Keresés
Keresési eredmények
-
Urban Transportation Problems and Issues in Homs-Syria: Analytical Study of the Current Condition and Proposing Future Solutions
30-42Megtekintések száma:339Cities in the north middle east are known for their past and old valuable heritage, with a complex master plan of each one. Homs city is Syria is one of them, it has a history dates back to 2000B.C. with a unique formation of the city. However, the urban area of Homs has a very distinctive characteristics, but unfortunately it suffers from the transportation system operated. The congested and unorganized planning process have led the city to a complete mess and disorders, for all categories of its inhabitants. This study analysis the components of the transportation system, and identifies the greatest issues and problems the inhabitants suffer from, by locating the driving forces and the causes of these issues, and generally asses the quality of the system itself. Therefore, a holistic approach is proposed to improve the transportation system, and suggests some key plans to shift the city to a higher level of development. By locating the strength points, and detect the benefits of these strength points and exploit them. By evaluating the road network and create a new system that mitigates the negative environmental impacts (emissions, noise…) and reduce the crowded gathering of inhabitants, which caused a severe stress in their daily life. Overall, an attempt of implementing a new transportation system to contribute in the development process, and opens the possibility to develop other systems of the city in a sustainable framework.
-
An Analytical Solution for Static Problems of Cantilever Curved Beams with Variable Cross Sections
226-233Megtekintések száma:145This paper gives an analytical method to obtain the deformation of a cantilever curved beam. The curved beam considered has circular centre line and the thickness of the cross section in radial direction depends on the circumferential coordinate. The kinematics of the Euler-Bernoulli beam model is used to formulate of governing equations. The curved homogeneous and isotropic elastic beam is fixed at the one of the end cross section and on the other end cross section is subjected to concentrated forces and a couple. A numerical example illustrates the applications of the derived formulae.
-
Design of Experiments Application for Machining Process Analyse
257-265Megtekintések száma:139In this contribution are results from machining of the aluminium alloy by spiral router. The experiment was designed as full 3 - factors and 2-levels process and for evaluation of input factors to output parameters – Fx and Fy components were used Paret´s diagram and Lorentz´s line. The input parameters were: revolution speed (4000/min. and 6000/min.), working engagement of a cutting edge (depth of cut) ae (1 mm and 3 mm), back engagement of a cutting edge (with of cut) ap (5 mm and 15 mm) and down (climb) milling.
-
Direct Optimization of an Automotive Sheet Metal Part Using ANSYS
134-142Megtekintések száma:443Optimization of automotive parts nowadays is mainly used to design lightweight and cost-effective vehicle parts in order to improve the cost and efficiency. In this research, a sheet metal part was taken into consideration and optimized using direct optimization module in ANSYS to evaluate the process. An initial Finite Element Analysis (FEA) was done on the sheet metal part by adding forces and constraints in order to initiate direct optimization. The purpose of the optimization is to minimize the mass of the sheet metal part and maintaining a certain Factor of Safety (FOS) by automatically modifying the sheet thickness and the dimension of the side holes. As a result, the best candidate point with 23% mass reduction was found which complied with FOS value was selected for optimal geometry.
-
Analysis of Structural Strengths Applied the Cableway Group
62-66Megtekintések száma:92This paper will present the analysis of structural strengths for the cableway group. Three loading scenarios were analyzed. Each of these scenarios will be presented on the cableway group and explained with the intervening forces.
-
Játékosjog vásárlások hatása a vállalatértékelésre a labdarúgás világában
Megtekintések száma:265A futball világában az egyik legkiemeltebb figyelem kétséget kizáróan az átigazolási piacot övezi. A játékjogok piacán a legeredményesebb labdarúgók szerződtetése érdekében a hatalmas költségvetésekkel rendelkező legnagyobb európai klubok versengenek. Nem ritka, hogy egy-egy játékos szerződtetése több tízmillió eurós kiadással terheli a gazdálkodó klubokat, ezzel komolyan befolyásolva az üzleti eredményüket. Az igazolások kiadás jellege ellenére azonban nem ritka, hogy adott sportszervezet értéke megemelkedik, melyre a legjobb értékmérő a tőzsdén jegyzett futball vállalatok értékelése. Kutatásomban ezen futball vállalatok átigazolások hatására bekövetkező piaci értékváltozása kerül bemutatásra a Juventus ès a BVB Dortmund példáján keresztül. Eredményeim alapján megállapítható, hogy az átigazolási időszakok következtében, amennyiben a klubok a piac által sikeresnek ítélt átigazolási politikát folytatnak, az a transzfer egyenleg eredményétől függetlenül pozitívan hat a vállalat piaci értékére, tehát tőzsdei árfolyamára. Mindkét vizsgált vállalat esetében érezhető volt továbbá a koronavírus hatása 2020 nyári átigazolási időszakában, ahol mindkét klub értékelése jelentősen csökkent valószínűsíthetően, a pandémia okozta bevételkieséseknek köszönhetően. Megállapítható továbbá, hogy a pandémia utáni időszakban a klubok kevésbé aktív átigazolási tevékenységet végeztek.
