Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Developing a Financial Sustainability Model of the Performance Indicators Applied by Jordan Water Company (Miyahuna)
    75-87
    Megtekintések száma:
    403

    Jordan is now facing real challenges to satisfy the current population water needs due to limited resources. Moreover, unfortunately, as a result of the increased demand for water in developing countries, water resources become scarce, thus, the sustainable management of water resources is very important everywhere and especially in these areas. The Ministry of Water and Irrigation in Jordan is aiming to improve both its quality of service and financial sustainability, therefore, it started to apply the performance measurement system developed by the International Water Association (IWA) to monitor its performance towards achieving these goals. In this article, a model connecting a financial sustainability indicator (operating cost coverage ratio) with other performance indicators applied by the ministry is developed. To assess the performance indicators and to build the model secondary data are collected from the targeted company, the data are analyzed using SPSS and Excel computer programs. Non-revenue water (NRW), speed of repair of bursts, and training per employee are found to be the indicators that have a major impact on Miyahuna’s financial sustainability, the NRW is found to have a negative relationship with the financial sustainability, whereas the other two indicators have a positive relationship. As a conclusion, reducing the NRW and increasing both the speed of repair and training per employee are recommended, by applying some methods that continuously diagnose problems in the water systems and defining clear and strict policies to control the water theft. Furthermore, using Active Leakage Control (ALC) methods, providing the needed equipment, tools and resources, and adopting new methods for training.

  • Vállalati teljesítménymérés az e-kereskedelemben
    80-91
    Megtekintések száma:
    495

    A hazai online kereskedelem teljesítménye dinamikus növekedést mutatott az elmúlt években és a várható előrejelzések alapján ez a tendencia a jövőben is realizálódik. A Magyarországon elektronikus kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások száma 5.000-6.000 db-ra becsülhető, amely szám folyamatos növekedést mutat. Az Internet által nyújtott lehetőségek napjainkban a gazdaság minden szegmensében egyre nagyobb szerepet kapnak. A növekvő piaci versenyben már nem elegendő a helyi lakosság kiszolgálása. Az internetes kereskedelem mozgatórugója marketingtevékenység, ezért kiemelt jelentőségű teljesítményük mérése. A kiváló eredmény, a siker - a szerencse mellett - alapvetően és elsősorban a teljesítményektől függ. Teljesítményen a mérhető eredményt, szélesebb értelemben a szervezeti célok eléréséért tett sikeres erőfeszítéseket értik. A teljesítménymérés valamely tevékenység eredményességének és gazdaságosságának mérési folyamata. Célja, hogy a vállalat működésével kapcsolatos döntéseket, cselekvéseket támogassa. A teljesítménymérés nemcsak döntéstámogató eszköz, hanem a döntéshozatali rendszer minden szintjének befolyásoló eleme is egyben, mely hatással van az érintettek cselekvéseire. Veszélye és fontossága egyben abban rejlik, hogy nem megfelelő működése (a nem megfelelő mérce alkalmazása) a vállalat céljaival ellentétes működést eredményezhet. Célom a vállalati teljesítménymérési gyakorlat felmérése, a pénzügyi és működési teljesítmény kapcsolatának értékelése. A teljesítménymérési gyakorlat és az elért teljesítmény kapcsolatának elemzése.

  • A teljesítménymenedzsment funkcionális jellege
    1-14
    Megtekintések száma:
    462

    A teljesítménymenedzsment olyan összetett, komplex, önálló folyamata az emberi erőforrás menedzsmentnek, melyben a feladatok egyértelműen definiálhatóak, egymástól jól elkülöníthetőek. Ezen funkciók a következők: a teljesítmény tervezése, a mérőeszközök kialakítása, az elvárások kommunikálása, a teljesítmény nyomon követése, mérése, a teljesítmény értékelése, visszajelzés a teljesítményről, személyzeti döntések kommunikálása, fejlesztés az eredmények alapján. A tanulmányban ezen funkciók bemutatásán túl a kutatási témához szorosan kapcsolódó vizsgálati eredmények ismertetésére is sor kerül.

