract-gen-z-travellers-to-your-hotel
  2. [2] Csóka, L., Hegedűs, R. & Törőcsik, M. (2020). Az életstíluscsoportok sportcélú utazásai. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 5(1), 34–46. https://doi.org/ 10.15170/TVT.2020.05.01.03
  3. [3] Elek L. (2024). Hogyan utazik a Z generáció? Nem süttetik magukat egész nap a strandon. https://privatbankar.hu/cikkek/turizmus/utazas-nyaralas-travel-fiatalok.html
  4. [4] Expedia Group Media Solution (2023). Social media’s influence on the travel industry. https://advertising.expedia.com/blog/travel-trends/social-media-rising-influence/
  5. [5] Forbes (2023). How is Gen Z reshaping hospitality and travel. https://www.forbes.com/councils/forbesagencycouncil/2023/11/30/how-is-gen-z-reshaping-hospitality-and-travel/
  6. [6] GD Consulting (2025). AT/HU turisztikai helyzetkép https://www.good-deal.at/at-hu-helyzetkep-2025-01/
  7. [7] Horner, S. & Swarbrooke, J. (2016). Consumer behavior in tourism. Part 3:Typologies of tourist behaviour. Butterworth-Heinemann, Linacre House, Oxford, https://doi.org/10.4324/9781315795232
  8. [8] Kökény, L. & Jászberényi, M. (2022). Hogyan utazik a Z generáció? Utazással kapcsolatos szokások és döntési folyamatok vizsgálata. In: Együttműködés, partnerség, hálózatok a turizmusban. Turizmus Akadémia (11). Kodolányi János Egyetem, Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Földrajztudományi Intézet, Magyar Földrajzi Társaság, Székesfehérvár, Budapest, 187196. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/7628/1/Turizmus_Akademia_187_196.pdf
  9. [9] Kóródi, M., Savella, O. & Bakos, Rné (2023). Analysis of the characteristics of types of tourists based their experience behavior. Challenges in The Carpathian Basin:16tn Annual International Conference on Economics and Business: conference volume. 266-276 https://csik.sapientia.ro/content/2022-2023/felveteli_eredmenyek_2023/Challenges%20in%20the%20carpathian%20basin%2016th.pdf
  10. [10] Larsen, S., Wolff, K., Doran, R. & Øgaard, T.(2019). What Makes Tourist Experiences Interesting. Front Psychol. 10(1603). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01603
  11. [11] Lőrincz, K. & Sulyok, J. (Ed.) (2017). Turizmusmarketing. Budapest, Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634540601 https://mersz.hu/hivatkozas/dj277tm_62_p3/#dj277tm_62_p3
  12. [12] Nagy, Á. & Kölcsey, A. (2017). Mit takar az alfa-generáció? Metszetek társadalomtudományi folyóirat. 4(2), 1-11. https://real.mtak.hu/62396/1/alfagen_metszetek_u.pdf
  13. [13] Parra Vargas, E., de-Juan-Ripoll, C., Bueno Panadero, M. & Alcaniz, M. (2021). Lifestyle segmentation of tourists: the role of personality. Heliyon, 7(7). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07579
  14. [14] Pitrelli, M. (2023). Gen Zs don’t have a lot of money, but they’re traveling anyway. CNBC Travel. https://www.cnbc.com/2023/04/17/gen-z-travel-trends-travel-often-save-money-and-seek-adventure-.html
  15. [15] Preveden, V. (2024). Die Zukunft der Hotellrie aus Sicht der Gen Z. https://www.oehv.at/fileadmin/user_upload/MediaLibrary/Downloads/Presse/Studie_Zukunft_der_Hotellerie_aus_Sicht_der_Gen_Z.pdf
  16. [16] Savella, O., Kóródi, M. & Bakos Rné (2022). Az utazási döntést befolyásoló egyes tényezők szegmentációs szerepe. Gradus. 9(2), https://doi.org/10.47833/2022.2.ECO.005
  17. [17] S. Cohen, A., Prayag, G. & Moital M. (2014). Consumer behaviour in tourism: Concepts, influences and opportunities, Current Issues in Tourism, 17(10), 872909, https://doi.org/10.1080/13683500.2013.850064
  18. [18] Skift (2024). What Are Gen Z's Travel Habits https://skift.com/2024/05/24/ask-skift-what-are-gen-zs-travel-habits/
  19. [19] Székely, L., (2014). Az új csendes generáció. In: Nagy, Á., Székely, L. (szerk): Másodkézből – Magyar Ifjúság 2012. ISZT Alapítvány-Kutatópont: Budapest.
  20. [20] Tari A. (2011). Z generáció. Jaffa Kiadó: Budapest.
  21. [21] Tóbi I. (2013). Tudománykommunikáció a Z generációnál, Pécs: PTE KTK. www.zgeneracio.hu/getDocument/801
  22. [22] TravelPerk (2024). 30+ Gen Z travel statistics and trends. https://www.travelperk.com/blog/gen-z-travel-statistics-trends/
  23. [23] Turizmus Online (2015).Kalandorok és eszképisták - feltörekvőben a Z generáció. https://turizmusonline.hu/cikkek/belfold/kalandorok_es_eszkepistak___feltorekvoben_a_z_generacio.html
  24. [24] Turizmus Online (2019). A Z generáció megszólítása. https://turizmusonline.hu/cikkek/gasztro/a_ze__a_marketinges_es_a_kilenc_gif.html
  25. [25] Turizmus Online (2021). A magyar Z generáció természetesnek veszi a technológia adta kényelmet https://turizmusonline.hu/cikkek/belfold/a_magyar_z_generacio_termeszetesnek_veszi_a_technologia_adta_kenyelmet.html
  26. [26] Turizmus Online (2023). Így választ repjegyet a Z generáció. https://turizmusonline.hu/cikkek/kulfold/igy_valaszt_repjegyet_a_z_generacio.html
  27. [27] Turizmus Online (2025) Osztrák Szállodaszövetség: így utazik a Z generáció https://turizmusonline.hu/cikkek/kulfold/osztrak-szallodaszovetseg-igy-utazik-a-z-)generacio.html?utm_source=newsletter&utm_medium=turizmusonline&utm_campaign=turizmusonline_6982
  28. [28] Turizmus.com (2021). Így utazik a magyar Z generáció. https://turizmus.com/cikk/archiv/igy-utazik-a-magyar-z-generacio