A digitális transzformáció hatása az üzleti modellre
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
A cikk a digitális gazdaság és digitális üzleti modellek sajátosságainak vizsgálatára hivatott. A cikk célja összefoglalni és kontextusában vizsgálni a digitális gazdaság kialakulásának és fejlődésének mérföldköveit, eszközeit, feltételeit, valamit társadalmi - gazdasági hatásait és területeit. Mivel a digitális gazdaság interdiszciplináris jellegéből, valamint széleskörű értelmezési sokszínűségéből fakadóan nincsenek általánosan elfogadott, egzakt definíciók, taxonómiák, a tudományterületi sajátosságokból, valamint adott részterületei vizsgálatok általi megközelítések miatt számos definíció határolja le a témakört. A digitális gazdaság a gazdasági növekedés fő hajtóereje, az életvitel megváltozását, gazdasági átrendeződést, valamint mélyreható következményekhez vezet a vállalkozásokra, munkahelyekre és emberekre vonatkozóan. A digitális gazdaság megjelenésének első hulláma a 20. század második felében detektálható, ekkor elsősorban maga az új technológia, leginkább az internet, mint széles körben megfizethető és elérhető tényező hajtotta az exponenciális növekedés felé. A digitális gazdaság alapját a jövőben az IoT (dolgok internete) és az AI (mesterséges intelligencia) kombinációja jelentheti. Általános megközelítéssel élve a digitális gazdaság által bekövetkező digitális transzformáció a meglévő üzleti modellek módosításaként vagy adaptációjaként is definiálható, mely a fogyasztói és társadalmi viselkedésben, magatartásban, létfelfogásban végbemenő drasztikus átalakulás, valamint a dinamikus ütemű technikai fejlődés, modernizáció és innováció következménye. A digitális gazdaság további területei az új digitális modellek (digitális platformok, felhőszolgáltatás), automatizálás, hatalmas mennyiségű adatgyűjtés, adatfeldolgozás, adatelemzés, algoritmus alapú döntéshozás.
Hivatkozások
- Agyeman, O. F., – Ma, Z., – Li, M., – Sampene, A. (2021). A literature review on platform business model: The impact of technological processes on platform business. EPRA International Journal of Economics, Business and Management Studies, 1-7. https://10.36713/epra7300
- Arany, L. – Popovics, P. A. (2023). A platform vállalkozásoké a jövő?! - A platform üzleti modell a magyarországi kereskedelemben. Studia Mundi - Economica. 10 (2), 3-15, 2023. DOI: https://doi.org/10.18531/sme.vol.10.no.2.pp.3-15
- Arany, L. – Popovics, P. A. (2024). Az új típusú munkavállalás: a platform gazdaság és a platform munka sajátosságai. International Journal of Engineering and Management Sciences, 9(1), 75-90. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2024.005
- Bahl, M. (2016). The Work Ahead - The Future of Businesses and Jobs in Asia Pacific’s Digital Economy. Cognizant, Chennai.
- Barakonyi, K. (2008). Üzleti modellek. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 39(5), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2008.05.01
- Bellman, R., – Clark, C. E., – Malcolm, D. G., – Craft, C. J., – Ricciardi, F. M. (1957). On the Construction of a Multi-Stage, Multi-Person Business Game. Operations Research, 5(4), 469–503. https://doi.org/10.1287/opre.5.4.469
- Berte, D. R. (2018). Defining the IoT. In Proceedings of the international conference on business excellence (Vol. 12, No. 1, pp. 118-128).
- Biglaiser, G., – J. Cr ́emer (2020). The value of incumbency when platforms face heterogenous consumers. American Economic Journal: Microeconomics, 12(4), 229-269. https://doi.org/10.1257/mic.20180225
- Bosbach, K.E., – Tesch, J.F., – Kirschner, U.C.M. (2019). A Business Model Perspective on Innovation Susceptibility. In: Tesch, J. (eds) Business Model Innovation in the Era of the Internet of Things. Progress in IS. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-98723-1_6
- British Computer Society. (2014). The Digital Economy, British Computer Society,London. https://policy.bcs.org/sites/policy.bcs.org/files/digital%20economy%20Final%20version_0.pdf
- Brynjolfsson, E., – Kahin, B. (2000). Understanding The Digital Economy - Data, Tools, and Research. MIT Press, Cambridge, MA.