-
Topology optimization and rim design
92-101Megtekintések száma:294A goal of this article is to show the development of the car wheel rims along with the progress of the manufacturing technologies over the past few years. To achieve this goal, topology optimization and generative design usage have been reviewed in this work. The research has focused on the main factors, which affect the life of car wheel rim, and it has shed the light on the effect of the topology optimization and the generative design on the manufacturing of the car wheel rims. Since the main factors above-mentioned are the: forces, material preferences and topology optimization, the study has covered the results of the studies made on each part along with the technology progress. Moreover, the article has explained the methodology main steps of the topology optimization and the generative design and their principles.
-
Az optikai karakterfelismerő mesterséges intelligencia hatása a munkaerő-piacra
9-16Megtekintések száma:373Az informatika rohamos fejlődésének köszönhetően ma már nincs szükség sok millió forintos bonyolult szuperszámítógépek kiépítésére, ha nagy mennyiségű adatokat szeretnénk tárolni, feldolgozni, vagy azt modellezni. A mai mikroprocesszorok és CPU-k olyan gyártástechnológiával készülnek és olyan számítási teljesítményre képesek, melyek 10 évvel ezelőtt még elképzelhetetlenek voltak. Egyre nagyobb mennyiségű adatokat vagyunk képesek tárolni, feldolgozni és megjeleníteni is. Az adatok ilyen szintű feldolgozási kapacitása mellett egyre inkább teret hódítanak a gépi tanulást alkalmazó programok és felhasználási területek is. A gépi tanulás során mesterséges neuron hálók felhasználásával biológiai ihletésű szimuláció történik, mely képes megoldani bármilyen problémát melyek számítógép segítségével megoldhatók. Az informatika fejlődése a technológia gyors és radikális változásait idézi elő, amely nem csupán a felhasználók digitális adaptációját igényli, hanem bizonyos foglalkoztatáspolitikai és munkaerő-piaci megoldások idomulását is. A mesterséges intelligencia alapjaiban kérdőjelezheti meg az egyes munkajogi relációkat: az élő munkaerő redukálása mellett új munkavállalói kompetenciákat kényszerít ki. Erre utal az 1998-ban megjelent Supiot-jelentés is, melynek alapfeltevése volt, hogy válságban van a munkajog alapját képező társadalmi, gazdasági szabályozási modell.
-
Mechanical Design and Finite element Analysis for Acetabular cup
23-35Megtekintések száma:135Hip replacements typically consist of a four-part piece. Our research will focus primarily on the acetabular component. Several different types of materials can be used when creating a hip replacement implant ranging from plastic to titanium. Different materials are used to accommodate for allergic reactions or circumventing potential health risks. Aside from the material, the size of the components plays a factor in terms of durability; a larger diameter head might avoid dislodgement though it could increase wear and tear on the stems through constant friction. A patient’s force applied to the hip replacement is usually measured through a number of physical assessments. Finite element analysis (FEA), a computer-based method of data observation, allows for us to accurately simulate hip forces and their impact on the hip replacements. Through this, it becomes easier to predict and calculate the performance of specific designs. Generative systems can also be used to support performance analysis and optimization through assessing a multitude of cases, many of which apply in real-world scenarios. By applying both systems, we designed and modeled an acetabular cup that when measured decreased the mass from 129 grams initially down to 52 grams, a 60% decrease in total mass. Furthermore, the design we created lessened the trauma on the piece through distributing force across the entirety of the piece rather than specific segments only. This shows an increased durability and life expectancy when compared to usual acetabular cups.
-
Introduction to Design and Analysis of Torsional Vibration Dampers in Vehicle Industry
310-324Megtekintések száma:343The crankshaft of today’s internal combustion engines with high performance output are exposed to harmful torsional oscillations originated from the unbalanced gas and inertial forces. To avoid the fatigue damage of engine components, caused by the undesired vibrations, torsional vibration dampers can be applied. Viscodampers are one type of the torsional vibration dampers, which operational fluid is silicone oil. For cost-effective R&D activities and production, finite element and finite volume numerical discretization methods based calculation techniques must be involved into the engineering work supported by the modern computer technology. The aim of this paper is to provide an insight into the multidisciplinary design and development process of visco-dampers in vehicle industry applications. Four different examples as structural, fatigue, CFD analyses and structural optimization have been introduced in the present work. It turned out from the static structural and fatigue analyses, that the investigated damper has safety factor over the limit for both static structural and fatigue analyses, so it is suitable for the given load conditions. In the structural optimization process 34.36% mass reduction has been achieved. According to the coupled fluid dynamic and heat transfer simulations a rather stagnating air zone evolved between the engine and the damper during the operation, which can cause efficiency reduction of cooling fins mounted onto the housing. In light of the numerical results, the suitable damper position has been determined for the highest heat transfer.
