AZ ÓVODAI GYÓGYTESTNEVELÉS TAPASZTALATAI EGY HAJDÚBÖSZÖRMÉNYI ÓVODAI KUTATÁS TÜKRÉBEN
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2023 Kinczel Antónia, Fülöp-Pipó Mariann, Pálinkás Réka, Peter Židek (PeadDr.), Laoues-Czimbalmos Nóra, Dr. Lengyel Attila , Dr. Müller Anetta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How To Cite
Absztrakt
A gyógytestnevelés témakörében a hazai szakirodalmak és kutatások nem képeznek olyan teljességre törő rendszert, mint a testneveléssel foglalkozó kutatások, ezért ez a cikk is hiánypótló. A kutatásunk célja volt, hogy a gyógytestnevelésen belül az óvodáskorúak számára biztosított gyógytestnevelési foglalkozások tapasztalatairól számoljunk be, hiszen ez a terület kevésbé kutatott. A kutatásunk az óvodai gyógytestnevelésben részt vett gyerekek és szüleik tapasztalatait mutatja be a hajdúböszörményi Jó Pásztor Református Óvodába járó gyerekek mintáján. Az eredményeket 50 szülők által kitöltött kérdőív, és az óvodába tanító gyógytestnevelő pedagógussal folytatott interjú elemzésére alapozva ismertetjük. A kutatásból kiderül, hogy az óvodáskorú gyermekek szülei közül 8% nem tudott arról, hogy gyermeke részt vesz ilyen foglalkozáson, a szülők 92%-a informált volt, azonban 20%-uk nem tudta, hogy hány fejlesztési alkalomban részesül gyermeke. A szülők többsége nyomon követi gyermeke fejlesztését, azonban kevésnek ítélik meg a pedagógus által közölt információkat. A szülők döntő többsége a gyermekük diagnózisával is tisztában volt. A szülői vélemények azt mutatták, hogy hogy fontosnak tartják a gyógytestnevelési foglalkozások meglétét, hiszen nélkülözhetetlennek tartják a növekedésben lévő szervezet hatékony fejlesztésére. A szülők a gyógytestnevelés foglalkozásoknak olyan pozitív hatásait is tapasztalták, mint, javult a gyermek tartása, a hajlékonysága, az ortopédiai elváltozások mértéke csökkent, erősödött a kitartás, vagy javult a mozgásügyesség és a kéz-láb koordináció. Szintén lényeges szempont a szülők véleménye szerint az, hogy ezek a foglalkozások ingyenesek, óvodai időben történnek és játékosak. A gyógytestnevelő pedagógus szerint a foglalkozások száma nem elégséges ahhoz, hogy optimális javulást érjenek el, tekintettel arra, hogy a gyerekek döntő többsége csak az óvodában kap fejlesztést. Ezek az eredmények hasznosak és felhasználhatók az óvodapedagógus képzésben vagy a szakirányú továbbképzésekben.
Hivatkozások
- Andrásné Teleki J. (2000). A testnevelés szervezeti keretei között megoldható prevenció és korrek-ció közigazgatási szabályozása (pp 7-11). In Gaál Sné., Bencze Sné (szerk.). Prevenció és korrekció a 3-10 éves korú gyermekek testnevelésében. Tessedik Sámuel Főiskola, Kőrős Főiskolai Kara, Szarvas.
- Andrásné Teleki, J. (2017). A gyógytestnevelés feladata, jelenlegi helyzete az oktatás rendszerében Testnevelés, Sport, Tudomány., 2. (1-2.). DOI 10.21846/TST.2017.1-2
- Fülöp-Pipó M. (2023). A hajdúböszörményi Jó Pásztor Református Óvoda gyógytestnevelési fejlesztésben részesülő óvodáskorú gyermekek szüleinek és a velük foglalkozó gyógytestnevelő tanár véleményének illetve tapasztalatainak összehasonlítása. Szakdolgozat. Debreceni Egyetem, Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar.
- Gaál S. & Bencze S (2004). A testnevelés mozgás-anyagának feldolgozása a 3-10 éves korosztály számára. Gaál Sándorné – Magánkiadás.
- Hidvégi, P. & Müller, A. (2015). Gyógytestnevelés. EKF Líceum Kiadó, Eger.
