Folyóiratcikk

Az Erasmus+ hallgatók áramlásának vizsgálata gravitációs modellel

Megjelent:
December 31, 2022
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Márkus, Ádám, Tóth, M., & Tóth, E. (2022). Az Erasmus+ hallgatók áramlásának vizsgálata gravitációs modellel. Economica, 13(3-4). https://doi.org/10.47282/economica/2022/13/3-4/10732
Absztrakt

A tanulmány célja, hogy megvizsgálja a 33 Erasmus+ programország közötti Erasmus-hallgatói áramlásokat a gravitációs modell segítségével. A regressziós elemzés az országválasztási döntést befolyásoló tényezők hatását számszerűsíti a 2018-as évre vonatkozóan. A kapott eredmények arra engednek következtetni, hogy a földrajzi távolság által megtestesített költségek, valamint a kulturális különbségek erősen visszavetik két ország között a mobilitás intenzitását. A kutatás továbbá arra is rámutat, hogy a hallgatók szívesebben választanak olyan országot, ahol jó hírű, színvonalas egyetemek találhatók, míg a turisztikai attrakciók nem igazán növelik a fogadó országok vonzerejét.

Hivatkozások
  1. Bak, S. – Min, C. K. – Roh, T. S. (2019): Impacts of UNESCO-listed Tangible and Intangible Heritages on Tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing. Vol. 36. No. 8. pp. 917-927.
  2. Barakonyi K. (2009): A Bologna „Hungaricum”: Diagnózis és terápia. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 310 p. ISBN 978-963-287-020-5
  3. Bartha Z. – S. Gubik A. – Réthi G. (2017): A nemzetközi hallgatói mobilitás területi irányai és akadályai a Miskolci Egyetemen. Tér és Társadalom. 31. évf. 4. sz. pp. 181-199.
  4. Berács J. – Malota E. (2011): Megéri hozzánk jönni tanulni? Educatio. 20. évf. 2. sz. pp 220-234.
  5. Biro, F. P. – Erdey, L. – Gall, J. – Markus, A. (2019): The Effect of Governance on Foreign Direct Investment in Latin America – Issues of Model Selection. Global Economy Journal. Vol. 19. No. 1. 1950006 p.
  6. Böcskei, E. – Bács, Z. – Kovács, B. – Tarnóczi, T. – Fenyves, V. (2019): A nemzetközi diplomamobilitás stratégiai irányvonalai – a Magyarországon tanulmányokat folytató külföldi hallgatók motiváció, valamint a külföldi tanulmányokat befolyásoló tényezők vizsgálata. Competitio. Vol. 18. No. 1-2. pp. 3–38.
  7. Carey, H. C. (1858): Principles of Social Science. Lippincott, Philadelphia, 511 p.
  8. Casas Trujillo, J. P. – Mohammed, P. J., – Saleh, S. T. (2020): Students’ Motivations to Study Abroad: The Case of International Students at the University of Debrecen. Central European Journal of Educational Research. Vol. 2. No. 1. pp. 76–81.
  9. CEPII (2022): GeoDist. http://www.cepii.fr/CEPII/en/bdd_modele/presentation.asp?id=6, accessed: 01.01.2022
  10. Data.europa.eu (2022): Erasmus Mobility Statistics 2014 – 2018. https://data.europa.eu/data/datasets/erasmus-mobility-statistics-2014-2018?locale=en. accessed: 03.01.2022
  11. Derényi A. (2014): A felsőoktatás nemzetköziesítése. In: A mozgás tere. A magyar felsőoktatás és a nemzetközi mobilitási folyamatok. Campus Hungary tanulmánykötet. (Szerk. Veroszta Zs.). Balassi Intézet, Budapest, pp. 11-52. ISBN: 978-615-5389-26-9
  12. European Commission (2022): Mobility and cooperation. https://education.ec.europa.eu/levels/higher-education/inclusion-connectivity/mobility-cooperation, accessed: 23.01.2022.
  13. Eurostat (2022): Pupils by Education Level and Modern Foreign Language Studied – Absolute Numbers and % of Pupils by Language Studied. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/EDUC_UOE_LANG01__custom_1310816/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=3569e58e-bba8-43a9-8fc4-6048e86daa4a, accessed: 27.01.2022.
  14. Goldstein, S. B. – Kim, R. I. (2006): Predictors of US College Students’ Participation in Study abroad Programs: A Longitudinal Study. International Journal of Intercultural Relations, Vol. 30. No. 4. pp. 507-521.
  15. González, C. R. – Mesanza, R. B. – Mariel, P. (2011): The determinants of international student mobility flows: an empirical study on the Erasmus programme. Higher education, Vol. 62, No. 4. pp. 413-430.
  16. Head, K – Mayer, T. (2014): Gravity equations: workhorse, toolkit and cookbook. Centre for Economic Policy Research. Discussion Paper. No. 9322.
  17. Hetesi, E. – Kéri, A. (2018): Miért jönnek Magyarországra és mit várnak tőlünk a külföldi hallgatók? Magyarországon tanuló külföldi hallgatók motivációi és elvárásai. Marketing & Menedzsment. 52. évf. 1. sz. pp. 47-65.