-
Forces Attributed to Dark Matter May Originate from Entangled Particles as Seen in the Shape Of Galaxies Formed by Grbs
23-32Megtekintések száma:117Recently, it has been suggested that entangled particles may be connected by a wormhole. If that is right, what is the distance between them we have to take into account when applying Newton's law of universal gravitation to these particles? We propose the idea that these particles may attract each other regardless of distance, resulting in a force that behaves exactly the same way as the force derived from presumed dark matter. Traces of such a force seem to be present in galaxies due to gamma ray bursts (GRBs) that produce entangled particles which hit various objects. We can observe that in barred spiral galaxies the arms always pass through the nucleus of the galaxy so we believe that the very first GRB happened at the central supermassive black hole (SMBH) and the arms are the traces of this ancient GRB. If we see an unbarred spiral galaxy, we can be certain that the arms do not pass through the core and we think the very first GRB happened close to the core. Ring galaxies may also be considered as a type of spiral galaxies, since there is a section where the ring is broken, i.e. where the arms do not meet. So the very first GRB happened far from the core. Elliptical galaxies may have resulted from an ancient GRB which hit from outside. The arms rotating in opposite directions of the NGC4622 galaxy support our hypothesis. Finally in the silk threads of the spider web of the universe, the traces of GRBs can be seen.
-
Tehetségmenedzsment a nemzetközi gyakorlatban Európa és Kína példáján keresztül
454-464Megtekintések száma:271A vállalati tehetségmenedzsment rendszerek alkalmazása igen eltérő lehet szervezetenként. Ennek oka, hogy különböző elvek, stratégiai célkitűzések, valamint vállalati környezetben kell a működésüket menedzseljék a cégek. Az Európa szerte megfigyelhető munkaerő és tehetséghiány arra készteti a helyi szervezeteket, hogy munkaerőigényüket, ha kell, akkor külföldi forrásból is képesek legyenek biztosítani, amit a szabad munkaerőáramlás az EU által lehetővé is tesz. A globalizálódó környezet következtében a vállalati tehetségmenedzsment rendszerek működtetése során fontos figyelembe venni azt, hogy milyen származású munkavállalókat alkalmaz a cég, ugyanis az eltérő környezetből érkező munkaerőnek eltérő igényei lehetnek. A kulturális, demográfiai, gazdasági eltéréseknek köszönhetően fontos lehet egyértelműen ismerni a munkavállalói állomány összetételét, hogy a legoptimálisabb eszközöket alkalmazzuk a beillesztés, ösztönzés vagy akár a megtartás tekintetében. Jelen kutatás célja szekunder elemzések révén feltárni, hogy Európa és Kína tehetségmenedzsment rendszerei között milyen hasonlóságok figyelhetők meg és melyek azok az eltérések, melyek leginkább kiemelkedők. Az összehasonlítás szempontjából Kína elemzése azért lehet fontos Európai országok számára, mert a Kína rendelkezik az egyik legdinamikusabban fejlődő gazdasággal napjainkban, amit potenciális lehetőségként kell a figyelem fókuszába kerüljön kifejezetten az ott élő magas számú lakosság tekintetében. A kutatás elsődleges eredményeként értelmezhető, hogy a tehetségekben való hiány a lakosság számától függetlenül jelenik meg nehézségként, mind az európai, mind pedig a kínai területeken – tehát egy olyan valós és általános kihívást jelent, amivel feltétlenül foglalkozni kell vállalati szinten. További eredményként értelmezhető az, hogy a sajátosságok figyelembe vételével beazonosíthatók azok a területi jellegzetességek, amelyek révén a tehetségmenedzsment rendszerek működési keretei megfogalmazhatók és rendszerbe foglalva megtalálhatunk a cikkben.
-
Topology Optimization of Acetabular Cup by Finite Element Simulation
22-34Megtekintések száma:438Hip replacements typically consist of a four-part piece. Our research will focus primarily on the acetabular component. Several different types of materials can be used when creating a hip replacement implant ranging from plastic to titanium. Different materials are used to accommodate for allergic reactions or circumventing potential health risks. Aside from the material, the size of the components plays a factor in terms of durability; a larger diameter head might avoid dislodgement though it could increase wear and tear on the stems through constant friction. A patient’s force applied to the hip replacement is usually measured through a number of physical assessments. Finite element analysis (FEA), a computer-based method of data observation, allows for us to accurately simulate hip forces and their impact on the hip replacements. Through this, it becomes easier to predict and calculate the performance of specific designs. Generative systems can also be used to support performance analysis and optimization through assessing a multitude of cases, many of which apply in real-world scenarios. By applying both systems, we designed and modeled an acetabular cup that when measured decreased the mass from 129 grams initially down to 52 grams, a 60% decrease in total mass. Furthermore, the design we created lessened the trauma on the piece through distributing force across the entirety of the piece rather than specific segments only. This shows an increased durability and life expectancy when compared to usual acetabular cups.