Folyóiratcikk

Az ETNOCENTRIKUS MAGATARTÁS VIZSGÁLATA A CETSCALE MODELL ALKALMAZÁSÁVAL

Megjelent:
December 31, 2022
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
T. Nagy-Pető, D., Szakály, Z., & Kiss, V. Ágnes. (2022). Az ETNOCENTRIKUS MAGATARTÁS VIZSGÁLATA A CETSCALE MODELL ALKALMAZÁSÁVAL. Economica, 13(3-4). https://doi.org/10.47282/economica/2022/13/3-4/12527
Absztrakt

Napjainkban a helyi gazdaság és társadalom védelme már nem csak nemzetek szintjén, de globális szinten is erősen támogatott. Vizsgálatunk Sumner (1906) etnocentrizmus fogalmára épített Shimp és Sharma (1987) féle CETSCALE modellre épült. A fogyasztói kérdőíves felmérést 2021 őszén egy omnibusz kutatás keretében bonyolítottuk le egy reprezentatív mintán (N=1000). A minta nemre, korra, településtípusra és régiókra nézve tükrözi az alapsokaság összetételét. A kutatás során a leíró statisztikai módszerek mellett faktor- és klaszteranalízist végeztünk annak érdekében, hogy feltárjuk a hazai etnocentrikus értékek mentén kialakuló fogyasztói szegmenseket. Mivel 2014-ben ezt az állítássort már elemeztük egy szintén reprezentatív nagymintás vizsgálat keretében, így a hét évvel korábbi eredményekkel való összehasonlításra is lehetőségünk volt. Várakozásaink szerint a 2020. évi járvány fokozta az elköteleződést a magyar termékek iránt. Előzetes feltevésünk ugyanakkor nem igazolódott be, az elemzések során kiderült, hogy számottevő változás nem történt a korábbi állapothoz képest. A CETSCALE állítások mentén két faktort sikerült azonosítani, és azok segítségével három szegmenst elkülöníteni, melyek a Nacionalista, a Patrióta és a Kozmopolita elnevezéseket kapták az értékcsoportokhoz való igazodásuk alapján. A hazai gazdaság szereplőinek alapvető érdeke, hogy a jövőben erősödjön a patrióta magatartás, aminek a stratégiáját ki kell dolgozni.

Hivatkozások
  1. Adorno, T. W. – Frenkel-Brunswick, E.–Levinson, D. J.–Sanford, R. N. (1950): The authoritarian personality. Harper, New York
  2. Bizumic, B. - Duckitt, J. (2013): What Is and Is Not Ethnocentrism? A Conceptual Analysis and Political Implications. Political Psychology, 34(5) pp. 693-694. DOI: 10.1111/j.1467-9221.2012.00907.x
  3. Bizumic, B. (2015): Ethnocentrism and Prejudice: History of the Concepts. Editor(s): James D. Wright, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition), Elsevier, pp. 168-174, ISBN 9780080970875, https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.03153-6.
  4. Brewer, M. B. (1999): The psychology of prejudice: Ingroup love or outgroup hate? Journal of Social Issues, 55(3), 429–444. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00126
  5. Csatáriné Dogi I. (2018): Az etnocentrikus érzelmek dimenziói Magyarországon. International Journal Of Engineering And Management 3(3), pp. 136-147. DOI: 10.21791IJEMS.2018.3.11
  6. Dekker, H. – Malova, D. (1994): The Concept of Nationalism. Nationalism. In: M. Cross (Ed.), Nationalism, ethnic conflict and conceptions of citizenship and democracy in Western and Eastern Europe. Volume 1: Theories and concepts. Ercomer, Utrecht. pp. 15–56.
  7. Doob, L. W. (1964): Patriotism and nationalism, their psychological foundations. Yale University Press, New Haven and London
  8. Druckman, D. (1994): Nationalism, patriotism and group royalty: A social psychological perspective. International Studies Quarterly, 38(51), 43–68.
  9. Jasák H. – Szakály Z. (2017): A fogyasztói etnocentrizmus. In. Szakály Z. (szerk.) Élelmiszer-marketing. Akadémia Kiadó, Budapest. pp. 121-128.
  10. Jiménez-Guerrero, J.F. – Pérez-Mesa, J.C. – Galdeano-Gómez, E. (2020): Alternative Proposals to Measure Consumer Ethnocentric Behavior: A Narrative Literature Review. Sustainability, 12(6):2216. DOI: 10.3390/su12062216
  11. Kosterman, R.– Feshbach, S. (1989): Toward a measure of patriotic and nationalistic attitudes. Political Psychology, 10(2), 257–274.
  12. LeVine, R.A. (2015): Ethnocentrism. Editor(s): James D. Wright, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition), Elsevier, pp. 166-167,ISBN 9780080970875, https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.12063-X.
  13. Levinson, D. J. (1949): An approach to the theory and measurement of ethnocentric ideology. Journal of Psychology, 28(1), 19–39.
  14. Malota E. (2003): A sztereotípiák, az etnocentrizmus és az országeredet imázs hatása a hazai és a külföldi termékek megítélésére. Doktori (PhD) disszertáció, Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem, Gazdálkodástani PhD-program, Budapest
  15. Mihalyi, L. J. (1984/85): Ethnocentrism vs. nationalism: Origin and fundamental aspects of a major problem for the future. Humbolt Journal of Social Relations, 12(1), 95–113.
  16. Mucha L. – Kovács I. – Oravecz T. – Totth Gedeon (2020): Az etnocentrizmus szerepe a vásárlói döntésekben. Gazdálkodás, 64(1) pp. 35-54.
  17. Murdock, G. P. (1931): Ethnocentrism. In: Seligman ERA editor. Encyclopaedia of the Social Sciences, Macmillan, New York, NY, pp. 613-614.
  18. Poppe, E. (1998): National and ethnic stereotypes in Central and Eastern Europe. ERCOMER Monographs
  19. Rowatt, W. C. – Al-Kire, R. L. (2021): Dimensions of religiousness and their connection to racial, ethnic, and atheist prejudices. Current Opinion in Psychology, 40. pp.86-91. doi: 10.1016/j.copsyc.2020.08.022.
  20. Shimp, T. A. – Sharma, S. (1987): Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24(3), pp. 280–289. https://doi.org/10.1177/002224378702400304
  21. Spillan, J.E. – Harcar, T. (2013): A comparative study of patriotism, protectionism, social economic conservatism between Indian and Vietnamese consumers: The effects of these constructs buying inclinations. Eurasian Journal of Business and Economics, 6(12) pp. 1-26. https://www.ejbe.org/index.php/EJBE/article/view/111
  22. Sumner, W. G. (1906): Folkways. A study of the sociological importance of usages, manners, customs, moves and moral. Dover Publications, NC
  23. Szakály, Z – Balogh, P. – Csatáriné, D. I. – Polereczki Zs. (2016): Fogyasztói etnocentrizmus vizsgálata Magyarországon - Ajánlások a magyar élelmiszer-gazdaság számára Gazdálkodás, 60 (2) p. 153-166.
  24. Worchel, S.– Cooper, J. (1979): Understanding social psychology. The Dorsey Press, Homewood, IL