Évf. 5 szám 3 (2006)

Kutatás közben

A Google és versenytársai

Megjelent november 20, 2006
Szerző
Szalontay Katalin
Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi kar
Megtekintés
Kulcsszavak
információs technológia internet internetes keresés webes szolgáltatások digitalizálás Google Yahoo! Microsoft Nasdaq verseny stratégia
Hogyan kell idézni
Selected stlye: APA
Szalontay, K. (2006). A Google és versenytársai. Competitio, 5(3), 127–140. https://doi.org/10.21845/comp/2006/3/7

Egyetemi diplomamunkám témájaként a Google cég piaci stratégiai elemzését választottam. A cég nevéhez fűződik a ma legnépszerűbb keresőmotor kifejlesztése és üzemeltetése. A vállalat üzleti sikere a két fiatal alapító-tulajdonos által kidolgozott PageRank eljárásban rejlik, ami forradalmi változást hozott, lehetővé téve az Internet adatállományát alkotó hatalmas adatbázisban történő hatékony keresést. A
Google megjelenését követően a korábbi keresők visszaszorultak és részben el is tűntek. A kilencvenes évek kiemelkedő vállalataiéval ellentétes, „különc” stratégiát alkalmazó cég az alapítóit hét év leforgása alatt milliárdossá tette, hatalmas felhasználói bázist gyűjtött össze, és számtalan konkurens vállalatnak okozott fejtörést. A legtöbben a Google név hallatán csupán egy egyszerű internetes keresőre asszociálnak, de a jól hangzó név mögött ma már egy hatalmas birodalom áll, amely a keresőfelülete mellett szoftvercsomagjaival is felvette a versenyt a többiekkel, a keresési eredmények mellett elhelyezett reklámokkal pedig hatalmas bevételre tett szert.

Journal of Economic Literature (JEL) kód: L1.

Hivatkozások
Andersen Dávid [2006]: A Google-forradalom. Minden szinten minden. HVG háló. 2006. február. 8-10. old.
Battelle, John [2005]: The Search: How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed Our Culture. New York. Penguin Group (USA)
Bodnár Ádám [2006]: Európa saját internetes keresőt fejleszt. HWSW. http://www.hwsw.hu/hir.php3?id=30588&count15=1. Letöltve: 2006.01.18
Bőgel György Dr. [2002]: Az infokkomunikációs hullám sajátosságai. Competitio. 2002. I.évf. 1. szám (73-95.old)
Bőgel György Dr. [2004]: IT vállalatok stratégiája. Előadás. DE-KTK
Bray, Tim [2003]: On Search, the Series. http://www.tbray.org/ongoing/When/200x/2003/07/30/OnSearchTOC. Letöltve: 2005.09.15.
Chikán Attila [1999]: Vállalatgazdaságtan. Budapest. Aula Kiadó
Delaney, Kevin J. [2006]: Google Warning on Growth Unnerves Investors. The Wall Street Journal. 2006.03.01.
Helm, Burt – Green, Hardy [2005]: Google-projekt szerzői jogi akadályokkal. Olcsó könyvtár. Figyelő 2005. 23. szám 54-55. old.
Litterick, David [2005]: Chirac Backs Eurocentric Search Engine. Business Telegraph. http://www.telegraph.co.uk/money/main.jhtml?xml=/money/2005/08/31 /cnsearch31 .xml. Letöltve: 2006.02.03
Mártonffy Zsuzsa – Simon S. András [2005]: Google kontra Microsoft. A nagy Google hadművelet. Figyelő 2006. 7. szám 38-45. old.
Porter, Michael E. [1993]: Versenystratégia. Iparágak és versenytársak elemzési módszerei. Budapest. Akadémiai Kiadó
Pui-Wing Tam – Kevin J. Delaney [2005]: Google accelerates its hire power. The Wall Street Journal 2005.11 .23. 16-17. old.
Schmidt, Eric [2005]: Google Vision. The Wall Street Journal 2005.10.18. 15.old.
Sullivan, Danny [2006]: Nielsen Netratings Search Engine Ratings. Share of Searches. http://searchenginewatch.com/reports/article.php/2156451 Letöltve: 2006.01.28
Wyatt, Edward [2005]: Google and Amazon lift page from iTunes for books. International Herald Tribune 2005.11 .5. 1.old.