Articles

The experience motivations of Generation Z tourists

Published:
2025-11-13
Authors
View
Keywords
License

Copyright (c) 2025 Kóródi Márta, Sánta Ádám Kálmán, Hevessy Gábor Balázs, Vargáné Csobán Katalin

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Kóródi, M., Sánta, Á. K., Hevessy, G. B., & Vargáné Csobán, K. (2025). The experience motivations of Generation Z tourists. Economica, 16(3-4). https://doi.org/10.47282/economica/2025/16/3-4/15761
Abstract

Experience motivations based on the hierarchy of needs receive different emphasis in different stages of the life cycle. The basis for the creation of experiences is variety, activity and connection, as travel motivations in addition to the need for relaxation and rest. From the perspective of tourism product development, it is increasingly difficult to form homogeneous demand groups and offer them segment-specific experiences. The examination of the tourism experience behavior of the recently entered generation Z, which is formulated as a research question, is an urgent problem. The analysis of the responses related to experience motivation from the medium-sized sample of the targeted generation provides an opportunity to identify and group the motivations and images from the experience behavior of the age group, and to determine segment specificity. Based on the value and intensity of the individual experience attitudes, four main segments can be distinguished in the surveyed generation Z sample: those who mainly seek calm, safe relaxation, those who mainly get to know each other, those who mainly seek relationships and those who mainly seek challenges. The results of the research contribute to a more precise definition of the experiential behavior of Generation Z tourists.

