Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Is the strategic thinking characteristic of SMEs in the North Hungarian Region? – experiences of a survey
    88-100
    Views:
    155

    Regional differences can be observed in the economic importance of small and medium sized enterprises. The research covers the small and medium enterprises within the North Hungarian Region, based on a questionnaire carried out in the autumn of 2011. We examine the existence of a conscious strategic vision of the future and their innovative capability. The low economic activity, the low proportion of industrial enterprises, which is below the national average, and low professional skills are typical of the region. Those managers who have a conscious strategy reported above average profitability. We revealed a correlation between the depth of strategy knowledge and the existence of a formalized strategy, paying attention to the role of education and skills. The knowledge and the acceptance of innovational cooperation opportunities (innovational nets) are at a low-level in the region. Besides strategic thinking, one key element for strengthening the sector is continuous renewal, innovation, observing best practice, and imitating it.

    Journal of Economic Literature (JEL) classifications: D220

  • The Impact of the Economic Crisis on the Development Lifecycles, the Short-term Plans and the Strategy of the Actors in the Hungarian SME Sector
    29-43
    Views:
    208

    This study was prepared in the third phase of a multi-year research project. The goal of the program was to analyse the growth trajectories and strategies of Hungarian SMEs. Research in the first phase was focused on the specific periods of typical company lifecycles, the second phase dealt with strategic thinking, methods of strategy formulation and the content elements of strategies. The findings and conclusions were published in the journal Competitio. The present study is a report on the findings of the third phase of the research program. It describes the consequences of the recent economic and financial crisis on SMEs. It describes how unexpected and radical changes in the business environment influenced the development of firms, how managers reacted, and how they considered short and long
    term factors in their decisions.

    JEL classification: L21, L26, M1

  • Zsákban táncolva, avagy az egyetemi innovációs stratégia sajátosságai
    Views:
    145

    Az alábbi írásban igyekszem az egyetemek néhány olyan fejlődési és működési (szervezetszociológiai és oktatás-gazdaságtani) sajátosságát felvázolni, amelyeket egy egyetemi innovációs stratégia elkészítése során − ha annak nem pusztán deklaratív, szimbolikus céljai vannak − nélkülözhetetlen figyelembe venni. Fontos megjegyezni, hogy a szimbolikus célú tervek, (küldetés)nyilatkozatok, víziók, stratégiák stb. egyáltalán nem idegenek az egyetemektől, sőt a mai napig lényeges elemei egy-egy egyetem közösségének megteremtésében.

  • Protecting the Architectural Heritage and Economic Strategy
    18-28
    Views:
    145

    This essay advances five theses explaining the desolate state of the architectural heritage in Hungary. It also addresses the issue of why two decades of transition was not sufficient to remedy the shortcomings of four decades of socialism. In the second part of the study we attempt to draft a strategy that could help overcome these difficulties. It aims at a combination of business, municipal and civil society activities guided by a nationally coordinated plan. Following these guidelines the architectural heritage in Hungary could be transformed into an asset instead of a liability, as has been the case in many other European countries.

    JEL classification: I38, O21, P20, R11 

  • Interculturalism and economy
    83-90
    Views:
    165

    A piaci stratégia és a kultúra összehangolása a vállalat hosszú távú stabilitásának egyik legfontosabb humánpolitikai eszköze. Különösen fontos a kultúra szerepe az olyan nagy jelentőségű szervezeti változások időszakában, mint a piaci stratégiaváltás, az üzleti folyamatok átszervezése, multinacionális cégek helyi vezetési és működési gyakorlatának kialakítása, vállalatok összeolvadása, felvásárlása. A cikk azt mutatja
    be, hogy a vállalkozás kezdeti, kritikus korszakában a vállalati kultúra ellentétes lehet a környezet igényeivel és a befogadó országokból származó tagok értékrendjével és normáival. A kialakuló vállalati kultúra
    inkább tükrözi a nemzetközi vállalat komplexitását, mint a befogadó környezetet: a kultúrák ütközése komoly akadályt gördíthet egy-egy vállalat fejlődésének útjába.

