Folyóiratcikk

CSR expectations and voluntary participation among employees

Megjelent:
2024-11-13
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Bakosné Kiss, V. Ágnes, Kiss, K., Szakács, A., & Szűcs, R. . (2024). CSR expectations and voluntary participation among employees. Economica, 15(3-4), 14-21. https://doi.org/10.47282/economica/2024/15/3-4/14668
Absztrakt

Our research aims to reveal the expectations of employees towards their organization about CSR initiatives, and also to map out what attitudes characterize them in connection with volunteerism that looks back on old traditions.

With the involvement of more than 300 people in our research - mostly employees of large companies - we mapped the employee attitudes by analysing statistical and spontaneous mentions.

Based on our results, it became clear that the employees consider it important that their employer also carries out socially responsible activities, and that their most important task is to achieve economic efficiency. They are also happy to participate in volunteer activities for a good cause.

Hivatkozások
  1. Nagy, A., & Tobak, J. (2016). Vállalati sikertényezők. GRADUS, 3(1), 433–437.
  2. Kotler, P. & Lee, N. R. (2005). Corporate Social Responsibility: Doing the most good for your company and your cause. Wiley, 320p. ISBN: 978-0-471-47611-5
  3. Braun R. (2016). Vállalati társadalmi felelősségvállalás. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-05-9762-3
  4. Medium.com (2024): CSR and the Top Trends. https://medium.com/@amimodi/csr-and-the-top-trends-for-2024-4d1da61f9c81
  5. Raffay-Danyi Á. & Hajmásy G. (2021). A dolgozói elégedettség vizsgálata a belső CSR-tevékenységek tükrében. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 52(4), 32–47. DOI: 10.14267/VEZTUD.2021.04.04
  6. Csigéné Nagypál N. (2008). A vállalatok társadalmi felelősségvállalása és kapcsolódása a fenntarthatósághoz. Doktori értekezés, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Budapest.
  7. Carroll, A. B. (1979). A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance. The Academy of Management Review, 4(4), 497–505. DOI: 10.2307/257850
  8. Carroll, A. B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, 34. 42.
  9. Wood, D. J. (1991). Corporate Social Performance Revisited. The Academy of Management Review, 16(4), 691–718. DOI: 10.2307/258977
  10. Bolton, S. & Bolton, D. (2015). CSR iránytű: alapfogalmak, kulcskoncepciók. Atlantis Press, Budapest. 244.
  11. United Nations (UN) (2024). The 17 goals. https://sdgs.un.org/goals
  12. ISO (2010). Social responsibility – Discovering ISO 26000. https://www.iso.org/publication/PUB100258.html
  13. Európai Bizottság (2001). Promoting a European framework for corporate social responsibility. Green Paper, COM, 366. https://www.jussemper.org/ Resources/Corporate%20Activity/Resources/greenpaper_en.pdf
  14. Chikán A. (2020): Vállalatgazdaságtan. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-454-589-7, DOI:10.1556/9789634545897
  15. Perpék, Éva (2017) Önkéntesség közel s távol: hazai és nemzetközi helyzetkép. In: Háztartási munka, fizetetlen munka, láthatatlan munka. Központi Statisztikai Hivatal, Budapest, 108-121. ISBN 978-963-235-518-4
  16. Bifkovics B. & Malota E. (2024). Önkéntesség a szájreklám és a szervezetek kommunikációjának tükrében – Integratív szakirodalmi szintézis és javasolt kutatási irányok. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 55(4), 63-76. 10.14267/VEZTUD.2024.04.05
  17. Teamsage.io (2023). Volunteering Statistics for 2022: How Charitable Are We? https://teamstage.io/volunteering-statistics/
  18. Lee, Y.J., & Brudney, J.L. (2012). Participation in formal and informal volunteering: Implications for volunteer recruitment. Nonprofit Management and Leadership, 23(2), 159–180. https://doi.org/10.1002/nml.21060
  19. Dempsey-Brench, K., & Shantz, A. (2022). Skills-based volunteering: A systematic literature review of the intersection of skills and employee volunteering. Human Resource Management Review, 32(4), 100874 https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2021.100874
  20. Pater, K. (2021). Volunteers – Citizens building the future of Europe presented at Civil Society Day, 2021. Brussels: European Economic and Social Committee.
  21. Központi Statisztikai Hivatal (2021). A nonprofit szervezetek száma és bevételei bevételnagyság szerint. https:// www.ksh.hu/stadat_files/gsz/hu/gsz0015.html
  22. Pearce, J.L. (1993). Volunteers: The organizational behaviour of unpaid workers. London/New York: Routledge.
  23. Molnár K. & Vida V. (2021). Vállalati önkéntesség a gyakorlatban. Önkéntes Szemle, 1(4), 76-93. doi.org/10.53585/OnkSzem.2021.4.76-93
  24. Etheredge, J. M. (1999). The Perceived Role of Ethics and Social Responsibility: An Alternative Scale Structure. Journal of Business Ethics 18(1), 51–64. DOI: 10.1023/A:1006077708197
  25. Turker, D. (2009). How Corporate Social Responsibility Influences Organizational Commitment. Journal of Business Ethics, 89, 189–204. DOI: 10.1007/s10551-008-9993-8
  26. Caligiuri, P., Mencin, A. & Jiang, K. (2013). Win–Win–Win: The Influence of Company-Sponsored Volunteerism Programs on Employees, NGOs, and Business Units. Personnel Psychology. 66. 825-860. DOI: 10.1111/peps.12019
  27. Szendrey, O. & Dombi, M. (2023). Klímakockázatok mérése a közvetett kibocsátások figyelembevételével. Hitelintézeti Szemle/Financial and Economic Review, 22 (1). pp. 58-77. 10.25201/HSZ.22.1.58
  28. Al-Saqri, Z. T. A. H., & Vida, V. (2023). Motivation among employees in multinational corporations. Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 17(1). DOI: 10.19041/APSTRACT/2023/1/9