Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Egyetemi hallgatók tanulási szokásairól
    109-117
    Megtekintések száma:
    86

    Vajon milyen elektronikusan elérhető tartalmakat preferálhatnak a hallgatók? Kérdőíves felmérést végeztünk, melyben rákérdeztünk az egyetemi hallgatók tanulási szokásaira: hol, hogyan, kivel, mikor, mennyit, honnan tanulnak? Használnak-e problémamegoldó szoftvereket? Tájékozódnunk kell róla, hiszen a tanulási szokások, stratégiák jelentősen megváltoztak az utóbbi években. A kérdőívre adott válaszokat figyelembe véve felhívjuk a figyelmet néhány oktatási színvonalat javító tevékenységre.

  • Exhaust System Muffler Volume Optimization of Light Commercial passenger Car Using Transfer Matrix Method
    132-138
    Megtekintések száma:
    191

    Nowadays, the automotive industry is focused on weight and size reduction. Main advantage of this weight and size reduction are improving the fuel economy. The specific fuel consumption of a vehicle can be improved through e.g. downsizing area of heat loss, if we focus on vehicle with weight reduction. Weight reduction can be done by replacing material or by changing the size (dimensions) of components. In the present work we have focused on Audi A6 muffler, troubleshooting and optimizing the muffler by changing pipe length of inlet and outlet, also by replacing the original mesh plate to porous pipe. Based on optimization, prototype has been built with the help of 3D design tool CATIA V5 and the calculations of transmission loss (TL) have been performed by MATLAB. Plane wave-based models such as the transfer matrix method (TMM) can offer fast initial prototype solutions for muffler designers. The principles of TMM for predicting the transmission loss of a muffler was used. Result of this present study of an existing muffler has been analysed and then compared with vehicle level test observation data. Noise level have been optimized for new muffler design. Other literatures were played significant rule for validate our results.

  • Egyetemi hallgatók Dark Triad személyiségvonásai és etikai attitűdje közötti lehetséges kapcsolatok vizsgálata
    57-67
    Megtekintések száma:
    332

    Írásunkban a Dark Triad (Sötét Hármas) személyiségvonások és az etikai attitűdök lehetséges kapcsolatát vizsgáltuk egyetemi hallgatók körében. Mindkét témakör elemzése az érdeklődés központjába került az elmúlt évtizedekben. A kutatók az etikai attitűdök és magatartás hátterében számos tényező hatását vizsgálják. Többek között a személyiség is egy lehetséges befolyásoló tényező. A Dark Triad személyiség a társadalmilag nem kívánatos nárcizmus, machiavellizmus és pszichopátia együttes erős jelenlétét jelenti. Az ilyen embereket az önimádat, agresszivitás, bűntudat, vagy lelkiismeret hiánya jellemzi, így feltételezésünk szerint kevésbé rendelkeznek etikus attitűdökkel. Kutatásunkban ezt az összefüggést vizsgáltuk a Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Kar, valamint a Gazdaságtudományi Kar zömében első éves hallgatói körében végzett kérdőíves felméréssel. A válaszadók kitöltötték a Sötét Hármas mérésére kidolgozott validált „Dirty Dozen” kérdőívet, valamint a Lozier kutatásaiból adaptált kérdőívet, amelyben iskolai szituációkról kellett a válaszadóknak nyilatkozni azok etikus, vagy nem etikus voltáról, illetve az etikátlanság mértékéről. Kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy van-e szignifikáns kapcsolat a Sötét Hármas jellemzők erőssége és a szituációk etikai szempontból történő megítélése között. Megvizsgáltuk a férfiak és nők, illetve a két kar hallgatói közötti különbségeket is.

  • Talajfizikai jellemzőkből számított megbízhatósági index meghatározása geometriai valószínűségi modell alapján
    43-52
    Megtekintések száma:
    140

    A geotechnikában a globális biztonsági tényezőt négy parciális biztonsági tényező szorzataként definiálhatjuk, melynek egyik tagja a talajfizikai jellemzőkből számított biztonsági tényező. Jelen cikkben bevezetjük a talajfizikai jellemzőkből számított megbízhatósági index fogalmát, bemutatjuk a geometriai valószínűségi modellen alapuló értelmezését és elméleti meghatározásának módját síkalapok esetére, majd értékét tényleges geotechnikai környezetben meg is határozzuk.

