Folyóiratcikk

The Evolution of Sporting Consumption Habits among Socioeconomically Disadvantaged Children and Adults

Megjelent:
April 26, 2024
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Židek, P. (2024). The Evolution of Sporting Consumption Habits among Socioeconomically Disadvantaged Children and Adults. Economica, 15(1-2), 33-43. https://doi.org/10.47282/economica/2024/15/1-2/13854
Absztrakt

In the manuscript, grounded in secondary research, I present literature reviews and statistics outlining the benefits and constraining factors related to the engagement in sports among socioeconomically disadvantaged individuals. Sports serve as a highly effective tool for facilitating social integration and ensuring equal opportunities. It is crucial to examine the sporting consumption habits of the disadvantaged target group and identify inhibitory factors to assist decision-makers in supporting measures for promoting equal opportunities. To alleviate social disparities, it is essential to establish conditions that guarantee long-term participation for everyone in economic and social life. Recognizing and promptly addressing disadvantages that manifest early in life are key factors for success in later life. Providing support to needy children, expanding their opportunities, and reinforcing a comprehensive system of child protection and well-being are fundamental for their successful integration into society.

Hivatkozások
  1. Balatoni, I. – Varga Szépné, H. – Müller, A. – Kovacs, S. – Kosztin, N. – Csernoch, L. (2019): Sporting Habits of University Students in Hungary. Baltic Journal of Health and Physical Activity, 11(6), 5.
  2. Becker, S. – Häring, A. (2012): Social Integration and Sport? An Analysis of The Relationship Between Physical Activity and Social Integration. Sportwissenschaft, 42, pp. 261-270.
  3. Bendíková, E. – Rozim, R. – Marko, M. – Müller, A. (2018): Effect of Targeted Health Exercises Within Physical and Sport Education on Postural System of Pupils. In: Popović, S. –Antala, B. – Bjelica, D. – Gardašević, J. (Ed.) Physical Education In Secondary School: Researches – Best Practices – Situation. Nikšić, Of Montenegro, Faculty For Sport And Physical Education pp. 11-21.
  4. Biró, M. – Müller, A. – Lenténé Puskás, A. – Pucsok M. J. – Czeglédi, H. O. (2020): The Role of Swimming in Preserving Health. Slovak Journal of Sport Science, 6(2).
  5. Boda, E. – Honfi, L. – Bíró, M. – Révész, L. – Müller, A. (2015): A szabadidő eltöltésének és a rekreációs tevékenységeknek a vizsgálata egri lakosok körében. Acta Academiae Agriensis. Sectio Sport, (42) pp. 49-62.
  6. Boda, E. J. – Müller, A. – Biró, M. – Széles-Kovács, Gy. – Nagy, Zs. – Ráthonyi-Ódor K. – Lengyelné, H. A. – Dobay, B. – Hidvégi, P. (2016): A Study on Attitude to Health Among Kindergarten Children. In: Bendíková, E. – Mičko, P. (Ed.) Physical Activity, Health and Prevention: International Scientific Conference: Conference Textbook of Invited Lectures. 106 P. Konferencia Helye, Ideje: Banská Bystrica, Szlovákia, pp. 15-24.
  7. Borbély, A. – Müller, A. (2008): A Testi-Lelki Harmónia Összefüggései és Módszertana. Budapest, Magyarország: Professzorok Az Európai Magyarországért Egyesület, 211 p.
  8. Börnhorst, C. – Tilling, K. – Russo, P. – Kourides, Y. – Michels, N. – Molnár, D. – Rodríguez, G. – Moreno, L. A. – Krogh, V. – Ben-Shlomo, Y. – Ahrens, W. – Pigeot I. (2016): Associations Between Early Body Mass Index Trajectories And Later Metabolic Risk Factors In European Children: The IDEFICS Study. European Journal Epidemiol, (31) pp. 513–525.
  9. Collins, M. F. – Collins, M. – Kay, T. (2014): Sport And Social Exclusion. London: Routledge.
  10. Czeglédi, H. O. –Lenténé Puskás, A. – Müller, A. – Biró, M. (2020): Az úszás, mint az egészség megőrzésének és megtartásának eszköze. Különleges Bánásmód-Interdiszciplináris Folyóirat, 6(2), pp. 35-47.
  11. ELEF (2019): Európai lakossági egészségfelmérés, https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/elef/te_2019/index.Html
  12. Farkas, P. (2013): Rosszabbodó Szociális Helyzet és a Kirekesztettség Magyarországon a Válság Időszakában. Eszmélet, 22(87), pp. 23-32.
