A felsőoktatás minőségének néhány gazdasági vetülete
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2021 Péter Levente Lakatos, Csaba Makó
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
Jelen írás a világ legnevesebb egyetemi rangsoraira, az OECD éves jelentéseire, illetve az Eurostat adatira támaszkodva igyekszik igazolni egyrészt azt, hogy a versenyképes gazdaság versenyképes (felső)oktatást is igényel, másrészt, hogy a felsőoktatás minősége és a gazdasági fejlettség között szignifikáns összefüggés van. Továbbá, hogy ebben a folyamatban a minőségkultúra alakításán, iránymutatásain, segítő vizsgálódásán, a jó gyakorlatok összegzésén és építő javaslatok tételén keresztül a felsőoktatási minőségbiztosítási szervezetrendszernek kiemelkedő feladata és felelőssége van. Végül arra mutat rá, hogy az egyetemek és az ügynökségek szoros együttműködése a stakeholderekkel kiemelt terület, ami hosszabb távon hozzájárulhat egy sokkal inkább képesség alapú kimeneti rendszer térnyeréséhez. Kívánatosnak tartja továbbá az egyetemek és a tudományos kutatóhálózatok, kutatóintézetek kapcsolatának szorosabbá és élőbbé tételét (ahol nem az).
Journal of Economic Literature (JEL) kódok: H52, I22, I23, I25, I26, O15
Hivatkozások
- A Bizottság közleménye a Tanácsnak és az Európai Parlamentnek (2009) – A GDP-n innen és túl – A haladás mérése változó világunkban, Brüsszel
- Aghion P. et al (2007): Why reform Europe’s Universities?, Bruegel Policy Brief 2007/04, Brussels
- Aghion P. et al (2008): Higher aspirations: An agenda for reforming European universities, Bruegel Blueprint Series Vol. 5., Brussels
- Attis D. (2010): Higher Education and the Future of U.S. Competitiveness. In R. N. Katz (Ed.), The Tower and the Cloud. EDUCAUSE Publications, 86. o.
- Chikán A. (2014): A felsőoktatás szerepe a nemzeti versenyképességben (Egy lehetséges gondolkodási keret) Educatio 2014/4, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet,
- Budapest, 586. o.
- Comparative analysis of the ESG 2015 and ESG 2005, Equip (Enhancing Quality Through Innovative Policy & Practice)
- Deadline with non-implementation – Final Report, BFUG Advisory Group 3, 2018.
- Fábri Gy. (2014): Legyőzik az egyetemi rangsorok a tudás világát? Educatio, 2014/4, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, 597. o.
- Friedman M. (1996): Kapitalizmus és szabadság, Akadémia Kiadó, Budapest
- Gover A., Loukkola T., Sursock A. (2015): EUA Occasional Papers – ESG Part 1: Are universities ready? , European University Association, Brussels
- High Level Group on the Modernisation of Higher Education (2013): Report to the European Commission on Improving the quality of teaching and learning
- in Europe’s higher education institutions
- McMahon W. W. (2010): The External Benefits of Education https://www.researchgate.net/publication/286620724_The_External_Benefits_of_Education/link/5894c96f4585158bf6e9571d/download
- Polónyi I. (2006): A felsőoktatás minősége és a gazdaság elvárásai, Magyar Minőség 16 (06), Folium, Budapest, 8. o.
- Polónyi I. (2016): A hazai emberi erőforrások ma és holnap, Educatio, 2016/4, Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet, Budapest, 482-486. o.
- Polónyi I. (2020): A felsőoktatás politikai gazdaságtana – Magyarország a 21. századi iskolázottsági és innovációs versenyben, Gondolat, Budapest, 85. o.
- Schultz T. (1983): Beruházás az emberi tőkébe. Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest, 44-52. o.
- Streitwieser B. (2014): Internationalisation of Higher Education and Global Mobility. Oxford, Symposium Books https://doi.org/10.15730/books.87
- Török Á. – Konka B. (2020): A felsőoktatási rangsorkészítés tíz szakmai problémája – Módszertani megjegyzések, Statisztikai Szemle, 98. évfolyam 8. szám,
- Központi Statisztikai Hivatal, Budapest, 911. o. https://doi.org/10.20311/stat2020.8.hu0909
- Wende M. V. (2009): European Responses to Global Competitiveness in Higher Education., Research & Occasional Paper Series: CSHE.7.09,
- University of California European Approach for Quality Assurrance of Joint Programmes (2015)
- The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (2015)
- Making the Most of Our Potential: Consolidating the European Higher Education Area – Bucharest Communiqué (2012)
- http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EDIF%2031%20 (2015)--ENG--Final.pdf?utm_content=buffer49cdd&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
- http://www.shanghairanking.com/
- http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf
- https://cshe.berkeley.edu/sites/default/files/publications/2009_european_responses_to_global_competitiveness_in_higher_education.pdf
- https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/european-higher-education-area-2018-bologna-process-implementation-report_en
- https://oecdedutoday.com/education-at-a-glance-2019-key-findings/
- https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC112243/jrc112243_legal_framework_digital_labour_platforms_final.pdf
- https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
- https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/educationataglance2019-dataandmethodology.htm
- https://www.researchgate.net/publication/286620724_The_External_Benefits_of_Education/link/5894c96f4585158bf6e9571d/download
- https://www.scimagojr.com/journalrank.php
- https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings
- https://www.topuniversities.com/university-rankingshttps://www.umultirank.org/about/methodology/indicators/
- https://www.umultirank.org/about/methodology/our-approach/
- https://www.umultirank.org/export/sites/default/press-media/documents/UMR-Proposal/Country-Reports-2019/HU-Country-report-2019.pdf
- https://www.researchgate.net/publication/286620724_The_External_Benefits_of_Education/link/5894c96f4585158bf6e9571d/download
- https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/f8d7880d-en.pdf?expires=1599234618&id=id&accname=guest&checksum=138FAAE4C5905055F2997F1311395E0A