Search

Published After
Published Before

Search Results

  • Interculturalism and economy
    83-90
    Views:
    144

    A piaci stratégia és a kultúra összehangolása a vállalat hosszú távú stabilitásának egyik legfontosabb humánpolitikai eszköze. Különösen fontos a kultúra szerepe az olyan nagy jelentőségű szervezeti változások időszakában, mint a piaci stratégiaváltás, az üzleti folyamatok átszervezése, multinacionális cégek helyi vezetési és működési gyakorlatának kialakítása, vállalatok összeolvadása, felvásárlása. A cikk azt mutatja
    be, hogy a vállalkozás kezdeti, kritikus korszakában a vállalati kultúra ellentétes lehet a környezet igényeivel és a befogadó országokból származó tagok értékrendjével és normáival. A kialakuló vállalati kultúra
    inkább tükrözi a nemzetközi vállalat komplexitását, mint a befogadó környezetet: a kultúrák ütközése komoly akadályt gördíthet egy-egy vállalat fejlődésének útjába.

  • The shift from Office to Customer Oriented Culture: the Case of the Hungarian Post: Liberalizáció és szervezeti változások a postai szektorban
    143-158
    Views:
    235

    The case study is conducted within the framework of organizational change and organization innovation, and examines the changes in knowledge requirements and the alterations caused by the liberalization generated by the Magyar Posta Zrt. The study focuses on the transformation of official attitudes, the make up of the required knowledge and how organizational changes have facilitated the development of a customer-oriented organizational structure. Based on the interviews conducted, the conclusion is that the process of “providing service ex-officio” has not yet been completed, but the employees are increasingly becoming involved in a client-centred approach. On the management level the preservation of the hierarchy and the status quo have more importance than the expression of the new organizational values.

    Journal of Economic Literature (JEL) classifications: D23, M14

  • Adminisztratív kultúra a közigazgatásban – a teljesítmény-megítélés tendenciái
    75-102
    Views:
    176

    Mi magyarázza individuális-szervezeti oldalról a bürokrácia (közigazgatás) teljesítményt érintő reformjainak kudarcát, és mi az összefüggés a kultúra és a bürokratikus teljesítmény között? A kérdésre választ keresve jelen írás feltételezi, hogy a bürokratikus teljesítmény jellemzői (és nehéz változtathatósága) hozzájárulnak a közigazgatási teljesítmény-megítélés tendenciáihoz. A közigazgatás verbális modelljének értelmezési keretén belül bevezeti az adminisztratív kultúra összetett fogalmát. Végül empirikus példákkal támasztja alá a közigazgatási teljesítmény-megítélés két fő tendenciáját: a homogenitási és szelektivitási problémát.

    Journal of Economic Literature (JEL) kódok: D73, H70, M14

  • The role of culture in economic growth: an assessment, criticism and paths for future research
    22-44
    Views:
    216

    There is an abundance of empirical literature on the impact of culture on economic development. This literature has been developing at the margin of growth theory and institutional economics. This paper reviews this branch of the literature by structuring it into three main lines, and placing an emphasis on (self)-criticism directed towards it, as well. The author provides some proposals for further steps towards improving the culturegrowth empirical literature, following the two routes identified by the (self)-criticism.

    Journal of Economic Literature (JEL) codes: O43, Z19

  • On the Global Expansion of Venture Capital
    60-69
    Views:
    127

    The venture capital industry has also been negatively affected worldwide by the financial crisis of 2008, thus the usual investment conditions have changed. One aim of the study is to provide an overview of the changes. As shown in the global trends, the level of the global annual venture capital investments in 2013 just reached the level of before 2008. Although in some Asian countries (China and India) the decline was not significant, unlike in the European countries. Another aim of the study is to examine whether there is a reality of an integrated global venture capital model, or it is different in each country. If there is a difference, then what kind of explanatory factors can be tracked back. On the basis of extensive international literature the article argues that there are a number of factors such as the characteristics of financial systems, the legal and institutional barriers and the culture that affect the emergence of an integrated venture capital model.

    Journal of Economic Literature (JEL) codes: G24

  • Market institutions precede market beliefs: a test with cross-country regressions
    3-30
    Views:
    243

    The paper examines the literature on culture, economic growth and institutions to derive hypotheses about the relationships between market beliefs, institutions, and productivity. It then tests these hypotheses with cross-country regressions. First, it points out that each of the four cause-and-effect hypotheses of the possible relationships have an economic literature, in that market beliefs are seen as parts of culture. Second, the paper tests these hypotheses by making use of the fact that they consider different variables as exogenous ones. Measures of market beliefs are the coefficients of the country-dummies in the regressions run with individual data from the World Values Survey. The tests support the two hypotheses which hold that it is institutions, not market beliefs, that are exogenous.

    Journal of Economic Literature (JEL) codes: L26, O43, P16

  • A tacit tudás jelentősége a globalizált vállalati kultúrában
    103-118
    Views:
    238

    A tanulmány a globalizáció egyik elemét, a globális kultúra kérdéseit vizsgálja vállalati szempontból. Rámutat a magyarországi leányvállalatok és anyacégeik kulturális különbségeiből adódó eltérő tacit tudás átadásának fontosságára és lehetőségeire, összekapcsolva a vállalati versenyképesség, a vállalati kultúra és a hallgatólagos tudás fogalmát és kérdéseit. Bemutatja, hogy a szervezetek miként hoznak létre új tudást és hogyan tudják azt átadni. Következtetésként megfogalmazza, hogy amennyiben a tudásmenedzsmentre kellő hangsúlyt fektetnek, a munkavállaló távozásával a tudás a szervezeten belül marad, így a vállalat nem veszít versenyképességéből.

    Journal of Economic Literature (JEL) kódok: D23, D61, D83, L21, M21, O31, O33