Folyóiratcikk

A digitális transzformáció hatása az üzleti modellre

Megjelent:
2024-12-31
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Arany, L., & Popovics, P. A. (2024). A digitális transzformáció hatása az üzleti modellre. Economica, 15(3-4), 69-79. https://doi.org/10.47282/economica/2024/15/3-4/14676
Absztrakt

A cikk a digitális gazdaság és digitális üzleti modellek sajátosságainak vizsgálatára hivatott. A cikk célja összefoglalni és kontextusában vizsgálni a digitális gazdaság kialakulásának és fejlődésének mérföldköveit, eszközeit, feltételeit, valamit társadalmi - gazdasági hatásait és területeit. Mivel a digitális gazdaság interdiszciplináris jellegéből, valamint széleskörű értelmezési sokszínűségéből fakadóan nincsenek általánosan elfogadott, egzakt definíciók, taxonómiák, a tudományterületi sajátosságokból, valamint adott részterületei vizsgálatok általi megközelítések miatt számos definíció határolja le a témakört. A digitális gazdaság a gazdasági növekedés fő hajtóereje, az életvitel megváltozását, gazdasági átrendeződést, valamint mélyreható következményekhez vezet a vállalkozásokra, munkahelyekre és emberekre vonatkozóan. A digitális gazdaság megjelenésének első hulláma a 20. század második felében detektálható, ekkor elsősorban maga az új technológia, leginkább az internet, mint széles körben megfizethető és elérhető tényező hajtotta az exponenciális növekedés felé. A digitális gazdaság alapját a jövőben az IoT (dolgok internete) és az AI (mesterséges intelligencia) kombinációja jelentheti. Általános megközelítéssel élve a digitális gazdaság által bekövetkező digitális transzformáció a meglévő üzleti modellek módosításaként vagy adaptációjaként is definiálható, mely a fogyasztói és társadalmi viselkedésben, magatartásban, létfelfogásban végbemenő drasztikus átalakulás, valamint a dinamikus ütemű technikai fejlődés, modernizáció és innováció következménye. A digitális gazdaság további területei az új digitális modellek (digitális platformok, felhőszolgáltatás), automatizálás, hatalmas mennyiségű adatgyűjtés, adatfeldolgozás, adatelemzés, algoritmus alapú döntéshozás.

Hivatkozások
  1. Agyeman, O. F., – Ma, Z., – Li, M., – Sampene, A. (2021). A literature review on platform business model: The impact of technological processes on platform business. EPRA International Journal of Economics, Business and Management Studies, 1-7. https://10.36713/epra7300
  2. Arany, L. – Popovics, P. A. (2023). A platform vállalkozásoké a jövő?! - A platform üzleti modell a magyarországi kereskedelemben. Studia Mundi - Economica. 10 (2), 3-15, 2023. DOI: https://doi.org/10.18531/sme.vol.10.no.2.pp.3-15
  3. Arany, L. – Popovics, P. A. (2024). Az új típusú munkavállalás: a platform gazdaság és a platform munka sajátosságai. International Journal of Engineering and Management Sciences, 9(1), 75-90. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2024.005
  4. Bahl, M. (2016). The Work Ahead - The Future of Businesses and Jobs in Asia Pacific’s Digital Economy. Cognizant, Chennai.
  5. Barakonyi, K. (2008). Üzleti modellek. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 39(5), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2008.05.01
  6. Bellman, R., – Clark, C. E., – Malcolm, D. G., – Craft, C. J., – Ricciardi, F. M. (1957). On the Construction of a Multi-Stage, Multi-Person Business Game. Operations Research, 5(4), 469–503. https://doi.org/10.1287/opre.5.4.469
  7. Berte, D. R. (2018). Defining the IoT. In Proceedings of the international conference on business excellence (Vol. 12, No. 1, pp. 118-128).
  8. Biglaiser, G., – J. Cr ́emer (2020). The value of incumbency when platforms face heterogenous consumers. American Economic Journal: Microeconomics, 12(4), 229-269. https://doi.org/10.1257/mic.20180225
  9. Bosbach, K.E., – Tesch, J.F., – Kirschner, U.C.M. (2019). A Business Model Perspective on Innovation Susceptibility. In: Tesch, J. (eds) Business Model Innovation in the Era of the Internet of Things. Progress in IS. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-98723-1_6
  10. British Computer Society. (2014). The Digital Economy, British Computer Society,London. https://policy.bcs.org/sites/policy.bcs.org/files/digital%20economy%20Final%20version_0.pdf
  11. Brynjolfsson, E., – Kahin, B. (2000). Understanding The Digital Economy - Data, Tools, and Research. MIT Press, Cambridge, MA.