References
  1. [1] Booking.com (2024). How to make your hotel more attractive to Gen Z guests. https://partner.booking.com/en-us/click-magazine/trends-insights/attract-gen-z-travellers-to-your-hotel
  2. [2] Csóka, L., Hegedűs, R. & Törőcsik, M. (2020). Az életstíluscsoportok sportcélú utazásai. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 5(1), 34–46. https://doi.org/ 10.15170/TVT.2020.05.01.03
  3. [3] Elek L. (2024). Hogyan utazik a Z generáció? Nem süttetik magukat egész nap a strandon. https://privatbankar.hu/cikkek/turizmus/utazas-nyaralas-travel-fiatalok.html
  4. [4] Expedia Group Media Solution (2023). Social media’s influence on the travel industry. https://advertising.expedia.com/blog/travel-trends/social-media-rising-influence/
  5. [5] Forbes (2023). How is Gen Z reshaping hospitality and travel. https://www.forbes.com/councils/forbesagencycouncil/2023/11/30/how-is-gen-z-reshaping-hospitality-and-travel/
  6. [6] GD Consulting (2025). AT/HU turisztikai helyzetkép https://www.good-deal.at/at-hu-helyzetkep-2025-01/
  7. [7] Horner, S. & Swarbrooke, J. (2016). Consumer behavior in tourism. Part 3:Typologies of tourist behaviour. Butterworth-Heinemann, Linacre House, Oxford, https://doi.org/10.4324/9781315795232
  8. [8] Kökény, L. & Jászberényi, M. (2022). Hogyan utazik a Z generáció? Utazással kapcsolatos szokások és döntési folyamatok vizsgálata. In: Együttműködés, partnerség, hálózatok a turizmusban. Turizmus Akadémia (11). Kodolányi János Egyetem, Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Földrajztudományi Intézet, Magyar Földrajzi Társaság, Székesfehérvár, Budapest, 187196. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/7628/1/Turizmus_Akademia_187_196.pdf
  9. [9] Kóródi, M., Savella, O. & Bakos, Rné (2023). Analysis of the characteristics of types of tourists based their experience behavior. Challenges in The Carpathian Basin:16tn Annual International Conference on Economics and Business: conference volume. 266-276 https://csik.sapientia.ro/content/2022-2023/felveteli_eredmenyek_2023/Challenges%20in%20the%20carpathian%20basin%2016th.pdf
  10. [10] Larsen, S., Wolff, K., Doran, R. & Øgaard, T.(2019). What Makes Tourist Experiences Interesting. Front Psychol. 10(1603). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01603
  11. [11] Lőrincz, K. & Sulyok, J. (Ed.) (2017). Turizmusmarketing. Budapest, Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634540601 https://mersz.hu/hivatkozas/dj277tm_62_p3/#dj277tm_62_p3
  12. [12] Nagy, Á. & Kölcsey, A. (2017). Mit takar az alfa-generáció? Metszetek társadalomtudományi folyóirat. 4(2), 1-11. https://real.mtak.hu/62396/1/alfagen_metszetek_u.pdf
  13. [13] Parra Vargas, E., de-Juan-Ripoll, C., Bueno Panadero, M. & Alcaniz, M. (2021). Lifestyle segmentation of tourists: the role of personality. Heliyon, 7(7). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07579
  14. [14] Pitrelli, M. (2023). Gen Zs don’t have a lot of money, but they’re traveling anyway. CNBC Travel. https://www.cnbc.com/2023/04/17/gen-z-travel-trends-travel-often-save-money-and-seek-adventure-.html
  15. [15] Preveden, V. (2024). Die Zukunft der Hotellrie aus Sicht der Gen Z. https://www.oehv.at/fileadmin/user_upload/MediaLibrary/Downloads/Presse/Studie_Zukunft_der_Hotellerie_aus_Sicht_der_Gen_Z.pdf
  16. [16] Savella, O., Kóródi, M. & Bakos Rné (2022). Az utazási döntést befolyásoló egyes tényezők szegmentációs szerepe. Gradus. 9(2), https://doi.org/10.47833/2022.2.ECO.005
  17. [17] S. Cohen, A., Prayag, G. & Moital M. (2014). Consumer behaviour in tourism: Concepts, influences and opportunities, Current Issues in Tourism, 17(10), 872909, https://doi.org/10.1080/13683500.2013.850064
  18. [18] Skift (2024). What Are Gen Z's Travel Habits https://skift.com/2024/05/24/ask-skift-what-are-gen-zs-travel-habits/
  19. [19] Székely, L., (2014). Az új csendes generáció. In: Nagy, Á., Székely, L. (szerk): Másodkézből – Magyar Ifjúság 2012. ISZT Alapítvány-Kutatópont: Budapest.
  20. [20] Tari A. (2011). Z generáció. Jaffa Kiadó: Budapest.
  21. [21] Tóbi I. (2013). Tudománykommunikáció a Z generációnál, Pécs: PTE KTK. www.zgeneracio.hu/getDocument/801
  22. [22] TravelPerk (2024). 30+ Gen Z travel statistics and trends. https://www.travelperk.com/blog/gen-z-travel-statistics-trends/
  23. [23] Turizmus Online (2015).Kalandorok és eszképisták - feltörekvőben a Z generáció. https://turizmusonline.hu/cikkek/belfold/kalandorok_es_eszkepistak___feltorekvoben_a_z_generacio.html
  24. [24] Turizmus Online (2019). A Z generáció megszólítása. https://turizmusonline.hu/cikkek/gasztro/a_ze__a_marketinges_es_a_kilenc_gif.html
  25. [25] Turizmus Online (2021). A magyar Z generáció természetesnek veszi a technológia adta kényelmet https://turizmusonline.hu/cikkek/belfold/a_magyar_z_generacio_termeszetesnek_veszi_a_technologia_adta_kenyelmet.html
  26. [26] Turizmus Online (2023). Így választ repjegyet a Z generáció. https://turizmusonline.hu/cikkek/kulfold/igy_valaszt_repjegyet_a_z_generacio.html
  27. [27] Turizmus Online (2025) Osztrák Szállodaszövetség: így utazik a Z generáció https://turizmusonline.hu/cikkek/kulfold/osztrak-szallodaszovetseg-igy-utazik-a-z-)generacio.html?utm_source=newsletter&utm_medium=turizmusonline&utm_campaign=turizmusonline_6982
  28. [28] Turizmus.com (2021). Így utazik a magyar Z generáció. https://turizmus.com/cikk/archiv/igy-utazik-a-magyar-z-generacio