  • Simulation of Hot Rolling by Cellular Automata
    190-195
    Megtekintések száma:
    199

    Our research is focusing to one of the most complex and important production step of flat rolled products that is the simulation of hot rolling. During hot rolling two phenomena as work hardening and the process of regeneration of crystals has strong influence for physical properties of microstructure of aluminium alloys. It needs to be taken into account in case of rolling technology steps and development. When we talk about aluminium the dynamic softening in fact it is dynamic recovery that is followed by dynamic recrystallization. It goes in the same order of magnitude rate. But in steels the recovery has only a minor effect. Hot rolled and newly modified grain structure is influenced by these dynamic phenomena. Hot rolled grain structure goes through significant changes under further production steps like cold rolling and heat treatments. But aside from these intermediate production steps the microstructure that we get after hot rolling has significant effect for mechanical and grains structure of the final flat rolled product. Proper technology planning is essential that for cellular automata simulation method can ensure useable and good solution for the simulation of recrystallization.

  • Investigation of Aluminum Dross as a Potential Asphalt Filler
    445-451
    Megtekintések száma:
    122

    There is a great concern about utilizing different waste materials all over the world. Stockpiling in landfills is not a final solution, therefore researchers try to find alternative methods to utilize these materials [1-5]. One potential area may be road construction. Fillers are one of the most important components of asphalt pavements. It has a dual role. First of all, these fine grained mineral materials (d<0.063 mm) enhance the cohesion with bitumen. Second is to fill the gaps between the particles to produce more compact mixture [6]. The aim of this research is to reveal the possibility of utilization of aluminum dross as a potential asphalt filler. This material, which is a by-product of aluminum casting process, is produced in large quantities year by year and its storage in landfills is not a proper solution. Therefore, there is an increasing demand to utilize this material. During the research material structural tests were made, which can characterize the samples (limestone powder, dross), and the cohesion between bitumen and filler can also reveal. Particle size distribution, BET specific surface area and porosity were investigated. Scanning electron micrographs were taken and oil adsorption test were also made.

  • Az intellektuális tőke hatékonysága, mint meghatározó innovációs tényező
    419-428
    Megtekintések száma:
    262

    Napjaink világgazdaságában erőteljes elmozdulás érzékelhető a termelő vállalatok felől a szolgáltatások irányába, amely mind a gazdaságpolitikai döntéshozókat, mind az üzleti vállalkozás érintettjeit, a tulajdonosokat, beszállítókat, versenytársakat, illetve a hétköznapi embereket, a fogyasztókat is kihívás elé állítja: a szerkezetváltás egyaránt ösztönöz minden gazdasági szereplőt arra, hogy megtanuljon alkalmazkodni az új tendenciákhoz. Kutatásunk fókuszában éppen ezért az innovációt és a vállalatok értékteremtő képességét állítottuk. Az IT szektor jelenleg az egyik leggyorsabban fejlődő és leginnovatívabb ágazatnak számít a szolgáltató iparágon belül. Az IT vállalatok sikerességét jelentős mértékben meghatározza az a képessége, hogy mennyire hatékonyan használják fel a rendelkezésükre álló immateriális javakat, azon belül is az intellektuális tőkét, amelyet viszont nem pénzügyi értékteremtő eszközként definiálunk. Felmerülhet tehát a kérdés: hogyan lehetséges számszerűsíteni, pénzben kifejezni a vizsgálni kívánt vállalatok intellektuális tőkéjét?  A legsikeresebb magyar IT vállalatokra vonatkozóan éppen ezért kiszámítottuk a széles körben elismert mutatót, a VAICTM mutatót, melyre vonatkozóan hazai számítások még nem állnak rendelkezsére. Ez a mutató kiküszöböli a beszámolási sztenderdekből fakadó információhiányt azzal, hogy a módszertan a mindenki által hozzáférhető, nyilvános pénzügyi beszámolók adatain alapul. Maga a mutató egy csúcsmutató, amelynek két fő részmutatója az intellektuális tőke hatékonyságát illetve a fizikai tőke hatékonyságát számszerűsíti. 