  12. Brynjolfsson, E., – Kahin, B. (2000b). Introduction, in Understanding the Digital Economy. MIT Press, Cambridge, MA, 1-10.
  13. Brynjolfsson, E., – McAfee, A. (2017). Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future. New York: W.W. Norton & Company.
  14. Bukht, R., – Heeks, R. (2017). Defining, conceptualising and measuring the digital economy. Development Informatics working paper, (68).
  15. Chesbrough, H. (2010). Business Model Innovation: Opportunities and Barriers. Long Range Planning, 43(2–3), 354–363. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.010
  16. Dahlman, C., Mealy, S., Wermelinger, M., (2016). Harnessing the Digital Economy for Developing Countries, OECD, Paris. http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/4adffb24-en.pdf
  17. DBCDE. (2013). Advancing Australia as a Digital Economy: An Update to the National Digital Economy Strategy, Department of Broadband, Communications and the Digital Economy, Canberra. http://apo.org.au/node/34523
  18. De Reuver, M., – Sørensen, C., – Basole, R.C. (2018). The Digital Platform: A Research Agenda. J. Inf. Technol. 33, 124–135.
  19. Demil, B., – Lecocq, X. (2010). Business Model Evolution: In Search of Dynamic Consistency. Long Range Planning, 43(2–3), 227–246.
  20. EC. (2013). Expert Group on Taxation of the Digital Economy, European Commission, Brussels.http://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/gen_info/good_governance_matters/digital/general_issues.pdf
  21. Economist Intelligence Unit. (2010). Digital Economy Rankings 2010 Beyond E-Readiness, Economist Intelligence Unit, London.
  22. Elmasry, T., – Benni, E., – Patel, J., – Moore, J. P. (2016). Digital Middle East: Transforming the Region into a Leading Digital Economy. McKinsey and Company, New York, NY. http://www.mckinsey.com/global-themes/middle-east-and-africa/digital-middle-east-transforming-the-region-into-a-leading-digital-economy
  23. European Parliament, (2015). Challenges for Competition Policy in a Digitalised Economy, European Parliament, Brussels.http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/542235/IPOL_STU(2015)542235_EN.pdf
  24. Geissbauer, R., – Vedso, J., – Schrauf, S. (2016). Industry 4.0. Building the Digital Enterprise. PwC, London. https://www.pwc.com/gx/en/industries/industries-4.0/landing-page/industry-4.0-building-your-digital-enterprise-april-2016.pdf
  25. Heeks, R. (2016). Examining 'Digital Development': The Shape of Things to Come? Development Informatics Working Paper, (64). University of Manchester, UK.
  26. Heeks, R. (2017). Information and communication technology for development (ICT4D). Routledge, Abingdon, UK.
  27. Jawaria, Shakeel., – Abbas, Mardani., – Abdoulmohammad, Gholamzadeh Chofreh., –Feybi, Ariani Goni., – Jiří, Jaromír Klemeš, (2020). Anatomy of sustainable business model innovation, Journal of Cleaner Production, Volume 261, 121201, ISSN 0959-6526, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121201.
  28. Johnson, G., – Scholes, K., – Whittington, R. (2008). Exploring Corporate Strategy: Text and Cases (8th kiad.). Prentice Hall.
  29. Johnson, M. W. (2010). Seizing the white space: business model innovation for growth and renewal. Harvard Business Press.
  30. Kenney, M., – Bearson, D., – Zysman, J. (2021). The platform economy matures: Measuring pervasiveness and exploring power, Socio-Economic Review, 19(4), 1451–1483, https://doi.org/10.1093/ser/mwab014
  31. Knickrehm, M., – Berthon, B., – Daugherty, P. (2016). Digital Disruption: The Growth Multiplier. Accenture, Dublin. https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-4/Accenture-Strategy-Digital-Disruption-Growth-Multiplier.pdf
  32. Kotarba, M. (2018). Digital Transformation of Business Models, Foundations of Management, Vol. 10 (2018), ISSN 2080-7279 DOI: 10.2478/fman-2018-0011
  33. Kovács, T. – Bittner, B. – Huzsvai, L. – Nábrádi, A. (2023). A platform alapú, kereslet-elv vezérelt vállalkozások ismertségének vizsgálata Magyarországon és Romániában. Competitio 2023. XXII. évfolyam doi: 10.21845/comp/2023/1–2/5.