  • Artificial Intelligence in Human Resources Information Systems: Investigating its Trust and Adoption Determinants
    749-765
    Megtekintések száma:
    4912

    With the rapidly emerging trend of employing Artificial Intelligence technologies within modern economics. This study is an attempt to fill the research gap associated with the factors that have influence with the adoption of artificial intelligence in human resources information systems on HR-leaders intention to use it. It empirically investigates the influences that trust, technological readiness, facilitating condition and performance expectancy on HR-professional’s behavioral intention to use AI in HRM. Besides, examine the moderating effect of age and experience on the proposed associations. Data were collected from by online questionnaire from 185 HR managers. A structural framework was introduced to test the relationship between study latent variables. Result exhibited that trust and performance expectancy has a significant influence on HR-professionals behavioral intention to use AI-HRIS. Trust and technological readiness showed a significant influence on HR-professionals performance expectancy of using AI-HRIS. While facilitating condition, organizational size and technological readiness did not show a significant influence on HR-professionals behavioral intention toward using AI-HRIS. Lastly, Age and Experience did not have a moderating effect on trust and performance expectancy association with the behavioral intention toward using AI-HRIS. The findings of this study contribute to the theory development of information technology diffusion in HRM.

  • A környezeti teljesítményértékelés indikátorai – elmélet és vállalati esettanulmány
    224-231
    Megtekintések száma:
    818

    A vállalati teljesítményértékelés gyakorlatában az elmúlt évtizedekben változás ment végbe. Megjelentek a teljesítménymenedzsment rendszerek, az indikátorokon alapuló értékelő-készletek, illetve az intellektuális tőke értékelésének hangsúlyossága és ehhez kapcsolódóan az újabb értékelési módszertanok. A teljesítményértékelésnek tehát sokszínű és korszerű eszközei alakultak ki mind elméletben és gyakorlatban. A munka szempontjából kiemelkedő tény, miszerint az üzleti életben növekedésnek indult a fenntartható fejlődés koncepciójának térnyerése, továbbá a fenntarthatósághoz kapcsolódó koncepciók, eszközök, módszerek használata is. Így jelenik meg a fenntarthatóság pilléreihez kapcsolódó vállalati gyakorlat mérése, értékelése is hangsúlyosan – legyen szó környezeti teljesítményértékelésről, vagy éppen a CSR tevékenységek értékeléséről. A munka a környezeti teljesítményértékelés elméletére és gyakorlatára fókuszál. Összegezzük – definíciókon keresztül vizsgáljuk – a környezeti teljesítményértékelés koncepcióját. Különös figyelmet fordítunk a környezeti teljesítményindikátorok tulajdonságaira – mind szabványosítási hátteret figyelembe véve, mind az aktuális szakirodalmakat tekintve –, továbbá az indikátorkészletek összeállításának elméleti hátterére is kitérünk. Az elméletet meghaladva azonban érdemes a gyakorlatot is figyelembe venni. A munkát egy multinacionális vállalat telephelyének gyakorlati példájával zárjuk.

  • A raktári szolgáltatások minőségi mutatói
    1-13
    Megtekintések száma:
    540

    A raktárgazdálkodás az elmúlt években széleskörű és gyors fejlődésnek indult. Ez az egyre komplexebb logisztikai folyamatok mellett a raktár kialakításával és működtetésével kapcsolatos erőteljes és látványos fejlődésnek köszönhető. Kutatásomban a raktár-technológiai rendszerrel szemben elvárt teljesítmény meghatározásának összetett problémakörét vizsgáltam. Ez a döntés magában foglalja a teljesítmény mérésére alkalmas kulcsfontosságú teljesítménymutatók kiválasztását és az emutatók mentén specifikált elvárt teljesítményszint meghatározását egy vizsgált vállalat példáján. Kutatásom során megállapítottam, hogy a raktári folyamatok logisztikai teljesítmény mérése nagyon nehéz feladat, mert minden vállalatnak olyan mutatókat kell meghatározni és alkalmazni, amelyek a vállalat profiljához jól illeszkednek, és hűen tükrözik a mérni kívánt teljesítményt. E döntés nagy fontosságú, hiszen ehhez a teljesítmény-elváráshoz kell majd igazítanunk raktári rendszerünket és annak működési elveit.