  • A Google és versenytársai
    127-140
    Views:
    141

    Egyetemi diplomamunkám témájaként a Google cég piaci stratégiai elemzését választottam. A cég nevéhez fűződik a ma legnépszerűbb keresőmotor kifejlesztése és üzemeltetése. A vállalat üzleti sikere a két fiatal alapító-tulajdonos által kidolgozott PageRank eljárásban rejlik, ami forradalmi változást hozott, lehetővé téve az Internet adatállományát alkotó hatalmas adatbázisban történő hatékony keresést. A
    Google megjelenését követően a korábbi keresők visszaszorultak és részben el is tűntek. A kilencvenes évek kiemelkedő vállalataiéval ellentétes, „különc” stratégiát alkalmazó cég az alapítóit hét év leforgása alatt milliárdossá tette, hatalmas felhasználói bázist gyűjtött össze, és számtalan konkurens vállalatnak okozott fejtörést. A legtöbben a Google név hallatán csupán egy egyszerű internetes keresőre asszociálnak, de a jól hangzó név mögött ma már egy hatalmas birodalom áll, amely a keresőfelülete mellett szoftvercsomagjaival is felvette a versenyt a többiekkel, a keresési eredmények mellett elhelyezett reklámokkal pedig hatalmas bevételre tett szert.

    Journal of Economic Literature (JEL) kód: L1.

  • Adósságválságtól a NAFTA első évtizedéig – Mexikó gazdaságfejlődésének kérdőjelei
    43-65
    Views:
    200

    Az 1982-es adósságválság végett vetett Mexikó csaknem negyven éven át tartó, dinamikus gazdasági növekedéssel jellemezhető fejlődési korszakának. A krízis Mexikót fejlesztési stratégiájának átgondolására és orientációjának megváltoztatására kényszerítette, kezdetét kellett vennie egy olyan fájdalmas, de szükséges folyamatnak, melynek célja egyrészt az előző évtizedekben kialakult makroökonómiai egyensúlytalanságok leépítése, másrészt az állam által irányított importhelyettesítésre alapozó fejlesztési politikától, mikroökonómiai reformok sorával, a piaci erők szabadabb érvényesülésével a gazdasági szerkezet racionalizálása felé való elmozdulás volt. Az ország az 1980-as évek első generációs reformjait követően, az 1990-es évek elmaradó második generációs reformjainak hiányában azonban nem tudta megváltoztatni azt a gazdasági és külkereskedelmi szerkezetet, amely már az „elveszett” évtized végére kialakult, és amely csak kevés növekedési impulzust tudott adni a gazdaság többi részének. A kezdeti alacsony fejlettségi szint miatt és az 1990-es években elmaradó további reformok hiányában Mexikó csak korlátozott mértékben tudta kihasználni a NAFTA-ból származó potenciális és előzetesen nagyon várt előnyöket.

    Journal of Economic Literature (JEL) kód: F15, O54.

  • Strategy and strategy formulation in Hungarian SME practice
    19-32
    Views:
    198

    This study deals with the second phase of a two-year research program focused on modelling the lifcycle of small ventures operating in the Hungarian market. The results of the first phase were published in the March 2006 issue of Competitio. The goal of the second phase was to analyze the role of strategic thinking and strategy formulation at small ventures in different phases of ther lifecycles. The strategy making approaches as described by Henry Mintzberg and strategic positioning models of Micheal Porter were used to generate hypotheses. Strategy making practices and typical market maneuvers are described in detail. Key weaknesses and development problems are highlighted. Basic Business models built on srtategic behavior are recommended as a starting point for further research.

  • A többszintű kormányzás kifejlődése a regionális politikában - tanulságok az Észak-alföldi régióból
    161-180
    Views:
    142

    A tanulmány a magyar regionális politika terén kialakult partnerséget és kapcsolati hálót elemzi az Északalföldi régió példáján. Megvizsgálja, hogy a kapcsolatok alakulását mennyire kényszerítette ki az európai uniós rendszerekhez való alkalmazkodás nyomása. A hálózatépítés a legtöbb szervezetben bevált alkalmazkodási stratégia. Az esettanulmányként választott régióban a szervezetek kapcsolathálója nem egyenletes: egyes szereplők centrális helyzete mellett másoknak csak kevéssé sikerült beágyazódni a kapcsolatok hálózatába. A regionális politika köz-, magán- és civil szereplői kapcsolathálójának vizsgálata során a kutatás feltárta ezek párhuzamosan folyó együttműködési és versengési formáit. A szerző legfőbb következtetése, hogy az EU-integráció által kiváltott alkalmazkodási folyamatok regionális szint alatt intézményi konfliktusokat szülnek, míg országos szinten segítették a kapcsolatok fejlődését.