Articles

Erasmus+ student flow analysis with the gravity model

Published:
2022-12-31
Authors
View
Keywords
How To Cite
Selected Style: APA
Márkus, Ádám, Toth, M., & Toth, E. (2022). Erasmus+ student flow analysis with the gravity model. Economica, 13(3-4). https://doi.org/10.47282/economica/2022/13/3-4/10732
Abstract

This study aims to examine Erasmus student flows between the 33 Erasmus+ programme countries using a gravity model. The regression analysis quantifies the impact of the factors influencing decisions on the country choice in 2018. The results suggest that the costs embodied by geographical distance and cultural differences significantly diminish the intensity of bilateral student mobility. The research also shows that students prefer to choose a country with reputable, high-quality universities, while tourist attractions do not increase the attractiveness of the host country.

References
  1. Bak, S. – Min, C. K. – Roh, T. S. (2019): Impacts of UNESCO-listed Tangible and Intangible Heritages on Tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing. Vol. 36. No. 8. pp. 917-927.
  2. Barakonyi K. (2009): A Bologna „Hungaricum”: Diagnózis és terápia. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 310 p. ISBN 978-963-287-020-5
  3. Bartha Z. – S. Gubik A. – Réthi G. (2017): A nemzetközi hallgatói mobilitás területi irányai és akadályai a Miskolci Egyetemen. Tér és Társadalom. 31. évf. 4. sz. pp. 181-199.
  4. Berács J. – Malota E. (2011): Megéri hozzánk jönni tanulni? Educatio. 20. évf. 2. sz. pp 220-234.
  5. Biro, F. P. – Erdey, L. – Gall, J. – Markus, A. (2019): The Effect of Governance on Foreign Direct Investment in Latin America – Issues of Model Selection. Global Economy Journal. Vol. 19. No. 1. 1950006 p.
  6. Böcskei, E. – Bács, Z. – Kovács, B. – Tarnóczi, T. – Fenyves, V. (2019): A nemzetközi diplomamobilitás stratégiai irányvonalai – a Magyarországon tanulmányokat folytató külföldi hallgatók motiváció, valamint a külföldi tanulmányokat befolyásoló tényezők vizsgálata. Competitio. Vol. 18. No. 1-2. pp. 3–38.
  7. Carey, H. C. (1858): Principles of Social Science. Lippincott, Philadelphia, 511 p.
  8. Casas Trujillo, J. P. – Mohammed, P. J., – Saleh, S. T. (2020): Students’ Motivations to Study Abroad: The Case of International Students at the University of Debrecen. Central European Journal of Educational Research. Vol. 2. No. 1. pp. 76–81.
  9. CEPII (2022): GeoDist. http://www.cepii.fr/CEPII/en/bdd_modele/presentation.asp?id=6, accessed: 01.01.2022
  10. Data.europa.eu (2022): Erasmus Mobility Statistics 2014 – 2018. https://data.europa.eu/data/datasets/erasmus-mobility-statistics-2014-2018?locale=en. accessed: 03.01.2022
  11. Derényi A. (2014): A felsőoktatás nemzetköziesítése. In: A mozgás tere. A magyar felsőoktatás és a nemzetközi mobilitási folyamatok. Campus Hungary tanulmánykötet. (Szerk. Veroszta Zs.). Balassi Intézet, Budapest, pp. 11-52. ISBN: 978-615-5389-26-9
  12. European Commission (2022): Mobility and cooperation. https://education.ec.europa.eu/levels/higher-education/inclusion-connectivity/mobility-cooperation, accessed: 23.01.2022.
  13. Eurostat (2022): Pupils by Education Level and Modern Foreign Language Studied – Absolute Numbers and % of Pupils by Language Studied. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/EDUC_UOE_LANG01__custom_1310816/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=3569e58e-bba8-43a9-8fc4-6048e86daa4a, accessed: 27.01.2022.
  14. Goldstein, S. B. – Kim, R. I. (2006): Predictors of US College Students’ Participation in Study abroad Programs: A Longitudinal Study. International Journal of Intercultural Relations, Vol. 30. No. 4. pp. 507-521.
  15. González, C. R. – Mesanza, R. B. – Mariel, P. (2011): The determinants of international student mobility flows: an empirical study on the Erasmus programme. Higher education, Vol. 62, No. 4. pp. 413-430.
  16. Head, K – Mayer, T. (2014): Gravity equations: workhorse, toolkit and cookbook. Centre for Economic Policy Research. Discussion Paper. No. 9322.
  17. Hetesi, E. – Kéri, A. (2018): Miért jönnek Magyarországra és mit várnak tőlünk a külföldi hallgatók? Magyarországon tanuló külföldi hallgatók motivációi és elvárásai. Marketing & Menedzsment. 52. évf. 1. sz. pp. 47-65.
  18. Hofstede Insights (2022): Country Comparison Tool. https://www.hofstede-insights.com/. accessed: 05.01.2022
