A pénzügyi-gazdasági válság hatása a magyarországi kis- és középvállalkozások életpályájára, rövidtávú és stratégiai döntéseire
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
A tanulmány egy hosszú távú kutatási program harmadik szakaszának eredményeit foglalja össze. A kutatás átfogó célja a magyarországi kis- és középvállalkozások növekedési pályájának és stratégiájának
vizsgálata. Az első szakasz az egyes életfázisok sajátosságainak feltárására irányult, a második szakasz a stratégiai gondolkodásra, a stratégiaalkotás módjaira és a stratégia tartalmi elemeire koncentrált.1 A
jelen cikk a 2008–2009. évi pénzügyi-gazdasági válság kis- és középvállalkozásokra gyakorolt hatásaival foglalkozik. Bemutatja, a nem várt és a szokásosnál nagyobb mértékű környezeti változások miképpen
hatottak a cégek fejlődési pályájára, hogyan reagáltak a szektor vezetői, döntéseikben milyen mértékben jelentek meg a rövidtávú, tűzoltást célzó és a hosszabb távra előretekintő, stratégiai jellegű elemek.
JEL kódok: L21, L26, M13
Hivatkozások
- Almási Miklós (2009): Válság, arra figyelj, mi lesz utána! Harvard Business Review (magyar kiadás), szeptember
- Andor László (2009): Múlt századi útmutató. A keynesi gazdaságpolitika reneszánszáról. Figyelő, február 5–11.
- Bartha Attila- Tóth István János (2009): Válaszok a válságra. HVG, április 11.
- Beinhocker, E. – Daves, I. – Mendonca, L. (2009): 10 trend, amelyre figyelnünk kell Harvard Business Review (magyar kiadás), november
- Bodnár Viktória (2010): Hogyan látják a magyar vállalkozók helyzetét a független tanácsadók? Mik a legnagyobb problémáik és mik a megoldási lehetőségek? A CIB Bank és a Figyelő üzleti konferenciája. Letöltve: www.fn.hu. 2010. szeptember 10.
- Erdős Tibor (2009): Válságkezelés Magyarországon – elméleti elemzés. Pénzügyi Szemle. 2–3. szám
- Figyelő (2009): Kkv-k veszélyben. Apró cég, óriási baj. Figyelő, május 7–13.
- Figyelő (2009): Nekünk válság kell. A Lege Artis és a Volksbank felmérésének eredményei. július 29.–augusztus 4.
- Grove, A. (1997): Csak a paranoidok maradnak életben. Bagolyvár, Budapest
- Heifetz, R. – Grashow, A. – Marty Linsky, M. (2009): Vezetés tartós válság idején Harvard Business Review (magyar kiadás), november
- Kotter, J. – Schlesinger, L. (2009): A változtatási stratégiák kiválasztása. Harvard Business Review (magyar kiadás), április
- Madarász Aladár (2009): Buborékok és legendák. Válságok és válságmagyarázatok. Közgazdasági Szemle, LVI. évfolyam, július-augusztus
- Neményi Judit (2009): A monetáris politika szerepe Magyarországon a pénzügyi válság kezelésében. Közgazdasági Szemle, LVI. évfolyam, május
- Pénzügyi Szemle (2009): A 2009. évi közgazdász-vándorgyűlés tanulságai. 1. szám
- Rácz Margit (2009): Vélekedés a válságról az Európai Unióban kialakult helyzet alapján. Pénzügyi Szemle, 2–3. szám
- Salamonné Huszty Anna (2006): Magyarországi kis- és középvállalkozások életútjának modellezése. Competitio, V. évfolyam, 1. szám: 59–76.
- Salamonné Huszty Anna (2006): A magyarországi kis- és középvállalkozások növekedési dilemmái. CEO Magazin, 3. szám:??
- Salamonné Huszty Anna (2007): Stratégia és stratégiaalkotás a magyarországi kis- és középvállalkozások gyakorlatában. Competitio, VI. évfolyam, 1. szám:19–31.
- Szabó József (2008): A magyar vállalatok fejlődési fázisai. Vezetéstudomány, 10 szám:??
- Szentes Tamás (2009): Ki, mi és miért van válságban? Napvilág Kiadó, Budapest.
- Szerb László – Ulbert József (2002): A kis- és közepes vállalkozások növekedési potenciáljának átalakulásáról. Vezetéstudomány, 7–8. szám:??
- Voszka Éva (2009): Versenybarát és versenykorlátozó állam – válság előtt, válság közben. Közgazdasági Szemle, LVI. évfolyam, október