Search

Published After
Published Before

Search Results

  • The Monetary Union and the policitcal unification in Europe
    96-104
    Views:
    136

    The article deals with the European Economic and Monetary Union's connection with politics. The author examines how the Monetary Union came to be with the help of the traditional integration theories and also what answers can be gained from them on the question of politically unification. He shows how the Werner-plan, mentioned as the forerunner of the EMU, helped in forming the Union in the light of the theory of optimal currency areas. He points at the problem around European fiscal federalism. In order to elevate the mostly underrated economic powers, he uses the Mundell-Fleming model to illustrate the economic relations behind the Union, which, to some extent, stand in contrast with the way of behaviour driving back to political thinking.

  • Néhány szó a szabályrendszer által korlátozott fiskális politikáról
    131-152
    Views:
    109

    Magyarországon, 2005 őszén ismét – immár menetrendszerűen – a költségvetés tervezése kapcsán viták zajlottak. Az Európai Unió tagjaként ráadásul új elemmel is bővült a disputa, előtérbe került az EMU tagsághoz szükséges deficitkorlátozás problematikája, és a lehetséges csatlakozási időpontok meghatározásával kapcsolatban is jelentős véleménykülönbségek alakultak ki. Vajon más országokban is hasonlóképpen alakul a költségvetés elfogadásának eljárása? Az államháztartási többlet csupán a tankönyvekből ismert utópia? E kérdések megválaszolásához a fiskális politika, a fiskális korlátozások és azok szükségességének kérdéskörét tárgyalom a közgazdaságtan fejlődéstörténetébe helyezve, majd az Európai Monetáris Unió és a feltörekvő gazdaságok fiskális politikáját elemzem. A tanulmány befejező részében empirikus kutatásaimról adok számot, melynek kapcsán bemutatom és megvizsgálom néhány EU-tagország egymástól eltérő fiskális teljesítményét az elmúlt 15 évben. Az elemzés nyomán kapott eltérő eredmények egyik magyarázatául az szolgálhat, hogy a fenntarthatóan kiegyensúlyozott államháztartás szükségességére vonatkozóan tett közgazdasági felismerés és a szabályrendszer megléte nem
    elégséges a fenntarthatóan kiegyensúlyozott államháztartás biztosításához. A nevezett tényezőkön túl politikai akarat és megfelelő intézményrendszer is szükséges azok megvalósításához, miközben a gazdaságpolitikának elegendő mozgástere marad saját preferenciarendszerének megvalósítására.

  • A német transzferrendszer mint a gazdasági visszaesés okozója
    Views:
    184

    According to the theory of optimal currency areas the most important advantage of monetary integration is its positive effect on economic growth. However, examining Germany we can notice that since German reunification economic growth and the convergence between East and West Germany has slowed down. These facts show that the operation of the German currency union is not optimal and its performance has not improved over the last twenty years. The criteria of the optimal currency area theory is endogenous due to the recent development of the theory. This means that a country is more likely to satisfy the criteria for entry into a curreny union ex post than ex ante. In the case of Germany, examining the trends of economic growth we can conclude the the German currency union has not become optimal in the last two decades. These facts raise the puzzling question of what are the specific circumstances hindering the improvement if Germany's monetary union despite the endogeneity of the optimal currency area criteria. To answer this question the study examines the interactions between monetary and political integration with special attention to the issues of fiscal policy. According to the study the German transfer system and the dependency on transfers explain the discrepancy between theory and empirics.

    Journal of Economic Literature (JEL) classification: E42, E62, E63, F01, F31, F36

  • Financial Crisis, Economic Policy and Economics
    19-34
    Views:
    144

    Concerning the financial crisis in 2007-2009 many politicians and economists, in addition
    to representatives of other disciplines have asked: why could it not have been avoided,
    why could it not have been forecast? The present paper provides a new answer to these
    questions. The main argument is that empirical economic policy reached a deadlock when
    economists acknowledged the equilibrium models based on efficient market theory. The
    static equilibrium paradigm which appeared in the middle of last century has strongly
    prevailed to the present day, leaving aside Kornai’s (1971) or Benassy’s (1982) or Goodwin’s
    (1991) warnings. Since the economy is never in equilibrium the simultaneous equations
    describing it may not provide any guide for politicians; what they should do and how they
    should do it in a time of economic crisis. The present author’s newest book (Móczár, 2008),
    besides the dynamic equilibrium, also sketches a new paradigm, i.e., non equilibrium
    modelling, instead of the orthodox equilibrium paradigm, which allows us to treat bubbles,
    to regulate money markets etc. Its necessity is outlined here.

    JEL classification: E00, E5, E6, G28