  19. Karemera, D. – Oguledo, V. I. – Davis, B. (2000): A Gravity Model Analysis of International Migration to North America. Applied Economics. Vol. 32. No. 13. pp. 1745-1755.
  20. Kengyel Á. (2020): Európai Uniós politikák. Magyar Elektronikus Referenciamű Szolgáltatás, https://mersz.hu/dokumentum/m667eukp__251, letöltés dátuma: 2022.01.04.
  21. Knight, J. (1999): Internationalisation of Higher Education. In: Quality and Internationalisation in Higher Education. (Szerk: Wit, H. – Knight, J.). OECD Publications, Paris, pp. 13-28. ISBN 92-64-17049-9
  22. Kóródi M. (2007): Remény a fennmaradásra. Kossuth Kiadó, Budapest, 288 p. ISBN: 9789630956161
  23. Lörz, M. – Netz, N. – Quast, H. (2016): Why Do Students From Underprivileged Families Less Often Intend to Study Abroad? Higher Education. Vol. 72. No. 2. pp. 153-174.
  24. Malota E. (2013): Kulturális sokk és adaptáció. In: Kultúrák találkozása. (Szerk: Golubeff L.). Alinea Kiadó, Budapest, pp. 11-138. ISBN 978-615-5303-07-4
  25. Márkus, Á. (2018): Heterogén határhatások az Európai Unió egységes belső piacán – egy PPML-és OLS-elemzés tanulságai. Statisztikai Szemle. Vol. 96. No. 4. pp. 375-402.
  26. Martin, W. – Pham, C. S. (2020): Estimating the Gravity Model When Zero Zrade Flows are Frequent and Economically Determined. Applied Economics. Vol. 52. No. 26. pp. 2766-2779.
  27. Newton, I. (1686): Philosophiae Naturalis Principia Mathematica. S. Peppys, the Royal Society Press, London.
  28. OECD (2021): The State of Higher Education: One Year into the COVID-19 Pandemic, OECD Publishing, Paris, 46 p.
  29. Palyazat.gov.hu (2012): Kiemelt projektfelhívás: a Társadalmi Megújulás Operatív Program Nemzeti Kiválóság Program – Campus Hungary, K+F projektekhez és képzéséi programokhoz kapcsolódó nemzetközi hallgatói mobilitás személyi támogatási rendszerének fejlesztése konvergencia program című kiemelt projekt felhívásához. https://www.palyazat.gov.hu/doc/3442#, letöltés dátuma: 2022.01.10.
  30. Ravenstein, E. G. (1885): The Laws of Migration. Journal of the Statistical Society of London. Vol. 48. No. 2. pp. 167-235.
  31. Santana-Gallego, M. – Ledesma-Rodríguez, F. J., – Pérez-Rodríguez, J. V. (2016): International Trade and Tourism Flows: An Extension of the Gravity Model. Economic Modelling. Vol. 52. pp. 1026-1033.
  32. Santos Silva, J. M. C. – Tenreyro, S. (2022): The Log of Gravity at 15. Portuguese Economic Journal. pp. 1-15.
  33. Shanghai Ranking (2022): Academic Ranking of World Universities. https://www.shanghairanking.com/, accessed: 20.01.2022
  34. Simini, F. – González, M. C. –Maritan, A. – Barabási, A. L. (2012). A Universal Model for Mobility and Migration Patterns. Nature. Vol. 484. No. 7392. pp. 96-100.
  35. Söderström, J. (2008): Cultural Distance: An Assessment of Cultural Effects on Trade Flows. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:3799/FULLTEXT01.pdf, accessed: 08.10.2021.
  36. Tamaş, A. (2017): Romanian Erasmus Students’ Flows-Gravity Model Approach. Journal of Eastern Europe Research in Business and Economics. Vol. 2017. pp.1-11.
  37. Tinbergen, J. (1962): Shaping the World Economy: Suggestions for an International Economic Policy. Twentieth Century Fund, New York, 352 p.
  38. Tobler, W. R. (1970). A Computer Movie Simulating Urban Growth in the Detroit Region. Economic Geography. Vol. 46. Sup. 1. pp. 234-240.
  39. Tót É. (2005): Magyar hallgatók külföldön. Educatio. 14. évf. 2. sz. pp. 302-319.
  40. UNESCO (2021): World Heritage. https://whc.unesco.org/pg.cfm?cid=160, accessed: 10.10.2021
  41. Van Bouwel, L. – Veugelers, R. (2013): The Determinants of Student Mobility in Europe: The Quality dimension. European Journal of Higher Education. Vol. 3. No. 2. pp. 172-190.
  42. Vögtle, E. M. (2019): What Deters Students of Education and Teacher Training from Enrolment Abroad? Eurostudent intelligence brief. No. 2. pp. 1-6.
  43. World Bank (2021): GDP (current US$). https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD, accessed: 10.10.2021
  44. Wusching, T. Á. (2017): A nemzetközi hallgatók tanulmányi célú mobilitásának jellegzetességei Pécs és Debrecen példáján. Tér és Társadalom. 31. évf. 2. sz. pp. 69-82.
  45. Yotov, Y. V. – Piermartini, R. –Monteiro, J. A. –Larch, M. (2016): An Advanced Guide to Trade Policy Analysis: The Structural Gravity Model. World Trade Organization, Geneva, 144 p. ISBN 978-92-870-4367-2