  • Supplier Evaluation Schemes in Case of Different Research Frameworks
    617-624
    Megtekintések száma:
    230

    Performance evaluation is not only important in employer and employee relationships, but also in partnerships between a supply chain’s members. In order to satisfy customers’ needs according to the 7 Rights of logistics, all members of the given chain have to perform properly. To ensure the best performance, supplier evaluation can act as a starting point. Besides continous feedback, supplier evaluation plays an important role in performance development of suppliers. The aim of our research is to develop and introduce innovative supplier evaluation models, which include the advantages of traditional and electronic supplier evaluation forms. In addition to this, these models are visualised, making it easier to understand expectations and information. In this study, the aim is to present two different models the PaTeNt©- SESC (Pató Tetrahedrons of interNational Theory - Supplier Evaluation of Supply Chain) and the Douple Evaluation Platform, based on previous research.

  • A SCOR modell, a teljesítmény és a raktárak közötti kapcsolat vizsgálata
    227-239
    Megtekintések száma:
    252

    A vállalatok vezetői számos stratégiai eszközt használhatnak, hogy a szervezetet fejlesszék, attól függően, hogy mit tekintenek fontosnak. Az Ellátási lánc műveleti referencia modell (Supply Chain Operations Reference Model, azaz SCOR) egy ezek közül. Jelentősége abban áll, hogy összekapcsolja az üzleti folyamatokat, a mutatókat, a legjobb gyakorlatokat és a technológiai jellemzőket egy egységes struktúrával. Elősegíti az ellátási láncok partnerei közötti kommunikációt, illetve javítja az ellátási lánc menedzsmentjét és a kapcsolódó ellátási lánc javító tevékenységek hatékonyságát. Kutatásomban arra keresem a választ, hogy hogyan jelenik meg a SCOR modell a nemzetközi szakirodalomban a raktározással és teljesítménnyel összefüggésben. Milyen módszereket, eszközöket használnak a szerzők a kutatási kérdéseik és hipotéziseik vizsgálatához? Az eredmények bemutatását leíró statisztikán keresztül és kategóriaszelekcióval végzem. A kutatás során arra a következtetésre jutok, hogy a nemzetközi szakirodalomban a SCOR modell konkrétan a raktári teljesítményméréssel kapcsolatban még alig jelenik meg, inkább csak a különböző folyamatok leírásakor hívják segítségül. A jövőben érdemes lenne kiterjeszteni a SCOR modellt további területekre is, különösen a raktári teljesítménymérésre.

  • Felsőoktatási szakképzésben részt vevő hallgatók önértékelése
    223-231
    Megtekintések száma:
    288

    Az önértékelés fontos szerepet tölt be mindennapi életünkben, meghatározó jellemzőnk, hogy milyennek látjuk magunkat. Az emberek azonban általában túlzottan optimistán ítélik meg saját szociális és intellektuális tevékenységeik minőségét, különösen a gyengén teljesítők hajlamosak arra, hogy túlértékeljék saját teljesítményüket, mivel hozzá nem értésük miatt nem ismerik fel képességeik, tudásuk hiányát. Tanulmányunkban ezt a jelenséget vizsgáljuk a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi, valamint Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Karán felsőoktatási szakképzésben részt vevő hallgatók körében. Eredményeink szerint általános fölülbecslési tendencia jellemző, a szerényebb eredményt felmutatók jellemzően kevésbé pontosan, és jelentősen túlértékelik saját teljesítményüket, miközben a legjobb eredményt elérők pontosabban mérik fel eredményüket és inkább alulértékelik azt. Kimutatható a nemek közötti különbség is. A férfiak kevésbé pontosan, saját magukat felülértékelve ítélik meg tudásuk minőségét a nőkhöz képest.