- Mező, K. (2018). A kora gyermekkori családi nevelés hatása az érzelmi intelligencia kialakulására és fejlődésére. In: Vargáné, Nagy Anikó (szerk.) Családi nevelés 3. Debrecen, Magyarország : Didakt. 43-59.
- Mező, K. (2022). Peculiarities in Teaching Students with Learning Disabilities and the Learning Support Mechanism of Educators during the COVID-19 Pandemic. Fogyatékosság és Társadalom. 16-24. DOI 10.31287/FT.en.2022.2.3
- Mező, F. & Mező, K. (2022). Kreativitás a sport terén. Tehetség 2022/ 1. 5-8.
- Mező, K. (2022). Opportunities for collaboration between families and talent organizations for developing the creativity of sports talent. In: Gortka-Rákó, E.; Godawa, G. (szerk.) Education in the FamilyFamily in Education II. Krakow, Lengyelország: Pontifical University of John Paul II in Krakow, Institute of Pedagogy and Family Sciences, Faculty of Education for Children and Special Educational Needs of the University of Debrecen. p. 15
- Müller, A.; Laoues-Czimbalmos, N.; Szerdahelyi, Z.; Boda, E.; & Mező, K. (2021). Gyógypedagógiai mozgásfejlesztés szerepe és módszertani aspektusai. Különleges Bánásmód 7(3). 101-112. DOI 10.18458/KB.2021.3.101
- Őry, E.,Kajtár, G., & Simon, I. Á. (2019): Gyógytestnevelők motivációja a továbbkép-zések terén. Képzés és Gyakorlat: Training and Practice 17(3-4). 87-96.
- Pálfi, S., Rákó E., Vargané Nagy A., Teszenyi E. (2020): Children’s rights in Hungary in early childhood education and care In: Jane, Murray; Beth, Blue Swadener; Kylie, Smith (eds.) The-Routledge-International-Handbook-of-Young-Childrens-Rights. London, Routledge of Taylor and Francis Group. 354-365.
- Pálfi, S. (2019). Az óvodai játék a gyermekközpontúság mutatója: az óvodai játék jelene - és amilyen lehetne. Budapest, Sprint Kft.
- Ramocsa, G. (2005): A gerincferdülés: Scoliosis. In: Csendes, Krisztina (szerk.) Kisgyermekek, nagy problémák: 4-9 éves gyermekeket nevelő pedagógusok kézikönyve. Budapest, Raabe Kiadó.
- Ramocsa, G. (2009): A játék komplex értelmezése és alkalmazása a napjaink gyógytestnevelésében. 39. Mozgásbiológiai Konferencia : Program. Előadás-kivonatok. 33-34.
- Simon, I. Á. & Kajtár, G. (2015): A gyógytestnevelő tanár nevelői, szakmai attitűdje. Magyar Sporttudományi Szemle 16: 2(62). 60.
- Simon, I. Á. (2022b): A játék szerepe a kisgyer-mekek testnevelésében (mozgásos tevékenységében). In: Simon, I. (szerk.) A játék kisgyermekkorban: Szemelvények a játék különböző területeiről. Sopron, Magyarország: Soproni Egyetemi Kiadó. 130-184.
- Wolf, K. (2022): Mozgás és mozgásfejlesztés az óvodában. Módszertani Közlemények, 62(2), 96–102.
- Vargáné, Nagy A. (2021). A SARS COVID-19 okozta helyzet a hazai kora gyermekkori intézményekben. Különleges Bánásmód 7: 4. 101-107. DOI 10.18458/KB.2021.4.101
- Vargáné, Nagy A; Pálfi, S. (szerk.).Játékkal a világ körül = Play around the world. Debrecen, Debreceni Egyetemi Kiadó.
- Višnjić-Jevtić, A., Varga Nagy, A., Ozturk, G., Şahin-Sak, İkbal T., Paz-Albo, J., Toran, M. i Sánchez-Pérez, N. (2021). Policies and practices of early childhood education and care during the COVID-19 pandemic: Perspectives from five countries. Journal of Childhood, Education & Society, 2(2), 200–216. DOI 10.37291/2717638X.202122114