  13. Feltz, D. L. (2007): Self-Confidence and Sports Performance. Studies, 33(41), pp. 50-66.
  14. Fraser-Thomas, J. L. – Côté, J. – Deakin, J. (2005): Youth Sport Programs: An Avenue To Foster Positive Youth Development. Physical Education & Sport Pedagogy, 10(1), pp. 19-40.
  15. Gabnai, Z. – Müller, A. – Bács, Z. – Bácsné, Bába É. (2019): A Fizikai Inaktivitás Nemzetgazdasági Terhei. Egészségfejlesztés, 60(1), pp. 20-30.
  16. Gombás, J. (2017): Budapesten Élő, 18-65 Év Közötti Látássérült Személyek Szabadidő-Sportolási Szokásainak, És A Szabadidősport Látássérültek Számára Akadálymentes Hozzáférésének Vizsgálata (Doctoral Dissertation, Testnevelési Egyetem).
  17. Griban, G. – Yavorska, T. – Tkachenko, P. – Kuvaldina, O. – Dikhtiarenko, Z. – Yeromenko, E. – Prontenko, K. (2020): Motor Activity As The Basis Of A Healthy Lifestyle Of Student Youth. Wiad Lek. 73(6) pp. 1199-1206.
  18. Herpainé Lakó, J. – Simon, I. Á. – Nábrádi, Z. – Müller, A. (2017): Családok Sportolási Szokásainak Szocioökonómiai Hátterére. Képzés És Gyakorlat: Training And Practice, 15(4), pp. 37-52.
  19. Hőnyi, D. – Kinczel, A. – Váczi, P. – Müller, A. (2021): Fiatalok Rekreációs Tevékenységeinek Vizsgálata. Különleges Bánásmód, 7(2) pp. 105-110.
  20. Hylton, K. (2010): Sport and Social Integration. In Routledge Handbook of Sports Development, London: Routledge, pp. 100-113.
  21. Katona, P. M. (2019): „Egy Rögös Út A Csillagokig” A Szegénység, Mint Motivációs Tényező A Sport Világában. In: Sport és Társadalom, pp. 59-79.
  22. Kinczel, A. – Fülöp-Pipó, M. – Pálinkás, R. – Židek, P. – Laoues-Czimbalmos, N. – Lengyel, A. – Müller, A. (2023): The Experiences of Physiotherapy in Preschools in the Light of a Kindergarten Research In Hajdúböszörmény. Különleges Bánásmód-Interdiszciplináris Folyóirat, 9(3), pp. 27-34.
  23. Kinczel, A. – Laoues-Czimbalmos, N. – Müller, A. (2020a): A Fiatalok Szabadidősporttal, Sportmotivációjával Kapcsolatos Kutatások Tapasztalataiból. Acta Carolus Robertus, 10(2), pp. 97-116.
  24. Kinczel, A. – Maklári, G. – Müller, A. (2020b): Recreational Activities And Motivation Among Young People. Geosport For Society, 12(1), pp. 53-65.
  25. Kinczel, A. – Müller, A. (2020): Aktivitás, Szabadidősport. Különleges Bánásmód-Interdiszciplináris Folyóirat, 6(2), pp. 49-58.
  26. Kinczel, A. – Müller, A. (2022): Study on Travel Habits and Leisure Activities in the Light of Covid-19 Triggered Changes In Romania And Hungary. Geo Journal Of Tourism And Geosites, 41(2), pp. 440-447.
  27. Kiss, A. – Laoues-Czimbalmos, N. (2022): Az Egészség Szerepe Hátrányos Helyzetű Romák Körében. Oxipo: Interdiszciplináris E-Folyóirat 4(4), pp. 35-46.
  28. Kórik, V. – Kinczel, A. – Pálinkás, R. – Molnár, A. – Müller, A. (2022): Leisure Opportunities for Families With Small Children That Make The Preschool Admission Period Easier And Promote The Love Of Preschool Life. Gradus, 9(2).
  29. Kovács, K. – Müller, A. (2019): Rizikó-Magatartással Jellemezhető Hallgatók Tanulmányi Kockázatai. Acta Medicinae Et Sociologica, 10(28), pp. 63-78.
  30. Kovács, K. (2016): Közép-Kelet-Európai Hallgatók Sportolásának Szociokulturális Jellemzői. In: Értékteremtő Testnevelés: Tanulmányok A Testnevelés És A Sportolás Szerepéről A Kárpát-Medencei Fiatalok Életében. Oktatáskutatás A 21. Században (1). Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen, Pp. 175-186. ISBN 978-963-318-597-1
  31. Kovács, K. (2016): Sport és Inklúzió. In: Semsei, I. – Kovács, K. (Ed.) Inkluzív Nevelés - Inkluzív Társadalom. Debrecen, Magyarország: Debreceni Egyetemi Kiadó, Pp. 294-316.
