Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Gondolatok az élethez való jog és a jogellenességet kizáró okok viszonyáról
    3-9
    Megtekintések száma:
    161

    A modern polgári demokratikus berendezkedésű államokban az élethez való jog alkotmányos alapjog, mely a legnagyobb értéket, az emberi életet védi. Bár e jog elismerése és védelme megkérdőjelezhetetlen a modern társadalmakban, mégis számos esetben merülhet fel az élethez való jog korlátozhatóságának problematikája.

    Munkámban arra a kérdésre kerestem a választ, hogy az élethez való jog a jogellenességet kizáró okok tükrében korlátozható alapjognak tekinthető-e, avagy sem. Miután megvizsgáltam e jog megjelenését az Alkotmányban, illetve az Alaptörvényben, illetve megvizsgáltam a kapcsolatát a jogos védelemmel és a végszükséggel, arra jutottam, hogy ezek a jogellenességet kizáró okok kétség kívül az élethez való jog korlátait jelentik. 

    Az Alaptörvény újítása, hogy a jogos védelmet alapjogi szintre emelte. Az Alkotmány és a régi Btk. hatálya alatt sem volt vitás, hogy az élet ellen irányuló jogtalan támadás a támadó életének kioltása árán is elhárítható. A problémát az jelenti, ha az egymásnak feszülő jogi érdekek, a védett jogi tárgyak heterogének, mely eset fennállhat a tisztán vagyon elleni támadások esetén. Különösen problematikus az új Btk. által bevezetett szituációs jogos védelemnek az az esete, mely felhatalmazást ad a lakásba éjjel történő jogtalan behatolás esetén a behatoló életének kioltására. Mivel ebben az esetben nem tisztázott, hogy a támadás az élet, avagy a vagyoni javak ellen irányul, véleményem szerint helyesebb lett volna meghagyni a bírói szabad mérlegelés lehetőségét.

    A végszükséggel kapcsolatban a bizonyos hivatást űző személyek megítélése a problematikus, ugyanis a törvény kizárja e jog hatálya alól azokat, akiknek a veszély vállalása foglalkozásuknál fogva kötelességük. Tekintettel arra, hogy mind a jogos védelem, mind a végszükség megengedhetőségének indoka az, hogy az emberi természettel összeegyeztethető, jómagam nem látom indokát annak, hogy ebből a jogból bárki is ki legyen zárva.

  • A családon belüli erőszak
    Megtekintések száma:
    214

    There have been different theories concerning the reasons of domestic violence and abuse.

    The court as well as the police can call for restraining, which is especially established for preventing the repetition of the domestic violence.

    For the treatment of the above mentioned problem there have been founded two models: the Duluth and the Austrian model.

    In the memberstates of the European Committee it can be said that the strong front against the domestic violence is quite general, but the regulation is very diverse which means there is no silver bullet in the fight against it.

  • Az államhatalmi ágak elválasztása az ókortól a XIX. század második feléig
    Megtekintések száma:
    74

    The purpose of my study is to examine the theories of the separation of powers and its application in different periods. My investigation based on two monograph from Bibó: The Principle of the Separation of Power Sometime and at Present, and Lawfull and Effective Administration, Firm Executive Power.
    The ancient philosophers have already dealed with such theories. Among of them Aristoteles has the largest importance defining the three main powers: the legislation, the executive power, and the iurisdiction.
    The most substantial step in the Middle Ages was creating the moral basis for exercise of powers. The reformation and the development of civil society has improved this conception, Montesquieu attributed the powers with function, and emphasized the separation of them. Nevertheless István Bibó emphasizes not only the separation, but also the struggle against the concentration of power, and the abuse of power. The principle of the separation of powers could prevail clearly only in the USA, but not in Europe. István Bibó explains the causes of
    those in his monograph (The Principle of the Separation of Power Sometime and at Present).,for example the function of the monarcha or the principle of sovereignty.
    Bibó defined the obstructive factors in realisation of the principle of the separation of powers. These are: bureaucracy and the exorbitant state role in the economic and in the culture.
    In his other monography (Lawful and Effective Administration, Firm Executive Power) Bibó describes the necessary elements of lawful and effective administration, like loyality, professionalism and effective enforcement. At the same time, by realisation of these, the risk of the abuse of power could arise, creation of a new power would be therefor necessary. This power might be a regulatory power, which would be able to define the main criteria of exercise of power. Beforehand the church played that role, but in the twentieth century its function became vacant. I think the function of the new power would be similar to the role of the Constitutional Court at national level, or to the role of the European Court of Justice, of the International Court of Justice, and of the International Criminal Court at international level.