- Brynjolfsson, E., – Kahin, B. (2000b). Introduction, in Understanding the Digital Economy. MIT Press, Cambridge, MA, 1-10.
- Brynjolfsson, E., – McAfee, A. (2017). Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future. New York: W.W. Norton & Company.
- Bukht, R., – Heeks, R. (2017). Defining, conceptualising and measuring the digital economy. Development Informatics working paper, (68).
- Chesbrough, H. (2010). Business Model Innovation: Opportunities and Barriers. Long Range Planning, 43(2–3), 354–363. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.010
- Dahlman, C., Mealy, S., Wermelinger, M., (2016). Harnessing the Digital Economy for Developing Countries, OECD, Paris. http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/4adffb24-en.pdf
- DBCDE. (2013). Advancing Australia as a Digital Economy: An Update to the National Digital Economy Strategy, Department of Broadband, Communications and the Digital Economy, Canberra. http://apo.org.au/node/34523
- De Reuver, M., – Sørensen, C., – Basole, R.C. (2018). The Digital Platform: A Research Agenda. J. Inf. Technol. 33, 124–135.
- Demil, B., – Lecocq, X. (2010). Business Model Evolution: In Search of Dynamic Consistency. Long Range Planning, 43(2–3), 227–246.
- EC. (2013). Expert Group on Taxation of the Digital Economy, European Commission, Brussels.http://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/gen_info/good_governance_matters/digital/general_issues.pdf
- Economist Intelligence Unit. (2010). Digital Economy Rankings 2010 Beyond E-Readiness, Economist Intelligence Unit, London.
- Elmasry, T., – Benni, E., – Patel, J., – Moore, J. P. (2016). Digital Middle East: Transforming the Region into a Leading Digital Economy. McKinsey and Company, New York, NY. http://www.mckinsey.com/global-themes/middle-east-and-africa/digital-middle-east-transforming-the-region-into-a-leading-digital-economy
- European Parliament, (2015). Challenges for Competition Policy in a Digitalised Economy, European Parliament, Brussels.http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/542235/IPOL_STU(2015)542235_EN.pdf
- Geissbauer, R., – Vedso, J., – Schrauf, S. (2016). Industry 4.0. Building the Digital Enterprise. PwC, London. https://www.pwc.com/gx/en/industries/industries-4.0/landing-page/industry-4.0-building-your-digital-enterprise-april-2016.pdf
- Heeks, R. (2016). Examining 'Digital Development': The Shape of Things to Come? Development Informatics Working Paper, (64). University of Manchester, UK.
- Heeks, R. (2017). Information and communication technology for development (ICT4D). Routledge, Abingdon, UK.
- Jawaria, Shakeel., – Abbas, Mardani., – Abdoulmohammad, Gholamzadeh Chofreh., –Feybi, Ariani Goni., – Jiří, Jaromír Klemeš, (2020). Anatomy of sustainable business model innovation, Journal of Cleaner Production, Volume 261, 121201, ISSN 0959-6526, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121201.
- Johnson, G., – Scholes, K., – Whittington, R. (2008). Exploring Corporate Strategy: Text and Cases (8th kiad.). Prentice Hall.
- Johnson, M. W. (2010). Seizing the white space: business model innovation for growth and renewal. Harvard Business Press.
- Kenney, M., – Bearson, D., – Zysman, J. (2021). The platform economy matures: Measuring pervasiveness and exploring power, Socio-Economic Review, 19(4), 1451–1483, https://doi.org/10.1093/ser/mwab014
- Knickrehm, M., – Berthon, B., – Daugherty, P. (2016). Digital Disruption: The Growth Multiplier. Accenture, Dublin. https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-4/Accenture-Strategy-Digital-Disruption-Growth-Multiplier.pdf
- Kotarba, M. (2018). Digital Transformation of Business Models, Foundations of Management, Vol. 10 (2018), ISSN 2080-7279 DOI: 10.2478/fman-2018-0011
- Kovács, T. – Bittner, B. – Huzsvai, L. – Nábrádi, A. (2023). A platform alapú, kereslet-elv vezérelt vállalkozások ismertségének vizsgálata Magyarországon és Romániában. Competitio 2023. XXII. évfolyam doi: 10.21845/comp/2023/1–2/5.