  • Personality Traits and Their Validity in Predicting Job Performance at Recruitment: a Review
    222-231
    Megtekintések száma:
    2111

    One of the most critical challenges human resources management usually faces is the procedure of recruitment and selection. At the recruitment, the factor of qualification is very important. However, HR management should take into account the personality of the candidate. For example, most of the companies' profits rely on the performance of the frontline employee and their behavior toward the customer. Therefore, HR management usually uses the assessment of personality and integrity. Based on the literature, there is a correlation between personality traits and job performance. This study is a literature review analysis which contains previous studies in regard to the of Big Five Factors at the recruitment and their validity in predicting employee’s performance in the firm.

  • Innovative Strategies and Student Academic Performance: Machine Learning Insights on International Students in Chinese Universities
    37-60
    Megtekintések száma:
    211

    The higher education sector in China has faced unprecedented challenges recently due to the global COVID-19 pandemic. The influx of international students, a vital component of the nation's academic landscape, presented distinct challenges, including maintaining academic achievements through various online platforms, which necessitated innovative strategies to ensure that their educational pursuits remained rewarding despite these challenges. This study aims to explore the innovative strategies adopted by Chinese higher education institutions in response to the COVID-19 pandemic and examine their impact on the academic achievements of international students. This study employs a comprehensive approach that incorporates questionnaire surveys and dominant Machine Learning Algorithms, such as Multiple Linear Regression (MLR), Decision Tree Model (DTM), Support Vector Regression Model (SVRM), and K-nearest neighbors (KNN). By employing rigorous data-gathering approaches, our study aimed to address a set of particular questions: How did these innovative strategies improve students' academic performance in the face of environmental emergencies? To what extent did international students benefit from these adaptations? Through investigation of these concerns, our research provides insight into the effectiveness of these strategies and their possible significance for future educational methodologies. Innovative strategies positively correlated with student academic performance during the COVID-19 pandemic in Chinese higher Education. This research highlights how overcoming these challenges can have broader implications for shaping resilient global education systems in future crises. The study accurately predicted academic performance, highlighting the importance of innovative teaching approaches in the context of the COVID-19 pandemic. This study might influence educational policies and practices. Educational institutions can make informed decisions about emergency preparedness and development by assessing results using a creative approach. Our findings bring depth to the global conversation on higher Education under challenging circumstances, showing how Innovation might alleviate the adverse impacts on international students' learning experiences.

  • The Influence of Employment Stress On the Academic Performance of Working Students: Perspectives from Pakistan
    17-41
    Megtekintések száma:
    1065

    One must grasp stress's intricacy to develop and implement stress-reduction strategies. Employment-related stress on academic performance is becoming an acute concern for psychological and mental health in Pakistan. The current research focuses on how employment-related stress interferes with graduate students' academic performance in Parachinar, District Kurram Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan. This investigation applies quantitative methods—the Govt. Postgraduate College Parachinar, District Kurram, Khyber Pakhtunkhwa Pakistan, completed a standardized questionnaire to 180 students from various academic disciplines.

    The findings illuminate stress's intricacy. It may be utilized to establish and encourage more efficient and achievable strategies or techniques that improve academics and job satisfaction, inspiration, and effectiveness at the individual and organizational levels.

    The research study concluded that 81.67% of male students suffered from employment stress. Student stressors include workload (31.67%), lack of time management (9.44%), interpersonal conflicts (20.00%), high study load (21.11%), and financial problems (17.78%), and the coping strategies being adopted by these students; Moral support (13.89%), Social support (30.00%), Financial support (45.00%), and Job enrichment (11.11%). The research concludes that addressing the highlighted concerns, counselling, and other successful coping strategies may alleviate academic and employment stress.