  • Review on Construction Procedures of Driving Cycles
    266-285
    Megtekintések száma:
    290

    The goal of this paper is to give an overview of the literature of construction techniques of driving cycles. Our motivation for the overview is the future goal of constructing our own driving cycles for various types of vehicles and routes. This activity is part of a larger project focusing on determination of fuel and energy consumption by dynamic simulation of vehicles. Accordingly, the papers dealing with sample route determination, data collection and processing, driving cycle construction procedures, statistical evaluation of data are in our focus.

  • The Effect of annealing temperature on corrosion resistance and microstructure of Zr-Sn-Nb-Fe alloy
    420-424
    Megtekintések száma:
    126

    The Ti-2Al-2.5Zr titanium alloy plate in beta phase water quench at different times of the reentry after annealing is implemented while primary phase number and size distribution of samples are obtained. This research is carried out on corrosion behavior in 3.5% [mass fraction] NaCl solution. Experimental study showed that after the beta phase water quenching Ti-2Al-2.5Zr titanium alloyed after 500 oC annealing when partial recrystallization happened. There seems to be lots of tiny dispersion in the alloy that was annealed with its samples of six-party [HCP] structure of Ti, Zr, Al phase 2 with the dimension below 100 nm. Reaching 500 oC when the rate of annealing at a primary phase of the sample at 550 oC is low 90% of the primary phase is less than 100 nm. The changing of the rule of present decreasing also triggers little difference overall. Precipitation in the process of annealing Zr [Nb,Fe,Cr] 2is less that proves to be good for corrosion resistance.

  • Készletek szerepe az ellátási láncban
    515-526
    Megtekintések száma:
    1153

    Az ellátási lánc teljesítményét nagymértékben befolyásolja a szereplők készleteinek összetétele, nagysága, rendelkezésre állása. A végső fogyasztókért vívott versenyben kiemelt szerepe van a kiszolgálási színvonalnak, hiszen az ellátási láncok ugyanazokért a fogyasztókért vívnak versenyt, és a fogyasztók döntése leginkább e két tényező, mint a készlet nagyága és a kiszolgálás minőségétől függ. A tanulmány a kkv-k logisztikai problémáit feltáró kutatás része, melynek célja rávilágítani a jellemző nehézségekre, és azokra a kihívásokra, amelyek legtöbbször elkerülik a logisztikai- vagy ellátási lánc vezetők figyelmét. A fejlődő kkv méretű vállalkozások versenyképessége - ami magába foglalja a költségek nagyságát is, kapcsolódva a K+F tevékenységhez vagy vállalat növekedéshez – a lekötött tőke mértékével arányosan változhat, melynek jelentős részét képezik a készletek. A kutatásban résztvevő vállalat, a Diego Kereskedelmi Kft. készletezési politikáján keresztül kerül elemzésre a készletek összetétele, illetve a velük kapcsolatos kockázatok, illetve félreértések. A tanulmány célja továbbá a helyes megoldások elősegítése, melyhez szorosan kapcsolódik (az itt tárgyalásra nem kerülő) Lean megoldások támogató szerepe.

  • Neutral Inhomogeneity in Circular Cylinder Subjected to Axial Load on its Lateral Boundary
    35-42
    Megtekintések száma:
    148

    In this paper we consider the problem of single circular elastic inhomogeneity embedded within a circular cylinder whose curved boundary surface is subjected to surface traction acting on axial direction. We investigate the displacement neutrality of the coupled system of host body and inclusion. Neutral inhomogeneity (inclusion) does not disturb the displacement, strain and stress fields in the host body. The deformation of the considered inhomogenneous cylinder is antiplane shear deformation.