- Lane, N. (1999). Advancing the digital economy into the 21st century, Information Systems Frontiers,1(3), 317-320.
- Lee, C. (2001). An analytical framework for evaluating e-commerce business models and strategies. Internet Research, 11(4), 349–359. https://doi.org/10.1108/10662240110402803
- Madakam, S., – Ramaswamy, R., – Tripathi, S. (2015). Internet of Things (IoT): A Literature Review. Journal of Computer and Communications, 3, 164-173. https://doi.org/10.4236/jcc.2015.35021.
- Magretta, J. (2002). Why business models matter. Harvard business review, 80(5), 86–92, 133.
- Margherio, L. et al., (1999). The Emerging Digital Economy, Department of Commerce, Washington DC. http://www.esa.doc.gov/sites/default/files/emergingdig_0.pdf
- Morris, M., – Schindehutte, M., – Allen, J. (2005). The entrepreneur’s business model: toward a unified perspective. Journal of Business Research, 58(6), 726–735. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.11.001
- Mouha, R. (2021). Internet of Things (IoT). Journal of Data Analysis and Information Processing, 9, 77-101. https://doi.org/10.4236/jdaip.2021.92006.
- Nielsen, C., – Lund, M. (2014). A Brief History of the Business Model Concept. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2579439
- Nozari, H., – Szmelter-Jarosz, A., – Ghahremani-Nahr, J. (2022). Analysis of the challenges of artificial intelligence of things (AIoT) for the smart supply chain (case study: FMCG industries). Sensors, 22(8), 2931.
- OECD (2015), OECD Digital Economy Outlook 2015. OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/9789264232440-en.
- Osterwalder, A., – Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
- Osterwalder, A., – Pigneur, Y., – Tucci, C. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, 15, 1–43.
- OUP (2017). Digital Economy, Oxford Dictionary, Oxford University Press, Oxford, UK.https://en.oxforddictionaries.com/definition/digital_economy
- Parker, G. G., – Alstyne, W. M. V., – Choudary, S. P. (2016). Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy and How to Make Them Work for You. W. W. Norton & Company, New York, NY.
- Rahman, K. S., – Thelen, K. (2019). The Rise of the Platform Business Model and the Transformation of Twenty-First-Century Capitalism. Politics & Society, 47(2), 177-204. http://dx.doi.org/10.1177/0032329219838932.
- Reddy, S., – Reinartz, W. (2017). Digital Transformation and Value Creation: Sea Change Ahead. GfK Marketing Intelligence Review 9(1), 10-17. DOI: https://doi.org/10.1515/gfkmir-2017-0002
- Rouse, M. (2016). Digital Economy, Techtarget, Newton, MA.http://searchcio.techtarget.com/definition/digital-economy
- Scholz, T. (2017). Uberworked and Underpaid: How Workers are Disrupting the Digital Economy; John Wiley & Sons: Hoboken, NJ, USA.
- Schwab, K. (2017). The Fourth Industrial Revolution; Currency Press: New York, NY, USA.
- Srinivasan, R. (2021). Platform business models. Springer Singapore. ISBN: 978-981-16-2838-2
- Sung, T. W., – Tsai, P. W., – Gaber, T., – Lee, C. Y. (2021). Artificial Intelligence of Things (AIoT) technologies and applications. Wireless Communications and Mobile Computing, 2021, 1-2.
- Tapscott, D. (1996). The Digital Economy: Promise and Peril in the Age of Networked Intelligence, McGraw-Hill, New York, NY.
- Teece, D. (2010). Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, 43(2-3), 172–194. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.003
- Timmers, P. (1998). Business Models for Electronic Markets. Electronic Markets, 8(2), 3–8. https://doi.org/10.1080/10196789800000016
- Veit, D., – Clemons, E., – Benlian, A., – Buxmann, P., – Hess, T., – Kundisch, D., –Spann, M. (2014). Business Models. Business & Information Systems Engineering, 6(1), 45–53. https://doi.org/10.1007/s12599-013-0308-y
- Westerman, G., – Bonnet, D., – McAfee, A. (2014). Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation; Harvard Business Press: Boston, MA, USA.
- Zott, C., – Amit, R. (2010). Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning, 43(2–3), 216–226. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.004
https://doi.org/10.47282/economica/2024/15/3-4/14676