  32. Kovács, K. (2018): A Sportolás és a Perzisztencia Összefüggésének Vizsgálata Öt Ország Hallgatóinak Körében. Magyar Pedagogia, 118(3), pp. 237-254.
  33. Kruk, J. (2007): Physical Activity in the Prevention of the Most Frequent Chronic Diseases: An Analysis of the Recent Evidence. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, 8(3), pp. 325-338.
  34. KSH (2021): Hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek. https://www.ksh.hu/sdg/1-22-sdg-1.html
  35. Laoues-, Czimbalmos N. – Dobay, B. – Müller, A. (2019b): Examination Of The Leisure Time-Related Consumption Habits Of Young People With Disabilities With Special Emphasis On Sports. Selye E-Studies, 10(2), pp. 34-45.
  36. Laoues-C., N. – Müller, A. – Mező, K. – Mercs, E. – Molnár, A. (2019): A Környezeti Nevelés És Az Egészséges Életmód Értékpreferenciáinak Vizsgálata A "Zöld" És "Nem Zöld" Óvodába Járó Gyermekek Szülei Körében. Acta Carolus Robertus, 9(2) pp. 89-108.
  37. Laoues-C., N. – Müller, A. (2018): Az Integráció-Szegregáció Helyzete Egy Kutatás Tükrében. Különleges Bánásmód, 4(4), pp. 19-31.
  38. Laoues-C., N. – Szerdahelyi, Z. – Müller, A. (2021): Development Of Leisure And Sports Consumption And Sports Motivation Among Children With Disabilities. Applied Studies In Agribusiness And Commerce, 15(1-2).
  39. Laoues-Czimbalmos, N. – Bácsné Bába, É. – Mező, K. – Kőnig-Görögh, D. – Müller, A (2020a): Fogyatékos Tanulók Szabadidős Preferenciarendszerének Elemzése Egy Kutatás Tükrében. IJEMS - International Journal Of Engineering And Management Sciences, 5(1), pp. 98-115.
  40. Laoues-Czimbalmos, N. – Müller, A. – Bácsné, Bába É. (2019a): Fogyatékossággal Élő Gyerekek Sportfogyasztási Szokásainak Vizsgálata Az Akadálymentesített Kínálati Elemek Tükrében. Economica (Szolnok), 10(1), pp. 21-29.
  41. Laoues-Czimbalmos, N. – Pogácsás, G. – Müller, A. (2020b): A család szerepe az egészséges életmód elemeinek kialakításában egy hátrányos helyzetűeket vizsgáló kutatás tükrében. In: Vargáné, Nagy A. (Ed.) Családi Nevelés: Generációk Közötti Konfliktusok És Megoldási Stratégiák. Budapest, Magyarország : Forstag Nonprofit Közhasznú Kft., pp. 81-96.
  42. Laoues-Czimbalmos, N. – Szerdahelyi, Z. – Müller, A. (2021): Development of Leisure and Sports Consumption and Sports Motivation Among Children with Disabilities. Apstract - Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 15(1-2), pp. 75-82.
  43. Laoues-Czimbalmos, N. (2021a): Az Észak-Alföldi És Észak-Magyarországi Régiókban Fogyatékossággal Élő Tanulók Szabadidő-Eltöltési Szokásai. Acta Carolus Robertus, 11(1), pp. 51-59.
  44. Laoues-Czimbalmos, N. (2021b): A Köznevelésben Résztvevő Fogyatékos Tanulók Sportolási Szokásainak Vizsgálata. Gradus, 8(1), pp. 71-79.
  45. Laoues-Czimbalmos, N. (2023): A Fogyatékossággal Élő Diákok Szabadidő-És Sportfogyasztási Szokásai És Azokat Meghatározó Tényezők Vizsgálata. Phd Disszertáció, Debreceni Egyetem, 210.p.
  46. Lin, Y. C. – Chalip, L. – Christine Green, B. (2016): The Essential Role Of Sense Of Community In A Youth Sport Program. Leisure Sciences, 38(5), pp. 461-481.
  47. Lukács, A. – Lenténé Puskás, A. (2022): Examination of Sports Habits in Disadvantaged Settlements. Stadium – Hungarian Journal of Sport Sciences, 5(1), pp. 1-13.
  48. Mikulán, R. – Pikó, B. (2012): Iskoláskorú Sportoló Fiatalok Káros Szenvedélyeinek Vizsgálata Sportmotivációik És A Sportáguk Típusa Tükrében. Iskolakultúra, 22(4), pp. 35-49.
  49. Mosonyi, A. – Könyves, E. – Fodor, I. – Müller, A. (2013): Leisure Activities and Travel Habits of College Students In The Light Of A Survey. Apstract - Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 7(1), pp. 57-61.
