A magyar e-kereskedelem üzleti teljesítménymérésének gyakorlati tapasztalatai
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2025 Rita Csáki-Darabos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
Az internetes kereskedelem egyre nagyobb teret hódít az egész világon és hazánkban is fokozódik szerepe a gazdaságban. Azonban fontos megjegyezni, hogy a jelenlegi inflációs környezet hátrányosabban érintette az e-kereskedelmet a hagyományos értékesítéssel szemben. Az élelmiszerek és napi fogyasztási cikkek áremelkedése megmutatkozott a hagyományos fogyasztói kosarakban, míg a webkereskedelem során érezhető volt az alacsonyabb árfekvésű, helyettesítő termékek iránti kereslet növekedése, amely a kosárérték csökkenése felé hatott, nehézségeket támasztva ezzel a teljesítménycélok eléréséhez. A hagyományos boltok súlyának erősödése miatt az e-kereskedelem a teljes kereskedelmen belüli részesedése a 2021-es – rekordnak számító – 10,4%-os szintről 2022-ben visszaesett 9,6%-ra. Előrejelzések szerint tíz éven belül a kiskereskedelem 30%-a online csatornákon keresztül zajlik majd. Ezek a megváltozott vásárlói szokások pedig kihívások elé állítják a vállalkozások vezetőit. A kutatásom célja annak meghatározása, hogy a magyarországi e-commerce vállalkozások teljesítményét, milyen mértékben befolyásolják az egyes teljesítménymérési eszközök és rendszerek, hogyan alkalmazzák azokat, mit használnak fel a teljesítmény fokozására és ezek hogyan hatnak a vállalati teljesítménycélok megvalósítására. Kiemelten fontos megvizsgálni, hogy melyek azok a területek, amelyek fejleszthetők és melyek jelentenek korlátokat vagy kockázatot a célok eléréséhez. A cégvezetőknek a kardinális döntések meghozatalához szüksége van azon információkra, mely tényezők hogyan hatnak, melyek segítik nagyobb mértékben a célok megvalósítását. Ehhez szükséges felmérni a vállalkozások jelenleg alkalmazott teljesítményfokozási és -mérési gyakorlatát, valamint az elért eredményeket és meghatározni az egyes tényezők közötti összefüggéseket. A kutatást kérdőíves felmérés keretében végeztem el e-kereskedelmi vállalkozások körében.
A kérdőíves felmérésben két blokkban összesen 24 db kérdés szerepelt. Az első blokkban általános alapinformációkat gyűjtöttem, majd az ezt követő blokkban a teljesítménymérés és értékelés gyakorlatát mértem fel. Itt megfogalmazásra kerültek teljesítménycélokra vonatkozó, a teljesítményt akadályozó és kockázati tényezőkre vonatkozó, a teljesítménymérés eszközeire, módszereire, az elért működési, a pénzügyi és a piaci alapú teljesítményre irányuló, majd a mért teljesítmény értékelését tartalmazó kérdések. Összesen 224 db válasz érkezett a felmérésre. Az adatok elemzése során főkomponens elemzést alkalmaztam az egyes változócsoportok szűkítésére, meghatároztam és egy főkomponensbe soroltam az egymáshoz közel álló értékeket a köztük meglévő összefüggések alapján. Meghatároztam a függő változót, majd a Backward módszer alapján kiválasztottam azokat a főkomponenseket, amelyek legjobb magyarázó erővel bírnak a függő változóra. Klaszterezéssel csoportokat alakítottam ki és megvizsgáltam a létrejött csoportok vagyoni, pénzügyi, jövedelmi mutatóit. A klaszterezést később a tesztekben használok. Növekvő profit és hozamnövekedés, javuló pénzügyi teljesítmény a 2. klaszterben volt megfigyelhető, amely vállalkozások számára fontos volt az új termékek bevezetése, hosszú távú növekedési célok kitűzése, az oldallátogatás és reklamációk számának mérése, tehát ezeket érdemes kiemelten szem előtt tartani az online piactérben működő vállalkozásoknak.