  • Introducing a Task Management Tool into the Operation of a Management Consulting Firm
    122-135
    Megtekintések száma:
    498

    Lean and agile methods are now widely used in various fields. Seeing their success, management consultancy firms also want to take advantage of using them. In this case study, the company selects the appropriate task management tool for their operation, the kanban board, and implements it. The implementation process is supported by quantitative analysis. In order to track the introduction progress of the kanban board, a key performance index is defined: the board activity, which is the number of operations performed on the board in a given time period. Based on the evaluation of over 26 weeks’ data, board activity proved to be an appropriate indicator of the kanban board’s reception, operation, and stability. The individual indicators examined, however, were not found to be suitable for performance appraisal.

  • Teljesítménymenedzsment innovációja egy könnyűipari középvállalkozásnál /szervezeti teljesítmény növelése egy új motivációs rendszerrel/
    1-9
    Megtekintések száma:
    357

    Egy vállalkozás menedzsmentjének stratégiai célkitűzései megvalósításához folyamatosan figyelemmel kell kísérnie és koordinálnia azt, hogy az alkalmazottaknak mit kell tennie a kitűzött célok elérése érdekében. Ebben a tevékenységében a cégvezetésnek időnként és esetenként korrekciókat kell végrehajtania az  alkalmazottak végzett munkájában és motivációiban. A dolgozat egy, a versenyszférában tevékenykedő, könnyűipari középvállalkozás esettanulmányán keresztül mutatja be azt, hogy a cégvezetés milyen új motivációs rendszert vezetett be a vállalkozásnál annak érdekében, hogy a vállalati teljesítményrangsorban hátul lévők produktuma növekedjen, és egyre inkább megközelítse a vállalati átlagos dolgozói teljesítmény értékeket. Azt, hogy a teljesítmény rangsorban hátul lévők kibocsátását növelni szükséges, a menedzsmentnek az a felismerése váltotta ki, hogy az átlag alatt teljesítők – alacsony kibocsátásuk ellenére – ugyan akkora álló- és forgótőkét kötnek le, mint az átlag felett teljesítők. A teljesítményrendszer keretein belül a normákon nyugvó követelményrendszert egészítette ki a cégvezetés úgy, hogy az szolgálta a munkavállalók hatékonyabb munkavégzését, amellett, hogy megerősítette őket szakértelmükben és a társasággal szembeni lojalitásukban. A teljesítménymenedzsment innovációjának eredményeként számottevően emelkedett a teljesítményrangsorban korábban hátul lévők kibocsátása, ami formálisan abban nyilvánult meg, hogy az egyénenkénti, havonta normákhoz mért teljesítmény százalékok szórása jelentősen csökkent, tartalmilag pedig a jelenség azt tükrözte, hogy megindult a teljesítményben leszakadó státusban lévők felzárkózása legalább a középmezőnybe soroltakhoz. Az egyéni teljesítmények rangsorban bekövetkezett „tömörülése” ez által hozzájárult azon vállalati stratégiai célkitűzés megvalósulásához, hogy a termelés átlagköltségei csökkenjenek, ezzel paralel a termelő tevékenység jövedelmezősége növekedjen.

  • Generative Design of Articulated Rod of Radial Engine
    36-47
    Megtekintések száma:
    645

    The constant need for improvement drives humans to look for the best possible option in every field. Computer Aided Design (CAD) is no exception, to follow the best method of designing a product and finalizing it, researchers came up with an idea to generate multiple designs using fixed input values and finalizing the most appropriate one. The objective is achieved using an iterative design process based on algorithms by a specific software. Generative design introduces a new experience based on the Integration of machine dynamics in the manufacturing of objects and about experience. In this work generative design method was investigated on an articulated rod, one of the most important components of the rotary engine, to effectively improve the overall working performance of the engine and enhance its performance by decreasing its mass. Since fuel consumption by the machine can be greatly reduced by lowering the mass, so the goal is to minimize the weight of the rod while mechanical characteristics have to be within the acceptable values. Also, finite element analysis (FEA) was investigated on the part as to ensure the reliability of the rod before and after optimization.