  50. Müller, A. – Bendíková, E. – Herpainé Lakó, J. – Bácsné Bába, É. – Łubkowska, W. – Mroczek, B. (2019): Survey of Regular Physical Activity and Socioeconomic Status in Hungarian Preschool Children. Family Medicine and Primary Care Review, 21(3), pp. 237-242.
  51. Müller, A. – Bíró, M. – Boda, E. – Herpainé, Lakó J. (2017): Az óvodások testtömegének és sportolási szokásainak összefüggései egy egri kutatás tükrében. Acta Academiae Paedagogicae Agriensis Nova Series: Sectio Sport 44 Pp. 191-203.
  52. Müller, A. – Laoues-Czimbalmos, N. – Szerdahelyi, Z. – Boda, E. – Mező, K. (2021): A Gyógypedagógiai Mozgásfejlesztés Szerepe És Módszertani Aspektusai. Különleges Bánásmód-Interdiszciplináris Folyóirat, 7(3), pp. 101-112.
  53. Müller, A. – Széles-Kovács, G. – Seres, J. – Kristonné Bakos, M. (2011): Főiskolai Hallgatók Rekreációs Tevékenységei. Rekreacio.Eu, 1(4), pp. 31-36.
  54. Müller, A. (2018): Obesity and Overweight in Hungary, Focussing on Among High School Students. In: Bendíková, E. (Ed.) Physical Activity, Health and Prevention III.: International Scientific Conference: Conference Textbook. Zilina, Szlovákia: IPV Institute of Education, IPV Inštitút Priemyselnej Výchovy, pp. 6-16.
  55. Müller, A. (2023): Development of Postural Defects and Deformities Among Primary and Secondary School Students Served by te Hajdú-Bihar County Pedagogical Professional Service and Their Prevention and Intervention Options with Recommendations. In: Bendíková, E. (Ed.) Health-Oriented Fitness, Postural Health and Prevention in Pupils: Collection of Scientific Articles. Usti Nad Labem, Csehország: University of Jan Evangelista Purkyně In Ústí Nad Labem, pp. 34-42.
  56. Orbán-Sebestyén, K. – Farkas, J. – Sáringerné, Szilárd Zs. – Ökrös, Cs. (2021): Az Értelmi Fogyatékossággal Élő Emberek Inklúziójával Kapcsolatos Hazai Kutatások Összehasonlító Elemzése. Magyar Sporttudományi Szemle, 22(6), pp. 54-67.
  57. Pálinkás, R. – Kinczel, A. – Miklósi, I. – Váczi, P. – Laoues-Czimbalmos, N. – Müller, A. (2022): Lifestyle Education, Health Education, Environmental Education, Movement. Acta Carolus Robertus, 12(1), pp. 129-142.
  58. Simon, I. Á. – Kajtár, G. – Herpainé, Lakó J. – Müller, A. (2018): A fizikai aktivitás és a mentális egészség jelentősége a 60 év fölötti korosztály életében. Képzés És Gyakorlat: Training and Practice 16(1), pp. 25-36.
  59. Somerset, S. – Hoare, D. J. (2018): Barriers to Voluntary Participation in Sport for Children: A Systematic Review. BMC Pediatrics, 18(1), pp. 1-19.
  60. Sopa, I. S. – Pomohaci, M. (2018): Developing A Healthy Lifestyle of Students Through the Practice of Sport Activities. Land Forces Academy Review, 23(3), pp. 207-218.
  61. Szabó, D. – Kovács-Nagy, K. – Müller, A. (2022): Interrelations Between Sport and Leisure Activities Among High School Students. Central European Journal of Educational Research, 4(1), pp. 41-52.
  62. Szabó, K. – Kinczel, A. – Molnár, A. – Müller, A. (2021): A táplálkozás és testmozgás kiemelkedő szerepe az egészséges életmódban. Táplálkozásmarketing, 8(2), pp. 49-60.
  63. Tintori, A. – Ciancimino, G. – Vismara, A. – Cerbara, L. (2021): Sports As Education: Is This A Stereotype Too? A National Research On The Relationship Between Sports Practice, Bullying, Racism And Stereotypes Among Italian Students. Cogent Education, 8(1), pp. 1938385.
  64. Tóvizi, A. – Kinczel, A. – Zidek, P. – Lengyel, A. – Pálinkás, R. – Laoues-C. N. – Molnár, A. – Müller, A. (2023): The Role and Importance of Play In Physiotherapy. Geosport For Society 19(2), pp. 98-110.
  65. WHO (2020): Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behaviour. British Journal of Sports Medicine, 54, pp. 1451-1462.
  66. WHO (2023): European Health for All Database, https://gateway.euro.who.int/en/datasets/european-health-for-all-database/