Kutatás közben

Néhány szó a szabályrendszer által korlátozott fiskális politikáról

Megjelent:
March 20, 2006
Szerző
Megtekintés
How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Vass, K. (2006). Néhány szó a szabályrendszer által korlátozott fiskális politikáról. Competitio, 5(1), 131-152. https://doi.org/10.21845/comp/2006/1/7
Absztrakt

Magyarországon, 2005 őszén ismét – immár menetrendszerűen – a költségvetés tervezése kapcsán viták zajlottak. Az Európai Unió tagjaként ráadásul új elemmel is bővült a disputa, előtérbe került az EMU tagsághoz szükséges deficitkorlátozás problematikája, és a lehetséges csatlakozási időpontok meghatározásával kapcsolatban is jelentős véleménykülönbségek alakultak ki. Vajon más országokban is hasonlóképpen alakul a költségvetés elfogadásának eljárása? Az államháztartási többlet csupán a tankönyvekből ismert utópia? E kérdések megválaszolásához a fiskális politika, a fiskális korlátozások és azok szükségességének kérdéskörét tárgyalom a közgazdaságtan fejlődéstörténetébe helyezve, majd az Európai Monetáris Unió és a feltörekvő gazdaságok fiskális politikáját elemzem. A tanulmány befejező részében empirikus kutatásaimról adok számot, melynek kapcsán bemutatom és megvizsgálom néhány EU-tagország egymástól eltérő fiskális teljesítményét az elmúlt 15 évben. Az elemzés nyomán kapott eltérő eredmények egyik magyarázatául az szolgálhat, hogy a fenntarthatóan kiegyensúlyozott államháztartás szükségességére vonatkozóan tett közgazdasági felismerés és a szabályrendszer megléte nem
elégséges a fenntarthatóan kiegyensúlyozott államháztartás biztosításához. A nevezett tényezőkön túl politikai akarat és megfelelő intézményrendszer is szükséges azok megvalósításához, miközben a gazdaságpolitikának elegendő mozgástere marad saját preferenciarendszerének megvalósítására.