  • Advancing Sustainable Waste Management through National Recycling Rate under SDG 12.5.1
    61-72
    Megtekintések száma:
    194

    Solid waste management remains a pressing environmental challenge in both developed and developing nations. Recycling has been promoted globally as a key pathway to sustainability, yet recycling rates often provide only a partial picture of performance. In many contexts, challenges such as poorly regulated recycling policies, informal sector dominance, and practices that prioritize profit over environmental sustainability limit progress towards Sustainable Development Goal (SDG) 12.5.1, which tracks the national recycling rate. This study investigates the extent to which recycling rates reflect sustainable waste management and identifies the underlying factors that influence their effectiveness. The major objective of this study is to evaluate recycling rates as an indicator of sustainable waste management. This is further specified by: (i) examining recycling practices in selected countries (Germany, South Korea, USA, Brazil, and India), (ii) identifying key drivers and barriers that influence recycling performance, and (iii) assessing the implications of recycling rates for sustainable waste management systems. The study employed a mixed-methods approach, combining secondary data analysis, comparative country assessment, and policy review. Results show that recycling rates are useful but insufficient as a stand-alone measure of sustainability, since they are influenced by broader elements such as policy enforcement, economic incentives, public participation, and market structures. The findings highlight that Nigeria’s recycling rate remains significantly low compared to leading economies, underscoring the need for integrated waste management reforms. This research contributes to environmental management discourse by demonstrating that while recycling rates provide a benchmark for SDG 12.5.1 monitoring, they must be interpreted alongside contextual drivers to ensure meaningful progress towards sustainable waste management.

  • A Selective Study: Camels Analysis of Indian Private Sector Banks
    277-283
    Megtekintések száma:
    231

    Banking sector is one of the fastest growing sectors in India. Today’s banking sector becoming more complex. Evaluating Indian banking sector is not an easy task. There are so many factors, which need to be taken care while differentiating good banks from bad ones. Performance evaluation of the banking sector is an effective measure and indicator to check the soundness of economic activities of an economy. The contribution of RBI and other policy maker, the banking industry has witnessed regulatory requirements like BASEL III norms. These regulatory changes have influenced prominent improvement in efficiency and performance of the Indian Scheduled Commercial Banks in the past few years. In the present study an attempt was made to evaluate the performance & financial soundness of select Private Sector Banks like ICICI,HDFC AND YES bank using CAMEL approach from 2013 to 2017 as well one way anova method. It is observed that on an average ICICI was at the top most position. It is also observed that yes Bank was at the bottom most position in selected CAMEL ratios.

  • Link between Corporate Philanthropy and Corporate Financial Performance: Evidence from Pakistani Textile Sector
    1-12
    Megtekintések száma:
    191

    Literature highlights the immense potential of Corporate Philanthropy (CP) for generating social and economic benefits. The debate on economic benefits align corporate philanthropy with the business bottom line arguing that it can be a significant determinant of corporate financial performance. This research is intended to extent this debate by providing sector specific perspective through analyzing the sample of Pakistani public listed textile companies. Results of the study show that corporate philanthropy has a significantly positive relationship with Return on Assets (ROA) but with Return on Equity (ROE) the relationship is found to be insignificant. The previous year’s financial performance moderates the relationship between CP and ROA but the interaction effect for ROE is insignificant.

