A motivational study of passive sport consumer participation in UEFA 2020 European Football Championship matches in Budapest
Author
View
Keywords
How To Cite
Abstract
The aim of the present research was to explore the preferences of spectators and the factors that influence their participation in sporting events. The subject of the study was the UEFA 2020 European Football Championship matches in Budapest. Of the approximately 150 respondents, more than 2/3 were men aged 18-40. The fans in the survey prefer betting matches. The main reasons for attending the UEFA 2020 European Football Championship matches in Budapest were the expected good atmosphere, the chance to cheer for the home team, a social programme with friends and acquaintances, and the opportunity to spend some free time and have fun. The least motivating factor was the lack of a better programme and the lack of promotional products offered by the sponsors. During the visit, the participants were most satisfied with the facility and its accessibility, but criticised the range of products in the buffet, considered the service time too long and missed the show (audience entertainment) elements on site. The survey showed that more emphasis should be placed on entertainment elements, Fan Zone programmes and the opportunity to meet the stars. The points that were criticised, such as the range of products and service times of the buffet, could be solved by using mobile buffets that serve the customers walking through the stands during the match.
References
- UEFA (2021): UEFA EURO 2020 impresses with 5.2 billion cumulative global live audience. https://www.uefa.com/insideuefa/news/026d-132519672495-56a014558e80-1000--uefa-euro-2020-impresses-with-5-2-billion-cumulative-globa/ utolsó letöltés: 2023.10.04
- MTI (2021): EURO-2020 – Ötmilliárdnál is többen nézték a mérkőzéseket. https://archiv1988tol.mti.hu/Pages/HirSearch.aspx utolsó letöltés: 2023.10.04
- Csiza M. (2022): Hazai rendezésű nemzetközi sporteseményről való távolmaradás okainak feltárása. ECONOMICA (SZOLNOK): 13 (1-2) pp 1-8
- Világgazdaság (2021): Még mindig a foci Eb-ből él a hazai turizmus. https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2021/10/meg-mindig-a-foci-eb-bol-el-a-hazai-turizmus utolsó letöltés: 2023.10.04
- Molnár Cs., Remenyik B. (2019): A megasportesemények turisztikai hatásai Magyarországon. Területi Statisztika 59.évf (3): 300-327, DOI: 10.15196/TS590303
- Laczkó T., Stocker M. (2020): A 2017. évi hazai rendezésű nemzetközi sporteseményekre érkező külföldi turisták fogyasztásának nemzetgazdasági hatásai. Turizmus Bulletin, 20(2), 22-32. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n2.3
- Bánhidi M. (2015): sportturisztikai termékek. In: Laczkó T. – Bánhidi M. (szerk.): Sport és egészségturizmus alapjai. PTE ETK, Pécs. pp. 47-75
- Borbély A., Müller A. (2015): Sport és turizmus. Campus Kiadó, Debrecen
- Lequeux-Dinca A.-I., Sava A.-A., Teodorescu C., Gheorghilas A., Clius M. (2022): Sport Event Tourism in Bucharest. UEFA EURO 2020 Case Study. Sustainability 2022, 14, 14543. https://doi.org/10.3390/su142114543
- Aho S.K. (2001): Towards a general theory of touristic experiences: Modelling experience process in tourism. Tourism Review, 56: 3-4. 33-37
- Pigeassou, C. (2004): Contribution to the definition of sport tourism. Journal of Sport & Tourism, 9: 3. 287-289.
- Ross S.D. (2001): Developing sports Tourism. An eGuide for Destination Marketeers and Sports Events Planners. National Laboratory for Tourism and eCommerce. University of Illinois at Urbana-Champaign.
- Balogh, R, Bácsné, B. É. (2019): Az MSSC szurkolói motivációs skála adaptálása egyetemi hallgatók körében. Studia Mundi - Economica 6: 1, pp. 3-10.
- Kassay L. (2018): Ismerjük a helyszíni szurkolás nézői attitűdjeit a hazai hivatásos labdarúgásban? Magyar Sporttudományi Szemle, Vol.15, No.1. pp. 4-12
- Bíró M.; Müller A.; Ráthonyi-Ódor, K.; Ráthonyi G.; Baloga I. (2016): Az olimpiai játékok szervezésének történeti áttekintése gazdasági aspektusból. Acta Academiae Paedagogicae Agriensis Nova Series: Sectio Sport XLIII: különszám pp. 3-20. 18 p. (2016)
- Borbély A., Müller A. (2015): Sport és turizmus. ISBN: 978-963-9822-36-8. Campus Kiadó. Debrecen
- Müller A., Bíró M., Ráthonyi-Ódor K., Ráthonyi G., Kovács-Széles Gy., Boda E., Macra-Osorhean M., András Á. (2016): Economic Impacts of Sport Events. Studia UBB Educatio Artis Gymn, LXI, 4, pp. 85-95
- Baade R. A., Tiehen L.J. (1990): An analysis of Major League Baseball attendance, 1969-1987. In: Journal of Sport and Social Issues. Vol. 14, No. 1. (pp. 14-32.)
