Az árak mérésének nehézsége, vagy a mérés nehézségének ára? A magyar mobilpiac modellezésének néhány kérdése
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
How To Cite
Absztrakt
A dolgozat a magyar mobilszolgáltatások áraival kapcsolatos kérdéseket vizsgálja. Számba veszi a mérést akadályozó legfontosabb nehézségeket, melyek lényeges dilemma elé állítják a kutatót. Vagy megpróbálunk egy aggregált mutatót konstruálni, amely a korábbi adatokra épül és inkább a múltbeli, illetve jelenbeli helyzetet jellemzi – feláldozva ezzel az előrejelzés lehetőségét –, vagy megkerülendő a nehézségeket elméleti modellt alkalmazunk az árak jövőbeni felvázolására. E probléma érzékeltetésére két, a gyakorlatban alkalmazott mutatót és azok hiányosságait ismerteti a szerző, majd a jól ismert Bertrand-modell helytállóságát igazolja. A modell eredménye az árverseny, melynek alátámasztására empirikus tényeket sorakoztat fel a szerző.
Journal of Economic Literature (JEL) kód: D21, D43, L13
Hivatkozások
- Bierman, H. Scott – Fernandez, Luis (1995): Game Theory with Economic Applications. Addison-Wesley Publishing Company, Inc.
- Carlton, Dennis W. – Perloff, Jeffrey M. (2003): Modern piacelmélet. Panem Könyvkiadó, Budapest.
- COMREG (2004): Market Analysis – Wholesale Mobile Access and Call Origination (Response to Consultation Document 04/05). Document No. 04/118, 04/118a, Commission for Communications Regulation, Ireland.
- Fülöp Péter – Major Iván (2004): Az infokommunikációs szektor nemzetközi lassulása: Tőzsdei buborék vagy „szabályozási hiba”? Közgazdasági Szemle, LI. évf., november, 1001–1028.
- GVH (2002): A Gazdasági Versenyhivatal jelentése a tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló, többször módosított 1996. évi LVII. törvény 36/a. §-a alapján, a mobil rádiótelefon
- szolgáltatás ágazatában indított vizsgálatról. Gazdasági Versenyhivatal, Budapest, 2002.
- HíF (2001a): Digitális mobilpiaci elemzés – 2000. január-december. Hírközlési Főfelügyelet. http://www.nhh.hu/menu3/m3_1/digitalismobilpiac2000.pdf. Letöltés időpontja: 2004. szeptember 28.
- HíF (2001b): Hírközléspiaci helyzetkép, 2000-2001. Hírközlési Főfelügyelet. http://www.nhh.hu/menu3/m3_1/piaci_helyzetkep_20011217.pdf. Letöltés időpontja: 2004. szeptember 28.
- Hunyadi László – Mundruczó György – Vita László (2001): Statisztika. Aula Kiadó, Budapest.
- Kopányi Mihály (szerk.) (2000): Mikroökonómia. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
- Kreps, David M. (1990): A Course in Microeconomic Theory, Harvester Wheatsheaf, Herdfordshire.
- KSH (2005): Távközlés, Internet, 2004. Központi Statisztikai Hivatal, Budapest.
- Kuti Noémi (2003): Survivor – mobilpiaci módra: Tarifaharc a mobilfronton. MédiaFigyelő, 17. sz. http://www.mediafigyelo.hu/mediafigyelo.php?id=90&cid=66813&szamid=1014, letöltve: 2004. október 5.
- NERA (1999): A Price Index for Mobile Telephony: A Report for OFTEL. National Economic Research Associates, London.
- Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) gyorsjelentései, negyedéves jelentései
- Shy, Oz (1995): Industrial Organization. The MIT Press, Cambridge.
- Szabó Brigitta (2003): Megtorpant a mobilpiac. Népszabadság Online, május 8. www.nol.hu. Letöltés időpontja: 2004. október 5.
- Tevan Imre (1998): Új mobiltelefon-koncessziók: Maroknyi piac. HVG, február 7., 5.sz., 116–118. o.
- Tirole, Jean (1989): The Theory of Industrial Organization. The MIT Press, Cambridge.
- Vitéz F. Ibolya (2004): Barangolás: Árverseny a távközlési piacon. http://hvg.hu/hvg_friss_cikk.asp?oID=cbc9dd07-1a7b-4e08-8c70-2bb87db9a724. Letöltés időpontja: 2004. október 22.
- Varian, Hal R. (2003): Mikroökonómia középfokon: Egy modern megközelítés. KJK-Kerszöv Jogi és Üzleti Kiadó, Budapest.
- www.budapestsun.com (The Budapest Sun Online)
- www.hvg.hu (HVG.hu)
- www.gvh.hu (Gazdasági Versenyhivatal)
- www.nhh.hu (Nemzeti Hírközlési Hatóság)
- www.nol.hu (Népszabadság Online)
- www.terminal.hu (Terminal.hu)
- www.vg.hu (Világgazdaság Online)