Folyóiratcikk

Az UEFA 2020 labdarúgó Európa-Bajnokság Budapesten rendezett mérkőzésein való passzív sportfogyasztói részvétel motivációs vizsgálata

Megjelent:
2024-07-01
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Csiza, M. (2024). Az UEFA 2020 labdarúgó Európa-Bajnokság Budapesten rendezett mérkőzésein való passzív sportfogyasztói részvétel motivációs vizsgálata. Economica, 15(1-2), 75-84. https://doi.org/10.47282/economica/2024/15/1-2/13533
Absztrakt

Jelen kutatás célja az volt, hogy feltárja a helyszíni nézők preferenciáit, illetve, hogy milyen tényezők befolyásolják a sporteseményen való részvételüket. A vizsgálat tárgya az UEFA 2020 Labdarúgó Európa-bajnokság Budapesten rendezett mérkőzései voltak. A megközelítőleg 150-en kitöltő több, mint 2/3-a a 18-40 éves férfi korosztályt képviselte. A kutatásban szereplő szurkolók a tétmérkőzéseket preferálják. A UEFA 2020 Labdarúgó Európa-bajnokság Budapesten rendezett mérkőzéseinek megtekintése mellett leginkább a rendezvény várható jó hangulata, a hazai játékosoknak való szurkolás, egy közös program a barátokkal, ismerősökkel, valamint a szabadidő eltöltése, mint szórakozási lehetőség miatt döntöttek a résztvevők. A legkevésbé az motiválta a résztvevőket, hogy nem találtak egyéb jobb programot és hidegen hagyták őket a részvételi döntés szempontjából a szponzorok által kínált promóciós termékek is. A látogatás alatt tapasztaltak szerint a létesítménnyel, annak megközelíthetőségével voltak a leginkább megelégedve, ellenben a büfé termékkínálatát kifogásolták, kiszolgálási idejét túl hosszúnak tartották és hiányolták a helyszíni show (közönség szórakoztató) elemeket. A vizsgálat alapján nagyobb hangsúlyt lenne érdemes fektetni a szórakoztató elemekre, Fan Zone programokra, a sztárokkal való találkozási lehetőségre. A kifogásolt pontokra, mint a büfé termékkínálata és kiszolgálási ideje megoldás lehet mozgó büfék alkalmazása, akik a mérkőzés alatt a lelátókon sétálva szolgálják ki a fogyasztókat.

