Kutatás közben

Hagyományos vállalatok a platform ökoszisztémában

Megjelent:
2025-12-19
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2025 Miklós Szanyi, Katalin Bundi, Mansiya Samambet

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Szanyi, M., Bundi, K., & Samambet, M. (2025). Hagyományos vállalatok a platform ökoszisztémában. Competitio, 24(1-2), 167-189. https://doi.org/10.21845/comp/2025/1-2/9
Beküldött 2025-06-12
Elfogadott 2025-10-31
Publikált 2025-12-19
Absztrakt

A platformgazdaság központi szereplőiről és a szolgáltatásaikat igénybe vevő felhasználókról sok és részletes elemzés olvasható. A platformökoszisztémában kiegészítő szolgáltatásokat nyújtó közreműködők tevékenységének leírása kevés figyelmet kapott. Ezek között kiemelkedően fontosak a logisztikai szolgáltatásokkal foglalkozó cégek. Az általános postai szolgáltatók a 2010-es évek postai liberalizációja után tevékenységüket átalakítva versenykörnyezetben működtek tovább. Egyidejűleg bekapcsolódtak a platformgazdaság legdinamikusabban fejlődő ágába az online kereskedelem logisztikai szükségleteit kielégítő CEP-szolgáltatásokkal. A tanulmány a Magyar Posta példáján keresztül mutatja be az alkalmazkodási folyamatot. A kutatás szekunder források mellett a Magyar Posta munkatársaitól kapott információkra támaszkodott. Eredményei a platformgazdaság működésével foglalkozó irodalomhoz csatlakoznak. A szerzők legfontosabb megállapítása, hogy a szereplők logisztikai szolgáltatói működésüket a hálózati működés igényeihez igazítják, és maguk is platform üzleti modelleket kezdenek alkalmazni. Tágabb értelmezésben ez a folyamat arra példa, hogy a platformgazdaság, a kialakuló új műszaki-gazdasági paradigma irányadó üzleti és szervezeti modellje miként alakítja át a hagyományos tevékenységeket végző szervezeteket is.

JEL-kódok: F68, K21, K34, L14

Hivatkozások
  1. Ács, Z., Song, A., Szerb, L., Audretsch, D. & Komlósi, É. (2021). The Evolution of the Global Digital Platform Economy: 1971–2021. Small Business Economics, 57, 1629-1659. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-021-00561-x
  2. Barabási, A. (2006). A hálózatok tudománya: a társadalomtól a webig. Magyar Tudomány, (167)11, 1298-1308.
  3. Baumol, W., Panzar, J. & Willig, R. (1982). Contestable Markets and the Theory of Industry Structure. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich https://www.jstor.org/stable/2724913
  4. BMW Group (2024). BMW Group Data Ecosystem. October. https://www.bmwgroup.com/en/innovation/connected-car/data-ecosystem.html
  5. Borders, K., Balladares, S., Barake, M. & Baselgia, E. (2023). Digital Service Taxes. EUTAX Observatory. https://hal.science/hal-04148205v1
  6. EC (2009): Post. Comprehensive sector analysis of emerging competences and economic activities in the European Union. DG for Employment, Social Affairs and Equal Opportunities, Unit F3. https://ec.europa.eu/restructuringandjobs
  7. EC (2022): Antitrust: Commission sends Staement of Objections to Meta over abusive practices benefiting Facebook Marketplace. EC Press.. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_7728
  8. EP (2016): Report on the application of the Postal Services Directive. Committee on Transpost and Tourism https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021DC0674
  9. Farkas, É. & Petrovics, M. (2012). Az ügyfélcentrikus szervezeti kultúra fejlesztése: a Magyar Posta példája. Competitio 11(2), 143-158. DOI: https://doi.org/10.21845/comp/2012/2/9
  10. Hagel, J. (2015). The power of platforms. In Canning, M. & Kelly, E. (szerk.). Business ecosystems come of age (pp. 79-90). Westlake, TX: Deloitte University Press.
  11. Infotér (2012). A Magyar Posta felkészül a piacnyitásra. https://infoter.eu/hirek/a-magyar-posta-felkeszul-a-piacnyitasra.
  12. IPC (2015). Global Postal Industry Report 2015. https://www.ipc.be/sector-data/reports-library/ipc-reports-brochures/gpir2015
  13. IPC (2022). Global Postal Industry Report 2022. https://www.ipc.be/services/markets-and-regulations/market-intelligence/global-postal-industry-report
  14. Kenney, M., Bearson, D. & Zysman, J. (2019). The Platform Economy Matures: Pervasive Power, Private Regulation, and Dependent Entrepreneurs. BRIE Working Paper. https://brie.berkeley.edu/sites/default/files/platform_economy_matures_final.pdf
  15. Mlčúchova, M. (2022a). Data Value Chain in Platform Business Models. Scientific Papers of the University of Pardubice Series D 30(3) DOI: 10.46585/sp30031619
  16. Mlčúchova, M. (2022b). A Review of Platform Business Models. MENDELU Working Papers in Business and Economics, 80(2022) http://ftp.mendelu.cz/RePEc/men/wpaper/80_2022.pdf
  17. Nemeslaki, A., Duma, L. & Szántai T. (2004). e-Business üzleti modellek. Budapest: Adecom
  18. Nemeslaki, A., Urbán, Zs. &Trestyén A. (2008). Alapvető e-business modellek működése és magyarországi elterjedtségük. Vezetéstudomány, 39(12), 4-15. DOI: 10.14267/VEZTUD.2008.12.01
  19. OECD (2018). Tax Challenges Arising from Digitalization – Interim Report. OECD Paris https://www.oecd.org/en/publications/tax-challenges-arising-from-digitalisation-interim-report_9789264293083-en.html
  20. OECD (2025). Pillar One Update from the Co-Chairs of the Inclusive Framework on BEPS, Paris. https://www.oecd.org/en/about/news/announcements/2025/01/pillar-one-update-co-chair-statement-oecd-g20-inclusive-framework-on-beps.html
  21. Okholm, H., Winiarczyk, M., Möller, A. & Nielsen, C. (2010). Main developments in the postal sector (2008-2010). Copenhagen: DG Markt https://www.post-und-telekommunikation.de/PuT/1Fundus/Dokumente/Studien/EU/EU_2010_copenhagenEconomics_Entwicklungen-Postmaerkte_2008-2010-main-developments_en.pdf
  22. Olbert, M. & Spengel, C. (2019). Taxation in the Digital Economy – Recent Policy Developments and the Question of Value Creation. ZEW Discussion Paper. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3368092
  23. Pandurics A. (2016). Stratégiai szcenáriók a postai szektorban. Doktori értekezés, Corvinus Egyetem Budapest DOI: 10.14267/phd.2018022
  24. Pelle, A. (2024). Platformgazdaság, digitális piacok és az EU verseny- és piacszabályozása. In: Szanyi, M., Szunomár, Á. – Török, Á. (szerk.). Trendek és töréspontok V. (pp. 65-96.). Budapest: Akadémiai Kiadó.
  25. Pelle, A. & Szanyi M. (2025). A platformgazdaság működése és szabályozása. Külgazdaság 69(9-10), 52-85.
  26. Salminen, J., Sobel-Read, K. B., Viljanen, M., & Eller, K. H. (2022). Digital Platforms as Second-Order Lead Firms: Beyond the Industrial/Digital Divide in Regulating Value Chains. European Review of Private Law, 30(6). https://kluwerlawonline.com/journalarticle/European+Review+of+Private+Law/30.6/ERPL2022049
  27. Vezetéstudomány különszám (2008) Vezetéstudomány 39(12).