  • Járműveknél fellépő veszteségforrások elemzése
    733-737
    Megtekintések száma:
    199

    A jármű üzemanyag fogyasztását jelentős mértékben befolyásolják a különböző veszteségek, ilyenek a gépjárműben keletkező veszteség (pl. csapágy veszteségek, a hajtásban, hajtóműben keletkező veszteségek stb.), a légellenállás vagy a gumiabroncsok gördülési ellenállása. Fontos tény, hogy üzemanyag-megtakarítást csak az üzem közben létrejövő veszteségek csökkentésével lehet elérni.

    Kutatómunkánk célkitűzése, hogy definiáljuk a járművekben fellépő veszteségeket és azok meghatározási módszereit. A későbbiekben az így meghatározott értékek bemenő adatként fognak szolgálni járműenergetikai számítások modellezésénél.

  • Utilisation and Quality Management of Power Plant Fly Ash
    329-337
    Megtekintések száma:
    216

    Over the past decades, both the residential and industrial energy demand has increased due to the continuously growing consumption and production. As a large share of the electricity is still produced using fossil fuels, the utilisation of the by-products is a contemporary and pervasive issue. Fly ash is generated in large quantities in coal-fired power plants and has been proven to be an appropriate raw material for various industrial uses. Among others, it is applicable as an additive and lightweight aggregate in the cement and concrete industry, can be used for CO2 sequestration, glass foam production, catalyst production, or as a base material for geopolymers, as well. Geopolymers are inorganic polymers produced via the reaction between solid alumina and silica containing or alkali silicate materials in alkali media. Due to their numerous advantageous properties and wide variety of utilisation possibilities, research on fly ash base geopolymers became widespread topic. The quality of fly ash is determined by technical requirements, and the degree of quality control requirements depends on the final use. In certain fields of applications, standards and regulations have already been created to ensure the consistent quality of the final products made from fly ash, e.g. in the cement and concrete industry. There are various methods for fly ash processing, however, the methods to achieve the necessary properties are not standardised.

  • Investigation of the Luxury Yachts Condition and Their Maintenance
    95-105
    Megtekintések száma:
    201

    Surveying the condition of yachts and their maintenance is of great importance for their functionality and efficiency. Finding the right approaches, expertise at different levels, design benchmarking are essential for all yacht maintenance and security, resulting in crew and passenger safety. This report presents an evaluation and expertise in a real environment and documentation of decision-makers for the strength and functionality of a luxury motor yacht. For a good understanding of the problem, detailed photographic material has been documented showing in detail the required technical corrections. The research would be of interest to a wide range of yacht design and industry professionals, academic and research representatives, yacht users and all interested stakeholders.

  • Miért nem járnak az emberek labdarúgó-mérkőzésre Magyarországon?
    11-22
    Megtekintések száma:
    299

    A passzív sportfogyasztással kapcsolatos kutatások mind nemzetközi, mind hazai szinten rendre a szurkolók motivációira fókuszálnak. Ugyanakkor Magyarországon az észak-amerikai és nyugat-európai példáktól eltérően arra a kérdésre kell válaszokat keressünk, hogy az emberek miért nem járnak labdarúgó-mérkőzésekre. Annak érdekében, hogy választ találjunk erre a kérdésre online kérdőíves vizsgálatot végeztünk, melynek elemszáma 347 fő. A mérkőzésektől távolmaradók elemzésére sportfogyasztástól való tartózkodási skálát alkalmaztunk, mely skála megbízhatóságát Cronbach-alfa érték számítással ellenőriztük. A főkomponens-elemzésünk után 5 belső és 5 külső tartózkodási faktor alakítottunk ki, amelyeken egyrészt demográfiai, másrészt sportfogyasztással kapcsolatos változók mentén hipotésvizsgálatokat végeztünk. Eredményeink alapján megállapítottuk, hogy a közvélekedéssel ellentétben a magyar futballmérkőzések alacsony nézőszámáért nem kizárólag és elsősorban a sikertelenség és a mérkőzések alacsony színvonala a felelős. Válaszadóinkat leginkább a labdarúgáshoz kapcsolódó állami intézkedések tartják távol a stadionoktól, továbbá az, hogy szívesebben vesznek részt más szabadidős programlehetőségeken.