  • Turisztikai célú támogatások jövedelmezőségi helyzetre gyakorolt hatásának vizsgálata az Észak-alföldi Régióban
    165-175
    Megtekintések száma:
    180

    A turizmus a mai gazdaság egyik legnagyobb és legdinamikusabban fejődő ágazata, teljesítményének vizsgálata fontos kutatási terület. A szektor és vállalatainak teljesítménye szorosan összefügg, jelen tanulmány a vállalati oldalról történő teljesítményvizsgálattal foglalkozik. Pontos célja a 2007-2013. évi költségvetési időszakban juttatott turisztikai célú közösségi támogatások jövedelmezőségi helyzetre gyakorolt hatásának bemutatása az Észak-alföldi Régió két vállalatának példáján keresztül. A vizsgálat alapját a nyilvánosan elérhető statisztikai, vállalati adatok, valamint a vállalatok által kitöltött kérdőívből, illetve a pályázati nyilvántartó rendszerükből származó adatok képezik.

  • Turisztikai célú támogatás hatásának vizsgálata a vállalati versenyképességre
    603-616
    Megtekintések száma:
    237

    A turizmus ma a világon kétség kívül stratégiai fontosságú. Magyarország esetében is elmondható, hogy nagymértékben járul hozzá a gazdaság teljesítményéhez, valamint a foglalkoztatásban betöltött szerepe sem vitatható. A nemzetgazdasági súlyából adódóan mindenképpen elemzésre alkalmas területet jelent, azonban az összetettségből adódóan gazdasági teljesítményének, versenyképességének számbavétele rendkívül bonyolult feladat. A két közvetlenül leginkább kapcsolódó ágazat, a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás teljesítményén keresztül mérhető leginkább. Jelen tanulmány nem is szándékozik a turisztikai ágazat egészének teljesítményét mérni, célja vállalati oldalról, a vállalati versenyképesség számviteli adatokból mérhető, egy részterületének a vizsgálata. A konkrét vizsgálat tárgya 8 turisztikai célú támogatást kapott vállalat jövedelmezőségi helyzete.

  • A controlling fejlődéstörténete, helye és szerepe a gazdálkodó szervezetekben
    466-477
    Megtekintések száma:
    1300

    A controlling kialakulása a 20. század elejére tehető, így már egy évszázados töretlen tudományterületi fejlődés tudhat maga mögött, és alkalmazásra került mind a pénzügyek, gyártás-termelés, kereskedelem értékesítés területein. A pénzügyi számvitelen belül kialakultak a költségek és teljesítmények tervezéséért, elszámolásáért felelős tevékenységek, amelyet a vezetői számvitel, mint a menedzsment folyamatosan növekvő információigényét kielégítő terület fogott össze. Az operatív működésen túl a növekvő és diverzifikálódó vállalatoknál a controlling kiterjedt a stratégiai vezetés szintjére is. A controlling tevékenység fő fókusza a 21. századi vállalatoknál a szervezeti teljesítmény javítása. Korábban voltak különbségek a controlling német és angolszász irányzatai között. Míg a német megközelítés szerint a controlling egy eszközrendszer, amely segítségével rendelkezésre állnak a vezetői döntéshozatalhoz szükséges információk, ezek alapján pedig megvalósíthatók a tervezés, ellenőrzés, és controll tevékenységek. Ezen túl a német irányzat szerint a controlling tevékenységért külön szervezeti egység a felelős. Ezzel szemben az angolszász felfogás szerint a controlling a vezetés része, és a vezetők feladata az erőforrások hatékony allokálása, az ún. „management controll”, a tervezés és controll feladatok egyszerre történő ellátása. Bár azzal kapcsolatban, hogy „hol a helye” a controllingnak a vállalat szervezeti keretein belül, felfedezhetjük a különbségeket, a két irányzat között. Tényként kijelenhető azonban, hogy a vezetés és a controlling egymástól elválaszthatatlan, mind a két a terület együttes célja a vállalti teljesítmény növelése.

