Tanulmányok

Fenntarthatóságra fókuszáló befektetők? – Az egyéni ESG befektetési szándékot meghatározó tényezők vizsgálata a strukturális egyenletek modellje segítségével

Megjelent:
2025-06-07
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2025 Orsolya Lili Lengyel, Gábor Harangozó

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Lengyel, O. L., & Harangozó, G. (2025). Fenntarthatóságra fókuszáló befektetők? – Az egyéni ESG befektetési szándékot meghatározó tényezők vizsgálata a strukturális egyenletek modellje segítségével. Competitio, 24(1-2). https://doi.org/10.21845/
Beküldött 2025-02-24
Elfogadott 2025-04-04
Publikált 2025-06-07
Absztrakt

A tanulmány célja az egyéni ESG befektetési szándékot meghatározó tényezők vizsgálata. A saját kutatási modell Ajzen tervezett viselkedés elméletének szakirodalmi alapú kiegészítésével és a témára adaptálásával került kialakításra. A modell alapján az összefüggések és a megfogalmazott hipotézisek tesztelését egy hazai, 228 fős mintán, a parciális legkisebb négyzetek alapú strukturális egyenlet modellezésével (PLS-SEM) végeztük el. A kutatási modell és az alkalmazott módszertan is újszerű a vizsgálat kontextusában.

Az eredmények alapján elmondható, hogy mind az általános, mind pedig a fenntarthatóságra fókuszáló befektetésekhez kapcsolódó attitűdök pozitívan befolyásolják az ESG befektetési szándékot. Az ESG befektetésekhez kapcsolódó szubjektív normák, illetve az önhatékonyság érzése is támogatja az ESG befektetési szándékot. Ezen túlmenően elmondható, hogy a nők ESG befektetési attitűdje és szándéka is magasabb, mint a férfiaké. Az eredmények segítenek jobban megérteni az egyéni ESG befektetési szándék hátterében álló tényezőket, különös tekintettel a hazai kontextusra.

JEL kódok: D12, Q56, Q58.