  34. Lane, N. (1999). Advancing the digital economy into the 21st century, Information Systems Frontiers,1(3), 317-320.
  35. Lee, C. (2001). An analytical framework for evaluating e-commerce business models and strategies. Internet Research, 11(4), 349–359. https://doi.org/10.1108/10662240110402803
  36. Madakam, S., – Ramaswamy, R., – Tripathi, S. (2015). Internet of Things (IoT): A Literature Review. Journal of Computer and Communications, 3, 164-173. https://doi.org/10.4236/jcc.2015.35021.
  37. Magretta, J. (2002). Why business models matter. Harvard business review, 80(5), 86–92, 133.
  38. Margherio, L. et al., (1999). The Emerging Digital Economy, Department of Commerce, Washington DC. http://www.esa.doc.gov/sites/default/files/emergingdig_0.pdf
  39. Morris, M., – Schindehutte, M., – Allen, J. (2005). The entrepreneur’s business model: toward a unified perspective. Journal of Business Research, 58(6), 726–735. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.11.001
  40. Mouha, R. (2021). Internet of Things (IoT). Journal of Data Analysis and Information Processing, 9, 77-101. https://doi.org/10.4236/jdaip.2021.92006.
  41. Nielsen, C., – Lund, M. (2014). A Brief History of the Business Model Concept. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2579439
  42. Nozari, H., – Szmelter-Jarosz, A., – Ghahremani-Nahr, J. (2022). Analysis of the challenges of artificial intelligence of things (AIoT) for the smart supply chain (case study: FMCG industries). Sensors, 22(8), 2931.
  43. OECD (2015), OECD Digital Economy Outlook 2015. OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/9789264232440-en.
  44. Osterwalder, A., – Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
  45. Osterwalder, A., – Pigneur, Y., – Tucci, C. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, 15, 1–43.
  46. OUP (2017). Digital Economy, Oxford Dictionary, Oxford University Press, Oxford, UK.https://en.oxforddictionaries.com/definition/digital_economy
  47. Parker, G. G., – Alstyne, W. M. V., – Choudary, S. P. (2016). Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy and How to Make Them Work for You. W. W. Norton & Company, New York, NY.
  48. Rahman, K. S., – Thelen, K. (2019). The Rise of the Platform Business Model and the Transformation of Twenty-First-Century Capitalism. Politics & Society, 47(2), 177-204. http://dx.doi.org/10.1177/0032329219838932.
  49. Reddy, S., – Reinartz, W. (2017). Digital Transformation and Value Creation: Sea Change Ahead. GfK Marketing Intelligence Review 9(1), 10-17. DOI: https://doi.org/10.1515/gfkmir-2017-0002
  50. Rouse, M. (2016). Digital Economy, Techtarget, Newton, MA.http://searchcio.techtarget.com/definition/digital-economy
  51. Scholz, T. (2017). Uberworked and Underpaid: How Workers are Disrupting the Digital Economy; John Wiley & Sons: Hoboken, NJ, USA.
  52. Schwab, K. (2017). The Fourth Industrial Revolution; Currency Press: New York, NY, USA.
  53. Srinivasan, R. (2021). Platform business models. Springer Singapore. ISBN: 978-981-16-2838-2
  54. Sung, T. W., – Tsai, P. W., – Gaber, T., – Lee, C. Y. (2021). Artificial Intelligence of Things (AIoT) technologies and applications. Wireless Communications and Mobile Computing, 2021, 1-2.
  55. Tapscott, D. (1996). The Digital Economy: Promise and Peril in the Age of Networked Intelligence, McGraw-Hill, New York, NY.
  56. Teece, D. (2010). Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, 43(2-3), 172–194. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.003
  57. Timmers, P. (1998). Business Models for Electronic Markets. Electronic Markets, 8(2), 3–8. https://doi.org/10.1080/10196789800000016
  58. Veit, D., – Clemons, E., – Benlian, A., – Buxmann, P., – Hess, T., – Kundisch, D., –Spann, M. (2014). Business Models. Business & Information Systems Engineering, 6(1), 45–53. https://doi.org/10.1007/s12599-013-0308-y
  59. Westerman, G., – Bonnet, D., – McAfee, A. (2014). Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation; Harvard Business Press: Boston, MA, USA.
  60. Zott, C., – Amit, R. (2010). Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning, 43(2–3), 216–226. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2009.07.004