Tanulmányok

A pénzügyi-gazdasági válság hatása a magyarországi kis- és középvállalkozások életpályájára, rövidtávú és stratégiai döntéseire

Megjelent:
2011-06-20
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Salamonné Huszty, A. (2011). A pénzügyi-gazdasági válság hatása a magyarországi kis- és középvállalkozások életpályájára, rövidtávú és stratégiai döntéseire. Competitio, 10(1), 29-43. https://doi.org/10.21845/comp/2011/1/3
Absztrakt

A tanulmány egy hosszú távú kutatási program harmadik szakaszának eredményeit foglalja össze. A kutatás átfogó célja a magyarországi kis- és középvállalkozások növekedési pályájának és stratégiájának
vizsgálata. Az első szakasz az egyes életfázisok sajátosságainak feltárására irányult, a második szakasz a stratégiai gondolkodásra, a stratégiaalkotás módjaira és a stratégia tartalmi elemeire koncentrált.1 A
jelen cikk a 2008–2009. évi pénzügyi-gazdasági válság kis- és középvállalkozásokra gyakorolt hatásaival foglalkozik. Bemutatja, a nem várt és a szokásosnál nagyobb mértékű környezeti változások miképpen
hatottak a cégek fejlődési pályájára, hogyan reagáltak a szektor vezetői, döntéseikben milyen mértékben jelentek meg a rövidtávú, tűzoltást célzó és a hosszabb távra előretekintő, stratégiai jellegű elemek.

JEL kódok: L21, L26, M13

Hivatkozások
  1. Almási Miklós (2009): Válság, arra figyelj, mi lesz utána! Harvard Business Review (magyar kiadás), szeptember
  2. Andor László (2009): Múlt századi útmutató. A keynesi gazdaságpolitika reneszánszáról. Figyelő, február 5–11.
  3. Bartha Attila- Tóth István János (2009): Válaszok a válságra. HVG, április 11.
  4. Beinhocker, E. – Daves, I. – Mendonca, L. (2009): 10 trend, amelyre figyelnünk kell Harvard Business Review (magyar kiadás), november
  5. Bodnár Viktória (2010): Hogyan látják a magyar vállalkozók helyzetét a független tanácsadók? Mik a legnagyobb problémáik és mik a megoldási lehetőségek? A CIB Bank és a Figyelő üzleti konferenciája. Letöltve: www.fn.hu. 2010. szeptember 10.
  6. Erdős Tibor (2009): Válságkezelés Magyarországon – elméleti elemzés. Pénzügyi Szemle. 2–3. szám
  7. Figyelő (2009): Kkv-k veszélyben. Apró cég, óriási baj. Figyelő, május 7–13.
  8. Figyelő (2009): Nekünk válság kell. A Lege Artis és a Volksbank felmérésének eredményei. július 29.–augusztus 4.
  9. Grove, A. (1997): Csak a paranoidok maradnak életben. Bagolyvár, Budapest
  10. Heifetz, R. – Grashow, A. – Marty Linsky, M. (2009): Vezetés tartós válság idején Harvard Business Review (magyar kiadás), november
  11. Kotter, J. – Schlesinger, L. (2009): A változtatási stratégiák kiválasztása. Harvard Business Review (magyar kiadás), április
  12. Madarász Aladár (2009): Buborékok és legendák. Válságok és válságmagyarázatok. Közgazdasági Szemle, LVI. évfolyam, július-augusztus
  13. Neményi Judit (2009): A monetáris politika szerepe Magyarországon a pénzügyi válság kezelésében. Közgazdasági Szemle, LVI. évfolyam, május
  14. Pénzügyi Szemle (2009): A 2009. évi közgazdász-vándorgyűlés tanulságai. 1. szám
  15. Rácz Margit (2009): Vélekedés a válságról az Európai Unióban kialakult helyzet alapján. Pénzügyi Szemle, 2–3. szám
  16. Salamonné Huszty Anna (2006): Magyarországi kis- és középvállalkozások életútjának modellezése. Competitio, V. évfolyam, 1. szám: 59–76.
  17. Salamonné Huszty Anna (2006): A magyarországi kis- és középvállalkozások növekedési dilemmái. CEO Magazin, 3. szám:??
  18. Salamonné Huszty Anna (2007): Stratégia és stratégiaalkotás a magyarországi kis- és középvállalkozások gyakorlatában. Competitio, VI. évfolyam, 1. szám:19–31.
  19. Szabó József (2008): A magyar vállalatok fejlődési fázisai. Vezetéstudomány, 10 szám:??
  20. Szentes Tamás (2009): Ki, mi és miért van válságban? Napvilág Kiadó, Budapest.
  21. Szerb László – Ulbert József (2002): A kis- és közepes vállalkozások növekedési potenciáljának átalakulásáról. Vezetéstudomány, 7–8. szám:??
  22. Voszka Éva (2009): Versenybarát és versenykorlátozó állam – válság előtt, válság közben. Közgazdasági Szemle, LVI. évfolyam, október