Search
Search Results
-
Hogyan hat a monetáris politika a befektetői döntésekre?
99-112Views:167A tanulmány célja, hogy megvizsgálja azokat a mechanizmusokat, amelyeken keresztül a monetáris politika kifejti hatását a befektetői döntésekre . A monetáris politikai döntések a transzmissziós csatornákon keresztül gyakorolnak hatást a gazdaságra, így e csatornák működésének alapos megismerése elengedhetetlenül fontos a monetáris politikai célkitűzések megvalósításához. Éppen ezért, a monetáris politika által alkalmazható eszközök nagyon rövid áttekintése után a dolgozat részletesen elemzi az egyes csatornák működését. Ezen belül kitér a hagyományos csatornákra („money view”) és a hitelcsatornára összpontosító nézetekre („credit view”), valamint e csatornáknak az eurózónában és Magyarországon betöltött jelentőségére. A tanulmány befejező része felhívja a figyelmet egy olyan helyzetre, amikor a monetáris politika elveszíti a befektetői döntések befolyásolására vonatkozó képességét, azaz a likviditási csapda jelenségére.
Journal of Economic Literature (JEL) kód: E50, E52
-
Több hitel, nagyobb kockázat
185-200Views:168The main goal of this paper is to analyse the characteristics of the rapid credit growth in Hungary in recent years. The availability of credit is crucial for households who want to smooth their consumption and for firms, while the amount of credit affects the monetary transmission mechanism and financial stability risks. We analyse the reasons for the credit expansion and demonstrate that the increase in the amount of credit can improve the efficiency of the monetary transmission mechanism, We analyse the micro risks induced by credit growth. Finally we demonstrate Krugman's model (1999) in connection with the Asian crises and then we try to prove that the growth of foregin-currency denominated credit decreases the ability of monetary policy to affect aggregate demand.
Journal of Economic Literature (JEL) classification: E51.
-
Consumers' and producers' evaluation of quality
157-168Views:94Quality concepts of consumers and producers are different. This leads to a significant loss in efficiency, because producers plan their marketing activity based on an estimated consumers' quality concept, which is mostly incorrect. This study argues that instead of merely mapping the consumers' quality concept, producers should actively form it, while taking into account the limitations of the consumer's information processing system.