Hivatkozások
- 1. Ante, G., Facchini, F., Mossa, G., & Digiesi, S. (2018). Developing a key performance indicators tree for lean and smart production systems. IFAC-PapersOnLine, 51(11), 13-18.
- 2. Aranyossy, M., & Juhász, P. (2013). Értékteremtés e-kereskedelemmel–kitörési lehetőség a recesszió sújtotta magyar kiskereskedelemben?(Value creation of e-commerce–Chance to break out for the recession-hit Hungarian retail sector?). Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 44(11), 16-33.
- 3. Bakos, Y. (1998): The emerging role of electronic marketplaces on the Internet. Communication of the ACM. Vol. 41, No. 8,: p. 35–42. https://dl.acm.org/doi/10.1145/280324.280330
- 4. Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. W.W. Norton & Company
- 5. Carsten L., Günter M-S., Alexander Z. (2018): Az üzleti modellek radikális átalakítása. Hogyan szerezzünk versenyelőnyt egy forradalmian új világban? Pallas Athéné Könyvkiadó Kft., Budapest.
- 6. Chaffey, D. (2015). Digital Business and E-Commerce Management (6th ed.). Pearson Education
- 7. Crowe, R. (1999): Winning with Integrity, The Guardian, 27 November 1999
- 8. Csáki-Darabos, R. (2017): Corporate performance measurement in the e-commerce https://ojs.lib.unideb.hu/IJEMS/article/view/4927
- 9. Csáki-Darabos, R. (2019): Features of measurement practices in e-commerce performance
- 10. Davenport, T. H., Harris, J. (2017). Competing on Analytics: Updated, with a New Introduction: The New Science of Winning. Harvard Business Review Press.
- 11. Davies J. (2005): Biztonságos vezeték nélküli hálózatok a Microsoft Windows alatt az IEEE 802.11 szabvány szerint, Szak Kiadó Kft. Budapest, 2-4.oldal
- 12. Dixon, J. R., Nanni, A. J., Vollmann, T. E. (1990): The New Performance Challenge – Measuring Operations for World Class Competition, Dow Jones-Irwin, Homewood, 1990.
- 13. Elkington, J. (1997). Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business. Capstone
- 14. European Commission. (2020). SME Strategy for a sustainable and digital Europe. Brussels: European Union.
- 15. Fliszár, V., Kovács, E., Szepesváry, L., & Szüle, B. (2016). Többváltozós adatelemzési számítások. Corvinus Egyetem
- 16. Felsmann, B., Ferincz, A., & Kárpáti, Z. (2022). Erőforrások és képességek a vállalati versenyképesség tükrében Egy empirikus vizsgálat tanulságai. Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 53(4), 2-16.
- 17. Gates, S. (1999): "Aligning strategic performance measures and results", Conference Board New York
- 18. Ghalayini, A.M., Noble, J.S. (1996): "The changing basis of performance measurement", International journal of operations & production management, vol. 6, no. 8, pp. 63-80.
- 219. Hudson, M., Smart, A., Bourne, M. (2001). Theory and practice in SME performance measurement systems. International Journal of Operations & Production Management, 21(8), 1096–1115.
- 20. Ittner, C.D., Larcker, D.F. Randall, T. (2003): "Performance implications of strategic performance measurement in financial services firms", Accounting, organizations and society, vol. 28, no. 7, pp. 715-741
- 21. Ittner, Cristopher D., Larcker, David F. (2004) A nem pénzügyi jellegű teljesítménymérés hiányosságai. – Harvard Business Manager. 2004. 6. évf. 3. szám pp 16-23.
- 22. Imre Tamás (2004): Balanced Scorecard: Hogyan lehet valóban kiegyensúlyozottá tenni? – Vezetéstudomány. 2004. 35. évf. 3. szám pp 19-28.
