Az egyetemi hallgatók vállalkozási hajlandósága és motivációi
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
Az elmúlt évtizedekben a kreativitás, az innováció és a vállalkozás fogalmak kulcsfontosságú szereplői a modern gazdaságfejlesztésnek, és egyre nagyobb figyelmet kapnak mind az Európai Unióban, mind hazánkban. Jelenleg a foglalkoztatottak több, mint felét, a kkv szektor teszi ki, ezért is fontos figyelemmel kísérni alakulásuk, teljesítményük, mivel számottevő módon hatással vannak a hazai gazdaság teljesítőképességre, így a vállalkozóvá válás, a vállalkozói tevékenységek ösztönzése kiemelt gazdaság politikai kérdés, s nagymértékben hozzájárulhat a gazdasági növekedéshez, munkahelyteremtésekhez, az ország versenyképességének növeléséhez. Az egyetemi hallgatók vállalkozási hajlandósága és az azt befolyásoló tényezők kutatásom eredményeképpen elmondható, hogy a vállalkozói hajlandóság számos tényezőtől függ, beleértve a személyes tulajdonságokat, attitűdöket, motivációkat, az oktatási és kulturális hátteret, a gazdasági- és jog környezetet, valamint a piaci lehetőségeket és kihívásokat. Az eredmények azt mutatják, hogy az egyetemi hallgatók több, mint 90 százaléka pozitívan áll a vállalkozói létformához és közel 10 százalékának már egyetemi évei alatt is van működő vállalkozása. A kutatásban megkérdezettek alapján a személyes motivációs tényezők közül a pénzügyi biztonság megteremtése, az önmegvalósítás és a társadalmi elismerés, kihíváskeresés volt a legjellemzőbb válaszadás. Ebből arra tudunk következtetni, hogy az egyetemi hallgatók stabilabbnak gondolják az önfoglalkoztatást, mint a foglalkoztatotti munkaviszonyt. Az önmegvalósítás és kihívás tényezői magas befolyásoló tényezői jól bemutatják, hogy az egyetemi hallgatók nem kényszervállalkozók, hanem egy jó üzleti lehetőség érdekében vállalkoznának, saját terveik, céljaik elérése érdekében alapítanának vállalkozást. A leginkább negatív hatással bíró tényezők a vállalkozás alapításába a válaszadók alapján a pénzügyi kockázat, a kezdőtőke hiánya és az információ hiánya mind olyan tényező, amelyre az állami támogatások és kezdő vállalkozási pályázatok, egyéb finanszírozási lehetőségek megoldásul szolgálhatnának. Annak ellenére, hogy a hallgatók döntő többsége nyitott a vállalkozás alapítására, nagyon kevesen vannak tisztában a vállalkozásokat segítő állami támogatásokról és egyéb finanszírozási lehetőségekről. Megkérdezve a hallgatókat arról, hogy vállalkozás alapítással, vállalkozási ötlet kidolgozással kapcsolatban a jövőben szívesen tájékozódnának-e, a hallgatók közel 90%-a szívesen kapna információt, egyetemi kötelező, szabadon választható tanóra keretében, valamint erre az alkalomra dedikált eseményen.
Hivatkozások
- Adair, J. (1997). Hatékony motiválás, Network Twentyone Kiadó, Budapest p. 296 ISBN: 2310004605483
- Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
- Autio, E. (2005). Global Entrepreneurship Monitor (GEM)-2005 Report on high-expectation entrepreneurship. University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship.
- Barkóczi I.– Putnoky J. (1984): Tanulás és Motiváció, Tankönykiadó, Budapest p. 350 ISBN: 9631745872
- Blanchflower, D. G. (2000). Self-employment in OECD countries. Labour economics, 7(5), 471-505.
- Carsrud, A., & Brännback, M. (2011). Entrepreneurial motivations: what do we still need to know?. Journal of small business management, 49(1), 9-26.
- Chikán, A. (2020). Vállalatgazdaságtan Akadémiai Kiadó, ISBN:9789634545897
- Csizmadia, Z., & Grosz, A. (2011). Innováció és együttműködés. A kapcsolathálózatok innovációra gyakorolt hatása. Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja, Pécs–Győr.
- EC. (2003). Green Paper: Entrepreneurship in Europe.COM (2003) 27.
- Farkas G. & S. Gubik A. (2013). Az egyetemi-főiskolai hallgatók vállalkozói attitűdkutatásának módszertani sajátosságai. Statisztikai Szemle. 91. évf. 10. sz.
- Gubik, A. S. (2021). Entrepreneurial career: Factors influencing the decision of Hungarian students. Entrepreneurial Business and Economics Review, 9(3), 43-58.
- Kirzner, I. M. (2015). Competition and entrepreneurship. University of Chicago press.
- Kopátsy, S. (2022). A vállalkozások országa lettünk. Blogbejegyzés/kézirat. Kopátsy Sándor Tudásközpont.
- Kun, G. (2018). Entrepreneur Willingness in Case of Students of University of Debrecen. International Journal of Engineering and Management Sciences, 3(3), 181-194. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2018.3.15.
- Málovics É. & Vajda B. & Farkas G. (2015). Az értékek szerepe az innovációt támogató vezetési kultúrában: Gazdasági és társadalmi elemzések és fejlesztési lehetőségek: az ELI társadalmi, gazdasági megalapozása és multiplikátor hatása. Pátria Nyomda Zrt., Szeged, pp. 213–228. ISBN 978–963–306–371–2
- Nábrádi A. (2019). Vállalkozási ismeretek, Center Print Nyomda, Debrecen ISBN: 978-963-12-3048-2
- Repisky, M., & Tóth, J. (2019). Mi motivál egy társadalmi vállalkozót?–Egy feltáró kvalitatív kutatás eredményei. Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 50(3), 11-24.
- Rozgonyi, T. (2001). Személypercepció és attitűd.„Tanár kockázati program” Jegyzet és szemelvénygyűjtemény II.
- S. Gubik, A., & Farkas, S. (2017). Hallgatói vállalkozások Magyarországon. TAYLOR, 9(2), 168–178. Elérés forrás https://www.analecta.hu/index.php/taylor/article/view/13114
- S. Gubik A. (2021). Entrepreneurial career: Factors influencing the decision of Hungarian students. Entrepreneurial Business and Economics Review 9(3): 43–58.
- Schumpeter, J. A. (1980). A gazdasági fejlődés elmélete (The Theory of Economic Development). Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
- Shapero, A., & Sokol, L. (1982). The social dimensions of entrepreneurship. University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship.
- Szerb, L. (2004). A vállalkozás és vállalkozói aktivitás mérése. Statisztikai szemle, 82, 6-7.
- Szerb, L., & Kocsis-Kisantal, O. (2008). Vállalkozói kultúra Magyarországon két napilap tükrében [Corporate culture in Hungary seen through two daily newspapers]. Közgazdasági Szemle (Economic Review-monthly of the Hungarian Academy of Sciences), 55(3), 243-261.
- Tessényi, J., & Kun, Z. (2022). Vállalkozási hajlandóság egyetemisták körében= Entrepreneurship among university students. Statisztikai Szemle, 100(11), 1010-1024.
- Timmons, J. A., Spinelli, S., & Tan, Y. (2004). New venture creation: Entrepreneurship for the 21st century (Vol. 6). New York: McGraw-Hill/Irwin.
https://doi.org/10.47282/economica/2024/15/3-4/14351