Kutatás közben

Az árak mérésének nehézsége, vagy a mérés nehézségének ára? A magyar mobilpiac modellezésének néhány kérdése

Megjelent:
2020-07-02
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Kovács, I. (2020). Az árak mérésének nehézsége, vagy a mérés nehézségének ára? A magyar mobilpiac modellezésének néhány kérdése. Competitio, 5(1), 199-216. https://doi.org/10.21845/comp/2006/1/11
Absztrakt

A dolgozat a magyar mobilszolgáltatások áraival kapcsolatos kérdéseket vizsgálja. Számba veszi a mérést akadályozó legfontosabb nehézségeket, melyek lényeges dilemma elé állítják a kutatót. Vagy megpróbálunk egy aggregált mutatót konstruálni, amely a korábbi adatokra épül és inkább a múltbeli, illetve jelenbeli helyzetet jellemzi – feláldozva ezzel az előrejelzés lehetőségét –, vagy megkerülendő a nehézségeket elméleti modellt alkalmazunk az árak jövőbeni felvázolására. E probléma érzékeltetésére két, a gyakorlatban alkalmazott mutatót és azok hiányosságait ismerteti a szerző, majd a jól ismert Bertrand-modell helytállóságát igazolja. A modell eredménye az árverseny, melynek alátámasztására empirikus tényeket sorakoztat fel a szerző.

Journal of Economic Literature (JEL) kód: D21, D43, L13

Hivatkozások
  1. Bierman, H. Scott – Fernandez, Luis (1995): Game Theory with Economic Applications. Addison-Wesley Publishing Company, Inc.
  2. Carlton, Dennis W. – Perloff, Jeffrey M. (2003): Modern piacelmélet. Panem Könyvkiadó, Budapest.
  3. COMREG (2004): Market Analysis – Wholesale Mobile Access and Call Origination (Response to Consultation Document 04/05). Document No. 04/118, 04/118a, Commission for Communications Regulation, Ireland.
  4. Fülöp Péter – Major Iván (2004): Az infokommunikációs szektor nemzetközi lassulása: Tőzsdei buborék vagy „szabályozási hiba”? Közgazdasági Szemle, LI. évf., november, 1001–1028.
  5. GVH (2002): A Gazdasági Versenyhivatal jelentése a tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló, többször módosított 1996. évi LVII. törvény 36/a. §-a alapján, a mobil rádiótelefon
  6. szolgáltatás ágazatában indított vizsgálatról. Gazdasági Versenyhivatal, Budapest, 2002.
  7. HíF (2001a): Digitális mobilpiaci elemzés – 2000. január-december. Hírközlési Főfelügyelet. http://www.nhh.hu/menu3/m3_1/digitalismobilpiac2000.pdf. Letöltés időpontja: 2004. szeptember 28.
  8. HíF (2001b): Hírközléspiaci helyzetkép, 2000-2001. Hírközlési Főfelügyelet. http://www.nhh.hu/menu3/m3_1/piaci_helyzetkep_20011217.pdf. Letöltés időpontja: 2004. szeptember 28.
  9. Hunyadi László – Mundruczó György – Vita László (2001): Statisztika. Aula Kiadó, Budapest.
  10. Kopányi Mihály (szerk.) (2000): Mikroökonómia. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
  11. Kreps, David M. (1990): A Course in Microeconomic Theory, Harvester Wheatsheaf, Herdfordshire.
  12. KSH (2005): Távközlés, Internet, 2004. Központi Statisztikai Hivatal, Budapest.
  13. Kuti Noémi (2003): Survivor – mobilpiaci módra: Tarifaharc a mobilfronton. MédiaFigyelő, 17. sz. http://www.mediafigyelo.hu/mediafigyelo.php?id=90&cid=66813&szamid=1014, letöltve: 2004. október 5.
  14. NERA (1999): A Price Index for Mobile Telephony: A Report for OFTEL. National Economic Research Associates, London.
  15. Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) gyorsjelentései, negyedéves jelentései
  16. Shy, Oz (1995): Industrial Organization. The MIT Press, Cambridge.
  17. Szabó Brigitta (2003): Megtorpant a mobilpiac. Népszabadság Online, május 8. www.nol.hu. Letöltés időpontja: 2004. október 5.
  18. Tevan Imre (1998): Új mobiltelefon-koncessziók: Maroknyi piac. HVG, február 7., 5.sz., 116–118. o.
  19. Tirole, Jean (1989): The Theory of Industrial Organization. The MIT Press, Cambridge.
  20. Vitéz F. Ibolya (2004): Barangolás: Árverseny a távközlési piacon. http://hvg.hu/hvg_friss_cikk.asp?oID=cbc9dd07-1a7b-4e08-8c70-2bb87db9a724. Letöltés időpontja: 2004. október 22.
  21. Varian, Hal R. (2003): Mikroökonómia középfokon: Egy modern megközelítés. KJK-Kerszöv Jogi és Üzleti Kiadó, Budapest.
  22. www.budapestsun.com (The Budapest Sun Online)
  23. www.hvg.hu (HVG.hu)
  24. www.gvh.hu (Gazdasági Versenyhivatal)
  25. www.nhh.hu (Nemzeti Hírközlési Hatóság)
  26. www.nol.hu (Népszabadság Online)
  27. www.terminal.hu (Terminal.hu)
  28. www.vg.hu (Világgazdaság Online)