Hivatkozások
  1. Adhiyogo, I., Zuliani, D., Rachmadi, A., & Helman, A. (2022). The Intention of Individual Investors to Invest in Green Bond in Indonesia. Global Business & Management Research 14(3), 513–522.
  2. Ajzen, I. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs: Prentice Hall
  3. Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. In Action control: From cognition to behavior. Berlin-Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-69746-3_2
  4. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-t
  5. Apostolakis, G., Van Dijk, G., Blomme, R. J., Kraanen, F., & Papadopoulos, A. P. (2018). Predicting pension beneficiaries’ behaviour when offered a socially responsible and impact investment portfolio. Journal of Sustainable Finance & Investment, 8(3), 213–241. https://doi.org/10.1080/20430795.2018.1429148
  6. Aristei, D., & Gallo, M. (2023). Gender-related effects of financial knowledge and confidence on preferences for ethical intermediaries and sustainable investments. International Journal of Bank Marketing, 42(3), 486–512. https://doi.org/10.1108/ijbm-06-2023-0355
  7. Bennet, B. (2012). The impact of investors’ sentiment on the equity market: Evidence from Indian stock market. African Journal of Business Management, 6(32). https://doi.org/10.5897/ajbm11.588
  8. Berkes, T. (2015). A szándéktól az önszabályozásig. A viselkedés előrejelzésének modelljei egészségviselkedések esetében. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 16(2), 115–158. https://doi.org/10.1556/0406.16.2015.2.1
  9. Berry, T. C., & Junkus, J. C. (2012). Socially Responsible Investing: An Investor perspective. Journal of Business Ethics, 112(4), 707–720. https://doi.org/10.1007/s10551-012-1567-0
  10. Borgers, A. C., & Pownall, R. A. (2014). Attitudes towards socially and environmentally responsible investment. Journal of Behavioural and Experimental Finance, 1, 27–44. https://doi.org/10.1016/j.jbef.2014.01.005
  11. Brodback, D., Guenster, N., & Mezger, D. (2019). Altruism and egoism in investment decisions. Review of Financial Economics, 37(1), 118–148. https://doi.org/10.1002/rfe.1053
  12. Csutora, M., Harangozó, G., & Szigeti, C. (2022). Sustainable business models – Crisis and rebound based on Hungarian research experience. Resources, 11(12), 107. https://doi.org/10.3390/resources11120107
  13. Csutora, M., Szigeti, C., & Harangozó, G. (2024). A fenntarthatóságot szolgáló üzleti gyakorlatok fogyasztói elfogadása a COVID idején: Egy egyetemista minta tapasztalatai. Vezetéstudomány, 55(2), 2–16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.02.01
  14. Dave, D., & Parikh, A. (2022). Preferences of Gen Z for investing in socially accountable funds. Journal of Social Commerce, 2(4), 154–166. https://doi.org/10.56209/jommerce.v2i4.39
  15. Dizmatsek, I., Hamar, P., & Soós, I. (2020). A tanulók szabadidőben végzett sportolási szándékát befolyásoló tényezőinek modellje Ajzen Tervezett viselkedés elmélete alapján. Magyar Sporttudományi Szemle, 21(4), 3–10.
  16. Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50. https://doi.org/10.2307/3151312
  17. Füstös, L., & Tárnok, O. (2017). Strukturális egyenletek modellje a parciális legkisebb módszerek négyzetek módszerével és a maximum likelihood módszerével. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem, p.155.
  18. Garg, A., Goel, P., Sharma, A., & Rana, N. P. (2022). As you sow, so shall you reap: Assessing drivers of socially responsible investment attitude and intention. Technological Forecasting & Social Change, 184, 122030. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122030
  19. Gelei, A., & Kenesei, Z. (2021). A beszállítók technológiai heterogenitásának hatása a megrendelő vállalat rövid és hosszú távú teljesítményére. Statisztikai Szemle, 99(12), 1156–1184. https://doi.org/10.20311/stat2021.12.hu1156
  20. Gupta, S. (2022). Growth and performance measurement of ESG-themed mutual funds in India: an empirical investigation. Orissa Journal of Commerce, 43(2), 9–26. https://doi.org/10.54063/ojc.2022.v43i02.02
  21. Hair Jr, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C.M., Sarstedt, M., Danks, N.P., & Ray, S. (2021). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) using R: A workbook. Springer Nature, p.197. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80519-7
  22. Hapsari, S. A. (2021). The Theory of Planned Behavior and Financial Literacy to analyze intention in mutual fund product investment. Advances in Economics, Business and Management Research. https://doi.org/10.2991/aebmr.k.210831.028
  23. Harangozó, G. (2007). Mitől zöld egy vállalat? A termelő vállalatok környezeti teljesítménye. PhD disszertáció, Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.
  24. Harangozó, G. (2008). What makes a company green–or what does good environmental performance mean? Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 39(1), 27–36.
  25. Harangozó, G. (2015). Gazdasági és pénzügyi nevelés. In: Kormos, J.; Pálvölgyi, F. (szerk.) A köznevelés céljai és fejlesztési területei a Nemzeti alaptanterv szemléletének tükrében: Pedagógiai tanulmányok, Budapest: PPKE BTK, 276 p. 205-229., 25 p.
  26. Henseler, J., Ringle, C.M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modelling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43, pp.115–135. https://doi.org/10.1007/s11747-014-0403-8
  27. Kiriakidis, S. (2016). Perceived behavioural control in the theory of planned behaviour: variability of conceptualization and operationalization and implications for measurement. In Springer proceedings in business and economics (pp. 197–202). https://doi.org/10.1007/978-3-319-33865-1_25
  28. Krankovits, M., Filep, J. C., & Szennay, Á. (2023). Factors of Responsible Entrepreneurial Behaviour: Empirical Findings from Hungary. Chemical Engineering Transactions, 107, 25–30. https://doi.org/10.3303/CET23107005
  29. KSH (2022). A népesség főbb jellemzői (országos és területi adatok). https://nepszamlalas2022.ksh.hu/eredmenyek/vegleges-adatok/kiadvany/ Letöltve: 2024.10.29.
  30. Lu, J. (2024). An example of negative screening application in ESG investing. Highlights in Business Economics and Management, 37, 102–106. https://doi.org/10.54097/wx4ybx68