- Zhang, J.J. – Pease, D.G. – Hui, S.C. – Michaud, T.J. (1995): Variables affecting the spectator decision to attend NBA games. In: Sports Marketing Quarterly, Vol. 4, No. 4. pp. 29-39
- Wann D. (1995): Preliminary validation of the sport fan motivation. In: Journal of Sport and Social Issues, Vol. 19, No. 5. (pp. 377-396.) https://doi.org/10.1177/019372395019004004
- Kahle, L. R. – Kambara, K. M. – Rose, G. M. (1996): A functional model of fan attendance motivations for college football. In: Sport Marketing Quarterly, Vol. 5, No, 4. (pp. 51-60.)
- Bácsné, Bába É., Balogh, R., Molnár, A., Müller, A. (2019): Study on the Passive Sports Consumption Habits of Young Adults in the Light of Motivation and Non-Participation. Journal of Tourism Challenges and Trends. 12. pp. 9-25.
- Balogh, R., Bács, Z., Fenyves, V., Müller, A., Dobay, B, Bácsné, Bába É. (2019) Are all Marketing Campaigns in Vain if The Product is Bad? Examining Factors that Influence Demand for Football Matche. Selye E-Studies 10(2), pp. 11-20.
- Milne, G. R. – McDonald, M. A. (1999): Sport marketing: Managing the exchange process. Jones and Bartlett Publishers, Sudbury.
- Woratschek H., Dorchholz C., Maier C., Ströbel T. (2017): Innovations in Sport Management: The Role of Motivations and Value Cocreation at Public Viewing Events. Event Management, Vol. 21, pp. 1-12. DOI: https://doi.org/10.3727/152599516X14786350337262
- Trail, G., James, J. (2001): The motivation scale for sport consumption: assessment of the scale’s psychometric properties. In: Journal of Sport Behavior. Vol. 24, No. 1. (pp. 108-127.)
- Trail, G. T. – Robinson, M. J. – Dick, R. J. – Gillentine, A. J. (2003): Motives and points of attachment: Fans versus spectators in intercollegiate athletics. Sport Marketing Quarterly, 12(4).
- Funk D.C., Filo K., Beaton A.A., Pritchard M. (2009): Measuring the motives of sport event attendance: Bridging the academic-practitioner divide to understanding behavior. Sport Marketing Quarterly. 18(3), 126–138.
- Pór K., Bacskai J. (2021): Nagy meglepetés a Puskás Arénában! A csehek kiverték a hollandokat. Nemzeti Sport. https://www.nemzetisport.hu/foci-eb-2020/eb-2020-hollandia-csehorszag-nyolcaddonto-2835163 utolsó letöltés: 2023. 10. 31.
- Pór K., Bacskai J. (2021): C. Ronaldo világrekordja közben is zúgott az „Álé, Magyarország!”. Nemzeti Sport. https://www.nemzetisport.hu/foci-eb-2020/eb-2020-f-csoport-portugalia-franciaorszag-2834441 utolsó letöltés: 2023. 10. 31.
- Magyarfutball.hu (2021): Magyarország – Franciaország 1:1. https://www.nemzetisport.hu/foci-eb-2020/eb-2020-f-csoport-portugalia-franciaorszag-2834441 utolsó letöltés: 2023. 10. 31.
- Magyarfutball.hu (2021): Magyarország – Portugália 0:3. https://www.magyarfutball.hu/hu/merkozesek/2021-06-15/magyarorszag-portugalia utolsó letöltés: 2023. 10. 31.
- Balogh R., Bácsné Bába É. (2020): Analysis of Consumer Market in Central European Football. Annals of the University of Oradea Economic Science 2020: 1 pp. 317-328.
- Balogh R., Bácsné Bába É. (2020): A passzív sportfogyasztás komplex értelmezése. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok, 15: 1-2 pp 37-52.
- Balogh R., Molnár A., Müller A., Szabados Gy. N., Bácsné Bába É. (2019): A passzív sportfogyasztás vizsgálatának tapasztalataiból. Acta Carolus Robertus 9 : 1 pp.35-48
- Bácsné Bába É., Balogh R., Bács B. A., Molnár A., Fenyves V., Müller A. (2019): A passzív sportfogyasztás motivációinak vizsgálata a nemek tükrében. Economica (Szolnok) 10 : 1 pp. 30-35
- Balogh R. (2021): A látvány-csapatsportok fogyasztói piaca, a labdarúgás példáján keresztül. Doktori értekezés. Ihrig Károly Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola, Debreceni Egyetem.