Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • Teaching the Analysis of Newton’s Cooling Model to Engineering Students
    63-68
    Megtekintések száma:
    91

    To apply mathematical methods to physical or other real life problem, we have to formulate the problem in mathematical terms. It means that, we have to construct the mathematical model for the problem. Many physical problems shows the relationships between changing quantities. The rates of change are represented mathematically by derivatives. In this case the mathematical models involve equations relating an unknown function and one or more of its derivatives. These equations are the differential equations. In this article, teaching the analysis of Newton's cooling model to engineering students is presented as one of the applications of separable differential equations.

  • Mérnöktanár-képzés – Taneszközök kiválasztása
    89-96
    Megtekintések száma:
    82

    A mérnöktanár-képzésből kerülnek ki a szakképzés leendő tanárai. A diákoknak a tanulás javítása érdekében megfelelő oktatási eszközökre van szükségük, melyek elősegítik az interakciót és ösztönző tanulási környezetet biztosítanak.  Jelen cikk a leendő mérnöktanárok taneszköz választásával és használatával foglalkozik a szakképző iskolákban folytatott tanítási gyakorlat után.

  • A Z generáció felsőoktatással kapcsolatos motivációinak és elvárásainak vizsgálata
    1-13
    Megtekintések száma:
    497

    Jelenleg a középfokú intézményekben tanulók, akik az elkövetkezendő néhány évben válnak “vevőivé” a felsőoktatásnak, az úgynevezett Z generáció tagjai. A Z generáció az 1990-es évek elejétől a 2000-es évek végéig született és jelentősen különbözik az őt megelőző Y generáció tagjaitól. Nevezik őket a Megosztó Generációnak, de Digitális Generációnak is. Az ő generációjuknak teljesen mások a tanulási szokásai, a tanulással, tudással kapcsolatos elvárásai. Ez felveti a kérdést, hogy a hagyományos tanítási, oktatási  módszerek mennyire alkalmasak az ő fejlesztésükre, hatékony képzésükre. Jelen tanulmányban a szerzők kvalitatív módszerekkel vizsgálják a középfokú intézmények jelenleg 11. évfolyamos hallgatóit, általánosságban a felsőoktatással, kiemelten pedig az üzleti felsőoktatással szembeni elvárásaik tekintetében.

  • A matematika alkalmazása a középiskolai fizikában és a kémiában
    33-38
    Megtekintések száma:
    95

    Az EFOP-3.6.1-16-2016-00022 „Debrecen Venture Catapult Program" projekt keretében kidolgozásra került egy olyan tananyag, amelyben összefoglalom a középiskolai matematika legfontosabb fizikai és kémiai alkalmazásait. Fontos, hogy a hallgatók lássák, hogy a matematika oktatása nem öncélú, hanem a különböző természettudományokban sok helyen alkalmazható.

  • A magyar iskolarendszerű szakképzésről érthetően – a szakmunkástanulók gyakorlati oktatásának lehetőségei
    139-144
    Megtekintések száma:
    99

    Nem túlzás azt állítani, hogy a magyar szakképzési rendszer bonyolult, amelyben – tapasztalatom szerint –tanulók és dolgozók sok esetben nehezen igazodnak el. A most induló cikksorozatban a hazai szakképzési rendszer különböző területeit mutatjuk be. A sorozat első cikke a szakmunkástanulók gyakorlati oktatása megvalósításának lehetőségeiről szól.

  • Heutagógiai módszerek alkalmazása a vállalkozói képzésekben
    364-373
    Megtekintések száma:
    128

    Kuit és Fell (2010) szerint az oktatóknak ma az a feladata, hogy a tanulóknak az élethosszig tartó tanulási készségét fejlesszék, akik képesek arra, hogy hatékonyan és kreatívan alkalmazzák a készségeiket és a kompetenciáikat az új helyzetekben egy állandóan változó világban. Kamenetz (2010) szerint ma már sem a pedagógiai, de még az andragógiai oktatási módszerek sem megfelelőek arra, hogy felkészítsék a tanulókat a munkahelyen való helytállásra, ezért sokkal inkább egy önirányított és önmeghatározott megközelítés szükséges, amelyben a tanuló reflektál arra, hogy mit és hogyan tanult meg, és amelyben az oktató megtanítja a tanulót, hogy hogyan tanítsa önmagát. A heutagógia koncepciója olyan alapelveket és gyakorlatokat nyújt, amelyek választ adhatnak a fentiekben felsorolt kihívásokra a felsőoktatásban. A szerzők tanulmányukban azt vizsgálják, hogy hogyan adaptálhatóak a heutagógiai módszerek a vállalkozói kurzusokon és hogyan értékelik a hallgatók ezeket a kurzusokat.