Hivatkozások
  1. Andrikopoulos, A. – Loizides, I. – Prodromidis, K. (2004): Fiscal policy and political business cycles in the EU. European Journal of Political Economy, 20. sz., 125– 152.
  2. Balassone, F. – Franco, D. – Zotteri, S. ˙(2004): Fiscal rules for subnational governments: lessons from the EU. In: Kopits, G. (szerk.): Rules-based fiscal policy in emerging markets. Palgrave Macmillan, Houndmills, 219– 233.
  3. Barrell, R. – Dury, K. (2001): Will the SGP ever be breached? In.: Brunila, A. - Buti, M. - Francozu, D. (szerk.): The Stability and Growth Pact: The architecture of fiscal policy in EMU. Palgrave Macmillan, Houndmills, 235– 255.
  4. Benczes István (2004): Fiskális szabályok használata a Gazdasági és Monetáris Unióban. Külgazdaság. 48. évf. 11.sz., 20– 37.
  5. Braun, M. – Tommasi, M. (2004): Subnational fiscal rules: a game theoretic approach. In: Kopits, G. (szerk.): Rules-based Fiscal Policy in Emerging Markets. Palgrave Macmillan, Houndmills, 183– 197.
  6. Buchanan, J. – Wagner, R. (1977): Democracy in deficit: The political legacy of Lord Keynes. Academic Press, San Diego, London.
  7. Buchanan, J. – Musgrave, R. (2000): Public finance and public choice: two constracting visions of the state. MIT Press, Cambridge.
  8. Buti, M. – Franco, D. – Ongena, H. (1997): Budgetary policies during recessions. Retrospective application of the „Stability and Growth Pact” to the post-war period. Economic Papers, No. 121., Európai Bizottság, Brüsszel.
  9. Buti, M. – Giudice, G. (2004): EMU fiscal rules: What can and cannot be exported. In: Kopits, G. (szerk.): Rules-Based Fiscal Policy in Emerging Markets. Palgrave Macmillan, Houndmills, 97–113.
  10. Csaba László (2005): A Stabilitási és Növekedési Egyezmény fellazításának következményei. Competitio, IV. évf. 1. sz., 7–25.
  11. Csaba László (2001): Uniós érettség, uniós éretlenség. Beszélő, május. Letöltés helye: http://beszelo.c3.hu/01/05/10csaba.htm, Letöltés ideje: 2005. november 10.
  12. Drazen, A. (2004): Fiscal rules from a political economy perspective. In: Kopits, G. (szerk.): Rules-Based Fiscal Policy in Emerging Markets. Palgrave Macmillan, Houndmills, 15–29.
  13. Erdős Tibor (2003): Fenntartható gazdasági növekedés. Akadémiai Kiadó, Budapest, 11–20.
  14. Fatás, A. – Mihov, I. (2003): The case for restricting fiscal policy discretion. Quarterly Journal of Economics, november, 1419–1447.
  15. Goldstein, M. – Woglan, G. (1992): Market-based fiscal discipline in monetary unions: evidence from U.S. municipal bond market. In: Matthew B. Canzoneri, Vittorio Grilli, Paul R. Masson (szerk.): Establishing a central bank: issues in Europe and lessons from the US. Cambridge University Press, 228–260.
  16. Győrffy Dóra (2005): Euró csatlakozás és fiskális konszolidáció Magyarországon: tanulságok a globális tőkepiacok történetéből. Külgazdaság, 49. évf. 3. sz., 69–81.
  17. Huges-Hallett, A. – Lewis, J. – von Hagen, J. (2003a): Fiscal Consolidation in Europe Post-Maastricht. In: Fiscal policy in Europe, 1991–2003: an evidence-based analysis. Centre for Economic Policy Research, 9.
  18. Huges-Hallett, A. – Lewis, J. – von Hagen, J. (2003b): The motivation for fiscal restraint. In: Fiscal policy in Europe, 1991–2003: an evidence-based analysis. Centre for Economic Policy Research, 5–8.
  19. Huges-Hallett, A. – Lewis, J. – von Hagen, J. (2003c): Political economy aspect. In: Fiscal policy in Europe, 1991–2003: an evidence-based analysis. Centre for Economic Policy Research, 33–38.
  20. IMF (2002): Assessing sustainability. International Monetary Fund, Policy Development and Review Department, 5.
  21. Kis János (2000): Alkotmányos demokrácia. Budapest, INDOK, 7–14.
  22. Kopits, G. (2004): Overview of fiscal policy rules in emerging markets. In: Kopits, G. (szerk.): Rulesbased fiscal policy in emerging markets. Palgrave Macmillan, Houndmills, 1–11.
  23. Kopits, G. – Symansky, S. (1998): Fiscal policy rules. International Monetary Fund, Occasional Paper, 162. sz., 2–3.
  24. Lámfalussy Sándor (2005): Lámfalussy Sándor az eurócélokról. Figyelő, XLIX. évf. 38. sz., 12–14.
  25. Nayyar, D. (2002): Towards global governance, in: governing globalization. Oxford University Press, 3–17.
  26. Noord, V. D. (2002): The size and role of automatic stabilizers in the 1990s and beyond. In: Buti, M. Von Hagen, J., and Martinez, M. C. (szerk): The behaviour of fiscal authorities. Palgrave, New York, 130–148.
  27. OECD Statistics. Letöltés helye: http://www.oecd.org/dataoecd/5/51/2483816.xls, Letöltés ideje: 2005. október 27. és 2006. január 3.
  28. P. Kiss Gábor – Vadas Gábor (2005): Légy résen! Az államháztartási egyenleg ciklikus kiigazítása. Közgazdasági Szemle, 52. évf. 2. sz., 109–129.
  29. Perry, G. (2004): Can fiscal rules help reduce macroeconomic volatility? In: Kopits, G. (szerk.): Rulesbased fiscal policy in emerging markets. Palgrave Macmillan, Houndmills, 53–65.
  30. Ramey, G. – Ramey, V. A. (1995): Cross-country evidence on the link between volatility and growth. American Economy Review, 1138–1152.
  31. Sapir, A. (2005): „Rugalmasabbá kell tennünk a munkaerőpiacunkat”. HVG, 27. évf. 43. sz., 50–51.
  32. Schick, A. (2004a): Fiscal institutions versus political will. In: Kopits, G. (szerk.): Rules-Based Fiscal Policy in Emerging Markets. Palgrave Macmillan, Houndmills, 82.
  33. Schick, A. (2004b): Fiscal institutions versus political will. In: Kopits, G. (szerk.): Rules-Based Fiscal Policy in Emerging Markets. Palgrave Macmillan, Houndmills, 81–95.
  34. Stiglitz, J. E. (2000): A kormányzati szektor gazdaságtana. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 70–72.
  35. Tanzi, V. (2004): The SGP: its role and future. CATO Journal, 24. évf. 1-2. sz., 57–69.
  36. Vanberg V. J. (2001): The constitution of markets: essays in political economy. London, Routledge, xi–xv.