Search

Published After
Published Before

Search Results

  • A személyiség és a képességek szerepe az egyetemi sikerességben: avagy igazolható-e a szűrő hipotézis a Debreceni Egyetem Közgazdaságtudományi Karának hallgatói körében végzett felmérés alapján
    133-158
    Views:
    160

    Tanulmányunk azt a kérdést járja körül, hogy milyen befolyással bír a tanulmányi eredmények alakulására az értelmi és érzelmi intelligencia, valamint a személyiségstílus. Mindezt a Debreceni Egyetem közgazdász hallgatói körében végzett felmérések segítségével vizsgáljuk meg. Elemzésünkben főként regreszszióanalízisre támaszkodtunk. Az eredmények segítségével két kérdésre kívánunk választ kapni. Egyrészt arra, milyen kapcsolat van az említett változók és a vizsgált szakon való sikeres szereplés közt, másrészt, hogy rendelkezik-e a felsőoktatás tisztán információs (szűrő) funkcióval is, vagy csupán termelékenységet növel. Kapott eredményeink az egyes felmérések esetében némileg eltérnek, de általában elmondhatjuk, hogy az egyetemi eredményességet szignifikánsan befolyásolja a hallgató neme, szüleinek végzettsége, értelmi intelligenciája, intro- vagy extrovertáltsága, gondolkodó vagy észlelő személyiségstílusa, valamint a minták egy részénél érzelmi intelligenciája és észlelő vagy ítélkező személyiségstílusa. Mivel ezek nem mindegyike függ a felsőoktatás hatásától, elmondhatjuk, hogy bizonyítékot találtunk a felsőoktatás szűrő funkciójának jelenlétére.

    Journal of Economic Literature (JEL) kód: I21, J24

  • The Marketing Concept, Market Orientation and Marketing Competencies: How are they Adopted in Small and Medium-sized Firms?
    104-117
    Views:
    120

    The aim of this paper is to review the literature dealing with the marketing concept, its implementation, i.e., market orientation, marketing competencies and their effects on performance with special emphasis on small and medium-sized enterprises (SME). A large number of studies have shown that, on the one hand, the lack of a conceptual marketing approach is one of the most serious problems owner-managers face in business operations and, on the other hand, marketing is recognised as one of the most important business activities essential to the survival and growth of the enterprise. According to the literature,
    the adoption of the marketing concept/market orientation in SME-s is limited, due to limited resources in finance, time and marketing competencies.

    JEL classification: L26, M14, M31

  • The role of dynamic relationship capabilities and loyalty in organisational relationships
    76-92
    Views:
    234

    In this study we try to answer the question of how Hungarian organisations can be depicted in terms of relationship management in networked relationships, and how the nearly fouryear global economic crisis influences the perception of relationship capability and B2B loyalty in organisational relationships. First we review the theoretical background of dynamic relationship capabilities and B2B loyalty, then we show our empirical research results, and we try to identify the factors involved in relationship management and B2B loyalty. From our point of view relationship management has an effect on B2B loyalty, and we support the hypothesis that where relationship management is a conscious action, there are evolved procedures for this. These connected mechanisms have a positive impact on the evaluation of relationship quality and contribute to partners’ loyalty.

    Journal of Economic Literature (JEL) classification: M10, M14, M31, M39