  • A közvetítői eljárás gyakorlati problémái
    Megtekintések száma:
    44

    Absztrakt nélkül.

  • A rokkant lét szabályai Magyarországon
    47-64
    Megtekintések száma:
    85

    Absztrakt nélkül.

  • A bírói pervezetés és szubjektivitás – befolyásolás a tárgyalóteremben
    59-65
    Megtekintések száma:
    129

    The image of the judicial proceeding and the impressions of the participants are defined by various facts. These are important things, because the prestigious environment and the skill-based human approach are key factors in the acceptance of the judgments. The article analyzes the possibilities of the judicial influence through examples: like the condition of the buildings, the appearance and behavior of the employees and the staff. The statements made by the accused during the investigations are also very important within these topics, because they can justify the charge and predict the process of the proceedings. The personality of judge has great importance in the lead of the proceedings – for example tone, questioning style, situation awareness and logic. These things above are definitely specify the way of the proceedings.

  • A helyi önkormányzatok büntetőhatalmának átalakulása
    2-10
    Megtekintések száma:
    46

    A tanulmány a magyar közigazgatási szankciórendszer körében végbemenő legújabb folyamatokat mutatja be. Ezek közé tartozik a szubjektív és objektív szankciók között megfigyelhető átrendeződés, ahol egyre inkább tért nyernek az utóbbiak. Végigköveti, hogy a változásokat az Alkotmánybíróság hogyan értékelte és rámutat, hogy az alkotmányos testület álláspontja szerint az államnak – olyan jogi elveket betartva, mint a jogállamiság elve vagy az emberi méltóság követelménye - lehetősége van arra, hogy a szankciórendszer körében a közigazgatási jog érvényre juttatása érdekében változásokat hajtson végre, így akár a szubjektív szankciók közül az objektív szankciók közé soroljon át tényállásokat. Ezen változások között szerepel a nagy vitákat kiváltó objektív közigazgatási bírságok bevezetése is, amely új szabályozást az Alkotmánybíróság a 60/2009 (V. 28.) határozata kifejezetten is alkotmányosnak mondta ki az állam életvédelmi kötelezettségére is hivatkozással. 2012-ben több fontos változás zajlott le egyszerre. Az új szabálysértési törvény a büntetőjog irányába mozdult el, miközben megszüntette a helyi önkormányzatok azon jogát, hogy szabálysértést statuáljanak önkormányzati rendelet által. Ezzel párhuzamosan a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény eleinte egy felhatalmazás alapján lehetőséget adott a helyi önkormányzatoknak közösségellenes magatartások szankcionálására, amelyet később az Alkotmánybíróság még ugyanebben az évben elvont a 38/2012. (XI. 14.) AB határozat nyomán, megsemmisítve az említett parttalannak minősített felhatalmazást. A határozat emellett azonban más lényeges megállapításokat is tett, így a hajléktalanság szankcionálásáról történt állásfoglalás mellett részletesen elemezte, hogy az új szabálysértési törvény büntető jellege milyen szabályozási elemekben nyilvánul meg. A tanulmány foglalkozik a döntés hatásával, elemzi, hogy a helyi önkormányzatoknak a jelenlegi jogi keretek között - amelyet az Alkotmánybíróság 29/2015. (X. 2.) határozata is megerősített- milyen lehetőségük van szankcióalkotásra, valamint meghatározza azon szempontokat, amely mentén a jogalkotó a helyzetet rendezhetné. A 2012 után kialakult gyakorlat nyomán ugyanis a helyi önkormányzatok részben felhatalmazás nélkül, részben visszautalva az önkormányzati törvény azon rendelkezésére, amely szerint a közösségi együttélés szabályrendszerét meghatározhatja a képviselő-testület, egyre több ilyen szankcionáló rendeletet alkotott. Ezek jogellenessége nem volt már kezdetben sem magától értetődő, hiszen a képviselő-testület szabályozási joga nyilvánvalóan kiterjedt az említett területre, ugyanakkor a helyzetet nehezítette, hogy a szankcionálás keretrendszerét és sarokpontjait a jogalkotó nem jelölte ki. Minden hasonló anomália ellenére egyre több ilyen rendelet született, amelyek megalkotását az Alkotmánybíróság az említett döntés nyomán immáron legalizálta.