  • Financial Performance Measurement with the Use of Financial Ratios: Case of Mongolian Companies
    20-32
    Megtekintések száma:
    395

    The aim of this paper is to examine the efficiency of Mongolian 100 public companies listed on Mongolian Stock Exchange (MSE) which are divided into 6 major sectors. This study conducts the performance of companies in terms of profitability by using three different output variables i.e., revenue, pretax profit and ROA (Return on Assets). In the beginning of this research, nine variables which are connected with profitability are chosen as output variables, while 24 variables expressing growth, financial structure, solvency, and turnover together with some fundamental financial data are chosen as input variables. 10 variables out of 24 input variables, which determine the financial structure, solvency, and profitability, are chosen as input variables based on the calculation of stepwise regression analysis. Stepwise regression, multi co-linearity analysis are made by SPSS and DEA (Data envelopment analysis) is evaluated by benchmarking package in R excel statistical program covering the period of 2012-2015. This paper uses the input-oriented version of DEA based on financial ratios and some crucial components of a financial statement. The results of DEA show that food and grocery sector was the most efficient, and mining sector was at the second place by its efficiency, while agriculture and service sector were the worse than other sectors.

  • Improving Emergency Call Accessibility via Location Technologies in Romania
    1-18
    Megtekintések száma:
    191

    This study examines Romania’s progress in emergency caller location technologies and accessibility between 2020 and 2024, within the broader European context. Applying a PRISMA-informed review methodology, it draws on official reports, academic sources, and EU regulatory data to evaluate the implementation of Advanced Mobile Location (AML), HTML5 geolocation, and the Apel 112 mobile application Romania was among the first EU countries to deploy AML and subsequent performance metrics indicate notable advancements in geolocation accuracy through hybrid handset- and network-based methods. However, despite these advancements, the adoption of the Apel 112 app has declined, raising concerns about user trust, public awareness, and accessibility. To assess system inclusiveness, this study applies the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) framework. Findings reveal that persons with hearing, speech, and cognitive impairments continue to face substantial barriers due to the absence of real-time text (RTT), video relay services, and universally designed interfaces. These results support both hypotheses: Romania has strengthened its technical infrastructure for caller location (H1), yet persistent accessibility and interoperability limitations remain (H2). The study concludes that inclusive design, user education, and cross-platform compatibility must become priorities for emergency communication policy to ensure equitable access for all users.

  • Innovation, Artificial Intelligence in Contingent Work-Force Management
    571-590
    Megtekintések száma:
    827

    In recent years, the global use of contingent workers is rapidly increasing despite the increasing quantity of artificial intelligence applications in business. The question is "how these companies leverage the use of artificial intelligence to enhance contingent workforce's management?". The ideal goal of this paper is to develop a purely conceptual application of innovation, artificial intelligence (AI) adjacent to contingent workforce management(CWM). The researcher used qualitative information gathered from various authors and observations to reinforce the usage of AI. One of the critical tools to integrate with contingent workforce management for reduction of time spent on human resource administrative tasks is AI. There must be a transformation of thinking, accepting positive organizational change, utilization of technology and openness to new technology to foster  AI. Along with that, integrating contingent workforce management with AI reduces risks and costs, increases efficiency and quality of work. Innovation and Artificial intelligence have been used in five pillars performance of contingent workforce management to mitigate the challenges associated with it.

  • A Literature Review: Artificial Intelligence Impact on the Recruitment Process
    108-119
    Megtekintések száma:
    20598

    This paper aim is to review the implementation of artificial intelligence (AI) in the Human Resources Management (HRM) recruitment processes. A systematic review was adopted in which academic papers, magazine articles as well as high rated websites with related fields were checked. The findings of this study should contribute to the general understanding of the impact of AI on the HRM recruitment process. It was impossible to track and cover all topics related to the subject. However, the research methodology used seems to be reasonable and acceptable as it covers a good number of articles which are related to the core subject area. The results and findings were almost clear that using AI is advantages in the area of recruitment as technology can serve best in this area. Moreover, time, efforts, and boring daily tasks are transformed to be computerized which makes a good space for humans to focus on more important subjects related to boosting performance and development. Acquiring automation and cognitive insights as well as cognitive engagement in the recruitment process would make it possible for systems to work similarly to the human brain in terms of data analysis and the ability to build an effective systematic engagement to process the data in an unbiased, efficient and fast way.