Empirikus és értekező tanulmányok

A tanulók sajátos nevelési igényeinek figyelembevétele az alsó tagozatos úszásoktatásban

Megjelent:
2025-12-22
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2025 Ari Dóra, Patkó Katalin, Dr. Bíró Melinda

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Ari, D., Patkó, K., & Bíró, M. (2025). A tanulók sajátos nevelési igényeinek figyelembevétele az alsó tagozatos úszásoktatásban. Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, 11(4), 7-16. https://doi.org/10.18458/KB.2025.4.7
Absztrakt

A kutatásban a tanulók sajátos nevelési igényeinek figyelembevételét vizsgáltuk az alapfokú úszás-oktatásban. A témaválasztást az SNI tanulók számának növekedése és az úszásoktatók felkészültségének fontossága indokolta. Célunk volt feltárni, hogy az úszásoktatók milyen mértékben tudják figyelembe venni az SNI tanulók egyéni szükségleteit, és milyen nehézségekkel találkoznak az úszásoktatás során, valamint célunk volt feltérképezni az SNI és ép tanulók úszásoktatása közti különbségeket, valamint a tanulást segítő tényezőket. A kutatás módszere az online kérdőíves kikérdezés volt. A vizsgálatban 77 úszást oktató szakember vett részt. Az eredményekből kiderül, hogy az oktatók többsége nem rendelkezik speciális végzettséggel, tudásuk főként személyes tapasztalatokon alapul. Bár sokan felkészültnek érzik magukat, a gyakorlatban előfordul a bizonytalanság. Az SNI gyermekek úszástanítása speciális módszertani eszközöket, nagyobb figyelmet és differenciált bánásmódot igényel. Nehézségként jelent a figyelem, a fegyelem, és a motiváció fenntartása. A differenciálás és az egyéni tempó biztosítása kihívást jelent, míg a kisebb létszámú játékos foglalkozások elősegítik a hatékonyabb fejlődést.