  • Digitalization of Ancient Sculpting Models and 3D Design Using Photogrammetry Methodology
    458-465
    Megtekintések száma:
    132

    The digitization of ancient sculptures is particularly relevant and necessary in relation to the preservation of the cultural heritage. And the studied ancient models have their unique identity in terms of their visual and functional qualities. In parallel, the study aims to optimize the technological process related to photogrammetric measurements and calculations, technological tools and specialized software applications such as Autodesk ReCap, Blender and MeshMixer. The used models in the article are for re-presentation of popular ancient models & artifacts from city of Varna (by the ancient name Odessos). By using a 3D print device, one of the resulting digitized models of an ancient angel will materialize by applying specific techniques to redesign its geometry. The completed 3D printed item of re-designed model of ancient stone angel is only for personal and non-comercial use. One of the main point in the article is to show advanced computer techniques for teaching and studying. The information in this article has been built for helping other specialist working in digital field regarding photogrammetry. Also the material can be useful for designers, engineers, archaeologists and others in their work for the publicity of ancient treasures.

  • Modellalkotás középiskolás fokon
    76-83
    Megtekintések száma:
    44

    2021. február 11-én a mátészalkai Esze Tamás Gimnáziumban motivációs előadást tartottam, és a tanulókkal egy tesztfeladatsort töltettem ki. Tanulmányomban választ kerestem arra, hogy az érettségi előtt álló diákok hogyan viszonyulnak a matematika feladatok megoldásához. A fő célkitűzés annak vizsgálata volt, hogy a tisztán matematikai vagy az alkalmazásszemléletű feladatok oldják-e meg szívesebben, és hogy melyikben érnek el jobb eredményeket. Ebben a cikkben a kapott eredményeket elemzem.

  • Mérnöki térszemlélet és térgeometria – Kutatási tapasztalatok 1.
    383-387
    Megtekintések száma:
    102

    A mérnöki tudományok tanulásában és oktatásában rendkívül fontos szerepet játszanak a megfelelő szintű téri képességek. Kutatások szerint a térszemlélet szoros kapcsolatot mutat a természettudomány, a technológia, a mérnöktudomány és a matematikai készségek fejlődési szintjével. Számos mérnökhallgatónak gondot okoz a térgeometriai feladatok megoldása, emiatt lényeges a térszemlélet fejlesztése. Foglalkozásunkon az általunk e célra fejlesztett eszközökkel, feladatokkal történik e téri képességek fejlesztése.

  • „Forradalmi” változások a menedzsment területén
    1-15
    Megtekintések száma:
    144

    A tudomány fejlődése, illetve az eredmények gyakorlati alkalmazása hatalmas változásokat hozott létre a nem-hagyományos területeken is. Kialakult az „egészségipar”. A fizika, kémia, biológia, mikroelektronika stb. eredményei teljesen új diagnosztikai, műtéti, kezelési stb. eljárások létrehozását tették lehetővé. Kialakult a „pénzipar”. A jelenleg gondot okozó gazdasági válság – megítélésünk szerint – egyik legfontosabb oka a „pénzipar” nem kellően szabályozott működése. Kialakult a „tudásipar”. Ez a terület magába foglalja az oktatás minden szintjét, és a K+F+I (Kutatás + Fejlesztés + Innováció) területét is. Elemzéseink szerint a társadalom gazdasági fejlődésének jelenleg a legfontosabb tényezője az innováció. Az új tudományos eredmények alapvető változásokat okoztak a vezetéstudomány területén is. Kialakult a „Management Science”, amely önálló területet hozott létre. Az erőforrások hatékony allokációjához több, hatékony menedzsment módszert is kialakítottak a menedzsment szakértők (pl. Value Analysis, Risk Menedzsment, Six Sigma, TRIZ, Lean módszer stb.).