Hivatkozások
  1. UEFA (2021): UEFA EURO 2020 impresses with 5.2 billion cumulative global live audience. https://www.uefa.com/insideuefa/news/026d-132519672495-56a014558e80-1000--uefa-euro-2020-impresses-with-5-2-billion-cumulative-globa/ utolsó letöltés: 2023.10.04
  2. MTI (2021): EURO-2020 – Ötmilliárdnál is többen nézték a mérkőzéseket. https://archiv1988tol.mti.hu/Pages/HirSearch.aspx utolsó letöltés: 2023.10.04
  3. Csiza M. (2022): Hazai rendezésű nemzetközi sporteseményről való távolmaradás okainak feltárása. ECONOMICA (SZOLNOK): 13 (1-2) pp 1-8
  4. Világgazdaság (2021): Még mindig a foci Eb-ből él a hazai turizmus. https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2021/10/meg-mindig-a-foci-eb-bol-el-a-hazai-turizmus utolsó letöltés: 2023.10.04
  5. Molnár Cs., Remenyik B. (2019): A megasportesemények turisztikai hatásai Magyarországon. Területi Statisztika 59.évf (3): 300-327, DOI: 10.15196/TS590303
  6. Laczkó T., Stocker M. (2020): A 2017. évi hazai rendezésű nemzetközi sporteseményekre érkező külföldi turisták fogyasztásának nemzetgazdasági hatásai. Turizmus Bulletin, 20(2), 22-32. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n2.3
  7. Bánhidi M. (2015): sportturisztikai termékek. In: Laczkó T. – Bánhidi M. (szerk.): Sport és egészségturizmus alapjai. PTE ETK, Pécs. pp. 47-75
  8. Borbély A., Müller A. (2015): Sport és turizmus. Campus Kiadó, Debrecen
  9. Lequeux-Dinca A.-I., Sava A.-A., Teodorescu C., Gheorghilas A., Clius M. (2022): Sport Event Tourism in Bucharest. UEFA EURO 2020 Case Study. Sustainability 2022, 14, 14543. https://doi.org/10.3390/su142114543
  10. Aho S.K. (2001): Towards a general theory of touristic experiences: Modelling experience process in tourism. Tourism Review, 56: 3-4. 33-37
  11. Pigeassou, C. (2004): Contribution to the definition of sport tourism. Journal of Sport & Tourism, 9: 3. 287-289.
  12. Ross S.D. (2001): Developing sports Tourism. An eGuide for Destination Marketeers and Sports Events Planners. National Laboratory for Tourism and eCommerce. University of Illinois at Urbana-Champaign.
  13. Balogh, R, Bácsné, B. É. (2019): Az MSSC szurkolói motivációs skála adaptálása egyetemi hallgatók körében. Studia Mundi - Economica 6: 1, pp. 3-10.
  14. Kassay L. (2018): Ismerjük a helyszíni szurkolás nézői attitűdjeit a hazai hivatásos labdarúgásban? Magyar Sporttudományi Szemle, Vol.15, No.1. pp. 4-12
  15. Bíró M.; Müller A.; Ráthonyi-Ódor, K.; Ráthonyi G.; Baloga I. (2016): Az olimpiai játékok szervezésének történeti áttekintése gazdasági aspektusból. Acta Academiae Paedagogicae Agriensis Nova Series: Sectio Sport XLIII: különszám pp. 3-20. 18 p. (2016)
  16. Borbély A., Müller A. (2015): Sport és turizmus. ISBN: 978-963-9822-36-8. Campus Kiadó. Debrecen
  17. Müller A., Bíró M., Ráthonyi-Ódor K., Ráthonyi G., Kovács-Széles Gy., Boda E., Macra-Osorhean M., András Á. (2016): Economic Impacts of Sport Events. Studia UBB Educatio Artis Gymn, LXI, 4, pp. 85-95
  18. Baade R. A., Tiehen L.J. (1990): An analysis of Major League Baseball attendance, 1969-1987. In: Journal of Sport and Social Issues. Vol. 14, No. 1. (pp. 14-32.)
  19. Zhang, J.J. – Pease, D.G. – Hui, S.C. – Michaud, T.J. (1995): Variables affecting the spectator decision to attend NBA games. In: Sports Marketing Quarterly, Vol. 4, No. 4. pp. 29-39
  20. Wann D. (1995): Preliminary validation of the sport fan motivation. In: Journal of Sport and Social Issues, Vol. 19, No. 5. (pp. 377-396.) https://doi.org/10.1177/019372395019004004
  21. Kahle, L. R. – Kambara, K. M. – Rose, G. M. (1996): A functional model of fan attendance motivations for college football. In: Sport Marketing Quarterly, Vol. 5, No, 4. (pp. 51-60.)
  22. Bácsné, Bába É., Balogh, R., Molnár, A., Müller, A. (2019): Study on the Passive Sports Consumption Habits of Young Adults in the Light of Motivation and Non-Participation. Journal of Tourism Challenges and Trends. 12. pp. 9-25.
  23. Balogh, R., Bács, Z., Fenyves, V., Müller, A., Dobay, B, Bácsné, Bába É. (2019) Are all Marketing Campaigns in Vain if The Product is Bad? Examining Factors that Influence Demand for Football Matche. Selye E-Studies 10(2), pp. 11-20.
  24. Milne, G. R. – McDonald, M. A. (1999): Sport marketing: Managing the exchange process. Jones and Bartlett Publishers, Sudbury.
  25. Woratschek H., Dorchholz C., Maier C., Ströbel T. (2017): Innovations in Sport Management: The Role of Motivations and Value Cocreation at Public Viewing Events. Event Management, Vol. 21, pp. 1-12. DOI: https://doi.org/10.3727/152599516X14786350337262
  26. Trail, G., James, J. (2001): The motivation scale for sport consumption: assessment of the scale’s psychometric properties. In: Journal of Sport Behavior. Vol. 24, No. 1. (pp. 108-127.)
  27. Trail, G. T. – Robinson, M. J. – Dick, R. J. – Gillentine, A. J. (2003): Motives and points of attachment: Fans versus spectators in intercollegiate athletics. Sport Marketing Quarterly, 12(4).
  28. Funk D.C., Filo K., Beaton A.A., Pritchard M. (2009): Measuring the motives of sport event attendance: Bridging the academic-practitioner divide to understanding behavior. Sport Marketing Quarterly. 18(3), 126–138.
  29. Pór K., Bacskai J. (2021): Nagy meglepetés a Puskás Arénában! A csehek kiverték a hollandokat. Nemzeti Sport. https://www.nemzetisport.hu/foci-eb-2020/eb-2020-hollandia-csehorszag-nyolcaddonto-2835163 utolsó letöltés: 2023. 10. 31.
  30. Pór K., Bacskai J. (2021): C. Ronaldo világrekordja közben is zúgott az „Álé, Magyarország!”. Nemzeti Sport. https://www.nemzetisport.hu/foci-eb-2020/eb-2020-f-csoport-portugalia-franciaorszag-2834441 utolsó letöltés: 2023. 10. 31.
  31. Magyarfutball.hu (2021): Magyarország – Franciaország 1:1. https://www.nemzetisport.hu/foci-eb-2020/eb-2020-f-csoport-portugalia-franciaorszag-2834441 utolsó letöltés: 2023. 10. 31.
  32. Magyarfutball.hu (2021): Magyarország – Portugália 0:3. https://www.magyarfutball.hu/hu/merkozesek/2021-06-15/magyarorszag-portugalia utolsó letöltés: 2023. 10. 31.
  33. Balogh R., Bácsné Bába É. (2020): Analysis of Consumer Market in Central European Football. Annals of the University of Oradea Economic Science 2020: 1 pp. 317-328.
  34. Balogh R., Bácsné Bába É. (2020): A passzív sportfogyasztás komplex értelmezése. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok, 15: 1-2 pp 37-52.
  35. Balogh R., Molnár A., Müller A., Szabados Gy. N., Bácsné Bába É. (2019): A passzív sportfogyasztás vizsgálatának tapasztalataiból. Acta Carolus Robertus 9 : 1 pp.35-48
  36. Bácsné Bába É., Balogh R., Bács B. A., Molnár A., Fenyves V., Müller A. (2019): A passzív sportfogyasztás motivációinak vizsgálata a nemek tükrében. Economica (Szolnok) 10 : 1 pp. 30-35
  37. Balogh R. (2021): A látvány-csapatsportok fogyasztói piaca, a labdarúgás példáján keresztül. Doktori értekezés. Ihrig Károly Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola, Debreceni Egyetem.