- 23. Kaplan (1987): Relevance lost : the rise and fall of management accounting
- 24. Kaplan S. Robert, Norton P. David (1992): The Balanced Scorecard: Measures that Drive Performance, Harvard Business Review, (January-February): 71-79, Harvard Business Review
- 25. Kaplan S. Robert, Norton P. David (1996): The Balanced Scorecard – Translating strategy into action, Harvard Business Press, 1996
- 26. Kaplan, R., Norton, D. (2000) Balanced Scorecard. KJK-Kerszöv Kiadó, Budapest
- 27. Krishnamurthy, S. (2007): E-Commerce Management. Text and Cases. Mason, Ohio: Thomson South-Western
- 28. Laudon, K. C., Traver, C. G. (2021). E-commerce: Business, Technology, Society (16th ed.). Pearson
- 29. Lebas, M.J. (1995): "Performance measurement and performance management", International Journal of Production Economics, vol. 41, no. 1-3, pp. 23 -35
- 30. Neely, A. Gregory, M. Platts, K. (1995.) Performance Measurement System Design – A Literature Review and Research Agenda, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 15. No 4. pp. 80-116.
- 31. Neely Andy (2004): Business Performance Measurement – Theory and Practice, Cranfield School of Management, Cambridge University Press, 2004.
- 32. Ostertagova, E., Ostertag, O., & Kováč, J. (2014). Methodology and application of the Kruskal-Wallis test. Applied mechanics and materials, 611, 115-120.
- 33. Pucsek, J (2011): Pénzügyi és számviteli kontrolling; Budapesti Gazdasági Főiskola, 2011.
- 34. Sadler-Smith Eugene, Yve Hampson, Ian Chaston, Beryl Badger (2003): Managerial Behavior, Entrepreneurial Style, and Small Firm Performance, Journal of Small Business Management 2003 41(1), pp. 47–67
- 35. Schaltegger, S., Wagner, M. (2006). Managing sustainability performance measurement and reporting in an integrated manner. International Journal of Accounting, Auditing and Performance Evaluation, 3(1), 1–19.
- 36. Schmenner, R. W., Vollmann, T. E. (1994). Performance Measures: Gaps, False Alarms and the “Usual Suspects”. International Journal of Operations & Production Management, 14(3), 58–69. https://doi.org/10.1108/01443579410060630
- 37. Simsek, Z., Heavey, C., Veiga, J.F., (2010): Research notes and commentaries: the impact of CEO core self-evaluation on the firm′s entrepreneurial orientation. Strategic Management Journal 31 (1), 110–119.
- 38. Tóth, R., Pónusz, M., & Kozma, T. (2018). A vállalkozások stratégiájának és üzleti modelljének változása napjainkban: az e kereskedelem tendenciái és megjelenési formái az ellátási láncokban. Logisztikai trendek és legjobb gyakorlatok, 4(2), 10-15.
- 39. Verhoef, P. C., Kannan, P. K., Inman, J. J. (2017). From multi-channel retailing to omni-channel retailing: Introduction to the special issue on multi-channel retailing. Journal of Retailing, 93(2), 174–181.
- 40. Wimmer, Á. (2004): Üzleti teljesítménymérés az értékteremtés szolgálatában, Vezetéstudomány, XXXV. évf. 9. szám, pp. 2–11.
- 41. Zerényi, K. (2016): A Likert-skála adta lehetőségek és korlátok. Opus et Educatio Volume 3. Issue 4. pp. 470-478.
- 42. Kwee Keong Choong, Liz Bacon (2024.): A metric and indicator performance measurement system for e-commerce organizations: : A consensus analysis of their usefulness Info & Claims Volume 67, Issue https://dl.acm.org/doi/10.1016/j.elerap.2024.101420
- 43. Barnes D , Hinton M (2007): “Searching for e-Business Performance Measurement Systems” The Electronic Journal Information Systems Evaluation Volume 10 Issue 1, pp 1 – 8 https://academic-publishing.org/index.php/ejise/article/view/308/271
- 44. Ishmael Fleming (2022.): Optimization of Financial Performance in E-commerce Optimization of Financial Perform chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://scholarworks.waldenu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=14625&context=dissertations
https://doi.org/10.47282/economica/2025/16/3-4/15977