Évf. 3 szám 4 (2017)
Módszertani tanulmányok

DISZLEXIÁVAL NÉMETÜL

Megjelent december 30, 2017
Mályusz Enikő
Dr. Mező Katalin
Debreceni Egyetem, Magyarország
PDF

APA

Mályusz, E., & Mező, K. (2017). DISZLEXIÁVAL NÉMETÜL. Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, 3(4), 67–75. https://doi.org/10.18458/KB.2017.4.67

Jelen tanulmány a diszlexiával küzdő tanulók német nyelvtanulásának sajátosságaihoz nyújt újabb információkat a tanulók nyelvi lexikális hálózatának felmérése által. A tanulmányban többek között arra kerestük a választ, hogy milyen jellemző jegyei jelennek meg a diszlexiának az idegen nyelvtanulásban? Valóban minden diszlexiás gyermeket fel kell menteni az idegen nyelvtanulása alól, vagy léteznek olyan utak, melyek elvezethetnek a nyelvtudás kialakulásához? Célunk a magyar anyanyelvű németül tanuló diszlexiások nyelvi tudásának mérése általi tanítási tapasztalatok levonása. Módszer: diszlexiások lexikális hálózatának felmérése szóasszociációs feladattal. Minta: 19 tanulási zavarral küzdő tanulót vizsgáltunk. Következtetés: Vizsgálati eredményeink azt bizonyítják, nem felmenteni kellene a diszlexiával küzdő gyermekeket, hanem az erősségeikre támaszkodva, más úton kellene átadni a tudást.