  18. Hofstede Insights (2022): Country Comparison Tool. https://www.hofstede-insights.com/. accessed: 05.01.2022
  19. Karemera, D. – Oguledo, V. I. – Davis, B. (2000): A Gravity Model Analysis of International Migration to North America. Applied Economics. Vol. 32. No. 13. pp. 1745-1755.
  20. Kengyel Á. (2020): Európai Uniós politikák. Magyar Elektronikus Referenciamű Szolgáltatás, https://mersz.hu/dokumentum/m667eukp__251, letöltés dátuma: 2022.01.04.
  21. Knight, J. (1999): Internationalisation of Higher Education. In: Quality and Internationalisation in Higher Education. (Szerk: Wit, H. – Knight, J.). OECD Publications, Paris, pp. 13-28. ISBN 92-64-17049-9
  22. Kóródi M. (2007): Remény a fennmaradásra. Kossuth Kiadó, Budapest, 288 p. ISBN: 9789630956161
  23. Lörz, M. – Netz, N. – Quast, H. (2016): Why Do Students From Underprivileged Families Less Often Intend to Study Abroad? Higher Education. Vol. 72. No. 2. pp. 153-174.
  24. Malota E. (2013): Kulturális sokk és adaptáció. In: Kultúrák találkozása. (Szerk: Golubeff L.). Alinea Kiadó, Budapest, pp. 11-138. ISBN 978-615-5303-07-4
  25. Márkus, Á. (2018): Heterogén határhatások az Európai Unió egységes belső piacán – egy PPML-és OLS-elemzés tanulságai. Statisztikai Szemle. Vol. 96. No. 4. pp. 375-402.
  26. Martin, W. – Pham, C. S. (2020): Estimating the Gravity Model When Zero Zrade Flows are Frequent and Economically Determined. Applied Economics. Vol. 52. No. 26. pp. 2766-2779.
  27. Newton, I. (1686): Philosophiae Naturalis Principia Mathematica. S. Peppys, the Royal Society Press, London.
  28. OECD (2021): The State of Higher Education: One Year into the COVID-19 Pandemic, OECD Publishing, Paris, 46 p.
  29. Palyazat.gov.hu (2012): Kiemelt projektfelhívás: a Társadalmi Megújulás Operatív Program Nemzeti Kiválóság Program – Campus Hungary, K+F projektekhez és képzéséi programokhoz kapcsolódó nemzetközi hallgatói mobilitás személyi támogatási rendszerének fejlesztése konvergencia program című kiemelt projekt felhívásához. https://www.palyazat.gov.hu/doc/3442#, letöltés dátuma: 2022.01.10.
  30. Ravenstein, E. G. (1885): The Laws of Migration. Journal of the Statistical Society of London. Vol. 48. No. 2. pp. 167-235.
  31. Santana-Gallego, M. – Ledesma-Rodríguez, F. J., – Pérez-Rodríguez, J. V. (2016): International Trade and Tourism Flows: An Extension of the Gravity Model. Economic Modelling. Vol. 52. pp. 1026-1033.
  32. Santos Silva, J. M. C. – Tenreyro, S. (2022): The Log of Gravity at 15. Portuguese Economic Journal. pp. 1-15.
  33. Shanghai Ranking (2022): Academic Ranking of World Universities. https://www.shanghairanking.com/, accessed: 20.01.2022
  34. Simini, F. – González, M. C. –Maritan, A. – Barabási, A. L. (2012). A Universal Model for Mobility and Migration Patterns. Nature. Vol. 484. No. 7392. pp. 96-100.
  35. Söderström, J. (2008): Cultural Distance: An Assessment of Cultural Effects on Trade Flows. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:3799/FULLTEXT01.pdf, accessed: 08.10.2021.
  36. Tamaş, A. (2017): Romanian Erasmus Students’ Flows-Gravity Model Approach. Journal of Eastern Europe Research in Business and Economics. Vol. 2017. pp.1-11.
  37. Tinbergen, J. (1962): Shaping the World Economy: Suggestions for an International Economic Policy. Twentieth Century Fund, New York, 352 p.
  38. Tobler, W. R. (1970). A Computer Movie Simulating Urban Growth in the Detroit Region. Economic Geography. Vol. 46. Sup. 1. pp. 234-240.
  39. Tót É. (2005): Magyar hallgatók külföldön. Educatio. 14. évf. 2. sz. pp. 302-319.
  40. UNESCO (2021): World Heritage. https://whc.unesco.org/pg.cfm?cid=160, accessed: 10.10.2021
  41. Van Bouwel, L. – Veugelers, R. (2013): The Determinants of Student Mobility in Europe: The Quality dimension. European Journal of Higher Education. Vol. 3. No. 2. pp. 172-190.
  42. Vögtle, E. M. (2019): What Deters Students of Education and Teacher Training from Enrolment Abroad? Eurostudent intelligence brief. No. 2. pp. 1-6.
  43. World Bank (2021): GDP (current US$). https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD, accessed: 10.10.2021
  44. Wusching, T. Á. (2017): A nemzetközi hallgatók tanulmányi célú mobilitásának jellegzetességei Pécs és Debrecen példáján. Tér és Társadalom. 31. évf. 2. sz. pp. 69-82.
  45. Yotov, Y. V. – Piermartini, R. –Monteiro, J. A. –Larch, M. (2016): An Advanced Guide to Trade Policy Analysis: The Structural Gravity Model. World Trade Organization, Geneva, 144 p. ISBN 978-92-870-4367-2