  • Rotational molding of plasma treated polyethylene/short glass fiber composites
    103-108
    Megtekintések száma:
    176

    Rotational molding is a manufacturing technique for producing 3D hollow parts by adding plastic powder to a shell-like mold and rotating the mold while heating it with the powder. In contrary to the injection molding all the process operates at atmospheric pressure which makes reinforcement of the rotomolded product difficult. In this paper plasma treated PE and short glass fibers were dry mixed and used to produce composites by rotational molding process and characterized in terms of morphology and mechanical properties.

  • Perceived Barriers to Youth Entrepreneurship in Pakistan and Hungary
    382-391
    Megtekintések száma:
    137

    Entrepreneurship brings enormous benefits. It generates employment and helps in social and economic development. Ventures created through the youth entrepreneurship have enormous benefits. They generate employment, reduce poverty and unequitable distribution of wealth. These ventures do also help in social, economic and technological development. However, the youth faces several barriers to entrepreneurship. This study explores the personal & psychological, family related, institutional & regulatory, cultural & social, financial and market & knowledge barriers faced by the youth of Hungary and Pakistan. Qualitative research methodology was applied. Interviews at micro and meso levels were conducted from the young entrepreneurs and university professors of Pakistan and Hungary. Results indicate that Pakistan and Hungary have almost similar levels of Personal & Psychological barriers, however, the fear of failure is higher in Hungary than in Pakistan. Family related, cultural & social and market & knowledge barriers are higher in Pakistan for the youth entrepreneurship than Hungary. Institutional & regulatory and financial barriers are at medium levels in Pakistan. For Hungary, these are at low levels. The study has important implications for researchers, academicians, policy makers and for the young aspiring entrepreneurs.

  • Interchange of Heat in Saw Disc Body During Cutting
    488-494
    Megtekintések száma:
    125

    The paper presents the experimental results of a research aimed at the distribution of the temperature on the circular saw blade body. The temperature was measured at two distances from the centre of the circular saw blade body (70 mm, 140 mm) by means of an infrared thermometer. Two circular saw blades with the diameter of 350 mm and a variable adjustment of the body (with slots and without the coating, with both slots and coating) were used for the longitudinal sawing of the spruce wood (Picea excelsa) with the thickness of h = 37 mm. Feed speeds ware vf1 = 14 mpm, vf2 = 17 mpm and vf3 = 20 mpm. Cutting revolutions n = 4100 /min. were constant. The measured temperature was in the range from 21 °C till 27 °C. The highest measured temperatures were recorded on the circular saw blade with the slots and coating.

  • A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának Controlling és teljesítménymenedzsment szakirány kurzusainak értékelése
    100-107
    Megtekintések száma:
    505

    A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kara számára kiemelten fontos, hogy megismerje a hallgatók egyetemen folyó képzéssel kapcsolatban megfogalmazott véleményét, ezért nagy figyelmet fordít az oktatás hallgatói véleményezésére. A mérés és az értékelés több célt is szolgál. A hallgatók – amennyiben az oktató ehhez írásban, kifejezetten hozzájárul – megismerhetik hallgatótársaiknak az egyes kurzusokról kialakult véleményét, az oktatók visszajelzést kapnak kurzusuk megítélésről, az Egyetem és a Karok pedig információhoz jutnak arról, hogy hallgatóik milyen véleményt alkottak a képzésről. A visszajelzések összességében alkalmasak a képzés minőségének fejlesztésére irányuló munka támogatására. Jelen tanulmány keretében a Vezetés és Szervezés Szak Controlling és teljesítménymenedzsment szakirány hallgatói által leadott értékeléseket mutatjuk be

  • A modern járművekben alkalmazott hajtásrendszerek áttekintése
    728-732
    Megtekintések száma:
    198

    Jelen közleményben áttekintjük a modern elektromos és hibrid rendszerű járműhajtásokat. Továbbá áttekintjük az azokban alkalmazott villanymotorok, akkumulátorok és üzemanyagcellák típusait, valamint a felépítésükkel és jellemző tulajdonságaikkal foglalkozó szakirodalmat. Továbbá, mivel a hibrid járművek fontos része a belsőégésű motor, áttekintjük azok hatékonyságának növelésére, valamint emissziójuk csökkentésére alkalmazott eljárásokat.