  • A közigazgatás szervezeti változásai a szabálysértési jog fórumrendszere tükrében
    Megtekintések száma:
    126

    The paper introduces the most recent processes taking place within the Hungarian public administration from a special aspect and follows the system of the authorities of the misdemeanor law from the 19th century to nowadays. It presents the system of the monarchy, the councils and the period after the change of regime. The Constitutional Court with its Resolution no. 63/1997 (XII. 12.) declared the dual nature of offences – being against public administration and bagatelle cases pertaining to criminal law – and although with a different legal reasoning, it prescribed the right of access to court in both cases. The mentioned separation has resulted in conceptual problems exerting their influence to this day, at the same time the majority of authors dealing with this field instead of the majority opinion accepted the concurrent explanation of László Sólyom, to which Constitutional Court Judges János Németh and Tamás Lábady also joined. In 2012, however, several important changes took place simultaneously. The new Act on Offenses shifted towards criminal law while it terminated the right of local governments to regulate offenses. In parallel with this, the Act on Local Governments at the beginning provided an opportunity for the local governments to sanction anti-social behavior which was revoked by the Constitutional Court in the same year. The paper investigates the effect of the decisions of the Constitutional Court and analyzes the opportunities of public administration within the present legal framework to apply sanctions and defines those criteria on the basis of which the legislator could settle the current situation.

  • A lízing történeti fejlődése
    Megtekintések száma:
    372

    The mostly economy-inspired legal institution of lease is a relatively new “multidimensional” formation in our law of obligations. Its evolution and development were mostly influenced by economic factors and motivations, which even today determine the intensity of its development. The historical and present day evolution of lease is closely intertwined with the current environment of tax law, accounting and the economy: favourable legal regulation or economic media may result in increased volumes of lease, while an unfavourable legislatorial decision or economic atmosphere may bring setbacks. Historical development in the event of lease is inseparably intertwined with considerations of economics.

    The essay intends to provide an overview of the historical development of lease. We would like to present the development stages of lease in Hungary and on an international level. Outlining the historical development of lease, our purpose is to represent business, tax law and accounting impetuses that had a definitive role in the development and propagation of lease.

  • A büntetéskiszabási szemlélet alakulása – a büntető kódex folyamatos módosításának tükrében
    96-110
    Megtekintések száma:
    54

    The criminal code has had a number of essential revisions during the past years, which has received distinct viewpoints concerning the improvement of punishments from the judiciary in criminal cases. The reasons of modifications can be explained mainly by the different penalty politics coming into prominence, occasionally having respect for different social approaches. It is periodically distinct which activities are indictable offences, which of the punishments serve the prevention of committing an act of crime the best in the fight against criminality. It is interesting to study how these sweeping changes can appear and effect in the daily legal activities. How far can the changes lobby the judges and prosecutors? Which punishment is ideal in the case - suiting to the aim of punishment – in the interest of the protection of society? As a result, analyzing judgments and interviewing some professional jurists (as far as I can) the different requirementson infliction of punishments do not appear immediately in practice and do not appear in the similar way concerning the functions of judges and prosecutors. It is not machines that pass judgement in a case, which could modify the expectation concerning the result.

  • A roma és a nem roma együttélést zavaró bűnözés
    59-70
    Megtekintések száma:
    151

    Geschichte über eine Gemeinschaft und ihr Los. Die, einen schweren Weg zurücklegen haben, trotzdem sind sie nie nach Hause angekommen und haben nie ihre Heimat gefunden. Geschichte über die, wir so wenig wissen, aber alles glauben. Über die, die meisten denken, dass sie nur durch Unterstützung und Kriminalität leben, scheuen die Arbeit und geben die meisten Aufgaben den Polizisten. Es ist die Geschichte von den Zigeunern. In meiner Artikel möchte ich die Antwort suchen, warum verbindet man die Zigeuner mit der Kriminalität wohl oder übel. In dieser Hinsicht der Vorurteile versuchte ich das Thema durch die Historie der Zigeuner beleuchten, natürlich nur die wesentliche Tatsachen erwähnt. Das Thema ist sehr weit, und heutzutage allgemein beliebt. Das Problem interessiert viele Menschen, und viele probieren es lösen. An Hand von dieser strebte ich mich eine Vorstellung zu machen, welche diese Vorurteile sind, wie die öffentliche Meinung beeinflussen, sowie einige Lösungen empfehlen, natürlich objektiv.