  • Trends and Challenges of Databases
    71-75
    Megtekintések száma:
    71

    The database management, using relational databases, is part of curriculum in the Hungarian high schools. The aim of this paper is to present how we can show for students the challenges facing data processing, data retrieval, beyond the relational database management taught in high school.

  • Minőségfejlesztés a felsőoktatásban - indikátorok és visszajelzések szerepe a tantárgyfejlesztésben
    1-10
    Megtekintések száma:
    137

    Napjainkra a vevőközpontúság és a folyamatokban való gondolkodás a tartós versenyképesség csaknem megkerülhetetlen alappillére lett az üzleti világ számára. Ez a szemlélet elégedett vevőket, csökkenő költségeket, hatékony munkavállalókat jelent az elkötelezetteknek. Ugyanakkor a felsőoktatás szereplői ezzel a gondolkodásmóddal még csak ismerkednek. Számos tényező katalizálja a minőség kérdésének előtérbe kerülését, folyamatszempontú megközelítését. Ez a megközelítés nem új a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem számára. A Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék, amely az egyetem vezető oktatója és kutatója a minőségmenedzsmentnek, gyakorlati válaszokat, megoldásokat keres ebben a helyzetben saját tevékenységei fejlesztésére. Ehhez kapcsolódva cikkem különböző példákat mutat be a felsőoktatási folyamatok különböző szintjein.

  • A folyamatfejlesztési elvek és megoldások – módszertani eszközök a mérnöki kompetenciák kialakításában a középiskolás korosztályban
    45-57
    Megtekintések száma:
    119

    A középiskolásoknak, különösen a gimnáziumokban tanulóknak kevés információja van a mérnöki szakmáról. Egy foglalkozássorozat megvalósításával azt tűztük ki célul, hogy játékosan, csapatmunkában adjunk át ismereteket a diákoknak ezen a téren. Ebben a cikkben röviden bemutatjuk a tevékenységeket, és az alkalmazás tapasztalatait.

  • Szakképzés 4.0 és a mérnöktanár-képzés
    12-23
    Megtekintések száma:
    155

    A mérnöktanár-képzés a regionális iparfejlesztés összetett folyamatának egyik apró, de fontos eleme. A korszerű ipari termelés új szerepköröket (munkaköröket) és új kompetenciákat igényel. Ezekre figyelni kell a műszaki képzés minden szintjén, ha felelősen gondolkodunk, és meg akarjuk alapozni a végzett műszaki szakemberek sikeres karrierjét. A mérnöktanár-képzésből kerülnek ki a középfokú szakképzés új tanárgenerációi, az ő szemléletük határozza meg a szakképzés mindennapjait a következő évtizedekben. A képző intézményeknek érzékenyeknek kell lenniük az aktuális és a jövőbeli elvárásokra, a képzési programjuk és az oktatási módszereik megújításával támogatniuk kell a szakképzési rendszer törekvéseit az iparfejlesztés humán erőforrásának biztosításában.

  • Egy gazdaságmatematikai modell
    39-44
    Megtekintések száma:
    83

    Az NTP-NFTÖ-17-C-159 azonosítószámú pályázat keretében az egyik fő feladatom, hogy bemutassam a középiskolai és felsőoktatási matematikaoktatás alkalmazási lehetőségeit. Ezen kívül szeretném szemléltetni, hogy sok esetben a matematikai szoftverek alkalmazása mennyire hasznos és bizonyos esetekben nélkülözhetetlen egy összetett probléma megoldásánál.

  • Mérnöki és innovációs készségek fejlesztése
    364-369
    Megtekintések száma:
    147

    A mérnöki tudományok tanulásában és oktatásában rendkívül fontos szerepet játszanak a megfelelő szintű téri képességek. Kutatások szerint a térszemlélet szoros kapcsolatot mutat a természettudomány, a technológia, a mérnöktudomány és a matematikai készségek fejlődési szintjével. Számos mérnökhallgatónak gondot okoz a matematikai és térgeometriai feladatok megoldása, a matematikai modellek gyakorlati alkalmazása, ezért lényeges e képességek fejlesztése. Foglalkozásunkon az általunk e célra fejlesztett eszközökkel, feladatokkal történik a mérnöki és innovációs képességek fejlesztése.

Adatbázis logók