  • Digitalizáció hatása a hazai kereskedelmi stratégiákra
    318-333
    Megtekintések száma:
    1455

    Tanulmányunk célja, hogy feltérképezzük a digitális tér illeszkedését napjaink és a jövő kereskedelmébe és meghatározzuk a digitalizáció hatását a hazai kereskedelmi stratégiákra. A fogyasztók információszerzési és vásárlási szokásai drámaian megváltoztak. A ma fogyasztója számára elsősorban a kényelem, a hatékonyság (a termékhez való gyors, kényelmes hozzáférés a megfelelő ár-érték arányban) és az élmény jelentik azokat a kulcstényezőket, melyek alapján döntését meghozza. A kereskedők igazodva ezekhez újszerű kereskedelmi stratégiákat alakítottak ki, melyeknek szerves része a digitalizáció vívmányainak felhasználása. Ennek egyik vetülete az e-kereskedelem egyre erőteljesebb globális fejlődése. A hazai online kereskedelem is évről évre jelentősen bővül. 2018. évi adatok alapján a belföldi és külföldi online értékesítés volumene meghaladta az 1000 milliárd forintot. A hazai online fogyasztók egyre gyakrabban és egyre nagyobb értékben vásárolnak az interneten. Az online bevásárlás virtuális valóság platformokon való megvalósulása pedig élményszerűbbé teheti ezt a vásárlási módot. A webshopoknak újabb fogyasztói igényeknek kell megfelelni és a megrendelt árut mielőbb, lehetőleg 24 órán belül kiszállítani. A csomagok kézbesítésének számos változata kezd egyre népszerűbbé válni (pl. csomagautomaták, pick pack pontok). A hagyományos csatornákat sem szabad azonban eltemetni. Óriási előnyük, hogy a vásárló több érzékszerven keresztül válogathat a termékek között és az impulzusvásárlásnak is nagyobb teret enged. Ezt a kor követelményeinek megfelelő digitális technológiával kombinálva teljes körű vásárlási élmény nyújtható. Felismerve ezt az igényt az online és hagyományos csatornák manapság sok esetben már keverednek (pl. multichannel, omnichannel, crosschannel) és rengeteg lehetőséget nyújtanak a fogyasztóknak a vásárlási folyamat során. A vásárlók kényelmét szolgálja a hagyományos üzletek eladóterének optimalizálása és a vásárlói útvonalak digitális technológiákkal (pl. digitális polccímke) való támogatása is. Az újabb innovációk a vásárlási folyamat automatizációját vonják maguk után és szenzorok (pl. Amazon Go) vagy robotok (pl. Pepper) segítségével teszik kényelmesebbé és személyre szabottabbá a vásárlási folyamatot. A digitális személyi asszisztensek az eladószemélyzet digitális változataként fognak feltűnni a jövőbeli vásárlásaink során.

  • Study on Nonlinear Behavior of Variable Thickness Plates
    72-80
    Megtekintések száma:
    66

    The analysis of variable-thickness plates is much more complicated than that of uniform-thickness plates because variable coefficients occur in the equations. In reality, this analysis is of great interest in various engineering disciplines, such as civil engineering, aerospace engineering, machine design, and so on. Although there is extensive literature on analyses of plates with constant thickness, a rather limited amount of technical literature is available on the solutions to problems dealing with plates with nonuniform thickness. The reason is that the analytical solutions meet insurmountable difficulties. Besides, the nonlinear analysis process also faces more difficulties than the linear analysis of structures. For these reasons, the nonlinear behavior of variable-thickness plates based on a finite element procedure is presented in this study. Although the topic is not special, it will help the engineer have a specific view of the nonlinear bending of the plate with variable thickness. This survey will be based on the change in geometrical parameters. Numerical solutions are then presented to verify the simplicity of this proposed procedure.