  • Az e-közigazgatás megvalósulásának garanciái
    Megtekintések száma:
    58

    Der Artikel beschreibt die Garantien der Erreichung von eGovernment, das heisst was sind die Faktoren, mit deren Stärkung und Unterstützung elektronische Verwaltung verwirklicht ist. Unter den Hürden gibt es sowohl psychologische, als technische und finanzielle Barrieren auch. Das zentrale Element is die Strategie-Schaffung, die die einzelne Hindernisse abbauenden Massnahmen festlegt, Verantwortliche ernennt, und den finanziellen Hintergrund für die Entwicklung bestimmter Gebiete versichert.

    Die Beteiligung der Bevölkerung, die Entwicklung und Stärkung der Rolle von Verwaltungspersonal in eGovernment, die IT-Entwicklungen, die Prozessoptimierung und Reorganisation, die organisatorische Erneuerung, die Umwandlung der rechtlichen Rahmen und deren Konvertierung an die neue, veränderte Umgebung und Lebenssituationen erfordern strategischen Ansatz und brauchen die Schaffung kurz-, mittel- und langfristiger Strategien. Die Strategien sollen ebenfalls flexibel, anpassungs- und erneuerungsfähig sein. Der Artikel beschäftigt sich mit den Elementen einer idealen Strategie.

    Die Herausforderungen und Chancen der Informationsgesellschaft haben sich in unseren Alltag verwurzelt und sie sind auch ein integraler Bestandteil der Wettbewerbsfähigkeit des Landes. Allerdings sind Finanzierungsmittel auch nötig zur Umsetzung der oben genannten Aufgaben, deshalb bedeutet die strategische Planung die exakte Projektierung der EU-Mittel, die sieben JahreimVoraus die Richtungen definiert, die die Unterstützungen abzurufen fähig und geeignet sind. Die Bedeutung von 2020 Széchenyi liegt in der Tatsache im Bereich des E-Government, dass getrennte Priorität in diesem Bereich zugeordnet hat.

  • A „távollétes ügyek” egyes elméleti és gyakorlati kérdései a büntetőeljárásban
    Megtekintések száma:
    56

    The idea of simplification of the law of criminal procedure has been an interesting topic in the science of law for a long time. Practical necessities, namely the overburdening of the criminal courts and the new challenges of the criminal law called this concept into life. Finishing up a procedure in a reasonable time limit is a very crucial interest – as it was pointed out several times by the Council of Europe, Committee of Ministers and also the Hungarian Constitutional Court. As the international principle declared in the Human Rights says everyone has the right to plead its case within a reasonable period and it can only be achieved that way.

    Because of the reasonable time limit required for a procedure, various simplifications of methods have been introduced into the national systems of criminal procedure. As a part of this process several legal institutions were introduced in the Hungarian law system aiming to accelerate the legal procedure. One of them, which is called special procedure against absent accused, is regulated by Chapter XXIV. of the Law of Criminal Procedure.

    This essay deals with this special procedure in details. Firstly I show through a short international outlook how the procedure against absent accused appears in the practice of the European Council and the European Union. Hereafter a certain case is examined in details where the European Court for Human Rights considered the necessity of the accused person’s appearance. The Court established a principle if the absence of the accused had hurt the requirements of the fair trial. According to this the appearance of the accused person is necessary if it could play a role in the forming of the Court’s opinion.

    Next, I examine the problems connected to the Hungarian regulations because recently serious constitutional worries have appeared related to this legal institution. As a result of this the Constitutional Court made its decision (n. 14/2004) and found many paragraphs of the then existing legal institution unconstitutional. Based on this Decision I go through in details all the problems and requirements related to this procedure. In the light of this, the regulation effective from the 1st of January, 2005 is described, which – according to my opinion – meets the requirements made by the Constitutional Court, so it is exceptional and provisional.

    In the next chapter certain practical experiences of the procedure against absent accused are examined. Here it is stated that the application of this legal institution is the rarest among the legal institutions aiming the acceleration of legal procedures. I explain it by the fact that this is a relatively young legal institution and there was not enough time since it was introduced to give certain conclusions, moreover the application is limited concerning the range of individuals. As a conclusion it can be stated that the application is more common in those cases where the accused is abroad but does not stay in an unknown place. I call the attention to some problems emerged in the practice as the protection of the accused, or the delivery of the copy of indictment and summons, etc.

    As a final conclusion it can be stated that using this legal institution is not so common but the importance of this will increase in the future by joining to the EU because of the easier way of crossing the boards. Hopefully the regulation, which suits to the requirements of the Constitutional Court, will be proper to gain its original aim, namely to simplify and accelerate the legal procedure.

