Empirikus és értekező tanulmányok

A szülői bevonódás és eredményesség összefüggései Magyarországon az országos kompetenciamérés adatai alapján

Megjelent:
2024-12-27
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2024 Dr. Bacskai Katinka, Bencze Ádám, Dorogi Alexandra, Hegedűs Gabriella, Major Enikő, Rétháti Csilla, Prof. Dr. Pusztai Gabriella

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Bacskai , K., Bencze , Á., Dorogi, A., Hegedűs , G., Major , E., Rétháti , C., & Pusztai , G. (2024). A szülői bevonódás és eredményesség összefüggései Magyarországon az országos kompetenciamérés adatai alapján. Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, 10(4), 7-20. https://doi.org/10.18458/KB.2024.4.7
Absztrakt

Tanulmányunk célja, hogy áttekintsük az iskolák és a szülők szerteágazó kapcsolati hálóját a változatos mutatók mentén megvalósult vizsgálatok alapján különböző társadalmi csoportokban. Az Országos kompetenciamérés adatbázis elemzésével vizsgáljuk a magyarországi 6. és 10. évfolyamban megvalósuló, tanulmányi eredményre is hatást gyakorló szülői bevonódást, és azok összefüggéseit a tanulók családi hátterével és életkorával. Mindehhez főkomponens elemzést és kereszttábla elemzést használtunk. Meg-állapítottuk, hogy bár az életkor előrehaladtával a szülői bevonódás mértéke csökken, mégis hatással van a szülői részvételre. Továbbá kimutattuk, hogy az alacsonyabb státuszú családok bevonódási stratégiája más, de a bevonódás szintje nem éri el a magasabb szocioökonómiai hátterű családokét és ez félreértésekhez vezethet a családok és a szülők között.