A személyiség és a képességek szerepe az egyetemi sikerességben: avagy igazolható-e a szűrő hipotézis a Debreceni Egyetem Közgazdaságtudományi Karának hallgatói körében végzett felmérés alapján
Authors
View
Keywords
How To Cite
Abstract
Tanulmányunk azt a kérdést járja körül, hogy milyen befolyással bír a tanulmányi eredmények alakulására az értelmi és érzelmi intelligencia, valamint a személyiségstílus. Mindezt a Debreceni Egyetem közgazdász hallgatói körében végzett felmérések segítségével vizsgáljuk meg. Elemzésünkben főként regreszszióanalízisre támaszkodtunk. Az eredmények segítségével két kérdésre kívánunk választ kapni. Egyrészt arra, milyen kapcsolat van az említett változók és a vizsgált szakon való sikeres szereplés közt, másrészt, hogy rendelkezik-e a felsőoktatás tisztán információs (szűrő) funkcióval is, vagy csupán termelékenységet növel. Kapott eredményeink az egyes felmérések esetében némileg eltérnek, de általában elmondhatjuk, hogy az egyetemi eredményességet szignifikánsan befolyásolja a hallgató neme, szüleinek végzettsége, értelmi intelligenciája, intro- vagy extrovertáltsága, gondolkodó vagy észlelő személyiségstílusa, valamint a minták egy részénél érzelmi intelligenciája és észlelő vagy ítélkező személyiségstílusa. Mivel ezek nem mindegyike függ a felsőoktatás hatásától, elmondhatjuk, hogy bizonyítékot találtunk a felsőoktatás szűrő funkciójának jelenlétére.
Journal of Economic Literature (JEL) kód: I21, J24
References
- Benkőné Fehér Éva – Miklós Lászlóné – Koós Lászlóné (2004): Személyiségfejlesztés. Tanári Kézikönyv. ÁMK Széchenyi István Közgazdasági Szakközépiskola, Ózd.
- Bowles, S. – Gintis, H. – Osborne, M. (2001): The Determinants of Earnings: A Behavioral Approach. Journal of Economic Literature, 39. évf., 4. sz., 1137–1176 .
- Eysenck, H. J. (1995): Ismerd meg az IQ-dat! Akadémia Kiadó, Budapest
- Farsides, T. – Woodfield, R. (2003): Individual Differences and Undergraduate Academic Success: the Roles of Personality, Intelligence, and Application. Personality and Individual Differences, 34. évf., 7. sz., 1225–1243.
- Goleman, D. (1998): Érzelmi Intelligencia. Magyar Könyvklub, Budapest.
- Goleman, D. (2002): Érzelmi intelligencia a munkahelyen. SHL Hungary Kft., Budapest.
- Hogan, R. C. – Champagne, D. W. (1980): Personal Style Iventory. In: Pfeiffer J. W. – Jones J. E. (ed.): The Annual Handbook for Group Facilitators, University Associates, San Diego, CA.
- Hunyadi László – Mudruczó György – Vita László (1997): Statisztika. Aula Kiadó, 841.
- Kiss Marietta – Kun András István – Kotsis Ágnes – Lőrinczi Krisztián (2006): A képességek szerepe az egyetemi sikerességben a Debreceni Egyetem közgazdász hallgatói körében. In: DOSZ: Tavaszi Szél 2006. Konferenciakiadvány. Doktoranduszok Országos Szövetsége, Budapest, 396–399.
- Kun András István (2006): A személyiségstílusok és a tanulmányi eredményesség közötti összefüggés vizsgálata a Debreceni Egyetem közgazdász hallgatói körében. In: DOSZ: Tavaszi Szél 2006. Konferenciakiadvány. Doktoranduszok Országos Szövetsége, Budapest, 400–403.
- Machlup, F. (1982): Beruházás az emberi erőforrásokba és a produktív tudásba. In: Schmidt Ádám – Kemenes Egon (szerk.): Változások, váltások és válságok a gazdaságban. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 220–239.
- Müller, G. – Plug, E. (2005):Estimating the Effect of Personality on Male-Female Earnings. Tinbergen Institute, Rotterdam.
- Nyhus, E. K. – Pons, E. (2005): The Effects of Personality on Earnings. Journal of Economic Psychology, 26. évf., 3. sz., 363–384.
- Schultz, T. W. (1983): Beruházás az emberi tőkébe. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.
- Semeijn, J. – Boone, C. – van der Velden, R. – van Witteloostuijn, A. (2005): Graduates’ personality characteristics and labor market entry an empirical study among dutch economics graduates. Economics of Education Review, 24. évf., 1. sz., 67 –83.
- Varga Júlia (1995): Az oktatás megtérülési rátái Magyarországon. Közgazdasági Szemle, 42. évf., 6. sz., 583–605.
- Varga Júlia (1998): Oktatás-gazdaságtan. Közgazdasági Szemle Alapítvány, Budapest.