  • Néhány észrevétel a pénzmosás tényállásához
    Megtekintések száma:
    37

    Absztrakt nélkül.

  • PPP: Kicsi többlet?- „Kicsit több lett. Maradhat?”
    51-63
    Megtekintések száma:
    72

    A közfeladat-ellátásban megjelenő új eszközök válaszul szolgálnak napjainkban bekövetkező gazdasági, társadalmi változásokra, oly módon, hogy közben a megelőző időszakban megjelent igényeket továbbra is képesek legyenek kiszolgálni.

    Beszéljünk akár a jóléti, vagy az egykori szocialista blokk országairól mindkét kormányzati berendezkedésben közös vonás: az állam igyekezet a tőle telhető legmagasabb színvonalon, a lehető legtöbb közszolgáltatást biztosítani polgárainak. A társadalomnak volt elvárása, vagy ha nem volt, lett a közszféra által nyújtott szolgáltatásokra nézve. Azonban ezeknek az igényeknek a kielégítése egyre költségesebbé vált. A színvonal növelése, illetve az intézményrendszer fenntartása már önmagában véve is rengeteg forrást emészt fel. A globalizáció, a „világ felgyorsulása” hatására a ciklikusan kirobbanó válságok egyre gyorsabb egymás utániban bukkantak fel, a rohanó gazdasági változásokra az államszervezet csak később, utóbb tud reagálni.

    A gazdasági változások mellett a társadalmi szerkezetben bekövetkező átrendeződés, kiemelten a nyugati társadalmakban jelentkező népességfogyás további nehézséget jelentett.

    Összegezve: a meglévő közszolgáltatások iránti igény megmaradt, ehhez társult a színvonallal, ellátás javításával kapcsolatos elvárások. Azonban ezeket a kormányzatok a korábbi eszközkészletük, jogintézményeik útján nem voltak képesek a megváltozott gazdasági, társadalmi környezetben biztosítani. Új megoldásokra volt szükség. A fenti kihívásokra adott válaszként több másik eszközzel egyetemben megjelent, elsőként az angolszász országokban, egy jogintézmény, amelyet public private parnership-nek neveztek, azaz a köz- és magánszféra közötti együttműködés.

  • Az ember alkotta szabályok és azok objektív korlátai
    45-50
    Megtekintések száma:
    94

    Diesem rechtsphilosophischen Beitrag beschäftigt sich mit dem Kontaktsystem, das zwischen den Natur-, und Gesellschaftsgesetze, außer dem noch den juristischen Gesetze aufsteht. Der Verfasser in diesem Zusammenhang untersucht die natur-, und gesellschaftswissenschaftlichen Forschungserfolge, die philosophischen, rechtsphilosophischen und die rechtsgeschichtlichen Werke eben so wie, die gesellschaftlichen und rechtlichen Praxis auch. Aus dieser Untersuchung die Schlussfolgerung vom Verfasser ist die Folgende: Die rechtlichen Gesetze und Rechtsregelungen, die der Mensch mit dem Macht im politischen Praxis verfasst, müssen die natur-, und wirtschaftsgesetzliche Anforderungen im Anspruch nehmen. Diese Ansprüche fassen die globale Umweltgesetze, Pflanzen-, und Tiernaturgesetze und in der menschlichen Gesellschaft die soziologische, politische und sozialpsychologische Gesetze um, die unabhängig von der Menschheit wirken. Deswegen die juristischen Gesetze müssen zu diesen objektiv wirkenden Gesetzen anpassen. Diese Objektivsgesetze widerspiegeln im sog. Naturrecht, das mit dem Positivsrecht harmonisieren soll. Wenn diese Harmonisierung fehlt, das Positivsrecht widerspricht der allgemeinen Interesse von der Gesellschaft.

  • „Kormányablakok a kirakatban” Az integrált ügyintézési pontok hazai fejlődésének legfontosabb állomásai
    75-83
    Megtekintések száma:
    118

    The ever-increasing pace of development, experienced in all aspects of life, has become a major factor of our times. Public administration is no exception to this tendency. I have chosen the government windows (and other miscellaneous administrative bodies operating alongside them) established in the past five years as the topic of my study exactly because of this – their development is expected to remain unbroken in the future as well. During my research, I paid special attention to past and current legal changes, aiming to provide a comprehensive view on the establishment, operation, and evolution of the integrated administration points in Hungary. My study also covers the current state and the expected developments of domestic e-Administration solutions. Finally, I also offer some conclusions and recommendations regarding the large-scale deployment of the planned single-window administrative system.