  31. Lukács, R., Szeberényi, A., & Papp-Váry, Á. (2023). Attitudes towards environmentally conscious lifestyle among university students in Budapest - in light of their purchasing decisions and waste management. Engineering for Rural Development, 22, 233–241. https://doi.org/10.22616/ERDev.2023.22.TF047
  32. Mamun, A. A., Mohamad, M. R., Yaacob, M. R. B., & Mohiuddin, M. (2018). Intention and behavior towards green consumption among low-income households. Journal of Environmental Management, 227, 73–86. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2018.08.061
  33. Mishra, A. K., Bansal, R., Maurya, P. K., Kar, S. K., & Bakshi, P. K. (2022). Predicting the antecedents of consumers’ intention toward purchase of mutual funds: A hybrid PLS‐SEM‐neural network approach. International Journal of Consumer Studies, 47(2), 563–587. https://doi.org/10.1111/ijcs.12850
  34. Mishra, V., & Mittal, A. (2019). A comparative study of demographic and risk tolerance profile of conventional and socially responsible investors in India. IUP Journal of Management Research, 18(1).
  35. Morgan Stanley Institute for Sustainable Investing (2024). Sustainable Funds Outperformed Peers in 2023. morganstanley.com. https://www.morganstanley.com/ideas/sustainable-funds-performance-2023-full-year Letöltve: 2025.01.13.
  36. Nilsson, J. (2009). Segmenting socially responsible mutual fund investors. International Journal of Bank Marketing, 27(1), 5–31. https://doi.org/10.1108/02652320910928218
  37. Patil, N. S. a. P. R. (2024). Extending TPB Framework: Investigating Environmental and Social Influences on Sustainable Investment Intention. Journal of Informatics Education and Research, 4(3). https://doi.org/10.52783/jier.v4i3.1910
  38. Pérez-Gladish, B., Benson, K., & Faff, R. W. (2012). Profiling socially responsible investors: Australian evidence. Australian Journal of Management, 37(2), 189–209. https://doi.org/10.1177/0312896211429158
  39. R. Fedor, A., & Huszti, É. (2016). Kutatásmódszertani kézikönyv. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó.
  40. Rathee, P., & Aggarwal, S. (2022). Understanding impact investment intention using the extended theory of planned behaviour. Global Business Review. https://doi.org/10.1177/09721509221115001
  41. Raut, R. K., Shastri, N., Mishra, A. K., & Tiwari, A. K. (2023). Investor’s values and investment decision towards ESG stocks. Review of Accounting and Finance, 22(4), 449–465. https://doi.org/10.1108/raf-12-2022-0353
  42. Schmidt, J. H., & McCann, C. (2022). ESG Challenges in the Construction of UK Balanced Portfolios for Private Investors: An Analysis of the Availability and Performance of ESG Funds Across Various Asset Classes. Journal of Applied Finance & Banking, 12(1), 1792–6599. https://doi.org/10.47260/jafb/1216
  43. Sivaramakrishnan, S., Srivastava, M., & Rastogi, A. (2017). Attitudinal factors, financial literacy, and stock market participation. International Journal of Bank Marketing, 35(5), 818–841. https://doi.org/10.1108/ijbm-01-2016-0012
  44. Supriya, Goel, P., Mishra, R., & Kumar, V. (2024). ESG Investments, a Sustainable Option: A Study of Intention and Behaviour of Indian Retail Investors. Pacific Business Review International, 16(12).
  45. Szeberényi, A. (2017). Environmentally Conscious Lifestyle Analysis Among High School and University Students in a Hungarian Rural Town of the Heves County. Visegrad Journal on Bioeconomy and Sustainable Development, 6(2), 74–78. https://doi.org/10.1515/vjbsd-2017-0013
  46. Szendrey, O., Bányai, G., Dombi, M., Futó, J., Gulyás, D. J., Karcagi-Kováts, A., & Harazin, P. (2024). ESG-szabályozás és ami mögötte van – lehetőségek és kihívások a vállalkozások magyarországi ESG felkészülésében. Competitio, 23(1–2), 19–41. https://doi.org/10.21845/comp/2024/1-2/2
  47. Szerb, L., & Bugár, G. (2015). Informális befektetési hajlandóság és döntéshozatal a magyar lakosság körében. Közgazdasági Szemle, 4, 356–378. http://real.mtak.hu/23502/
  48. Tan, Y., Ying, X., Gao, W., Wang, S., & Liu, Z. (2023). Applying an extended theory of planned behavior to predict willingness to pay for green and low-carbon energy transition. Journal of Cleaner Production, 387, 135893. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.135893
  49. Tang, J. H., & Teoh, M. T. T. (2023). Are environmental, Social, and governance factors impacting Malaysian investors’ decisions? An empirical analysis. Quantum Journal of Social Sciences and Humanities, 4(5), 16–35. https://doi.org/10.55197/qjssh.v4i5.234
  50. Thanki, H., Shah, S., Rathod, H. S., Oza, A. D., & Burduhos-Nergis, D. D. (2022). I Am Ready to Invest in Socially Responsible Investments (SRI) Options Only If the Returns Are Not Compromised: Individual Investors’ Intentions toward SRI. Sustainability, 14(18), 11377. https://doi.org/10.3390/su141811377
  51. UN - United Nations (2015). The UN Sustainable Development Goals. United Nations, New York.
  52. Weinbrenner, H. L., & Sagarra, M. (2023). Impact Investment Intentions of Generation Z: Exploring the factors that drive young private investors to decide for Environmental, Social and Governance (ESG) funds (MA thesis). Universitat de Barcelona Business School
  53. Williams, G. (2007). Some Determinants of the Socially Responsible Investment Decision: A Cross-Country Study. Journal of Behavioral Finance, 8(1), 43–57. https://doi.org/10.1080/15427560709337016
  54. Wins, A., & Zwergel, B. (2016). Comparing those who do, might and will not invest in sustainable funds: a survey among German retail fund investors. BuR - Business Research, 9(1), 51–99. https://doi.org/10.1007/s40685-016-0031-x
  55. Zhang, X., & Huang, C. (2024). Investor characteristics, intention toward socially responsible investment (SRI), and SRI behavior in Chinese stock market: The moderating role of risk propensity. Heliyon, 10(14), e34230. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e34230
  56. Zhong, W. (2023). An analysis of focusing on ESG investment. Highlights in Business Economics and Management, 17, 8–13. https://doi.org/10.54097/hbem.v17i.11016
  57. Zsigmond, T., & Szeberényi, A. (2023). Környezettudatos fogyasztói magatartás a felvidéki fogyasztók körében. In: Kovács, L., Szőke, V. (szerk.) A zöld üzleti gondolkodás és a zöld marketing lehetőségei és kihívásai. Szombathely: Savaria University Press, 167–183.