  • Konstrukciós megoldások az utoléréses balesetek következményeinek csökkentésére
    Megtekintések száma:
    156

    A baleseti statisztikákat vizsgálva azt tapasztalhatjuk, hogy a közlekedés biztonság fokozása egy indokolt mérnöki tevékenység. A közúti forgalomban részt vevő járművek darabszámának évről-évre történő szignifikáns növekedését a városi infrastruktúra és úthálózat gyakran nem tudja már lekövetni. Ezért a növekvő jármű darabszám természetesen magával vonja a közúti balesetek számának növekvő tendenciáját is. A jármű-konstrukciós ütközésbiztonság fokozás célja, hogy a növekvő balesetszám ellenére a személyi sérüléssel járó esetek számát csökkentse.  A statisztikák szerint a balesetek jelentős része városban és az elővárosi szakaszokon történik. Ezen balesetek jelentős hányadát az utol-éréses balesetek adják. Jelen tanulmány az utol-éréses balesetek következményeinek csökkentése érdekében alkalmazott konstrukciós lehetőségeket vizsgálja, első sorban a vétlen jármű és utasai védelme érdekében létrehozott technológiákra fókuszálva. A jelenleg alkalmazott technológiák mellett jövőbemutató lehetséges megoldások és konstrukciós lehetőségek is bemutatásra kerülnek. A fejlesztés és kutatás nem koncentrálódhat csak az ütközésbiztonság fokozására, figyelembe kell venni a jármű tömegének optimalizációját is. Ezen látszólag ellentétes követelmények teljesítése csak új anyagok alkalmazásával, meglévő anyagok integrációjával lehetséges. Ezért a tanulmány a járművek gyűrődő zónáiban alkalmazott fémhabok optimálisabb kihasználásával is foglalkozik. Továbbá megfogalamzásra kerül egy, a Mercedes által kifejlesztett Pre Safe Plus® rendszeren alapuló optimalizált fékasszisztensi megoldás az ütközési energia nagyobb mértékű abszorbciója érdekében.

  • Evaluating the Efficiency of Polyhedral Mesh Elements in Solving the Problem of the Flow around Ship’s Rudder
    241-256
    Megtekintések száma:
    243

    Meshing is one of the crucial key features to the success of CFD based simulations, this study is evaluating the efficiency of polyhedral elements in solving the problem of the flow around ship rudder, using a Reynolds-averaged Navier-Stokes turbulence model (SST k-ω), and compares it to a tetrahedral based mesh, considering that polyhedral elements were neglected in the past due to difficulties in implementing them, this was solved by introducing a tool by ANSYS that converges tetrahedral elements to polyhedral element, and integrating it into FLUENT software, the model was validated by comparing it with previously validated model which used the full version of ANSYS, this study was concluded using the academic version, but still it was able to produce satisfying results in predicting the lift and the drag coefficient, the pressure around the rudder surface, the velocity and the turbulent kinetic energy, finally the mesh quality was evaluated using the orthogonal quality criteria, the results showed the supremacy of the polyhedral elements in saving time and computational resources and improving mesh quality, and keeping high level of accuracy in predicting the results.

  • Tribological Behaviour Comparison of ABS Polymer Manufactured Using Turning and 3D Printing
    46-57
    Megtekintések száma:
    197

    Additive and subtractive manufacturing of Acrylonitrile Butadiene Styrene (ABS) were employed for fabricating samples. The Additive manufacturing was represented through 3D printing, whereas subtractive manufacturing carried out by Turning. Some developments have been applied for enhancing the performance of the 3D printer. Tribological measurements of the turned and 3D printed specimens have been achieved. Studying the difference between static and dynamic friction factors and the examination of wear values were included. A comparison of the tribological behaviour of the turned and 3D printed ABS polymer has been investigated.

Adatbázis logók